{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.350 visninger | Oprettet:

Hest hoster og har vejrtræknings problemer {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg er fortvivlet og søger derfor råd og erfaring fra andre der måske har oplevet det samme....

Min hest har hostet lidt i noget tid, ikke noget vildt, måske et par host på staldgangen eller inden ridning. Han har aldrig hostet under ridning og derfor sagde min dyrlæge at det nok ikke er noget alvorligt.
Nå men så her for 14 dage siden begyndte han at hoste lidt mere på staldgangen og der kom lidt slim op sommetider kunne jeg se... Stadig ingen hoste under ridning.
Ringede alligevel til dyrlægen for at være sikker på der nu ikke sad noget på lungerne... Han kom ud her for ca 1,5 uge siden og lyttede på ham... Intet på lungerne. Og hjertet normalt.
Han kunne dog høre lidt slim i selve halsen... Derfor fik han en slim løsende kur (sådan noget pulver)... Det stoppede vi med i tirsdags. Og siden da har han hostet endnu mere og gør det stadig. Idag skulle jeg have haft undervisning som vi plejer, men kunne se hans vejrtrækning var meget underlig på stalden... Ligesom om han var forpustet og ikke kunne få ordenligt luft smiley
Jeg droppede self at ride og ringede til dyrlægen igen... Han sagde det ikke lød akut og at jeg skulle sætte ham i boksen og se om han var normal der. Han spiser helt normalt og drikker vand. Ingen feber eller forhøjet temperatur. Alt i alt normal hest, bare med vejrtræknings problemer og lidt hoste endnu...
Skal ringe til dyrlægen igen i morgen tidlig og måske have ham ind på Højgård så de kan lave en endoskopi ad lunger og en lunge skylning.... Er så nervøs! Specielt for om det er noget kronisk der har udviklet sig....

Synes bare det er så underligt når der ikke har været noget under ridning !! Vi kan intet høre på lunger og han har ikke feber....

Gode råd og erfaring søges derfor.

Pt får han også et tilskud i hans foder der hedder Broncheal, til lungerne som fjerner evt kriller og slim... Det har han fået i noget tid nu, og dyrlægen anbefaler jeg fortsætter med det

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest hoster og har vejrtræknings problemer
  • #1   7. mar 2016 lyder som om han er ved at udvikle asma.. jeg har prøvet det samme med min haflinger

• #2   8. mar 2016 Så har de ikke feber når det er astma?

Har læst lidt på nettet og er godt nok bange for det kan være noget kronisk bronchitis som også kaldes COPD - engbrysthed

• #3   8. mar 2016 Jeg har oplevet præcis det samme med min gamle hest!
    Han havde altid haft tendens til at hoste lidt i stalden hvis der var meget støv eller hvis høet var støvet.
    Men flyttede på et tidspunkt til en ny stald hvor staldmiljøet bare var i top og hestene fik wrap. Alligevel hostede han mere end havd jeg syntes han skulle så ringede efter dyrlægen!
    Fik samme behandling til ham som dig.. Slimløsende i pulver. Aldrig har mig hest hostet så meget som efter han var færdig med den kur!!
    Ringede selvfølgelig til dyrlægen igen og forklarede situationen.. Jeg fik så noget i flyvende form som skulle hjælpe. Men det var stadig det samme..
    Så tog jeg sagen i egen hånd! Droppede alt fra dyrlægen og begyndte at give ham Blue Hors Ventilator som jeg før havde haft rigtige gode erfaringer med.. Og vupti, hosten var væk!
    Han blev så efterfølgende flyttet over i løsdriften hvilket fik den sidste hoste til at forsvinde.. smiley

Held og lykke med din hest og håber du kan bruge mit svar:-)

• #4   8. mar 2016 Tak for din besked.
    Havde din hest også vejrtræknings problemer? For det er det som er opstået idag og som jeg er utrolig bange for. Han står og trækker vejret som om han lige har løbet og er forpustet. Og det har han gjort hele dagen idag... Igår var der intet.

• #5   8. mar 2016 Jeps det havde han.. Kunne tydeligt se han havde besvær med at trække vejret. Han var ikke som sådan forpustet men man kunne især se det på maven at han havde svært ved at få luft.

• #6   8. mar 2016 Dejligt med en positiv historie! Kunne da være uanset hvad diagnosen bliver at jeg skulle prøve det fra Blue Hors. Tak for dit svar

• #7   8. mar 2016 Det havde en rigtig god effekt på min i hvert fald.. Og man må godt give det sammen med andre præparater så du kan jeg jo altid vælge at prøve det:-)
    Ellers syntes jeg også Respadrill er rigtig godt..

