Sende lånehest retur, eller? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg står i den ærgerlig situation at jeg står med en låst hest..
Jeg har idag haft massør ude til min låne hest, hvor jeg fik af vide hun var låst bagtil. Hun er en 18-19 årig pinto hoppe med STOR springlyst, og jeg forelskede mig i hende med det samme da jeg var oppe at prøve hende, selvom jeg egentligt burde få mig en hest istedet for pony, men jeg var slet ikke i tvivl da jeg sad på ryggen af hende!
Hun har pt. noget eksem ved sadellejet/starten af manen, er låst bagtil. Hun har en tendens til at bukke og stille sig på bagben i ridningen, om hun har ondt ved jeg ikke, men har fået oplyst hun ALTID har gjort det men tænker det også kan være fordi hun er låst bagtil.
Min massør forslog at få en kiropraktor ud hvis hun ikke kunne hjælpe med låsningen. Skulle ringe til hende om et par dage hvis det blev bedre.
Jeg har så taget en snak med min underviser, hesten har stået stille i 3-4 ugers tid nu, med longering pga. såret/eksamen ved sadellejet/starten af manken, og nu er hun så også låst. Jeg aner ikke hvor lang tid hun har været låst.
- Jeg er villig til betale for kiropraktor osv. det er ikke dét.
Dyrlægen har givet salve til såret/eksemen.
Men nu er det en ældre hoppe, og min kontrakt er på 1 år, snakkede med min træner at det var synd at sådan en rutineret rytter som mig skulle gå og have sådan en stor udgift på dyret når det alligevel bare står, når det er spring, dressur og stævner jeg interessere mig for.
Hun er sød i al omgang, men nu er jeg virkelig blevet i tvivl hvad jeg skal gøre.
Jeg ELSKER den pony, jeg ved jeg får det utrolig svært ved at skille mig af med hende selvom jeg ved ejeren er en virkelig god ejer! Hun var til salg inden jeg fik lov at låne hende, om hun skal sælges hvis hun kommer hjem igen ved jeg ikke...
Hvad havde i gjort? Valgt at tage chancen, selvom hesten var låst og muligvis bare skulle hjem som foldbums når lejekontrakten udløb?
Eller returneret hesten tilbage...
Idag da min træner nævnede det brød jeg sammen, for igen den pony er virkelig ELSKET og jeg er villig til at gøre mit for at hesten har det godt, men et eller andet sted kan jeg godt se hendes budskab...
Jeg er 19, seriøst rytter og har interesse for springningen men samtidig seriøst dressur samt tur. Jeg ved jeg burde have valgt hest fra starten, men det betød intet for mig når jeg kunne mærke Queen for mig var ponyen, med den rette tænding i springningen.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre...
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Om end jeg synes det er yderst ugennemtænkt, når du nu siger du vil ride stævner, så synes jeg det er total urimeligt over for udlåner, at du ikke vil stå ved at du har lånt en gammel syg hest.
Udlåner har ikke snydt dig - du vidste det var et sygt gammel dyr du lånte. Og jeg synes derfor du moralsk skal stå ved dit meget ukloge valg, og sørge for det gamle syge dyr, det år du har lovet udlåner.
Så må du låne en sund og rask hest til de stævner du gerne vil ride.
Mvh Charlotte
sep 2015
Følger: 48 Følgere: 83 Heste: 2 Emner: 36 Svar: 237
Hun skrev i kontrakten selv at hesten skulle bruges til dressur, tur, spring samt stævner, hun kender hesten bedst og det gik jeg da stærkt udfra den vil kunne klare. Hun har tænding, bliver tit spurgt om hun er en 5 års for man kan ikke mærke på hende at hun er en ældre hoppe eller se det.
Set fra en anden side, er jeg blevet lovet en rask hest at låne det står i kontrakten.. Jeg har ikke som studerende økonomi til at have 2 heste, desværre ellers var jeg ikke i tvivl om det havde jeg gjort.
Det er ikke fordi jeg vil af med min nuværende lånehest, ser hende helst blive hos mig men det er mange penge at ligge i en hest, hvis den alligevel skal hjem og være bums og ikke bruges eller sælges som foldven som hun var blevet sat til inden jeg fik hende.
