{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.255 visninger | Oprettet:

Hvornår rykker du videre til stævne? {{forumTopicSubject}}

Jeg har spekuleret på, hvornår folk mon generelt rykker videre; om de gør det når de er udklasset, når de har fået et par placeringer eller hvis de bare har fået et par gode procenter men ikke nødvendigvis er blevet placeret.

Det sidste års tid har jeg redet LC på begge stævnehestene, men ved egentligt ikke om jeg skal hoppe videre. Den ene er et stort skrummel på 178 cm, som grundet sin størrelse naturligvis har lidt svært ved tingene ind imellem - især overgangene.

Den anden er min pony jeg starter imod heste. Der er egentligt ikke nogle problemer, andet end at hun gangmæssigt ikke kan det samme som strl. hest.

Har fået alt fra 55 til 67% på begge to - den ene dommer der dømmer i området dømmer konsekvent os lavt selvom øvelserne er fint udført og den anden dømmer konsekvent højt, derfor ender det med et stort spænd i procenterne.
Det samme gælder ponydyret - har været så "uheldig" så og sige og løbe ind i de to dommere et par gange ;o).

Men vil altså bare gerne have en placering eller to før jeg rykker videre, men det ved jeg jo ikke om kommer til at ske smiley

Har startet siden maj sidste år.

Nå; men hvornår rykker i videre? :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår rykker du videre til stævne?
  • #1   29. jan 2016 Så hurtigt som muligt:-)
    Jeg syntes det bliver sjovere at ride jo højere man kommer op.. Havde egentlig planlagt at skulle ride en LA1 på min nye hest, men nu tror jeg alligevel jeg venter til den kan gå en LA4. Kan bedre lide der program og der ligger bedre for mig..
    Så jeg rider så højt som det er muligt og bliver hellere hjemme nogle måneder til viber klar til en højere klasse..

• #2   29. jan 2016 Jeg gør det når jeg føler mig og hesten er klar til det.. fx hvis jeg ikke føler det er ''svært nok'' eller jeg ved min hest er bedre og mere øvelses stærk end LC fx så det klart jeg ikke rider det for det er så unfair overfor de andre der ikke er så langt endnu... jeg synes ikke det er sjovt og det værd kun at få positiv respons jeg vil gerne have ris fra dommer så jeg har mig et mål at arbejde på og gå efter!:D

• #3   29. jan 2016 Jeg har startet LC1 på min gamle avlshoppe, lige da jeg fik hende, men da hun faktisk godt kan gå LB-LA skal vi snart igang med de klasser, nu hvor hun har fået samling og er noget mere klar. (Changementer er hun MEGET glad for)
    Jeg har faktisk startet mod dig på et tidspunkt, og de dommere der er der er godt nok noget uenige om hvordan der skal dømmes.
    Jeg vil gerne så hurtigt videre som muligt, da det jo er det der er sjovt smiley

• #4   29. jan 2016 Jeg plejer at gøre det så snart, at jeg føler min pony og jeg er parat smiley behøver ikke nødvendigvis at have fået en placering, men vil gerne ligge i den gode ende, ellers plejer jeg ikke at føle vi er helt klar smiley men det vigtigste for mig er at jeg kan "magte" programmet! smiley

• #5   29. jan 2016 Jeg har mest gjort det så hurtigt så muligt, men min pony kan også alt i forvejen så vidste at den kunne gå det smiley gik i dressur fra LC direkte til LA1 og vandt den i første hug smiley (dressur) i spring har jeg ligeså snart jeg havde nulrunderne

• #7   29. jan 2016 Nu ved jeg at den hest jeg rider kan helt op til MB3, men har kun startet den i en enkelt LA1 - mest fordi jeg som rytter skal have en chance for at følge med. Men har planer om at vi rykker så hurtigt op i graderne som det er muligt - dvs når jeg føler at vi har øvelserne til den pågældende øvelsesgrad, jeg har i sigte, på plads smiley fx vil jeg først starte den i en MB0 når jeg har på plads at changere og lave (nogenlunde/helst) perfekte traversader...

• #8   29. jan 2016 Det kommer an på ..... smiley

I de små klasser skal hesten bare have gode ture - så kan de ikke galoppere godt hjemmefra, så går de ld'er ind til galoppen er på plads.