• #8   8. mar 2016 Jeg prøvede også alt med min hest. også endoskopi som intet viste. det eneste der har virket var at flytte stald. ved ikke hvad det var i den stald han ikke var glad for men har ikke hostet siden jeg flyttede. så måske et miljø skift er et forsøg værd.

• #9   8. mar 2016 Hej Lotte
    Muligvis det kan hjælpe. Synes bare vi har så gode omgivelser og miljø ved os. Vi har store lyse bokse hvor han har sit eget åbne vindue med frisk luft. Han står på spåner og træpiller. Får hø/wrap i slowfeeder net. Og generelt synes jeg ikke her er støvet eller noget. Men man ved jo aldrig, den kan jo være de mindste ting...

Havde din også besvær med vejrtrækning så du kunne se det på maven når den trak vejret ? Eller kun hoste?

• #10   8. mar 2016 min endte med at få kronisk bronchitis da han fyldte 18

• #11   8. mar 2016 Jeg synes også der var fint i min stald. og har haft 2 andre heste Før ham som ingen problemer havde. jeg prøvede også at sætte min på spåner da det måske var halm han ikke kunne tåle men det hjalp ikke. prøvede at købe godt hø som jeg vandede men Heller ikke det hjalp. ved ikke om jeg lagde mærke til om hans vejrtrækning var besværet. dyrlægen sagde ikke noget om det Heller.

• #12   8. mar 2016 Min hostede mest under ridning og sørgede for at have vandet ridehus godt. Men om det var det støv fra ridehus der trak ud i stalden når det ikke var vandet ved jeg ikke.

• #13   8. mar 2016 Når en hest trækker vejret med flankerne (dobbelt flankeslag) skal der gøres noget med det samme, ellers er der stor rIsiko for, hesten udvikler engbeystighed (COPD). Jeg har lige solgt en hest, der også begyndte at hoste på denne tid af året. Det viste sig at være høet, der var skyld i det. Selv om høet ser fint ud, falder kvaliteten kraftigt efter årsskiftet, når det har ligget. Min fik medicin fra dyrlægen, og så droppede jeg høet. Hun fik fremover kun wrap (og stod på spåner), og så holdt hosten op smiley

• #16   8. mar 2016 Min unghest begyndte at hoste på et tidspunkt her i efteråret/først på vinteren. Det var ikke hver dag, hun virkede heller ikke besværet som sådan under ridning, men man kunne være sikker på, at hun godt kunne komme med et par host, når man startede på travarbejdet - så snart man tog hende ned i skridt, skridtede et par minutter og derefter travede, var der ingenting.. smiley

Dog synes jeg ikke rigtigt det blev bedre med hende, hun hostede stadig et par gange under ridning (kun i starten), og vi rider endda udenfor, da vi ikke har et ridehus.

Det var dog ikke første gang, at hun begyndte at småhoste lidt.

På et tidspunkt hostede hun et par gange når jeg red undervisning (vi red her i ridehus, men bunden synes jeg egentlig ikke støvede ret meget, hvilket den bestemt heller ikke gør), så min underviser (som også er min dyrlæge, det er ren win-win situation.. smiley ) mente, at vi selvfølgelig skulle have gjort noget ved det. Det gik dog hurtigt over den gang, så vi nåede faktisk ikke rigtigt at få påbegyndt en behandling, da Frida kom sig over det ganske kort tid efter.

Men, for at vende tilbage til i vinters, i vinters stoppede det ikke, og hun begyndte så småt at hoste på staldgangen også, og næsten hver gang under ridning, og så måtte jeg jo simpelthen få gjort noget ved det.
    Kørte ud til mine dyrlæger, købte en flaske Respadril fra Equistro - det er slimopløsende i flydende form - jeg kørte en 5-dags kur på Frida, ligesom der står på flasken man skal, det virkede helt fantastisk, hun begyndte dog at hoste få dage senere, så i samråd med mine dyrlæger gav jeg Frida Respadril indtil flasken var tømt (der var til lige knap 13 dage i alt i den lille flaske til Frida) - bum, hele flasken med Respadril var væk, og det samme var hendes hoste!

Jeg har siden da hørt hende hoste sammenlagt 2 gange, begge på staldgangen, og kun lige et enkelt host hver gang - intet at være bekymret for i det tilfælde, for det viste sig, at lige i den periode her efter, var der en enkelt balle hø, som var lidt støvet.. smiley

Men, for at sammenslutte min vanvittig lange tekst, så har jeg kun gode erfaringer med Respadril, det har virkelig hjulpet min hoppe smiley

• #17   8. mar 2016 Indeklimaet i stalden kan have en negativ effekt på hestens luftveje. Dårlig udluftning (hvis vinduer og døre til stalden er lukket) og meget ammoniak er årsager til luftvejsproblemer.

