20. mar 2007 Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Vaccinerer du din hest? Vaccinerer du din hest?
Nu har højgårds hestehospital lige delt en video omkring en hest med stivkrampe der måtte aflives (Jeg skal dog sige at historien IKKE melder noget om, om hesten var vaccineret eller ej).
Jeg har aldrig tænkt at jeg ikke ville vaccinerer, det har altid været en selvfølge, og jeg har set unge lam dø af stivkrampe, hvilket virkelig er en grim ting.
Jeg har altid tænkt at det er et få-tal der ikke vaccinerer og det er de samme, hvor der går en flok ponyer uden pas osv.
Men så igen hører jeg alligevel ofte folk sige "vi vaccinerer ikke, for hestene går bare herhjemme", har dem, med denne holdning tænkt over, at hesten kan dø af stivkrampe, bare af at være på deres grund?
Hvor mange af jer vaccinerer/vaccinerer ikke? Har i haft en hest med stivkrampe selvom den var vaccineret regelmæssigt?
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 123 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.753
Til gengæld har jeg ikke selv en stivkrampe vaccine. Dette skyldes at min angst for nåle er så stor, så kan slet ikke få mig selv til at få den.
Men min hest. Hun skal altså søres godt for
sep 2004
Følger: 78 Følgere: 79 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 487
apr 2014
Følger: 4 Følgere: 215 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 486
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.770
Heste er så sindsygt følsomme over for bakterien, at det ikke er forsvarligt andet. Der har lige været to lign tilfælde på uni-hospitalet - begge aflivet
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.729
Egentlig havde jeg besluttet, at den gamle ikke sku ha mere efter hun kom på pension.
Jeg troede hun ville stille hesteskoene inden for et par år efter, men nej, det gamle kræ ska sgu ingen steder.
Den sorte går stævner, så der er ikke meget at diskutere.
jan 2009
Følger: 92 Følgere: 62 Heste: 11 Emner: 22 Svar: 173
mar 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 52
aug 2007
Typisk sprøjter man en "død" virus/bakterie ind i kroppen, så kroppen kan "opleve" det udefrakomne og danne et modangreb uden det er farligt/skaber ikke sygdom.
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.843
Jeg kan ikke forstå at man ikke vil. Der kan ske så mange små ting som man ikke har indflydelse på som kan ende i en syg hest (=større dyrlægeregning end selve vaccinen) eller at ens hest ikke klarer det, som du selv nævner.
jan 2009
Følger: 92 Følgere: 62 Heste: 11 Emner: 22 Svar: 173
maj 2004
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 70 Svar: 904
Efter snak med dyrlægen, blev vi enige om den "gamle" på 18 ikke behøvede mere, hun er blevet vacc siden hun var et år, så hun er dækkede rigeligt, for stivkrampe.
Stivkrampen holder jo mere end et år, så når det kun er for den er der inden behov for at give hvert år, når hun ikke skal mere ud og deltage i stævner og skuer.
Mine hunde får heller ikke vacc hvert år, når de bliver over 2, så får de kun hvert andet, det er også i samråd med dyrlæge.
jul 2005
Følger: 35 Følgere: 98 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.142
Jeg har valgt ikke at vaccinere mine kaniner, der har jeg vurderet at risikoen for dødsfald ved selve vaccinen er større end smitte af det vaccinen dækker over.
Jeg blev selv vaccineret med HPV vaccinen for over 10 år siden - skulle jeg tage valgt i dag havde det været et stort NEJ.
Denne tråd minder mig i øvrigt om, at det er 20 år siden jeg har fået stivkrampe - måske jeg lige skulle bestiller tid hos lægen
maj 2013
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 317
Det moderne hestehold har jo slet ikke de samme forhold som vilde heste. De er afhængige af at os mennesker passer og plejer dem. De kan på ingenmåde slide deres hove naturligt hvis de går på 20x40 fold fx. (Bare som eksempel)
Så selvfølgelig er det ejeres pligt at sørger for at de heste vi har, har det så godt som muligt - altså at vi også sørger for at mindske sygdom såsom stivkrampe. Og så det jo skide smart man bare kan få en årlig vaccine (;
Men ja, min hest bliver også vaccineret årligt, samt får tjekket tænder og ordnet hove osv (:
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.882
Heste der bliver syge i naturen dør.
Derfor ser man dem ikke.
Den holder altså ikke helt den der.
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 225 Heste: 6 Emner: 52 Svar: 663
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 638
Jeg synes det er dybt godnat at lade være, når man tænker over hvor farlige sygdomme det egentlig er.
Og jeg har svært ved at respektere anti-vaxxere, da deres argumenter i 99,9% er "jamen den her øko-healer lys guru siger det er farligt"
sep 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.049
Min veninde havde en dv der som føl kom til skade i ryggen og gik derfor kun som selvskabshest den fik en stivkrampevaccination hver tredje år når de andre heste blev vaccineret.