Lc'erne skal også give gode ture fremmede steder. Men har jeg redet til et par placeringer og/eller +65%, ja så rykker vi videre.

Lb'erne bryder jeg mig ikke om at ride, så dem springer jeg over. Og går direkte til la1-2.
    Igen gælder et par placering og/eller +65%, så er det videre.

Har man redet til placering på c-plan, så rider man ikke på samme niveau på d-plan. Personligt synes jeg det er pinligt, at se c-plans ekvipager med placeringer ride mod d-plans ekvipager.

Heldigvis er der OUT regler på klubplan, så de værste "rosette-jægere" forsvinder da på den måde.

Mvh Charlotte

• #9   29. jan 2016 Charlotte: Desværre er der mange der ikke overholder out-reglerne.. Så man ser tit ekvipager med placeringer til c-stævner starte det samme på d-plan.

• #10   29. jan 2016 Jeg går videre når jeg føler mig sikker i det jeg gør, eller helt naturligt bliver udklasset;)

• #11   29. jan 2016 De kan begge to øvelser til LA - om end det hele bare er svære for det store skrummel på 178 cm, han er ikke lige og hive rundt i en omgang 12 m volte og kontra galop er ikke hans stærke side, krydsgalop derimod er ;o). En ting er jo øvelserne hver for sig, en anden ting er og sætte det sammen til et program.

Men ja, dommerne her på Fyn er nogle sjove størrelser. Den der dømmer lavt giver 6 for en fin øvelse ( går jeg ud fra når der intet er kommenteret ), har fået 6,5 meget få gange. Og hun kommenterer intet medmindre der er noget galt fx " pas på takt, volte skal være rund, forkert anspring ".

Den anden dommer der ligger i den "gode" ende med procenterne giver 7 og 7,5 for en god øvelse ( dvs. uden noget at kommentere eller en kommentar om fx godt tegnet ) og har også en kommentar til opstilling, energi osv. med samlede indtryk - har den anden dommer ikke.

Men lige ved de to, ved jeg da hvordan der skal rides - om end jeg ikke tror jeg kan score særligt meget bedre ved hende der dømmer lavt ;o)

• #12   29. jan 2016 Tja, nu er min disciplin jo lidt anderledes smiley Så hvis min hest er kvalificeret til at gå længere op i klasse og træningen samt formen stadig gør fremskridt - så rykker jeg videre smiley

• #13   29. jan 2016 Krikken: du kan jo altid prøve at ride programmerne der hjemme og se hvordan de flyder og hvor der evt skal sættes ind med mere arbejde.

• #14   29. jan 2016 Rider det i forvejen der hjemme ;o). Eller rettere øvelserne, så ved hvor der skal sættes ind - det er det der arbejdes på pt. :o).

• #15   29. jan 2016 Som sagt, så hurtigt som muligt, da vi bare skal derop ad. Selvfølgelig skal hestenens udvikling også være med.

• #16   29. jan 2016 Hahahaha, jeg er typen der bliver udklasset (og det sker helt sikkert i år i LD).. vi har ikke kunne lave et rigtigt galopanprisning og nedsidning er bare en by i Rusland smiley Så jeg har følt mig sikker i mine LD'ere men er SNART udklasset fordi vi er blevet placeret så mange gange som vi nu er. Og nu er galoppen også ved at være på plads.. så glæder mig bestemt til at prøve noget LC af - når jeg tør! smiley

• #17   29. jan 2016 Jeg kiggede lige på din video, og jeg ville nok blive i lc'erne lidt endnu, og ellers prøve fx en lb1.
    La begynder at kræve mere samling end lc/lb, og når hesten nu falder i krydsgalop og ikke er klar til 12 M volter, så er risikoen for at hele programmet bliver "hakkende" meget stor.

Måske skal du fokuserer på, at forbedre dele af ridtet - fx at du ønsker at få bedre karaktere i fx galoppen, parade e.l. Så kan man arbejde mere målrettet med øvelser, fremfor "hele programmet". Det hjælper mig meget, at tage fokus væk fra at "jeg skal vinde" eller " jeg skal ride til +65%", til at jeg skal være bedre i travprogrammet, ogjeg vil ride efter at få 8 i parade fx.

Lb'er har schenkelvigning med, hvis I er begyndt at træne dem - men kræver ikke speciel samling eller øgninger.

