Hvad skal man vide? (Første hest) {{forumTopicSubject}}
Hejsa HG'ere
Min mor har sagt at når jeg bliver 15 kan vi begynde at overveje det at få en hest. Det betyder selvfølgelig ikke at jeg rent faktisk får en, men derfor kan det stadig være en god idé at forberede sig Vi tænker også først i, at få en part. Så jeg vil utrolig gerne spørge jer: hvad skal man vide for at eje en hest? Et meget bredt spørgsmål, ja. Jeg tænker sådan, hvad skal man vide omkring:
Hestens sygdomme
Hestens pleje
Selve ridningen
Alt andet pleje (her tænker jeg viden om dækkener, udmugning af boks, viden om foder osv.)
Smed, dyrlæge osv.
Udstyr
Og så andre ting
Hvad vil I mene man skal kunne, og hvad skal man vide? Skal man kunne alle hestesygdomme fra A-Z, eller er basisviden nok? Skal man være toprytter, eller har ridningen intet at gøre med noget? Er det vigtigt at man ved præcis hvornår hesten skal klippes, og hvilket dækken den skal have på? Skal man vide alt der er at vide om hestens foder? Osv. I må meget gerne anbefale bøger, der fortæller om ALT omkring hesten. Bøger, bøger og flere bøger. I må også gerne anbefale andre ting der er gode at se/købe, og andre måder at lære på. Desuden må I meget gerne skrive, hvad man skal tænke på, før man får sin første hest. Så alt i alt, hvad er godt at kunne og hvor er det godt at have sin basisviden i orden? Det ville glæde mig meget, hvis i kunne tage jer tid til, at svare på disse spørgsmål. Det er jo en stor ting at få en hest, så jeg kan ligeså godt forberede mig 2 år i forvejen
Undskyld det blev lidt langt.
jul 2015
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 276
Start med en part
maj 2015
Følger: 33 Følgere: 13 Emner: 48 Svar: 887
jul 2013
Følger: 8 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 66
Hvor meget skal den kunne i forvejen, er også noget man skal gøre op med sig selv.
Held og lykke med det
maj 2015
jun 2009
Følger: 62 Følgere: 80 Heste: 9 Emner: 88 Svar: 405
En god dyrelæge som vil lære lidt fra sig
En dygtig sadelmager som kan lære dig lidt fif
En form for massør, kiropraktor eller ligende
Og ikke mindst en stabil smed som kender dig og hesten:-)
jun 2009
Følger: 62 Følgere: 80 Heste: 9 Emner: 88 Svar: 405
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 174 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.083
Angående udstyr, skal man naturligvis have det nødvendige: Grimer, grimeskaft, sadel, hovedtøj, underlag, strigler, dækner..
Angående diverse plejeprodukter er det altid godt at have noget til sår og skrammer: Fx. Aloe Vera, og naturligvis noget til at pudse sadel og hovedtøj. Ellers så køber man jo ind som det bliver nødvendigt
Ellers så skal man jo tage højde for alle udgifterne: Opstaldning, foder, smed, dyrlæge.. Angående dyrlæge er det en god idé at ligge lidt penge til side hver måned, hvis hesten pludselig bliver syg.
Hvis der er et sted i nærheden af hvor du bor, der tilbyder at tage ryttermærker, kan jeg varmt anbefale det! Du lærer en masse om pasning og pleje, håndtering, pudsning af udstyr, sygdomme, skader osv.
Held og lykke med det
maj 2015
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 10
maj 2015
Held og lykke til dig også!
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 10
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Nogle gode bøger at have er:
Politikens Store Ridebog (den er ved at være lidt forældet på nogle punker, men indeholder rigtig mange gode ting stadig).
Før Dyrlægen Kommer, den fortæller lidt om de mest alm skader og sygdomme, hvordan du spotter dem og behandler indtil dyrlægen kommer.
Hesteejerens Håndbog, lidt i samme princip som Politikens, en bog der indeholder rigtig mange gode ting.
Derudover, vil jeg anbefale du sætter dig ind i basis sygdomme og skader, at lære det fra A-Z er så godt som umuligt, jeg har været omkring heste hele livet og haft egen i 12 år, jeg støder stadig jævnligt på sygdomme og skader jeg ikke har hørt om før. Der findes enormt mange!
Sæt dig ind i hestens hove, hvordan en sund hov ser ud, hvordan hoven virker med og uden sko, hvordan en korrekt beskæring ser ud osv.
Sæt dig ind i foder og hestens fordøjelses system. Rigtig mange fodre stadig heste på "den gammel daws måde", som på ingen måde er optimalt for hesten og den system.
Foder er næsten alt afgørende for en sund og afbalanceret hest og mange problemer kan man faktisk fodre sig ud af, hvis man gider sætte sig ind i, hvad ens hest har behov for.
Det er en jungle og et meget tungt emne, men et meget vigtigt emne!
Sæt dig ind i hestens anatomi og biomekanik. Hvordan bevæger hestens sig korrekt, hvad kan det skyldes hvis hesten ikke bevæger sig korrekt, hvorfor det er vigtigt at træne hesten med lige præcis dens anatomi for øje og hvad kan ser ske hvis ikke man gør.
Korrekt tilpasning af udstyr, lige fra grime (som desværre tit bliver overset) til sadel.
