{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.343 visninger | Oprettet:

Kan/skal/bør man anmelde? {{forumTopicSubject}}

Ja undskyld spørgsmålet kommer lidt sent, da min elskede part ikke er på rideskolen mere. Men i frygt om, at det kan ske igen, spørger jeg nu om hjælp/råd.

Men for 1,5 måned siden cirka, der lagde jeg mærke til at min hest, var begyndt at miste pels ved gjorden. Gjorde den ansvarlige opmærksom på dette og de satte lammeskind på gjorden.

Ugen efter da jeg kom igen, var hun blevet mere hårløs og var begyndt, at få en bule. Gjorde igen opmærksom, med en mere bestemt stemme. Fik igen lammeskind på gjorden.

Ugen efter, større bule, mindre hår, gjorde opmærksom, lammeskind.

Og den sidste gang, havde hun en kæmpe bule, ingen hår og havde 2 store åbne sår. Gjorde igen opmærksom og var direkte vred!

Det vil sige, at selvom de var opmærksom på hestens problem, så lod de bare stå til!
Det er ikke 1 gang, de har sådanne problemer. En hest havde fået store brandsår på ryggen, fordi de havde ladet elever sadle den op uden underlag!

Bør jeg anmelde det næste gang, de bare lader stå til?????

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan/skal/bør man anmelde?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #1   28. mar 2016 red du selv hesten under dette forløb som du beskriver?

• #2   28. mar 2016 Kan du ikke lige forklare omstændighederne for nogen der ikke er inde i din situation - hvis det er din hest, hvorfor gør du så ikke noget? Eller mener du din part? Er det en rideskolehest? Rider du den kun en gang om ugen eller hvad mener du med at du "kommer tilbage ugen efter" ? smiley

• #4   28. mar 2016 Jeg red selv med lammeskind på og satte gjorden lidt anderledes, så det ikke ramte.

Det er en rideskole hest, jeg red 1 gang om ugen. Havde lige fået part på hende, men da ejer som rideskolen havde lånt hende af, skulle bruge hende til Tur ridning for turister, nåede jeg ikke at ride hende i weekenden.

Som jeg skrev, så har jeg sagt det til dem en del gange og de forklarede bare, at de havde glemt det.

• #5   28. mar 2016 Kan du så ikke snakke med hende der ejer hesten? Hun kan vel trække den ud af rideskolen, hvis den ikke bliver behandlet ordentligt smiley Men undrer mig at hun ikke selv har opdaget det? Måske jeg bare ikke helt forstår hvordan det hele hænger sammen

• #6   28. mar 2016 Det var hende jeg sagde og viste det til. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#7   28. mar 2016 undre mig lidt over at du overvejer/har i tankerne at melde det, når du selv vælger at ride hesten, på trods af din viden om bulerne?

og på baggrund af dette, så nej, du bør ikke melde det.

• #8   28. mar 2016 Jeg tror heller ikke at du faktisk KAN anmelde det. Du kan godt ride uden underlag på en ordentlig tilpasset sadel, men det er selvfølgelig ikke i orden hvis hesten får brandsår. Så - behandler de ikke hestene ordentligt, så ville jeg stoppe på rideskolen. Dyremishandling kan du trods alt ikke anmelde dem for, men du kan vælge at lade være med at støtte dem smiley

• #9   28. mar 2016 Ang brandsår pga ingen underlag, hvilken sadel er det? Syntetsadler som wintec, er ikke egnet til brug uden underlag..

• #10   28. mar 2016 Amt - læs længere oppe.

Funke - Jeg betaler ikke for at ride der. Det er fordi jeg går på en special skole og det er med i vores special undervisning, at gå til ridning.
    Men overvejer, at stoppe alligevel. Jeg giver dem 1 chance mere og ser jeg det igen, så vil jeg hellere undvære ridning.

Turbohesten - præcis. Og jeg tror ikke, at den sadel var til brug uden underlag.

• #11   28. mar 2016 hvis en sadel er tilpasset korrekt, så burde man altså godt kunne ride hesten med sadel unden underlag, men det er jo hvad det er.

