2.146 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 46 Svar

Vaccinerer du din hest? Vaccinerer du din hest?

Nu har højgårds hestehospital lige delt en video omkring en hest med stivkrampe der måtte aflives (Jeg skal dog sige at historien IKKE melder noget om, om hesten var vaccineret eller ej).

Jeg har aldrig tænkt at jeg ikke ville vaccinerer, det har altid været en selvfølge, og jeg har set unge lam dø af stivkrampe, hvilket virkelig er en grim ting.

Jeg har altid tænkt at det er et få-tal der ikke vaccinerer og det er de samme, hvor der går en flok ponyer uden pas osv.
Men så igen hører jeg alligevel ofte folk sige "vi vaccinerer ikke, for hestene går bare herhjemme", har dem, med denne holdning tænkt over, at hesten kan dø af stivkrampe, bare af at være på deres grund?

Hvor mange af jer vaccinerer/vaccinerer ikke? Har i haft en hest med stivkrampe selvom den var vaccineret regelmæssigt?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vaccinerer du din hest?
  • #1   18. feb 2016 Min hest får den årlige vaccine, det er bare en selvfølge smiley

Til gengæld har jeg ikke selv en stivkrampe vaccine. Dette skyldes at min angst for nåle er så stor, så kan slet ikke få mig selv til at få den.
    Men min hest. Hun skal altså søres godt for smiley

• #2   18. feb 2016 Jeg rider stævner, så jeg slipper ikke udenom at vaccinere smiley Ville dog heller ikke lade være selvom jeg ikke red stævner.

• #3   18. feb 2016 Min hest får årlige vaccine, af selvfølge. Den får hun samtidig med at hun får ordnet tænder smiley

• #4   18. feb 2016 Influenza kan godtgøres ved "heste der bare går hjemme i baghaven", men stivkrampe...
    Heste er så sindsygt følsomme over for bakterien, at det ikke er forsvarligt andet. Der har lige været to lign tilfælde på uni-hospitalet - begge aflivet smiley Heste har nemt ved at få stivkrampe, det kræver intensiv behandling (hurtigt), hvis hesten skal klare det og det er super smertefuldt både at overleve eller dø af stivkrampe - så vaccinér !

• #5   18. feb 2016 Begge mine får.
    Egentlig havde jeg besluttet, at den gamle ikke sku ha mere efter hun kom på pension.
    Jeg troede hun ville stille hesteskoene inden for et par år efter, men nej, det gamle kræ ska sgu ingen steder.

Den sorte går stævner, så der er ikke meget at diskutere.

• #6   18. feb 2016 vi gjorde ikk , men efter vi fik orden tænder , fik de deres vacc , så det er de ved at få , grunden til vi ikk gjorde var , den kan nedsætte imunforsvar på hesten

• #8   18. feb 2016 Min første hest var ikke passet med vacciner da jeg fik ham, og min mor syntes egentlig heller ikke at det var nødvendigt, lige indtil vi snakkede med dyrlægen, som sagde at det også var mod stivkrampe smiley siden da har min mor også haft den holdning at de skal vaccineres smiley

• #9   18. feb 2016 LoveAkeem&Shiela<3: Hvorfor mener du det kan nedsætte deres immunforsvar? Vacciner styrker immunforsvaret, så det er beredt på den pågældende bakterie eller virus.
    Typisk sprøjter man en "død" virus/bakterie ind i kroppen, så kroppen kan "opleve" det udefrakomne og danne et modangreb uden det er farligt/skaber ikke sygdom.

• #10   18. feb 2016 Mine bliver vaccineret som en selvfølge. Så bliver det slået sammen med årligt tandrasp smiley
    Jeg kan ikke forstå at man ikke vil. Der kan ske så mange små ting som man ikke har indflydelse på som kan ende i en syg hest (=større dyrlægeregning end selve vaccinen) eller at ens hest ikke klarer det, som du selv nævner.

