Part - er det overhovedet en mulighed? {{forumTopicSubject}}
Jeg søger lidt input til om det kan betale sig for mig at have part, om jeg har for høje krav osv.
Jeg står og har en skade i min hofte som gør at jeg ikke kan ride lige så ofte som jeg ønsker. Kan ride en 2-3 gange ugentligt, men heller ikke for længe af gangen.
Jeg står midt i min unghests uddannelse, og vil gerne have en erfaren rytter 2x ugen helst hverdage som vil kunne hjælpe mig med at uddanne ham færdig. Han er belgierblanding men overraskende smidig og jeg vil gerne have ham trænet op til LA, og få ham startet nogle stævner, så han kan komme ud og se verden. Grundet min hofte tvivler jeg på at jeg kan komme til at starte stævner de næste par år -.-'
Jeg er derfor begyndt at søge en part til ham, men fordi jeg ikke ønsker at modtage betaling, da han jo skal videruddannes i samarbejde med mig, får jeg simpelthen så mange useriøse henvendelser.
Og jeg har ikke råd til at betale for at have en der kan uddanne ham, så føler mig lidt fortabt -.-'
Kan man overhovedet finde sådan en part? Har jeg for høje krav? Skal jeg bare finde en som vil ride skridt og trav og så tage penge for det, eller hvad?
Nogle ideer, muligheder, råd der kan hjælpe mig lidt?
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.191
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Og helt ærligt så syntes jeg ikke du forlanger for meget. Du mangler tydeligvis hjælp til hesten. Derfor er det gratis. Men du levere en hest, Kvit og frit som en person selv kan være med til at forme. Min hest tager også meget af min tid. Det betyder da ikke hun er gratis for mig. Heste koster penge. Så syntes faktisk det er meget fair. Du hjælper partrytteren med at få en hest at arbejde med. og parten hjælper dig. Det ser jeg virkelig ikke som en problem, og er sikker på du nok skal finde en dygtig rytter
nov 2006
Følger: 173 Følgere: 163 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 869
jan 2013
Følger: 13 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 66 Svar: 590
Lene: For tidligt at forvente? Tror ikke helt jeg forstår. Mener ikke jeg har skrevet nogen steder hvor langt han er i ridningen? Vi er begyndt at træne traversader fra jorden af og der finder han teknikken rigtig hurtigt. I schenkelvigningerne mangler han at få bagparten lidt mere med. Men grundridningen er stort set på plads, vi mangler egentlig kun balancen i galop.
Bettemus, har overvejet aldersgrænsen, men får desværre også mange useriøse der er over og som søger en 'konehest' eller lignende. Der er forfærdeligt mange der ikke engang læser annoncen. Men vil da give et forsøg på 'søger kun over 18'.
Tak for svar alle sammen
jan 2013
sep 2011
Følger: 99 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 116 Svar: 628
Jeg er pt. gravid og står også med en unghest.
Jeg har været heldig at finde en pige som går hjemme og ikke har råd til at have sin egen hest, men rigtig gerne vil ride og have omgang med hest.
Så selvom min hest ikke er tilredet og først skal ryttertilvænnes til sommer, så har jeg fundet en rigtig sød part som rigtig gerne vil..
Men det bliver måske svært at finde en der også har evner til at uddanne til LA, men det er absolut muligt, hvis du er tålmodig.
I mit tilfælde vil jeg nævne, at parten er gratis,
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
jan 2013
I første omgang vil jeg spørge om min underviser har tid til at være ude hos mig to gange om ugen, så jeg stadig kan få undervisning 1 gang om ugen, og hun så måske kan ride ham 1 gang om ugen. Hun red ham hele den periode jeg havde det værst med hoften og ikke engang kunne sidde på en hest og hun kan ihvertfald bidrage til at ride ham op Men hende betaler jeg jo, så det er lidt en dyr fornøjelse XD
Og ja... Jeg er godt træt af at folk ikke læser annoncen. Sidst havde jeg en, som bare blev ved med at skrive (og ændrede sin historie, erfaring og alder) så til sidst holdt jeg op med at svare. Hun var så 14 år (først 13, så 16, så blev hun snart 18 og til sidst sagde hun 14), og skrev til hende flere gange at jeg søgte over 18, men ikke engang det læste hun -.-'
sep 2011
Følger: 99 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 116 Svar: 628
Det er i det mindste en løsning, som du kan bruge, selvom den er lidt dur i længden
Held og lykke i hvert fald.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Sådan en person tror jeg du ville få svært ved at finde, fordi de er eftertragtede også hos de mere gængse dressurunghesteejere. Og generelt vil de kræve betaling for arbejder, eller også skal det være en super god dressurunghest som de får gratis stillet til rådighed.