Hun er en ældre hoppe, jeg ved de kan få skavanker men en låsning kan ske for alle og jeg ved ikke hvor lang tid hun har været låst om det kommer fra ejer eller det er noget der lige er sket. Tænk hvis nu hun har haft den låsning i 3 år? Så er det et større arbejde at gå igang med, og det kan tage længere tid end et år at gøre godt igen....
sep 2015
sep 2015
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 754
sep 2015
sep 2015
mar 2007
sep 2015
mar 2007
sep 2015
Men ved så slet ikke hvordan jeg skal formulere mig til ejer Frygter jo altid det værste at ejer bliver sur, men ved så ikke hvad hun skulle blive sur over... Det kan vel være min skyld såvel som hendes at den er låst bagtil...
feb 2015
Følger: 81 Følgere: 36 Heste: 2 Svar: 26
Og den måde du beskriver hvordan du har det med den, så synes jeg du skal give det et forsøg, og beholde den.
mar 2007
men i heste verdenen er man sgu nødt til at være egoistisk.. det er skruen uden ende at poste penge i en hest man får det ud af man gerne vil og drømmer om og selvom man måske har råd til det så vil det alligevel være sure penge at skulle ligge hver måned til noget der ikke giver en den lykkerus man jo søger. jeg har lige fået ny hest for 14 dage siden og siden han kom er han blevet behandlet for låst og skævt SI led, har fået ordnet tænder i bund , fået smed, ny sadel , ny gjord, massør, blevet vaccineret og nyt udstyr .. jeg har endnu ikke siddet på ryggen af ham. Men jeg skal naturligvis også købe den og der er gode udsigter til fremtiden.. så jeg synes det er det værd. Men igen man skal føle den rus der ellers hår man rigtig sur i det. og self kommer du til At elske en anden hest lige så højt som pintoen. måske ikke den næste men den skal nok lomme ?? jeg elskede min lånehest overalt på jorden og ville gerne have købt den men den var for dyr . men jeg tror den hest var min Once In A LifeTime hest. og har accepteret at jeg aldrig får sådan en igen.. det gør ikke at jeg ikke sagtens kan finde glæde til de to jeg har nu eller atbjeg ikke kan komme til at elske dem lige så højt??
sep 2015
1: Enden beholder jeg hende og ligger de penge i det, koste hvad det vil.
Tage chancen og se om hun bliver låst op, inden jeg kan påbegynde ordentlig ridning igen samtidig med der er en risiko for det slet ikke bliver ok, og hvis det bliver godt igen er det selvfølgelig en fed fornemmelse at stå med og samtidig vide at hesten er ok, men hvad hvis ejer vælger at sælge som foldbums eller aflives?
2: Jeg kan få en ny, glemme de penge der vil blive smidt på Queen og have flere penge til den eller mig selv, eller andre udgifter... Og få en hest jeg kan ride seriøst og forhåbenligt holde af lige så meget som jeg gør ved Queen!
Ulempen ved hele det her er egentligt jeg er bange for det bliver alt, alt for hårdt for mig! For ja, Queen betyder meget for mig, men som min træner siger er det en stor udgift af have når den bare står og slet ikke bliver brugt til det som var meningen!
Jeg har en skide god kontakt med ejer, hun er så sød! Og jeg har virkelig viget mit liv til den her hest, men som det er nu er det bare ikke dét jeg ønsker eller lånte hesten for....
Nej det er ikke ejers skyld, overhovedet! Men på kontrakten står der en sund og rask hest, hvilket det ikke er pt.
En hest kan blive låst, det kan ske for alle, ja! Og det kan arbejdes væk, i værste tilfælde ikke men jeg har ikke hesten om nogen måneder også er det mange penge brugt på det...
Årh... Kan bare ikke forstille mig en hver dag uden det dyr! Hun er en helt særlig pony, og lige nu er jeg rigtig ked af at jeg holder så meget af hende!! Bare det var nemmere...
Jeg er helt lost i hvad jeg skal skrive til ejer, virkelig! Er bange for hun bliver sur på mig, men samtidig ved jeg hun ved hvor meget jeg gør for den hest!
jan 2006
Følger: 53 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 20 Svar: 432
sep 2015
Vil gøre alt for den hest, men ikke noget som egentligt er spild af penge hvis du/i forstår mig...
jan 2006
sep 2015
Mén, nu er det sådan vi på stedet ikke har ridehus... Også er det så sommeren over vi skal arbejde med den låsning også skal hun hjem...