• #11   18. feb 2016 silverflake , i naturen bliver heste heller ikl vacc og de lever tusind gangen bedre end vores heste gøre i fangeskab , det ligger ikk til hestene nærtur at få orden hove og få ordent tænder , det gør de selv , ved at slider dem , du ser heller ikk at hestene er mere syge i natur ,nej smiley heste vi har i fangeskab er mere syge. endte er de bliver skæve pga redet fokert , endte ødelagt tænder pga bid osv osv smiley og hvis du læser på vacc kan du faktisk mange steder læse at det nedsætter deres imunforsvar smiley men jeg gider ikk skændes ikk om det smiley

• #12   18. feb 2016 Min "ung" hest bliver hvert år, grundet jeg rider stævner og tager på udstillinger med hende. Skulle hun ikke med i byen ville jeg kun vacc hvert andet år, da de er rigeligt dækkede med stivkrampe hvert andet år.

Efter snak med dyrlægen, blev vi enige om den "gamle" på 18 ikke behøvede mere, hun er blevet vacc siden hun var et år, så hun er dækkede rigeligt, for stivkrampe.

Stivkrampen holder jo mere end et år, så når det kun er for den er der inden behov for at give hvert år, når hun ikke skal mere ud og deltage i stævner og skuer.

Mine hunde får heller ikke vacc hvert år, når de bliver over 2, så får de kun hvert andet, det er også i samråd med dyrlæge.

• #13   18. feb 2016 Mine bliver vaccineret, men har flere gange overvejet at lade vær. Det sker jo også at hesten kan dø af vaccinen. min venindes hest blev godt og grundigt syg af vaccinen sidste år, det var meget ubehageligt.

Jeg har valgt ikke at vaccinere mine kaniner, der har jeg vurderet at risikoen for dødsfald ved selve vaccinen er større end smitte af det vaccinen dækker over.

Jeg blev selv vaccineret med HPV vaccinen for over 10 år siden - skulle jeg tage valgt i dag havde det været et stort NEJ.

Denne tråd minder mig i øvrigt om, at det er 20 år siden jeg har fået stivkrampe - måske jeg lige skulle bestiller tid hos lægen smiley

• #14   18. feb 2016 LoveAkeem; du kan jo på ingen måde sammenligne vilde heste - med hvordan vi holder heste i "fangeskab". Hvis vilde heste har skæve hove/ bliver syge mm. Så dør de = der bliver kun avlet videre på de stærke individer.

Det moderne hestehold har jo slet ikke de samme forhold som vilde heste. De er afhængige af at os mennesker passer og plejer dem. De kan på ingenmåde slide deres hove naturligt hvis de går på 20x40 fold fx. (Bare som eksempel)
    Så selvfølgelig er det ejeres pligt at sørger for at de heste vi har, har det så godt som muligt - altså at vi også sørger for at mindske sygdom såsom stivkrampe. Og så det jo skide smart man bare kan få en årlig vaccine (;

Men ja, min hest bliver også vaccineret årligt, samt får tjekket tænder og ordnet hove osv (:

• #15   18. feb 2016 LoveAkeem

Heste der bliver syge i naturen dør.
    Derfor ser man dem ikke.

Den holder altså ikke helt den der.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #16   18. feb 2016 Ja det gør vi og dyrlægen vil ikke behandle hestene hvis de Ikke er vaccineret , dyrlæger kommer i mange forskellige stalde med enormt mange andre sygdomme og bakterier end vores hjemmegående foldbumser og kan derved smitte vores heste.

• #17   18. feb 2016 Ja selvfølgelig! Og får ordnet tænder og hove efter behov. smiley Min lille nye dreng er ikke vaccineret, men I kan tro han bliver det så hurtigt han kommer hjem. smiley

Mvh TT

• #18   18. feb 2016 Min unghoppe er ikke vaccineret smiley

• #19   18. feb 2016 Alle i min hustand er vaccineret. Alle mine heste blev også vaccineret.
    Jeg synes det er dybt godnat at lade være, når man tænker over hvor farlige sygdomme det egentlig er.
    Og jeg har svært ved at respektere anti-vaxxere, da deres argumenter i 99,9% er "jamen den her øko-healer lys guru siger det er farligt"

• #20   18. feb 2016 Min egen går stævner så der er vaccine en selvfølge.