Jeg holder med AMT her, man kan ikke melde noget man selv "støtter" op om, her mener jeg ikke at du støtter op om at den for gjordsår, men syntes man det er forkert og man endda ligefrem selv bliver vred, ja så lader man i mine øjne være med at sætte sig op og ride videre!

• #12   28. mar 2016 Tine, tildels enig. En lædersadel bør kunne bruges uden underlag, men lige med wintec, så anbefaler man at den bruges méd underlag, fordi den netop kan genere hesten smiley

• #13   28. mar 2016 Tine - læs længere oppe.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#14   28. mar 2016 Lisette: hvad er det jeg skal læse?

Hvis du mener at stedet mishandler/vanrøgter hestene, så bør du starte med at melde dig ud, og ikke støtte sådan et sted.

Og du er jo en del af det, når du vælger at ride hesten på trods af skader fra gjorden..

• #15   28. mar 2016 Den dag med sårene, red jeg uden sadel.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#16   28. mar 2016 lisette: du skriver da også at du bare puttede lam på gjorden og lagde den anderledes, ergo har hesten vel stadig gjord på?

• #17   28. mar 2016 Amt, det har nok været inden sårene kom. Sådan læser jeg det smiley

• #18   28. mar 2016 Det var inden sårene kom, at jeg brugte lammeskind. smiley

Men i stedet for, at pege fingre af mig AMT, så hold dig til det egentlige emne.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#19   28. mar 2016 lisette: peger skam ikke fingre af dig.

prøver bare at forstå hele sammenhængen smiley

men du kan selvfølgelig anmelde dem - vil der komme noget ud af det? næppe, da du desværre ikke har tilskrækkelig med bevis på direkte misrøgt.

men det allerbedste du kunne gøre - selvom det nok også er det sværeste, er at boykotte klubben, og forklare at du simpelthen ikke vil støtte et sted der ikke sørger for sine heste smiley

• #20   28. mar 2016 Tror ikke du får noget ud af at anmelde stedet. I stedet bør du kontakte bestyrelsen eller daglig leder af stedet. Opdager du hesten har sår når du skal ud og ride så henvend dig til din underviser og nægt at ride videre - sørg gerne også for andre i ridehuset lægger mærke til det, så ved rideskolen de skal gøre noget for at bevare deres omdømme. Såret skal selvfølgelig være noget der tydelig er til gene for hestens velbefindende ellers kommer du til at fremstå uheldigt i stedet

• #21   28. mar 2016 Okay godt nok AMT, så undskylder jeg for at have misforstået dig. smiley

Jeg giver klubben 1 chance mere, men ser jeg noget ligende igen, så boycotter jeg.
    Jeg elsker heste og det eneste tidspunkt, jeg føler at jeg kan mærke mig selv og er virkelig lykkelig, er på hesteryg.
    Men det skal ikke opnås ved mishandling. Så ser jeg det mindste igen, så smutter jeg.

Jeg kom også til at tænke på. Nogle af hestene kommer kun på fold i weekenden (i 1-2 dage) og folden er en kæmpe omgang mudder.
    Hestene bliver brugt i undervisningen hver dag, men ha de alligevel ikke brug for luft?

Da jeg selv havde hest, så skulle han da ud hver dag.

• #22   28. mar 2016 Malli. Det har jeg gjort.

• #23   28. mar 2016 jeg har altså læst det hele smiley

og jo selvfølgelig skal heste ud hver dag, selvom vi desværre har en lov der siger at de ikke nødvendigvis skal på fold, men bare motioneres 2 timer dagligt..
    Ikke så meget at de har brug for frisk luft, som de selvfølgelig også har, men hestens krop er slet ikke bygget til at stå stille!

Havde det været mig, havde jeg fundet en privat part et andet sted, hvilket man som oftest også får meget mere ud af smiley

• #24   28. mar 2016 Jeg havde altså også set på om det ikke er muligt enten at ride på en anden rideskole eller finde en part på en privathest - det kan du vel stadig gøre i din fritid smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#25   28. mar 2016 lisette: helt iorden, man misforstår hurtigt hinanden sådanne steder smiley

håber de enten for styr på deres sted, og får passet hestene bedst muligt smiley

Kommentér på:
Kan/skal/bør man anmelde?

Annonce