Hvis jeg så får en ny, kan jeg ride sommeren over og køre i ridehus om vinteren med den... Det vil jeg også kunne med Queen, men lige nu er hun ikke ridelig... Kan se både for og ulemper ved det hele...
jan 2006
sep 2015
Puha, det er godt nok ikke sjovt... Prøver at skrive til ejer imorgen..
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Ville da få rettet op på det og begynde ridningen igen.
sep 2015
Men om nogle måneder har jeg ikke hesten mere, også skal den også sendes retur... Hvad hvis det så ikke er blevet bedre der?
Så er det spild af min tid på en eller anden måde synes jeg! Jeg ved det er en del af det at have hest, men jeg ønsker en lånehest jeg kan ride som ønsket og som også var planen med hende her også skete det her
dec 2012
Hvad hvis den næste låne hest bliver låst, vil du så os sende den retur?
sep 2015
Selvfølgelig snakker jeg med massør osv. Inden jeg tager valget for hvis der er chancer for jeg når at ride hende inden hun bliver sendt tilbage, så gør jeg det selvfølgelig ikke! Men det er en stor udgift at have for en studerende, når det ikke er sådan man ønsker at holde hest. Lige nu er hun jo bare en hygge hest. Kan ikke sætte mig på ryggen af hende pga. Eksem, og det gør det ikke bedre med et låst bagparti!
mar 2007
dec 2012
Du skal have fat på en der kan rette låsninger op, ikke en massør
sep 2015
Hvem låser låsninger op?
Min massør sagde hun gerne vil prøve, og hvis ikke det hjalp skulle jeg have fat i kiropraktor, hvilket jeg også er villig til at betale. Hesten er i min varetægt så selvfølgelig skal jeg betale.
Men jeg kan jo ikke vide om låsningerne har været der i flere år eller først lige er kommet, det kan være et mindre eller et større projekt.
Jeg synes bare ikke det er fedt at skulle betale så mange penge for det, for at gå af med den om nogle måneder. Hvis det var min egen så havde jeg selvfølgelig taget kampen!
sep 2015
mar 2007
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
sep 2015
mar 2011
Mvh TT
sep 2015
mar 2011
Mvh TT
sep 2015
Hvad koster sådan en omgang ca?
mar 2011
Mvh TT
sep 2015
mar 2011
Mvh TT
sep 2015
sep 2015
Tusinde tak! Det er bare så hårdt når man knytter sig sådan til de kære dyr! Det er dyrt at have hest, men det er en del af det, "desværre" også må man punge op selvom det er træls. Men det kan også være det hele vender og vi så på et tidspunkt kan ses på stævnepladserne inden året er gået, hvem ved?... Men det er hårdt at vide ens hest ikke har det okay...
Men tak
jan 2006
Nu håber jeg det løser sig, så pony bliver frisk igen.
sep 2015
jan 2006
Håber du opdaterer omkring hvordan det går.
dec 2012
sep 2015
Kæresten blev lidt sur da jeg sagde 1200kr, da jeg skal have ny p-stav som koster det samme, og sagde heller de penge på hesten end mig selv! Ellers har jeg en familie der støtter mig 110%!
mar 2007
måske du skulle læse den andre kommentarer..?? TS har gentagne gange skrevet at hun valgte hesten på trods af alder og str fordi de havde den helt rigtige kemi..
dec 2012
sep 2015
Jo, grunden til jeg netop valgte denne pony var at den havde en tænding i springningen og jeg for første gang jeg sad på ryggen af hende bare vidste det var hende, selvom jeg var ude og prøve en smuk holstener vallak på 170cm, på 7 år!
Kontrakten er på 1 år, men kan forlænges har ejer skrevet..
Ja hun er en ældre hoppe, men det kan bestemt ikke mærkes overhovedet, hun var lige det jeg søgte, bare i pony version! Hun har så meget kapacitet, og hun klare heste afstande så perfekt, så der vidste jeg at det heller ikke vil være er problem!
Det er min drømme hest, derfor mit valg!
dec 2012
sep 2015
Og, hvis det er en længere process så tager det tid og grunden til den kun var 1 år var også fordi jeg burde ride hest, og det var også min plan efter hende her... Men som skrevet mit ansvar.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
At man har planer, om stævner osv. Er ikke ens betydning med det reelt bare kan lade sig gøre, og det koster oveni en masse penge.