Min veninde havde en dv der som føl kom til skade i ryggen og gik derfor kun som selvskabshest den fik en stivkrampevaccination hver tredje år når de andre heste blev vaccineret.

Men jeg tænker da at mange af dem der kun har hestene hjemme til hygge(brug) måske ikke lige tænker over hvor vigtigt det egentlig er. Desværre for hestene hvis de bliver syge med stivkrampe smiley

• #21   18. feb 2016 Min går stævner, så han bliver selvfølgelig vaccineret. Jeg er faktisk ikke 100p sikker på at han har stivkrampevaccinationen, men jeg tror det. Under alle omstændigheder er det snart tid til den næste vaccination, og der skal han helt sikkert have den, hvis han ikke har den i forvejen!

Jeg er også selv stivkrampevaccineret ;3

• #22   18. feb 2016 derude hvor min part er står der 5 heste 4 af dem er ham der ejer min parts han vaccinere ikke men hende jeg rider meds part og min er vaccineret fordi vi selv har betalt of så har vi en opstaldet hest som også er vaccineret smiley

• #23   18. feb 2016 Mine to bliver vaccineret årligt, fordi de står opstaldet ude og jeg starter stævner på den lille en gang i mellem og den store skal startes også en gang i fremtiden :).

• #24   18. feb 2016 Her er det en selvfølge, at vaccinere hestene, ligesom det er en selvfølge at hunden og katten også er vaccineret. Alt andet er simpelthen for uansvarligt.

• #28   18. feb 2016 Min hest bliver vaccineret hvert år. det har jeg altid gjort og vil altid blive ved med det . Hunden bliver også vaccineret, for ellers kan den ikke komme med til Sverige, vores kat er ikke blevet vaccineret siden den var killing, nu er hun 10 år og har aldrig haft en sygedag, selvom hun render udenfor hver dag smiley

• #29   18. feb 2016 Stald Z: Forskellen er hvor følsomme vi er overfor de pågældende bakterier/virus. Hesten er super følsom over for stivkrampe (vacc anbefales hvert 3. år). Mennesket er rimelig følsom overfor stivkrampe og førhen vaccinerede man også mennesket oftere - men det revurderes. Det samme gælder hos hesten. Førhen var det anbefalet med hvert år.
    Der findes andre vacciner til mennesker, som skal gives hyppigere end vi oplever med fx stivkrampe. Fx giver man også tre booster vacciner til mennesker, hvis de skal rabiesvaccineres(hundegalskab)
    Vær du glad for at din hund ikke har fået parvo virus eller hundesyge. Det er sjældent i DK fordi vi stortset har udryddet den pga vacciner, men havde i rejst meget til udlandet, så kunne han stadig blive inficeret ! - det er sygdomme som kan være livstruende... Og ja, det ses stadig selvom de er vaccineret kun som hvalpe.
    Mht din egen stivkrampevaccine efter fald på hest, så skal bakterien typisk omformeres før det giver stivkrampe. Ja, det skal helst gives hurtigst muligt, meeeen, så er 7 timer heller ikke længere tid smiley
    (tingene angående dyr har jeg mest styr på, er dyrlægestuderende, hvor ja, vi ser dyr komme ind med sygdomme, hvis de ikke er fuldt op på vaccinerne!)

• #30   18. feb 2016 Der findes to måder at vaccinere på:
    - Individuel vaccination: vaccinen beskytter mod farlig og livstruende sygdomme, fx rabies, stivkrampe og lign
    - Populationsvaccinering: der tænkes ikke på det enkelte individ, men ved at vaccinere en hel population, så holdes sygdommen i skak. Dette er fx parvovirus, hundesyge, influenza (heste) og lign. Her kan immunsystemsstærke dyr/mennesker godt overleve sygdommen, mens de svagere kan dø. Afhængig af virus/bakterie, så er der færre eller flere som potentielt kan dø af det.