Hestens kropssprog, hvad fortæller den når den gør sådan og sådan.
Hestens indlæring. Det er dog et meget bredt emne, og der er rigtig mange forskellige meninger og holdninger om hvad der er korrekt og forkert, men basis af det er det samme. Og altid husk, at det der virker for den ene, virker nødvendigvis ikke for den anden, så du skal være forberedt på, at ændre din til gangs måde fra hest til hest. Jeg har haft 3 heste, hvor især den første og nummer 2 var der en verden til forskel, den første var meget sensitiv og skulle have vist tingene meget forsigtigt og langsomt, og den anden skulle have det ind med en bredside inden han fattede hvad man ville have ham til.
Klipning og dækken, er det nødvendigt og hvornår.
Selv har jeg aldrig haft en decideret dækken hest, det har for mig simpelthen ikke været nødvendigt. Dog går ham jeg har nu med regndækken for at forebygge regneksem (når ham og hans makker altså ikke ødelægger dem, haha! ), og er klippet på halsen pga skæl.
Og et enormt, meget, über vigtigt emne, sikkerhed! Om det er i boksen, på staldgangen, på folden, på ridebanen, på tur, whatever. Lær hvordan du håndtere hesten korrekt så du undgår potentielle farlige situationer, selv noget så simpelt, som hvordan du løfter ben på hesten sikkerheds mæssigt korrekt.
Hvordan passer du bedst muligt på dig selv, altså fx når du muger boks, hvordan gør du det så korrekt. Du kan hurtigt få smidt nogle kilo på greven og løfter du ikke korrekt, kan du hurtigt ødelægge din ryg ved det.
Førstehjælps kasse, hvad er der godt at have i den (jeg mener faktisk der står noget om det i Før Dyrlægen Kommer).
Hestepas. Det er virkelig vigtigt at have styr på, selvom det er noget mås at finde rundt i!
Andet kan jeg umiddelbart ikke lige komme i tanke om, der er vigtigt at have styr på.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
At vide hvordan en rask hov ser ud.
Sørg for at have fundet ud af hvilke fagpersoner du ønsker at benytte dig af. (dyrlæge, smed, sadelmager, kiropraktor/Osteopat e.l. Og evt tandlæge hvis din dyrlæge ikke har en i sin praksis der er uddannet indenfor dette også)
Hestens biomekanik, indlæring og kropssprog er utrolig vigtigt, samt hvordan hestens fordøjelse virker. Hvilket foder du ønsker at fodre den med. Hvilket sted den skal stå er jo vigtigt.. Og om dette sted møder dine krav og ønsker.
Hvilket forsikringsselskab du ønsker at benytte samt hvilke typer forsikringer du vil have.
Man lærer en masse hen ad vejen. Godt at starte ud med part, men da jeg selv havde part samt heste i fuldpas(lån) i 22år før jeg selv købte så var der stadig meget at lære da jeg blev hesteejer selv på papiret. Dette nok også fordi der de seneste år har sket en positiv udvikling ift. Hesten ift. Hvad jeg selv er lært op til.
Man lærer meget på Hg.
Ønsker dig alt held i det med at måske få hest.
Et godt råd på vejen er: føles det rart ud, også for hesten? Ser den glad og sund ud? Hvis ja. Så er det nok det rigtige du har gang i. Og for guds skyld. Det er mange veje til Rom, både gode og dårlige. Men sørg for at altid holde dig nysgerrig og åben for nye ting. Ikke dermed sagt du skal omfavne det. Men brug din sunde fornuft og lyt til din hest.
Mvh TT
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Også skal i huske at det er utrolig dyrt at have hest, dyrer end man faktisk lige regner med Der skal være penge til at få akut dyrlæge søndag aften hvor alt er dobbeltakst og man højst sandsynligt skal kunne betale et depositum kontakt på stedet
Alt for mange anskaffer sig en hest i den tro at de har råd, men ex. når hesten så skal have sadelmager eller ligende så har de ikke penge til dette og derfor må hesten gå med en sadel som ikke passer.
maj 2015
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Her kan du læse mer om dem
http://www.rideforbund.dk/Ny%20i%20ridesporten/Ny%20rytter/Ryttermaerker.aspx
maj 2015
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 111
Du skal også se ejeren på hesten, det nytter ikke at vedkommende bare longerer den først, eller at de har en berider eller deres underviser/veninde/mor/søster på M-niveau til at vise den frem, for så får du ikke at se hvordan hesten er under normale omstændigheder.
Hvis du vil have en hest til at ride tur på, så spørg om du må komme og ride i terrænet, så får du at se, om det er noget der er til at have med at gøre.
Hvis hesten smider dig af med det samme, så LAD VÆRE MED AT KØBE DEN!! Heller ikke selvom der måske var et insekt der bed...
Alt dette er noget min mor og jeg erfarede da vi købte hest for 6 år siden. Set i bakspejlet var det nok ikke de rigtige, men det er da alligevel blevet til en del sjov...
Når det så kommer til det med bøger, så er Den Store Foderbog klart anbefalelsesværdig. Den er grundig, og vi har selv lavet foderplaner ud fra den. Derudover er Ute Lehmanns `I Harmoni Med Hesten´ også god, hvis man vil have idéer til træning.
Held og lykke
maj 2015
Hvad skal man vide? (Første hest)