Måske det mig der atypisk. Men selve hverdagen og ridningen med hesten er vel målet og nydelsen. Har man økonomi lyst overskud kan man tage til stævner. Men er økonomien presset, er det da bedre at bruge pengene på, ja der altid ting at bruge pengene på
Jeg ville droppe stævnedrømme. Få styr på den pony jeg nu havde valgt at låne, og nyde hvert øjeblik med den. Dog med tanke om, hvad er fremtiden, for skal den hjem igen? Eller vil jeg hellere have den i de måneder år, den nu har tilbage fordi den er skøn. For skal den retur, ville jeg aftale med ejer at hun fik den retur. Når det passede ind i hendes planer de næste måneder. For penge arbejde sved hjertetåre, i en dejlig pony som så skal hjem til sin rigtige ejer. Nej det ville jeg personligt ikke.
Jeg havde kun taget den ind, med henblik på hygge rideture, og vidst at forelskede jeg mig så i den, ville jeg ende med den. Pga alderen så nej jeg var nok aldrig endt med den som lånehest.
Men har man ikke råd til at købe hest, må man jo også tage lidt til takke, med hvad der er på markedet, Og jo så dejligt den var og er perfekt for dig. Og ikke mindst den ejer, vil støtte dig også.
Så ja store beslutninger, men ja regninger til hest, kommer man bare ikke udenom, når først man har taget ansvaret på sig.
Håber i får den løsnet, på en gang eller to, den igen blir en mega glad pony med masser gode år i sig. Held og lykke hvad du end beslutter, men ja jeg havde smidt stævne drømmene af h- til. Når økonomien er så presset.
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Godt du har kontakt til en fys- de er altså en del mere uddannede end en massør og kan derfor give dig et noget bedre overblik over hvad den låsning indebærer mht. træning, behandlinger og fremtidig brug.
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Du har lånt ponyen i 4-5 måneder nu, så den låsning den har kan jo lige så godt være kommet efter du har overtaget. De kan jo fremkomme af noget så simpelt som en uheldig bevægelse på folden. Sådan er det bare at have hest.
sep 2015
Men det er dyrt for mig at skulle ligge penge i hende, når jeg ikke ved hvad hun skal efter mig.. Ja, jeg kan låne hende længere end i et år... Men som planen hele tiden har været med hende var at hun skulle tilbage.
Blandandet fordi hun er pony, hun er en ældre hoppe og fordi jeg skal have hest istedet for pony. Hest er en dyr udgift, det ved vi alle og jeg har også skrevet at sålænge den er i min varetægt så smider jeg alle de penge i hende der skal til.
Det er bare dyrt at betale 2000kr i opstaldning for en hest der ikke kan rides pt. Og hvis nu hun så ikke er klar igen når det er også de behandlinger hun så skal igennem.
Jeg har fået meget ros for hende, og at hun er låst som jeg også har skrevet, kan ske for ALLE!
dec 2012
Du har selv valgt at overtage hesten i et år, velvidende at der sikkert kommer nogle bump på vejen.
Hvad så med næste hest, Vil du os sende den tilbage hvis den får en låsning, er halt i nogle dage eller lign?
Hvis der ikke skal mere end en låsning til før du ikke vil lege hesteejer mere, så tror jeg du burde overveje part i stedet for.
sep 2015
Som jeg hele tiden har skrevet, SÅ LÆNGE DEN ER I MIN VARETÆGT ER DET MIT ANSVAR.
Jeg smider de penge i den der skal til, for at den har det godt. Jeg skriver ikke til Dorte for ingen grund, jeg skriver ikke til ejer om vi fælles kan finde en løsning for ponyen, hvad er det du ikke ser i det? Undskyld mig.
dec 2012
sep 2015
dec 2012
Og du bliver ved med at komme med undskyldninger for hvorfor du ikke skal beholde den.
jun 2007
Og når jeg læser overskrift og dit start indlæg, så spørger du jo om ikke det vil være smart at sende retur, fordi den er skadet og måske skal stå i lang tid, hvor du ikke kan bruge den. Det er vel det vi har at forholde os til.
sep 2015
Nej min ven, der står sende lånehest retur, ELLER?
sep 2015
dec 2012
dec 2012
sep 2015
Synes din kommentar var lidt ubrugelig dertil sidst, synes ikke der var grund til at skrive den.