Så det er meget fint at sige "min har aldrig været vaccineret og den er aaaaldrig syg" - men det er muligt du kan takke alle de andre i området, som netop har vaccineret og ikke dig/dit dyrs immunforsvar.
    En ting er dyr, men jeg synes det er så uforsvarligt af folk at stoppe med at vaccinere deres børn mod nogle af de sygdomme vi rent faktisk HAR udryddet med vacciner og nu begynder sygdommene at "komme tilbage" og rammer de immunsvage individer, fordi andre vælger ikke at ville vaccinere.....

• #31   18. feb 2016 Puha ja kan blive helt harm over de "spelt mødre" som ikke vil vaccinere deres unger -.-

• #32   18. feb 2016 Helt enig. Og argumentet om at det er bedre for børnene at bekæmpe sygdommen "naturligt" er sindssyg! børn døde altså, de fik permanente skader mentalt og fysisk, selv mødrene risikerede døden hvis de var gravide på det tidspunkt. Og at det skulle give autisme-risiko er helt hen i vejret. I DK har vi vaccineret i snart 30 år, uden et eneste tilfælde af autisme der har kunnet kodes sammen med vaccinen. Den læge der "fandt" beviset har siden indrømmet og er dømt for at have forfalsket sine resultater, da han havde udviklet en anden, knap så sikker vaccine.

• #33   18. feb 2016 Tak for alle jeres svar. Det er meget interessant læsning, især fra Silverflake som har "insider-viden"
    Som sagt har vaccinerne altid været en selvfølge for mig, og det viste mig helt præcis hvorfor, da jeg så de lam dø, for jeg synes ikke at det var et kønt syn. Desværre var det ikke mine, og dengang var jeg elev, for ellers så havde de nok fået en boltpistol noget hurtigere.
    Jeg må indrømme, silverflake, at jeg selv, aldrig har skænket en tanke at det at vi vaccinerer vores dyr, hjælper dem der ikke vaccinerer. For det er jo egenligt en meget godt argument for at vaccinere ud over at det selvfølgelig er for at holde sin hest rask.

• #34   18. feb 2016 Vacinere da, det skal man jo, både når man er opstaldet. Og når hvis man man skal nogle steder med sin hest.
    Dog er jeg ked af vaccine er blevet en penge maskine. Ikke længe siden der var en stor undersøgelse, med hvor meget vi overvaccinere dyr i det her land. Flere dyrlæger har jo indrømmet at hund og kat er normalt fint dækket i år efter vaccinen. Ikke hørt om der lavet så mange test på heste, men jo også noget dyre og tungere at forske i.

Men er ked af vi med de regler der er, over vaccinere i den grad. Og ja har set en hest, som den helt store tur, efter en vaccine. Ikke rart. Kæmpe byld der skulle drænes og den var syg længe.

Som en skriver hpv. Vaccinen influenza vacciner, når det os selv er vi meget skemptiske og overvejer stærkt for og imod. Vores dyr får tit ukitisk et stik hvert år. Det siger reglerne og dyrlægen jo...

Hvorfor holder en stivkrampe til hest kun 1 år, når vi dækket ind er det 8-12 år?

Men ja min blir vaccineret som Reglerne er nu. Men syntes ikke reglerne er fair, og begrundet godt nok på området. Men så bare min mening.

• #35   18. feb 2016 Tina jeg er meget enig i, at der burde være mere oplysning om hvor længe diverse vacciner holder. For det er jo lidt tåbeligt, at hvis influenza vaccinen holder et år, men stivkrampen i 3 år, at man så ikke bare kan dele dem op og vaccinere mod stivkrampe hvert 3. og influenza hvert år. Pengemæssigt har jeg heldigvis en fantastisk dyrlæge der vaccinerer mine for 200,- stykket og hvis tænderne trænger koster det i alt 600-800 alt efter hvor slemt det står til. De de får meget grovfoder er der som regel ikke meget der skal tages smiley

• #36   18. feb 2016 Vi mange med gode aftaler. Gir selv 250kr så på ingen måde prisen af vaccinen der et problem. Det er at fylde hesten med gift, som den skal nedkæmpe. Og hvad jeg reelt tror er helt uden grund. I det omfang vi gør det idag. Som går mig på. Og misser du en dato, skal hesten igennem ny revaccine som nålepude for igen at kunne deltage i ting.

