{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.951 visninger | Oprettet:

Ingen penge - hest med smerter {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for at hører jeres mening og hvad I ville gøre hvis I var i min station.

Beklager på forhånd at indlægget bliver langt og håber I vil læse det hele.

Sagen er den at min hest viser tydeligt ubehag når jeg vil spænde gjorden i første hul og igen hvis ikke den får lov til at bevæge sig inden, men den viser ingen tegn under ridning.

I sommers havde jeg kiropraktor til den uden det store blev fundet. Et låst brystben og ømt ribben i højre side.

Problemet med gjorden havde på det tidspunkt været tilstede på et svagt niveau, men jeg mistænkte en skæv wintecsadel med løst copfjern, som er blevet skiftet ud med en ny sadel. Det tager jo tid inden hesten lærer at det ikke længere gør ondt.

Over julen blev det igen lidt være.

I tirsdags havde jeg så dyrlæge til tænder og i den forbindelse opdagede dyrlægen at brystbenet var skævt. Det blev selvfølgelig rettet, og som svar til om det kunne være sadlen mente dyrlægen at det var sket på folden.

Men nu er det blevet meget være med gjorden, nu sparker han ud efter mig og bider helt vildt ud smiley

Jeg er på SU og har indtil nu levet af at mine forældre har været så søde at låne mig penge hver måned for at få det til at løbe rundt. Men her til aften fik jeg at vide at det er slut nu, da de lige har købt nyt hus som skal ombygges. Og det er selvfølgelig forståeligt at de så ikke bare har penge til at hjælpe mig. Jeg har et vikar job, men jeg har det ikke nemt i skolen og skal fra midt februar i ulønnet praktik, så jeg har ikke bare tid til et job.

Jeg er nu i tvivl om om jeg egentlig bør stoppe med at ride min hest ind til jeg får penge til at få den gennemundersøgt eller om det ikke betyder noget når den nu ikke viser smerter efter gjorden er spændt.

Så hvad havde I gjort?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ingen penge - hest med smerter
  • #1   10. jan 2016
    Både og. Det kommer an på hesten.

Min er mobset på gjord/sadel, men hun er tjekket fysisk - så derfor har jeg ikke noget imod at ride hesten. Men hvis hun ikke var og jeg ikke havde pengene til at tjekke var jeg nok ikke så glad for at ride.

Ellers ville jeg nok holde det til, at ride uden sadel.

• #2   10. jan 2016 Hvis tvivl om sadel så ja må du jo ride uden til der styr på det. Lyder til gjorden måske glider frem og maser på bryst benet. For at være på forkant, ønsker du fortsat at være heste ejer, skal du måske tage ned i banken og få en kasse kredit. Så hvis der en dag opstår noget at du ikke ender med håret i post kassen. Men ja hest og udd er bare en økonomisk rigtig dårlig kombi.

• #3   10. jan 2016 Har ikke lige tænkt på at ride uden sadel. Hesten er lidt svær at side på og spids smiley

Jeg har en kassekredit på 20.000, men min far har hele tiden sagt at jeg ikke skulle overtrække fordi han ikke gider betale renten og hvis jeg skal klare mig selv til sommer kommer den helt sikkert i brug alligevel.

Gjorden og sadlen glider tvært i mod tilbage hvis ikke jeg spænder gjorden mindst to huller inden hesten bevæger sig og sadlen er tjekket af sadelmager

• #4   10. jan 2016 Alternativ kan du måske ride uden saddel på den? Det ved jeg min veninde gjorde indtil hun fandt ud af noget med hendes hest/saddel og med økonomi og sårn smiley

• #5   11. jan 2016 Min hest fik også gjordkramper pga. Skævt brystben. Det er blevet rettet flere gange, men kan ikke blive bedre nu. Han har stadig en smule gjordkramper, men det har hjulpet UTROLIG meget med en equisoft gjord (Som bla. egner sig super til brystbensproblemer) og massør af og til.

• #6   11. jan 2016 Det kunne da godt være jeg skulle overveje sådan en gjord mere seriøst end jeg har gjort og spare op til den også smiley

• #7   11. jan 2016 Pia, Jeg mener at der er nogle internet butikker der har den gjord, hvor du kan betale med viabill... Det er afbetaling uden renter, og jeg mener at det ca. er 90,- man betaler pr måned... Mere hvis det er lidt stramt i budgettet.... Det er i hvert fald billigere end at bruge kassekreditten

• #8   11. jan 2016 Hvad med at tage et enkelt SU lån for at kunne få den tjekket? smiley

• #10   11. jan 2016 Det kommer meget an på hesten. Min egen har også døjet med smerter, og når hun begynder at reagere er jeg ikke i tvivl om at hun har ondt, så enten er der ingen ridning eller også er der behandling.

• #12   11. jan 2016 Lad mig lige forstå det rigtigt.
    Du har en hest, som du egentlig ikke har råd til. Men fordi du har lånt penge af dine forældre har det kunne lade sig gøre. Men nu kan du ikke længere låne de penge. Endvidere skal du snart i ulønnet praktik. Hesten har smerter og du kan ikke betale for at få den ordentligt undersøgt. Er det rigtigt?