Jeg skriver lidt provokeret, ikke fordi i ikke kommer med det svar JEG ønsker, men fordi hun skrev hun læste overskriften uden at skrive, eller det er ikke forsjovt det står der.
dec 2012
sep 2015
Og at når året er omme med Queen, så skal jeg have hest.
jun 2007
Og jeg har læst det hele, og på mig giver du stadig indtryk af at være utilfreds med at hesten har fået konstateret en defekt, og har alle mulige undskyldninger for at sende hesten retur - som nu så er blevet til ikke ikke at forlænge.
sep 2015
Om det er nyt eller gammelt, hvem ved? Hun har altid bukket og stillet sig på forben, fik jeg af vide af ejer og hun gør det stadig! Ergo, tænker jeg at det måske har været fordi hun har ondt.
Den pony er alt hvad jeg ønsker, lige en for mig og at det her sker kan ske for alle MEN, jeg betaler og jeg spurgte hvad andre folk havde gjort hvis det var dem, ikke hvad de synes jeg skal gøre eller ikke gøre.
Du tager tingende lidt tungt, men helt fint godt vi er forskellige.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
"at det var synd at sådan en rutineret rytter som mig skulle gå og have sådan en stor udgift på dyret når det alligevel bare står, når det er spring, dressur og stævner jeg interessere mig for."
Men du skriver selv at du før dette mistænkte, at hun kunne have ondt:
"Hun har altid bukket og stillet sig på forben, fik jeg af vide af ejer og hun gør det stadig! Ergo, tænker jeg at det måske har været fordi hun har ondt."
Men hvad havde du så regnet med? Så skulle hun da også have haft behandling og det havde også kostet? Og du ville stadig ikke kunne komme ud og ride en masse stævner med det samme, men du skriver alligevel under på at låne hesten i et år.
Du vil ud at ride spring, dressur og stævner og vil alligevel have hest efter dette og synes udgifterne er "spildte" - jamen så har du da lånt den forkerte pony.
Jeg må altså være rørene enig med Jo her: har man sagt A siger man også B.
For mig at se så vidste du jo godt, hvad du gik ind til (bortset fra, at alle heste jo kan blive låste) - og nu mærker du konsekvenserne af valget og synes ikke det er sjovt. Men jeg synes du bør tage ansvar for dit valg - især hvis du siger at det er drømmehesten - og så tage den her erfaring med til næste gang
feb 2004
Følger: 190 Følgere: 194 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.557
Du har haft hesten siden d. 5/11 dvs. 3 måneder og 20 dage. ROOOOLIG nu.
Du nævner flere gange, at der stod i kontrakten at hesten var jo sund og rask, men det er den altså ikke nu.
Nej, men det kan du da ALDRIG garentere dig for, om dyret bliver syg eller får ondt. Man skriver jo på Handelstidspunktet. Du kan aldrig garentere ud i fremtiden.
ALLE heste kan få låsninger. Både nye som gamle.
Jeg har postet tusinde vis af kroner i Saxo fordi han har døjet med låsninger, hvorimod gamle Pandoer på 18 år har været frisk som en havørn.
Det kan man ALDRIG garenterer.
Uanset om DU spørger, om den skal sendes retur eller ej, så kan du jo ikke sende den retur, med mindre ejeren vælger at tage den tilbage, så længe i HAR skrevet en kontrakt på et år.
Sender du hesten tilbage før den er i tip top igen, så får ejeren jo heller ikke "varen tilbage i samme stand"..
Så ønsker ejeren IKKE at ophæve kontrakten, ja så hænger du på hesten, foldbums eller ej.
feb 2004
Følger: 190 Følgere: 194 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.557
Du tager VIRKELIG sorgerne på forskud kan man læse. (Har læst div. kommentarer)
Man har da ved gud grød ikke viet sit liv til noget som helst, hvis man er klar til at opgive det med det samme. Du har jo ikke engang haft kiropraktoren ude endnu.
Rolig nu ven. Det skal nok gå
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 3 Annoncer: 1 Emner: 6 Svar: 20
sep 2015
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 4 Heste: 1 Svar: 3
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 7 Svar: 54
Hvis jeg var dig vil jeg få Hestersynergi til at lave en personligheds beskrivelse. Du kan finde dem på fjæs. Vi har fået lavet personligheds beskrivelse på vores, og Navamoon købte vi kun pga hvad de kunne fortælle, for han var nemlig også låst + mere. Fik fysioterapeut til ham og efter 1 behandling var han en hel anden.... Du kan se min anbefaling af Hestersynergi på fjæs. Hilsen Mette Nørskov ( Lauras mor)
jan 2008
feb 2010
feb 2010
feb 2010
jan 2008
sep 2015