Jeg har hest, som hygge dyr, hobby. Og hader at blive flået, som med daka og deres monopol. Alle heste chippes pas fair nok, at der nu styr på dem. Men trods vi har dokumentaion som aldrig noglesinde før på vores hest, tvinger de os til at udtage dem af consum. Hvis du vil opstaldes ude. Igen en helt forrykt ting, som ikke giver mening.

Masser regler, men en fornuftig regl om heste ikke må gå på jordfold 8 timer uden tilgang til stråfoder den kan jeg ikke finde. Men vigtigt der mega højt til loftet inde i stalden... Hm tror jeg trænger til frisk luft, sidder her og spreder galle smiley sorry

• #37   18. feb 2016 Mine heste er ikke vacc. i form af de må starte stævne (jo nogle af dem.) resten bliver dog vacc. 2-3 år =)

• #38   18. feb 2016 Så også opslaget, hesten var vaccineret, de vidste bare ikke hvornår.

Men jeg vaccinere min årligt. Hun skal ikke ud for noget, hvis hun kan undgå det. smiley

• #39   18. feb 2016 Jeg kan godt se fornuften i kun at vaccinere hvert andet eller tredje år, hvis vaccinerne holder så længe. Mine egne er dog med på store hestedag, gørlev, Roskilde, og til stævner, så her bliver de troligt vaccineret hvert år. Men det havde været fornuftigt med nogle bedre og tilgængelige undersøgelser på området.

Da jeg skrev oplægget havde jeg dog ikke skænket det en tanke, at det er et krav for at kunne tage til stævner.

• #40   18. feb 2016 Dem som også er vacc hver år og sådan er dem jeg har med ude =) Til blandt andet roskilde.. Mange af vores show vi har er det ingen krav om vacc. =)

• #41   18. feb 2016 Mine er vaccineret en gang om året og der får de også ordnet tænder. smiley

• #42   19. feb 2016 Mine bliver ikke vaccineret smiley
    De starter ikke stævner, så jeg kan slet ikke se grunden til at bruge penge på det.

Og så er det helt latterligt, at de skal stikkes hvert evig eneste år - de skal mennesker jo ikke engang.

Nej tak - så vil jeg hellere spare min hests krop for sådan en tur, og samtidig spare de penge.

Hvis det nu var fx kværke man vaccinerede mod, så ville jeg gøre det uden at tøve. Dog måske ikke hvert år, men hvert 2-3

• #43   19. feb 2016 Malene, så du ser det ikke som et problem at de ikke er vaccineret mod stivkrampe?

• #44   19. feb 2016 Hos mig får den ene en årlig vaccination og den anden får hvert halve år smiley
    Og hvorfor hvert halve? Jo fordi det er et krav fra FEI af og han skal gå internationalt til sommer smiley

• #45   19. feb 2016 Jeg er helt enig i, at hestene overvaccineres, som nogen nævner. Desværre er der færre penge i at forske på det punkt end der er til mennesker - så det går langsommere. Det er dyrt at forske på heste - specielt livslang forskning.
    Men hvis jeg husker rigtig, så er anbefalingen dog alligevel gået fra hvert år til hvert tredje år med stivkrampe - og der er i hvert fald sket nogle fald ved vaccinering af hund.

Influenza bør næsten være hvert år, da den muterer så super hurtigt. Gamle eller immunnedsatte mennesker bliver jo også vaccineret hvert og hvertandet år (og specielt hvis der kommer en ny farlig "variant"). Influenza er dog ikke farlig - men vi hader vel alle, når hesten pludselig ikke kan rides i 2-3 uger pga "forkølelse" og med risiko for at nedsætte hestens lungekapacitet ("for livet")

Forresten, tidligere blev der skrevet noget med resistens mod vaccinen. Der dannes netop ikke resistens mod vacciner. Vaccinen i sig selv går ikke ind og bekæmper en infektion (som ormekur, antibiotika og lign gør - hvor resistens laves), det aktiverer i stedet immunforsvaret, så det er beredt på angreb. Hvis vaccinen ikke har den ønskede effekt kan skyldes forkert vaccinering(fx give influenza når hesten allerede har "noget at slås med", fx et sår), nedsat immunforsvar i den pågældende krop eller et meget meget kraftigt angreb.