Men jeg tænker da at mange af dem der kun har hestene hjemme til hygge(brug) måske ikke lige tænker over hvor vigtigt det egentlig er. Desværre for hestene hvis de bliver syge med stivkrampe
jun 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 181
Jeg er også selv stivkrampevaccineret ;3
jan 2011
Følger: 22 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 9
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1263 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.444
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.719
aug 2007
Der findes andre vacciner til mennesker, som skal gives hyppigere end vi oplever med fx stivkrampe. Fx giver man også tre booster vacciner til mennesker, hvis de skal rabiesvaccineres(hundegalskab)
Vær du glad for at din hund ikke har fået parvo virus eller hundesyge. Det er sjældent i DK fordi vi stortset har udryddet den pga vacciner, men havde i rejst meget til udlandet, så kunne han stadig blive inficeret ! - det er sygdomme som kan være livstruende... Og ja, det ses stadig selvom de er vaccineret kun som hvalpe.
Mht din egen stivkrampevaccine efter fald på hest, så skal bakterien typisk omformeres før det giver stivkrampe. Ja, det skal helst gives hurtigst muligt, meeeen, så er 7 timer heller ikke længere tid
(tingene angående dyr har jeg mest styr på, er dyrlægestuderende, hvor ja, vi ser dyr komme ind med sygdomme, hvis de ikke er fuldt op på vaccinerne!)
aug 2007
- Individuel vaccination: vaccinen beskytter mod farlig og livstruende sygdomme, fx rabies, stivkrampe og lign
- Populationsvaccinering: der tænkes ikke på det enkelte individ, men ved at vaccinere en hel population, så holdes sygdommen i skak. Dette er fx parvovirus, hundesyge, influenza (heste) og lign. Her kan immunsystemsstærke dyr/mennesker godt overleve sygdommen, mens de svagere kan dø. Afhængig af virus/bakterie, så er der færre eller flere som potentielt kan dø af det.
Så det er meget fint at sige "min har aldrig været vaccineret og den er aaaaldrig syg" - men det er muligt du kan takke alle de andre i området, som netop har vaccineret og ikke dig/dit dyrs immunforsvar.
En ting er dyr, men jeg synes det er så uforsvarligt af folk at stoppe med at vaccinere deres børn mod nogle af de sygdomme vi rent faktisk HAR udryddet med vacciner og nu begynder sygdommene at "komme tilbage" og rammer de immunsvage individer, fordi andre vælger ikke at ville vaccinere.....
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.719
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 638
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Som sagt har vaccinerne altid været en selvfølge for mig, og det viste mig helt præcis hvorfor, da jeg så de lam dø, for jeg synes ikke at det var et kønt syn. Desværre var det ikke mine, og dengang var jeg elev, for ellers så havde de nok fået en boltpistol noget hurtigere.
Jeg må indrømme, silverflake, at jeg selv, aldrig har skænket en tanke at det at vi vaccinerer vores dyr, hjælper dem der ikke vaccinerer. For det er jo egenligt en meget godt argument for at vaccinere ud over at det selvfølgelig er for at holde sin hest rask.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.439
Dog er jeg ked af vaccine er blevet en penge maskine. Ikke længe siden der var en stor undersøgelse, med hvor meget vi overvaccinere dyr i det her land. Flere dyrlæger har jo indrømmet at hund og kat er normalt fint dækket i år efter vaccinen. Ikke hørt om der lavet så mange test på heste, men jo også noget dyre og tungere at forske i.
Men er ked af vi med de regler der er, over vaccinere i den grad. Og ja har set en hest, som den helt store tur, efter en vaccine. Ikke rart. Kæmpe byld der skulle drænes og den var syg længe.
Som en skriver hpv. Vaccinen influenza vacciner, når det os selv er vi meget skemptiske og overvejer stærkt for og imod. Vores dyr får tit ukitisk et stik hvert år. Det siger reglerne og dyrlægen jo...
Hvorfor holder en stivkrampe til hest kun 1 år, når vi dækket ind er det 8-12 år?
Men ja min blir vaccineret som Reglerne er nu. Men syntes ikke reglerne er fair, og begrundet godt nok på området. Men så bare min mening.
mar 2007
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.439
Jeg har hest, som hygge dyr, hobby. Og hader at blive flået, som med daka og deres monopol. Alle heste chippes pas fair nok, at der nu styr på dem. Men trods vi har dokumentaion som aldrig noglesinde før på vores hest, tvinger de os til at udtage dem af consum. Hvis du vil opstaldes ude. Igen en helt forrykt ting, som ikke giver mening.