For undskyld, men så er du da godt nok ansvarlig! Den kan have alt fra skævt ribben til mavesår og det skal altså undersøges. Din økonomi er bare ikke til at have hest, og med den ulønnede praktik på vej bliver det jo nok ikke bedre vel. Det bedste du kan gøre for den er at skaffe dig af med den. Hvad vil du gøre hvis den står og skal akut opereres for tarmslyng eller lignende? Og så måneden efter står med mavesår pga operation?

• #13   11. jan 2016 Du kan godt kalde mig uansvarlig, men det var en aftale mellem mine forældre og mig at jeg fik lov til at beholde hesten. Jeg har jo netop haft gjort noget, men har ikke kunne komme i mål. Både fordi jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal gøre nu og fordi jeg så alligevel ikke kan få lov til at låne ubegrænset.

Jeg får stadig SU under praktikken som er 3 måneder. Og jeg er færdig med uddannelsen til sommer.

Skal hesten have akut dyrlæge så tror jeg nok vi finder ud af det. Operation er jeg stærkt imod på heste. Så hellere aflive og vide at hesten ikke lider mere end højst nødvendigt!

• #15   11. jan 2016 Jeg ville stoppe ridningen, når den så tydeligt viser smertetegn.
    Mht økonomi, så kan jeg anbefale at have en sygefosikring. Ja, det er også dyrt - men gør, at jeg kan altid kan tilkalde dyrlægen, uden først at skulle overveje økonomi, selvom jeg også er på et stramt SU-budget.
    Jeg er ikke meget for at skulle sætte hårdt mod hårdt, men som hesteejer er det, i min optik, alfa og omega, at man har mulighed for at tilkalde fagpersoner, når der er et behov for det. Dette tilfælde virker ikke super akut og er derfor hller ikke enormt problematisk, men der kan jo netop opstå akutte situationer.
    God bedring til hyppen! smiley

• #16   11. jan 2016 Jeg har også en lille økonomi. Får lige nu uddannelseshjælp, men skal på su fra februar af. Jeg kan kun have råd til hest fordi mine forældre hjælper med at betale de daglige udgifter, og jeg selv sparrer op til uforudset udgifter.
    Jeg kan ikke selv betale at have hest på Su. Hvilket det heller ikke lyder til at du kan, så syne jeg du skal overveje SU lån. Ja det er træls at have et lån, men det er en luksus at have en hest.

Jeg synes du skal få det undersøgt. Evt ikke ved dyrlæge der er kiropraktor til at starte med, men måske starte med en fysiurgisk terapeut, der er billiger har mange værktøjer og som muligvis kan hjælp. Hvis hun så mener der skal dyrlæge på, så gør man så det.

Men hvor er det godt nok øv at dine forældre ikke vil sponsere dig mere. Øv øv.

• #17   11. jan 2016 Okay kan se at du er færdig med uddannelsen til sommer, så vil jeg tage et su lån og sørge for at være medlem af en a-kasse så du kan få dagpenge når du er færdig udannet.

Jeg vil prøve med noget proprio træning så du kan få trænet og afspændt nogle af hestens muskler.

• #18   11. jan 2016 Du siger hesten er spids - derfor vil jeg ikke ride meget på den, men i stedet bruge tid på longeringen, hvor den for lov til at strække sig ud og blive selvgående og få opbygget nogle muskler på den, helt uden nogen form for indspændinger og bare i grime.
    Skridt nogle ture på den og begynd lige så stille at trave lidt på den så i finder rytmen sammen.

• #20   11. jan 2016 Sine, nu ved jeg ikke præcis hvad du spørger om.
    Men hvis du spørger om jeg synes man evt skal tage et sulån for at have hest det sidste halve år af sin uddannelse, så ja. Hvis man er sikker på det er en hest der kan give en mange glæder mange år frem. Jeg Synes ikke man skal sælge sin hest, hvis det er HESTEN, når man efter et halvt år har nok af penge, i og med hun blive færdig med sin uddannelse.

• #21   11. jan 2016 At have hest kræver 2 væsenlige ting
    1. Penge
    2. Tid

Mangler et af ovenstående burde man seriøst overveje om man burde have hest

• #22   11. jan 2016 nu gik spørgsmålet ikke på om det var forsvarligt eller ej at have hest på et minumimsbudget.

Jeg har pt hesten opstaldet billigt og muligvis gratis fra maj, hvor den muligvis kan komme på sommergræs hos min veninde. Og derfor spare de penge som jeg så kunne ligge til side til behandling efter sommer.

spørgsmålet var om I ville fortsætte med at ride hesten mens I sparede op eller om I ville lade være og give den fri.

Jeg forsøger i første omgng at ride uden sadel og fra maj hvis den flytter, kan jeg ride min venindes hest og give min egen fri i en periode.

Hesten bliver aldrig solgt, det har jeg lovet den! Det er drømmehesten, fra jeg var 10 år, og selv om jeg ikke længere ejede moren så fik jeg fødslen at vide med det samme ejer så det og fik da han var en uge gammel at vide at hvis jeg ville så måtte jeg gerne købe ham. Hvis jeg skal noget så, bliver han udlånt.

• #23   11. jan 2016 Jeg ville lade være med og ride den. Måske longere den uden udstyr, så den kunne få lov at strække sig. smiley

Kommentér på:
Ingen penge - hest med smerter

Annonce