Generelt vil jeg sige, at jeg går efter, at jeg skal være 95% sikker, før jeg går ud og rider programmet. For når jeg kommer ud et fremmed sted, får stævnenerver M.m., så kan jeg på ingen måde ride op til "hvor god" jeg plejer at ride hjemme smiley

Jeg ser mange som går ud og starter højere klasser for tidligt, og det gør ikke noget godt for hverken hest eller rytter - det eneste rytteren kan sige, er at ""jeg starter la-MB", men det er på så lavt niveau, at det jo intet betyder. Og fx er det da pinligt at ligge video op med, at "jeg starter MB", selvom hesten ikke kan changere rent hjemmefra smiley Så tager man ikke ud og starter, og spilder dommerens tid og giver hesten en dårlig oplevelse.

Mvh Charlotte

• #18   29. jan 2016 Lige på skrumlet hygger jeg mig også fint i LC ;o). Han er så kæmpe stor at det kræver noget styrke for ham, en del mere styrke end andre og tiiiiid.

Overgangene er svære at holde ham samlet i også er det med energi i traven ofte et problem - jeg føler han går tilpas, men han går for langsomt. Så han skal rides frem så jeg synes det er over tempo.

Ham vil jeg bare gerne placeres på eller have over 60% - hvis vi kan få det af den mobsede dommer, sååå står verden ikke længere ;o).

Men ville vildt gerne på et tidspunkt starte en LA på ham, det kunne være fedt med hans størrelse - og øvelserne er der også hver for sig ( 12 meter volte, anspring fra skridt, schenkelvigninger i skridt/trav ), men samlet er han svær og hive rundt på banen og har problemet med at changere promte når han rammer hovslaget i kontra ;o)

Min pony ville fint kunne gå en LA, hun har slet ikke samme problemer overhovedet - hun er jo slet heller ikke samme størrelse. Jeg er bare lidt stædig og vil placeres eller ride til gode procenter :o)

• #19   29. jan 2016 Krikken: Et godt råd til dit kontra problem - rid en meter fra hovslaget også virkelig hav skulderen i kontrol smiley
    Har selv en som automatisk bytter når han rammer hovslag, og der har dette virkelig hjulpet smiley

• #20   29. jan 2016 For mig handler det slet ikke om at få placering eller vinde... Der er selvfølgelig dejligt når der sker, men det er ikke derfor jeg tager afsted.
    Det er ligeså meget en del af træningen.. Både for mig og hesten! Det at lære at præstere under pres og når der virkelig gælder kræver mindst lige så meget træning som at lære de forskellige øvelser. At lære at ride hesten inde på banen og lære præcis hvornår en halv parade er vigtig for at komme godt igennem den næste øvelse er for mig lige aå vigtig som at lære selve øvelsen.
    Som Charlotte siger så kan der godt være hesten kan changere rent der hjemme, men kan den også gøre der under pres og hvis øvelsen før blev knap så god, eller hvis rytteren ikke lige fik trykket til den på der rette tidspunkt eller lavet lavet en halv parade på der rigtige tidspunkt...
    Det er det jeg syntes er sjovt ved at ride stævner, så op i måsen med rosetter og medaljer! De er kun vigtige hvis de betyder du kan kvalificere dig til noget mere som du arbejder mod

• #21   29. jan 2016 Grafik, kan du så hjælpe mig med en der kun bytter bagtil? Og faktisk går bedst når jeg intet gør?
    (Undskyld, jeg stjæler dit emne Maria!)

• #22   29. jan 2016 Sørine: Nu er jeg jo ikke dressur ekspert smiley Men prøv da at rid inden for hovslaget også ikke gør for meget der oppe smiley
    Heste er jo forskellige, og derfor virker den samme ting nødvendigvis ikke på to heste smiley

• #23   29. jan 2016
    Det hjælper lidt og ride ham inde for hovslaget, men ikke mere end at han så changere til krydsgalop 10 metere længere henne end ellers ;o).

Sætter man ham i "forkert galop" er der ingen problemer, det er selve overgangen der er problemet så og sige.

Men det kommer nok, han er et stort skrummel så alt tager tid :o). Det er sjovt nok sket, efter han er blevet stærkere - da jeg startede med og ride ham og han lignede noget der var løgn, havde han noget lettere ved det.