Masser regler, men en fornuftig regl om heste ikke må gå på jordfold 8 timer uden tilgang til stråfoder den kan jeg ikke finde. Men vigtigt der mega højt til loftet inde i stalden... Hm tror jeg trænger til frisk luft, sidder her og spreder galle
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.256
mar 2011
Følger: 57 Følgere: 201 Heste: 9 Svar: 2.040
Men jeg vaccinere min årligt. Hun skal ikke ud for noget, hvis hun kan undgå det.
mar 2007
Da jeg skrev oplægget havde jeg dog ikke skænket det en tanke, at det er et krav for at kunne tage til stævner.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.256
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.674
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
De starter ikke stævner, så jeg kan slet ikke se grunden til at bruge penge på det.
Og så er det helt latterligt, at de skal stikkes hvert evig eneste år - de skal mennesker jo ikke engang.
Nej tak - så vil jeg hellere spare min hests krop for sådan en tur, og samtidig spare de penge.
Hvis det nu var fx kværke man vaccinerede mod, så ville jeg gøre det uden at tøve. Dog måske ikke hvert år, men hvert 2-3
mar 2007
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.690
Og hvorfor hvert halve? Jo fordi det er et krav fra FEI af og han skal gå internationalt til sommer
aug 2007
Men hvis jeg husker rigtig, så er anbefalingen dog alligevel gået fra hvert år til hvert tredje år med stivkrampe - og der er i hvert fald sket nogle fald ved vaccinering af hund.
Influenza bør næsten være hvert år, da den muterer så super hurtigt. Gamle eller immunnedsatte mennesker bliver jo også vaccineret hvert og hvertandet år (og specielt hvis der kommer en ny farlig "variant"). Influenza er dog ikke farlig - men vi hader vel alle, når hesten pludselig ikke kan rides i 2-3 uger pga "forkølelse" og med risiko for at nedsætte hestens lungekapacitet ("for livet")
Forresten, tidligere blev der skrevet noget med resistens mod vaccinen. Der dannes netop ikke resistens mod vacciner. Vaccinen i sig selv går ikke ind og bekæmper en infektion (som ormekur, antibiotika og lign gør - hvor resistens laves), det aktiverer i stedet immunforsvaret, så det er beredt på angreb. Hvis vaccinen ikke har den ønskede effekt kan skyldes forkert vaccinering(fx give influenza når hesten allerede har "noget at slås med", fx et sår), nedsat immunforsvar i den pågældende krop eller et meget meget kraftigt angreb.
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.451
Så der må jeg nok lidt i tænkeboks.
Jeg selv holder mig opdateret på stivkrampe. Jeg har nåle- og lægeskræk, så derfor har jeg i samråd med min tidligere læge, taget den vurdering at det er bedst at holde mig opdateret fremfor at jeg pludselig skal vaccineres ved en fremmed læge
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
De blev vaccineret mod både stivkrampe for influenza for 4 år siden og er ikke blevet siden da
aug 2007
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Min hest gør jeg det for at undgå stivkrampe, influenza og måske andre epidimier som han måske undgår ved at styrke immunforsvaret.
Spørgsmålet er mere om vi over-vaccinere?
Hvis du går til en dyrlæge med en kat og spørger dem hvor tit katten skal vaccineres vil de sige ligesom ved heste = 1 år. Spørger du min storebror som har taget dyrepasser uddannelsen, fået alt afvide ligefra pasning, til hvordan dyrets anatomi er til dyrelægetjek og skader at en kat skal med "startpakken" vaccineres 2 gange på 2 måneder. derefter hedder det en vaccine næste år og derefter dette kan vaccinen holde i hele 3 år. Dette er sagt fra diverse fagfolk og lærerer fra uddannelsesstedet.
Derfor vil jeg gerne vide om hestens vaccine kun gælder i 1 år eller om den faktisk kan gælde i længere tid men dyrlægerne bare "trækker penge ind"
aug 2007
Anbefalingen er, at efterfølgende revaccinationer skal foretages hvert år for felin leukæmi(katte leukæmi) og med intervaller på op til tre år for rhinotracheitis, calicivirus(de to i kombi = "katteinfluenza") og panleukopeni(kattesyge).
Til gengæld er der et lovkrav der siger, at dyrlægen ikke kan udlevere / udskrive noget som helst, hvis de ikke har set katten indenfor det seneste år (fx p-piller).
Hestevacciners anbefaling er som skrevet ovenover hvert år m influenza og hvert tredje år m stivkrampe.
Det er dyrt at lave undersøgelser for om man kan forlænge og derfor går det langsomt - men det er de færreste dyrlæger, som anbefaler noget forkert, for at tjene ekstra penge(for hvad er ideen i det? Når det opdages, så er mister kunden tilliden .... )
Vaccinerer du din hest?