Min pony er for tyk {{forumTopicSubject}}
Ja, min pony har efterhånden været ret tyk i lang tid. I sommers tog hun jo på pg.a. græsset osv., men efter har hun ikke rigtig tabt sig igen.
Vi satte hende ned i foder i sommers, og hun får det samme at spise nu (eller, hun får 1 kg. wrap mere nu). Hvis det har en betydning får hun 1/8 havre (ved ikke hvor meget det svarer til, men det er det mindste de kan få på ridecenteret) og 250 müslibar til hvert måltid. Derudover får hun 4-5 kg wrap om dagen.
Hun går på fold fra ca. kl. 8-15/16 og bliver redet i mindst 1 time 6 gange om ugen. I sommers red vi 2 timer 5-6 gange om ugen, da vi rider Military. Indtil videre har hun ikke rigtig tabt sig, og jeg ved snart ikke hvad jeg mere kan gøre.
Hvad kan jeg gøre for at få hende ned i vægt?
Tak på forhånd!
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 784
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Og hvor meget vejer den? Nu kender jeg Venus fra gamle ejer, og hun er jo en stor pony. Hun skal have MEGET mere wrap end 4-5 kg! Man sætter dem IKKE ned i stråfoder, man sætter dem ned i krybbefoder.
apr 2013
Følger: 76 Følgere: 61 Heste: 19 Emner: 220 Svar: 979
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Tænker hvis den virker oppustet, at der kan være orm, eller sand ophobning i maven. Lyder ikke til det for meget foder den for, slet ikke hvis den går rides så tit.
apr 2012
Følger: 74 Følgere: 47 Heste: 4 Emner: 50 Svar: 990
Da Venus kom til mig startede hun med at få 6 kg wrap, hvilket gamle ejer sagde var ALT for meget, derfor blev hun sat ned. Hun er blevet sat ned i krybbefoder.
Hun er sådan oppustet, ville jeg sige. De billeder der er i hendes galleri er efterhånden ret gamle.. Min veninde lavede en "sand test", som testede hvor meget sand der var i hestens tarme. Der var ingen sand, og det virker heller ikke som om det er orm.
Jeg ved ikke om man kan kalde hende direkte tyk, men hun er ihvertfald overvægtig
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
feb 2011
Følger: 35 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 25
Men spørg din dyrlæge til råds
feb 2015
Følger: 50 Følgere: 18 Heste: 12 Emner: 59 Svar: 457
Det lyder ikke som om den er for tyk hvis du rider den og den er sat ned i foder.
Min part spiser lige så meget da han var tyk, får 5-7 ikea poser med hø/wrap til dele med en stor haflinger.
Alt vi gjorde var at motionere ham og så går han på jordfold alle årets dage (Der vokser lidt græs om sommeren, men ellers jord)
apr 2008
Super hvis der ikke er problemer med sand i tarmene.
Tænker bare der stor forskel på tyk som i for meget fedt på kroppen. Og oppustet da dette tyder på hesten ikke har det godt inde i kroppen.
Ville sikre mig den ikke går mere end de max 4 timer uden noget at tygge på, om den er. Nok på fold. Og ja ikke tiden til at teste for orm men kan gøre demoppustet men så ville den normalt tabe sig ( og fortsat være oppustet)
Tænker om der måske skal mere gang i dens mave. Men ja ud over lav mængde grovfoder og du siger spåner, som gør den jo ikke har noget at tygge på der. Kan. Der være masser ting, så jeg ville nok snakke med en dyrlæge når der en dag var en i stalden. ( lyder jo ikke super akut) god bedring med den.
apr 2008
maj 2013
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 317
Synes du skal prøve at tænke over fordelingen af grovfoderet altså wrappen, og så ville jeg give den mere. Fordele det ud på flere gange dagligt, gerne i en slowfeeder så det holder længere.
Og så ville jeg fjerne havren, evt. Og skifte musli'en ud, med et foder med lav stivelse/sukker og lav tildeling. Eller bare vitaminer/mineraler
Min egen hest (islænder) er nok oppe på en 12-15 kg grovfoder (her i vinter perioden) - og han er fin i huld. Slet ikke tyk. Det bliver fordelt over 4-5 gange om dagen - således det få timer fordelt udover hele dagen, hvor han ikke har noget at tykke i.
Min pony er for tyk