Du bør få din hest endoskopieret (kigget i halsen) og så tage den derfra. Du kan også bede din dyrlæge om en sulfa-kur. Men først og fremmest skal du kigge kritisk på indeklimaet i stalden.

• #18   8. mar 2016 Tak for jeres svar. Jeg er netop kommet hjem fra Højgård med min hest igen. Han blev undersøgt i hoved og hale og fik lavet en klinisk undersøgelse hvor han skulle trække vejret i en plastic pose. Det var tydeligt at hans vejrtrækning var besværet og han begyndte også hurtigt at hoste herefter. Hun kunne høre at der sidder noget på lungerne. Altså der var mislyde som ikke skal være der. Og også i halsen.....
    Derefter ind og have lavet endoskopi... Først en slange ned i luftrøret hvor de kunne filme ham... Hele vejen ned igennem halsen var han fuldstændig sat til med slim! Der var rigtig meget og de kunne se når han hostede at det bevægede sig. Der var rigtig meget helt nede i bunden af halsen, nede ved lungerne.
    Derefter fik han lavet et lungeskyl, hvor væsken herfra så skal sendes ind til analyse (får først svaret om 8 dage!) smiley
    Men selve væsken fra lungerne var fin og klar, der var ganske få "gryn" i... Hun siger i slemme tilfælde vil væsken være helt gul af slim og betændelse. Og det var der heldigvis ikke !!!

Så nu skal jeg vente svar på prøven og se hvad den siger. Det kan stadig være mange forskellige ting, astma, bronchitis, støv allergi.... Ting han er allergisk overfor. Feks vores hø....

Faktisk bruger vi lige nu noget hø jeg synes har ringe kvalitet. Det støver meget og virker ikke for godt. Derfor får han nu mest wrap og lidt hø (og det skal vandes hver dag! Ligger det i blød efter anvisning fra dyrlægen)... Der må ikke fejes i stalden når hestene er inde. Og hans vindue indtil skal stå åbent så meget som muligt...
    Han står allerede på spåner og træpiller, og generelt synes jeg ikke vores stald har dårligt miljø... Men må selfølgelig gøre alt for at forebygge at forhindre at der er dårligt miljø...

Lige nu skal han så have noget medicin der hedder "Dilaterol" som er slim løsende og samtidig går ind og afhjælper presset på hans lunger så han ikke står og har besvær med at trække vejret.
    Så nu venter vi..... Og ser hvilken bahandling han så skal have smiley
    Er så nervøs og har det super dårligt indeni

• #20   8. mar 2016 Blev nødt til at få en afklaring så han får det normalt igen. Jeg må ikke ride ham før vi får svar på skylle prøven om 8 dage. Og derfra stillet en diagnose og medicineret korrekt. Må gerne trække ham lidt ture så han holder sig igang smiley kan opdatere jer herinde når jeg får svar

• #22   8. mar 2016 Hvor mange heste er der i stalden og er alle boksvinduer åbne 24/7? Står alle heste på spåner/træpiller?

• #23   9. mar 2016 Tina vi har 6 heste i vores stald. De har alle vinduer til udenfor. De står åbent det meste af dagen. Lader også min hest have åbent vindue om natten nu... Selvfølgelig ikke hvis det stormer og er natte frost. Der er højt til loftet. Alle hestene står op træpiller og spåner.. Min står længst væk fra rummet ved siden af hvor hø og wrap ligger

• #24   9. mar 2016 Maria: At I åbner og lukker vinduerne er ikke noget jeg vil anbefale. Det ændrer indeklimaet konstant i stalden at der først er åbent og så lukket. Selvfølgelig kan man blive nødt til at lukke i en periode om vinteren når det fryser mere end 10 grader af hensyn til vandrør osv. i stalden, men som temperaturen er nu er det ikke nødvendigt. Så mange heste i stalden giver også varme. Jeg siger ikke at vinduerne skal stå på vid gab, men derimod på klem 24-7 så der konstant er ventilation i stalden. Én hest udånder 20-25 liter væske i døgnet. Så kan du selv regne ud, hvor meget 6 heste udånder og hvis ventilationen så er dårlig (f.eks. lukkede vinduer) så bliver luftfugtigheden meget høj i stalden, hvilket også påvirker hestenes luftveje.
    Jeg har selv en "hals-hest" så jeg har været møllen igennem smiley

• #25   9. mar 2016 Okay det vil jeg tage til mig smiley det er jo dejligt at vi har boks vinduer til hver boks smiley
    Vi har ikke mulighed for at sætte dem på klem. Kun at åbne dem helt, så de ikke blæser i.
    Vil du anbefale så at have mit vindue konstant åbent så?