Og din beskrivelse af hestens niveau gør ikke lige, at det er "la" om hjørnet, og ej heller en type hest som er attråværdig som stævnerytter at få fingrene i.
Hvis jeg var dig, så ville jeg nok hellere satse på at finde en person, som synes din hest er en sjov og spændende blanding at arbejde med. Og så kan du tilbyde parten gratis mod at parten så SKAL modtage og selv betale undervisning af din underviser 1 x ugentligt.
På den måde får både du og parten noget ud af aftalen - og du har din underviser til at have lidt styr på hvordan tingene går.
Mvh Charlotte
jan 2013
Den sidste mulighed har jeg prøvet og fandt også en part. Allerede inden første undervisningstime havde hun sat hesten en måned tilbage i galoppen og jeg måtte intensivt arbejde med dette i to uger for at rette op på det. Så det gav flere problemer end løsninger og jeg ønsker ikke at stå i den situation igen da min hofte simpelthen ikke kan holde til det
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Jeg ville dog ikke selv kunne ride en hest op til LA og jeg var heller ej 18 da jeg startede med de fleste.
Så hellere finde en på 15, som måske bare kan sin grundridning, hvor du så må være med ind over, det burde da kunne lade sig gøre
jan 2013
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Så hvis du mener, at du gerne vil have din hest ud at gå LA-klasser, ja så er det jo ikke en gang en LA-rytter, men en unghesterutineret LA-rytter du søger. Og som sagt vil de nok oftest gå efter noget andet end en belgierblanding.
Men ønsker du "bare" at hesten trænes i lidt mere end skridt, trav og galop, så vil en part som ønsker at lære i min verden ofte være "bedre" end en "jeg kan ride la på forhånd".
La-rytter er i min verden heller ikke et kvalitetsmærke i sig selv - jeg kender en del LA-ryttere, som ikke fik lov til at sidde på mine heste - placeringer på c-plan eller ej, de rider ikke på den måde jeg synes er uddannende for en unghest.
Lc niveau er ikke i min verden grundridning, så det betyder heller ikke at man kan uddanne en unghest. Men man må formode man kan ride i de tre gangarter nogenlunde.
Hvad med at spørg din underviser, om hun kender en hun kan anbefale som part ? Så må du formode, at parten er interesseret i at træne på samme måde som din underviser/dig selv. Det er mere vigtigt at træningen er ensartet, end om parten har kunnet få kastet en hest rundt i en la1 på klubplan.
Mvh Charlotte
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 956
feb 2012
Følger: 57 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 55 Svar: 678
Jeg skrev i min annonce at pigen skulle være voksen, da jeg ikke vil have ansvaret for et barn, da hesten også er en del varm, og det er ude på landet, så det kræver et kørekort.
Stadig, kontaktede mindreårige piger mig og ville gerne have part.. Jeg synes det var svært, men der gik ikke længe før den sødeste pige skrev og hun rider hende nu. Hun skal Inter betale for det, ud over springundervisningen 1 gang om ugen og sine stævner. (Og selvfølgelig muge ved hesten mår hun er der).
Hun hjælper mig SÅ meget, og jeg får en meget afkrudtet og balanceret hest når hin lige bliver sprunget igennem derfor skal hun ikke betale noget. Parten synes bare det er super fedt at hun får liv til at lave det sjove, og slipper for dressuren;)
jan 2013
Jeg vil i første omgang lade min partannoncer stå og så se om jeg kan få overtalt min underviser til at ride & undervise så længe jeg har pengene til det Er sikker på hun også ville starte nogle små stævner på ham hvis jeg spurgte rigtig pænt
Tine: Hvis du mangler en hest på et tidpunkt og flytter til Nordsjælland, så står min dreng til rådighed
Tak for jeres svar alle sammen Det giver rigtig mange gode ting at tænke over!
jan 2013
Part - er det overhovedet en mulighed?