• #24   29. jan 2016
    Iøvrigt Sørine - nu du er her; har du nogen underviser? Leeeeeeder og leeeeder, men kan ikke rigtigt hitte nogen jeg synes duer.

• #25   29. jan 2016 Mere styrke i retvendt galop giver også bedre kontra...
    Rid indenfor hovslaget i retvendt, 10 m volter og en masse små øgninger.. Så snart den retvendte galop bliver mere styrket kommer kontra også.

• #26   29. jan 2016 Krikken: du bor på Fyn ikk? Har du overvejet Dennis Fisker? Han er virkelig dygtig og utrolig sympatisk

• #27   29. jan 2016
    Jeg har overvejet dem jeg kan hitte og ved hvem er ;o). Når jeg ikke lige kender navnene er det jo svært og finde og folk deler åbenbart ikke ud af undervisere, når man spørger på facebook - ellers har jeg besværlige krav smiley

Vedkommende skal nemlig ville kører ud til en enkelt :o).

• #28   29. jan 2016 Aner det ikke. Starter så sjældent stævner :b. Tror med Tinka at det bliver sådan at jeg rykker videre når vi er udklasset eller fået nogle fine procenter når vi engang når så langt.

• #29   30. jan 2016 Jeg rykker højere, når min hest og jeg er klar. Hvis vi har fået nogle gode runder, fine procenter eller nulrunder. Ikke nødvendigvis placering, men man kan jo komme lidt tilbage hvis mam ikke har fået placering, men gerne vil. smiley

• #30   30. jan 2016 Grafik, er nærmest blevet desperat så tager imod al viden jeg kan få opsnappet smiley

Maria, jeg står jo hos Astrid, så det er hende jeg bruger, men hun kommer så vidt jeg ved ikke ud smiley Har ellers redet hos Henrik Christiansen (ham der har redet Ringsbos heste lidt), men eller ville jeg prøve Jesper Rolver eller Mette Rasmussen, for de skulle gerne komme ud smiley

• #31   30. jan 2016 Der er altså øgninger i LB, både i trav og galop smiley Bare lige indskud fra sidelinjen smiley
    Mit problem er at jeg desværre, grundet omstændigheder udenfor min kontrol, har haft en hel del parter efterhånden, så jeg hver gang skal starte forfra med en ny hest. Jeg starter altid en LC klasse på en ny hest, og får altid omkring 67-68%, men har endnu ikke fået en placering. Med min nuværende part var vi lige begyndt at snuse til LA øvelser i træningen (hesten kan godt, jeg skal lige indhente) - og så blev den syg, og nu kan det ikke rides den næste måneds tid.
    Altså er min pointe at, om end jeg gerne vil højere op i klasserne, er det lidt svært med ovennævnte udfordringer smiley

• #32   30. jan 2016 I lb'er skal der vises trav og galop med "øget trinlængde". I trav vises det i letridning.
    Der definerer jeg først rigtig øgning, når man skal have rummelighed og bæring med, og det er i middel-/fri gangarter fra la og op.

En hest som skifter i bag ved ch'er er formentlig ikke stærk nok, eller fremme foran schenklen. Ved ch' skal du samle hesten og så ride frem i 3-4 trin før du skifter, hesten er på den måde samlet ( elastikken spændt) og ved fremridningen får du rummelighed med ind i selve ch'et.
    Evt kan du gøre det lettere for en urutineret hest, at ride samlet galop på kortsiden, dreje inden for hovslaget, og gå over i schenkelvigning i galop skråt igennem, når du er ud for b/e ligeudrettes hesten, og der rides fremad og bedes om CH.
    Og så skal hesten styrkes, styrkes og atter styrkes i galoppen for at lave flotte og korrekte ch'et.

Mvh Charlotte

• #33   30. jan 2016
    Pssst, det er ikke changementer hesten ikke kan så godt - men kontra ;o).

Min bette pony har ikke noget problem med kontra, men hun er jo heller ikke lige 178 cm og har en dertilhørende lang krop.

• #34   30. jan 2016 Jeg rykker videre når jeg er udklasset eller hvis programmet ikke passer til min hest.
    F.eks. er ham jeg rider på pt. ikke særlig stærk i sine travøgninger, men div. sidebevægelser er han super stærk i. Så derfor rider jeg LA2 i stedet for LA1, for det program ligger bare ikke til os smiley

Kommentér på:
Hvornår rykker du videre til stævne?

Annonce