• #26   9. mar 2016 Maria: Det er jo svært for os begge at forklare når den ene ikke ved, hvordan den andens vinduer ser ud smiley I min stald har vi de meget gamle staldvinduer, som åbne på midten og kan sættes på en krog med 3 huller, så det kan stå meget eller lidt åbent. Har du mulighed for eventuelt at sætte en pind eller noget i, de dage hvor der står en strid vind ind af vinduet?
    Vær opmærksom på at selvom det stormer en halv pelikan er det ikke sikkert at vinden står på vinduet og det derfor ikke stormer ind til din hest. Forstår du hvad jeg mener? smiley
    Pt. er det jo ikke meget storm eller blæst vi har, så ja.......hvis jeg var dig ville jeg lade vinduet stå åbent også selvom det fryser en smule om natten. Det fryser ikke nok til at kunne forvolde skade i stalden med så mange heste og hvis din hest har dækken på, så vil han sikkert nyde det smiley

Jeg kan sagtens sætte mig ind i din frustration. Man føler sig så magtesløs med en hest der hoster og har slim smiley
    Henover vinteren har jeg givet min lidt varm mash når jeg kan hører at han raller i luftvejene og har hoste. Det er ligesom det hjælper en smule at han får noget varmt ned.

• #27   9. mar 2016 Ja det er ikke nemt hehe smiley Vores er sådanne vinduer der åbnes helt op og så skal der skubbes en lille stang ind i en ring for at holde den fast smiley
    Så tænker jeg at lade det stå åbent om natten så har han frisk luft ved sig. Han har også dækken på så tror ikke han fryser.
    Han står i er hjørne af stalden og længst væk fra hø og wrap, hvilket er godt siger min dyrlæge. ?? Han går på fold fra 8-16... Så får godt med frisk luft. Derudover må jeg trække nogle gode ture med ham nu her så han får frisk luft og rørt sig lidt uden at blive forpustet.
    Ja det er forfærdeligt ikke at vide hvad der præcist er galt. Det er synd han hoster så meget og har det slim siddende. Det skal bare ud !

• #28   9. mar 2016 Du kan roligt lade vinduet være åbent, især når han i forvejen går så meget ude. Og det er rigtig at din dyrlæge siger godt for at han står langt væk fra hø og wrap. Ligesom jeg også læste tidligere at der ikke må fejes i stalden når han er inde. Støv fremkalder mere slim hos heste.

• #29   11. mar 2016 Hej alle
    Så er der allerede svar fra skylleprøven! Dejligt jeg ikke skal vente i længere tid på svar for har været mega nervøs.
    Ud fra skylleprøven kan de se at hans tal ligger i midten... Det kan være mildt, mellem eller svær grad...
    Equador er blevet diagnosticeret med IAD på baggrund af de kliniske tegn og lungeskylle prøven (BAL). Celletallene var moderat forhøjede (neutrofiler 38%, reference 0-10%). Dilaterol har haft en god effekt på hosten og derfor kan han fortsætte på denne medicin. Hvis hosten opstår igen bør han behandles med inhalationsmedicin som jeg har fået tilsendt.

Det er ikke direkte astma siger hun, men det er noget i stalden han nok har reageret på. Så rigtig god ide med at lade vinduet stå åbent. Skal bare give ham våd wrap, og må ikke ændre i de ting hvis det går godt, for så er der chance for at vi ryger tilbage i samme mønster igen....
    Han har lidt slim i lungerne men næsten ingenting. Ikke betændelse eller infektion eller bakterie. Han reagerer godt på det medicin han får nu, så det har vi aftalt at foretsætte med i 10 dage, og hvis han så begynder igen skal han have en astma maske og have steroider.... ??????
    Så so good so far ! Håber den nuværende medicin tager det hele og han ikke behøver inhalerings maske med steroider!

• #32   12. feb 2018 hej maria står selv i det problem at min pony hoster og hun får også Dilaterol så ville høre hvor meget du giver ha fået afvide hun skulle have 3 pump om dagen. og om din hest er kommet sig efter de hoste anfald? og hvorlænge tog det for han kom sig?

Kommentér på:
Hest hoster og har vejrtræknings problemer

Annonce