{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
903 visninger | Oprettet:

Reklamationsret på dyr? {{forumTopicSubject}}

Hej alle i glade HGere ?? her kommer et lidt mærkeligt men måske meget relevant spørgsmål:

Hvis nu man køber et hest hos en hestehandler eller registreret avler (altsår med kvitering eller andet bevis på at købet har fundet sted). Efter 6 måneder begynder hestens tænder at volde problemer og være til enormt besvær for hesten.

Her kommer mit spørgsmål så: Da det er en "fejl" som jeg umuligt kan være skyld i, har jeg så reklamationsret? Altså ret til at få dyret ordnet på sælgers regning? Og hvis ikke hvorfor?

Et lidt anderledes spørgsmål, men jeg syntes at det er yderst relevant, måske nogle faktisk står i denne situation ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Reklamationsret på dyr?
  • #1   1. feb 2016 Nej, det har du ikke ret til.

• #2   1. feb 2016 Hvordan kan du umuligt være skyld i det - er det pga. det konkrete problem med tænderne, at du kan være sikker på det?

• #3   1. feb 2016 Men hvorfor ikke? Jeg må jo være beskyttet af samme lovgivning som gælder når jeg køber alt andet, og der har vi to års reklamationsret smiley

Fünke, det er ikke fordi jeg står i en situation hvor det er nødvendigt, syntes bare at det var en interessant problemstilling smiley det kunne lige så godt være en genetisk "defekt" som kom til udtryk inden for to år.

• #4   1. feb 2016 Nej det kan du ikke. Man kan kun gøre sådan noget hvis hesten er solgt med en skjult (og kendt hos sælger) skade smiley
    Tænder er normalt vedligehold og derfor ikke noget sælger hæfter for. Det svare jo til hesten falder på folden og kommer tilskade, og du så vil kræve pengene tilbage.

• #5   1. feb 2016 Ahh okay jeg troede du stod i situationen nu smiley Jamen jeg tror du vil have ret svært ved det, da du vel ikke kan bevise, at de problemer der opstår med tænderne et halvt år efter køb, har været til stede eller er opstået hos sælger? smiley

• #6   1. feb 2016 Jeg ved at køber du en hundehvalp, så har du to års garanti på fejl og manglede. Det vil typisk være arvelige sygdomme.

Gad vide om det samme gælder heste?

• #7   1. feb 2016 Anne Julie, jeg sad faktisk og tænkte præcist det samme! Men er ikke super skarp i handel med heste og ofte skal det jo netop være noget med at fejlen skal være kendt eller skjult hos sælger, som Grafik skriver. Hører aldrig om det på samme måde som med hunde, men gad vide om der er forskel smiley

• #8   1. feb 2016 har forældre den tandsygdom ved sælger det og det skal du vide hvis det kan være arveligt

• #9   1. feb 2016 Hvis du kan bevise at problemet var der da du købte hesten men at det ikke blev oplyst. Så kan du forlange at få dine penge tilbage og levere hesten hos sælger.
    Det er uanset om det er mig eller en hestehandler der har solgt dig hesten.
    Men du kan aldrig forlange at få hesten behandlet på sælgers regning.

Og så er der så også noget med bevisbyrten i sagen.
    Har du købt af mig. Så har du bevisbyrden på din side. Dvs. du skal kunne bevise at hesten har fejlet noget med tænderne allerede dengang.
    Køber du af et registreret stutteri eller på anden måde med en CVR nummer. Eller køber du af en person med specielle uddannelser. (Kan ikke huske hvilke uddannelser.)
    Så har sælger bevisbyrden på hans side. Og skal derfor kunne bevise at hesten ikke fejlede noget med tænderne da han solgte den.

Men at køre de retssager er rigtig dyrt og kan sjældent betale sig.
    Så hvis ikke du vil betale for tandlæge. Så må du sælge eller aflive dyret.
    Andet kan økonomisk ikke betale sig med mindre du har en rimelig dyr hest i sig selv smiley

• #10   1. feb 2016 Enig med Team Grafik og Bettemus - og så skal du lige huske, at "reklamationsret" og "garanti" er to vidt forskellige ting smiley

• #11   1. feb 2016 Jeg mener faktisk at hvis det er et forbrugerkøb så er du dækket af købeloven. Forbrugerkøb er det jo i det sekund det er et firma der sælger. Men der har du jo kun det første halve år med at sælger skal løfte bevisbyrden. Derefter er det dig selv.

• #12   1. feb 2016 Jeg har kun stillet spørgsmålet fordi jeg syntes at det er en interessant problemstilling smiley det kunne være alt genetisk elle arveligt. Tænderne var kun et eksempel

• #13   1. feb 2016 Der skelnes i nævnte handler at avler/handler er prof og køber er privat.
    Derfor kan jeg ikke svare dig korrekt, men de har større ansvar end i en privat til privat handel.
    Skjulte fejl burde da blot skulle bevises at de var der da købet fandt sted, det må man her spørge dyrlægen om.
    Det er netop den eneste gode grund ved at købe af prof folk, men man betaler ofte også mere for dyret der

• p
    p Tilmeldt:
    dec 2012

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 23
    #14   2. feb 2016 Heste handel er det samme som hunde handel. Men lige meget Hvad kan man ikke bare få den fikset på sælgers regning. Man skal også i rimelige tid gøre sælger opmærksom på fejlen. Hvis det er med henblik på at forsøge at hæve handlen erstatning ovs.

Kommentér på:
Reklamationsret på dyr?

Annonce