• #46   19. feb 2016 Min den lille er ikke vaccineret. Netop med begrundelsen "han kommer ingen steder". Men jeg kan godt se at det er et problem med stivkrampe...
    Så der må jeg nok lidt i tænkeboks.

Jeg selv holder mig opdateret på stivkrampe. Jeg har nåle- og lægeskræk, så derfor har jeg i samråd med min tidligere læge, taget den vurdering at det er bedst at holde mig opdateret fremfor at jeg pludselig skal vaccineres ved en fremmed læge smiley så nu mangler jeg bare at genhuske om det var i 09 eller 10 jeg fik den smiley

• #47   19. feb 2016 Nææ det er så sjældent at jeg har hørt om heste med stivkrampe smiley

De blev vaccineret mod både stivkrampe for influenza for 4 år siden og er ikke blevet siden da smiley

• #48   19. feb 2016 Malene, husk på, det er meget sjældent fordi mange heste netop bliver vaccineret smiley Bare tænk over, det er livstruende, hvis de inficeres ved sår .. Og bakterien lever i hestens miljø, så din hest beskyttes ikke af at andre vaccinerer.

• #49   21. feb 2016 Jeg vaccinere som et selvfølge. og JA jeg synes alle dyr som kan undgå alvorelige sygdomme skal vaccineres, f.eks er min kat blevet vaccineret mod katteaids, katteleukæmi og kattesyge hvilket jeg godt kan se af en udekat at være og godt oppe i årene behøver.
    Min hest gør jeg det for at undgå stivkrampe, influenza og måske andre epidimier som han måske undgår ved at styrke immunforsvaret.

Spørgsmålet er mere om vi over-vaccinere? smiley Jeg er fuldstændig enig i STald z her, det jo fuldstændig hul i hovedet hvor meget vi vaccinere hestene og jeg vil skam rigtig gerne vide hvor lang tid vaccinen faktisk kan holde før man skal vaccinere igen (og her snakker jeg ikke om dyrlægens anbefaling som hedder 1 år)

Hvis du går til en dyrlæge med en kat og spørger dem hvor tit katten skal vaccineres vil de sige ligesom ved heste = 1 år. Spørger du min storebror som har taget dyrepasser uddannelsen, fået alt afvide ligefra pasning, til hvordan dyrets anatomi er til dyrelægetjek og skader at en kat skal med "startpakken" vaccineres 2 gange på 2 måneder. derefter hedder det en vaccine næste år og derefter dette kan vaccinen holde i hele 3 år. Dette er sagt fra diverse fagfolk og lærerer fra uddannelsesstedet.

Derfor vil jeg gerne vide om hestens vaccine kun gælder i 1 år eller om den faktisk kan gælde i længere tid men dyrlægerne bare "trækker penge ind" smiley

• #50   21. feb 2016 Mason Fall: Njaaah.. ikke helt rigtig, jeg kender i hvert fald flere dyrlæger, som ikke nødvendigvis anbefaler hvert år. Det kommer an på hvad du ønsker katten skal vaccineres imod.

Anbefalingen er, at efterfølgende revaccinationer skal foretages hvert år for felin leukæmi(katte leukæmi) og med intervaller på op til tre år for rhinotracheitis, calicivirus(de to i kombi = "katteinfluenza") og panleukopeni(kattesyge).

Til gengæld er der et lovkrav der siger, at dyrlægen ikke kan udlevere / udskrive noget som helst, hvis de ikke har set katten indenfor det seneste år (fx p-piller).

Hestevacciners anbefaling er som skrevet ovenover hvert år m influenza og hvert tredje år m stivkrampe.

Det er dyrt at lave undersøgelser for om man kan forlænge og derfor går det langsomt - men det er de færreste dyrlæger, som anbefaler noget forkert, for at tjene ekstra penge(for hvad er ideen i det? Når det opdages, så er mister kunden tilliden .... )

Kommentér på:
Vaccinerer du din hest?

Annonce