{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.716 visninger | Oprettet:

Hvad betyder røntgenfejl for pris? {{forumTopicSubject}}

Jeg har igennem den sidste måneds tid redet en hest som det var meningen jeg skulle købe - den var så i dyrlæge i mandags og det viste sig at den havde to fejl på røntgen:

En nogenlunde ubetydelig fejl på ryggen, samt en lidt værre fejl på det ene forben. Dyrlægens kommentar var: "kan have betydning".

Da jeg jo alligevel er nået at blive glad for hesten i løbet af den tid jeg har redet den overvejer jeg alligevel at tage satset - dog ikke til fuld pris. Mit spørgsmål er derfor: Hvad vil I mene hesten er værd? Den oprindeligt aftalte pris var 50.000.

Endvidere kan oplyses at hesten er 6 år gammel og arbejder ganske glimrende under rytter - der var desuden ingen fejl klinisk!

På forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad betyder røntgenfejl for pris?
  • #1   16. feb 2016 Min hest blev sat ned fra 150.000 til 50.000 kr. Pga. 3 ubetydelige mus. Den var 4 år

• #2   16. feb 2016 Hvis du har redet en måned uden problemer og hesten har været redet i 2-3 år uden problemer så ville jeg ture satse, dog vil jeg som ejer ikke gå ned i prisen når nu hesten pt holder til ridning. Det kan ligeså godt være andet drr ødelægger den. Hvis det var en 2-4 års vil jeg som ejer gå med i pris

• #3   16. feb 2016 Jeg solgte en springhest som var sat til 60.000 kr. Den viste sig at have en lille skygge på hovsenebenet, men var 8 og havde aldrig været halt af det og den endte med at blive solgt til 35.000. Du skal ikke gå med til at give fuld pris for den selv om den virker til at ville kunne holde. Fejl er fejl og det skal give en prisreduktion

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #4   16. feb 2016 Når anmærkningen beskrives som "kan have betydning" så mister hesten stort set hele sin værdig.

• #5   16. feb 2016 Den værdig falder gevaldigt med sådanne anmærkninger, du skal ihvertfald ikke give mere end 30.000kr for hesten.

• #6   16. feb 2016 Personligt ville jeg ikke give mere end 15-20 tusind når der er risiko ved den ene, for du ved ikke om den hold 1 eller 10 år.. Og den kan jo nok ikke forsikres..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#7   16. feb 2016 okay, jeg ville slet ikke give 20.000 for en hest med anmærkning "kan have betydning", når hesten "kun" står til 50.000

• #8   16. feb 2016 Har den været reder kontinuerlig siden den var 3?
    For så ville jeg ikke bekymre mig om fejlen men jeg vil presse sælger til mellem 25 og 30.000.

• #9   16. feb 2016 Jeg ville sige omkring 20.000, når dyrlæge siger at det kan have betydning.

• #10   17. feb 2016 Min var sat til 100000. Jeg fik ham for 20000. Han havde spat i begge bagben. Han klarede sig i mange år og blev aflivet pga. gigt i skulderen.

• #11   17. feb 2016 Er det en hest til dig selv, som du ikke forventer at ville sælge, og ej heller gå på højt plan dvs over la - og du synes det bare er HESTEN. Så sats - det kan jo snildt være den holder trods fejlen.
    Tag evt en snak med din egen dyrlæge, som jo ved hvad du rider, dit ambitionsniveau ect.

Jeg ved fx at jeg er god til at ride hestene korrekt over ryggen, og med afvekslende arbejde - så jeg ville godt turde købe en hest med tætsiddende torntappe, som var i arbejde, og som røg i kat 3 Rgt. Og så ville jeg vide, at den aldrig ville kunne holde prisen i et evt salg, før den havde vist talent på +M niveau, og havde en stabil stævnedeltagelsesliste.

Prisen skal selvfølge reduceres - jeg ville også mene ca 20-25.000 kr.

Rgt siger ikke så meget som folk tror - det er jo ren sandsynlighedsberegning sammen med den enkelte dyrlæges erfaring og vurdering, som gør at den ender i Rgt 3. En anden dyrlæge havde måske en anden vurdering ?
    Nogle heste er gående med endog grove rgtfejl på højt plan. Andre er rene i Rgt og fungerer ikke i ridning.

Mvh Charlotte

• #12   17. feb 2016 Tak for svar, så vidt jeg kan se mener de fleste at hestens værdi reduceres med omkring 60%, alt efter omstændigheder.

Hesten har været redet regelmæssigt men ikke intensivt igennem knap to år - ca et par gange om ugen. Han er ikke gået i gang med samlede øvelser og er først lige startet på lidt sidebevægelse. Han manglede styrke og balance i galoppen til andet end bare at rende rundt langs hovslaget da jeg startede med ham for en måned siden.

Altså ikke en hest der er blevet brugt så hårdt at man kan sige at "skader ville være sket".

Umiddelbart er det en hest vi ville beholde - min mor skulle overtage om et halvt års tid - men ting kan ændre sig, så jeg vil helst i hvert fald kunne holde prisen. Forudsat at der ikke sker en anden skade eller lignende selvfølgelig.

Jeg er fuldt ud bekendt med beskrivelsen: Du kan godt lave en lille formue på heste, hvis du altså vel at bemærke starter med en stor formue - så det er altså ikke for at tjene på ham at vi ville købe ham.

Et andet spørgsmål ville måske i virkeligheden hedde: ville I tage ud og prøve en hest med den slags fejl - nærmest uanset prisen?

• #13   17. feb 2016 Jeg ville ikke købe en hest med fejl.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#14   17. feb 2016 Jeg har intet problem med at købe heste med anmærkninger, så længe anmærkningerne Ingen betydning har, og at hesten har været redet insentivt i over 6 måneder, på det niveau som jeg ville skulle bruge den på - i sådanne situationer så er det jo en god deal, for de får en god hest til billige penge.

Men har hesten anmærkninger der er så alvorlige at de "kan have betydnin", og hesten samtidig ikke er redet insentivt, og under fyld arbejde, så havde jeg ikke så meget som overvejet det mindste, så var jeg hoppet videre til næste annonce

Kommentér på:
Hvad betyder røntgenfejl for pris?

Annonce