{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.778 visninger | Oprettet:

Behandling af muk {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley
Jeg har opdaget muk på min ene hoppes bagben. smiley
Det er ikke meget, men der er sårskorper, desværre. Jeg er lidt i tvivel om, hvordan jeg skal behandle det?
Kan man gøre det på denne måde:
Vask det angrebet sted i vand og mediskub, hvor efter 5 min. "opblødning" kan nuller de skorper af som kan komme af.
Tørre det våde område med et rent håndkæde og derefter smøre de "åbne" sår med noget salve.

Salven er pink og fra en hvid/blå/gul bøtte, men jeg kan ikke huske, hvad den hedder, men det kan jeg se når jeg skal i stalden igen om en lille time.

Kan man behandle muk på den måde eller anbefalder i noget andet?
Dyrlægen tilkaldes selvfølgelig, hvis benene begynder at hæve op smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Behandling af muk
  • #1   9. jan 2016 Jeg har efterhånden prøvet alt!

    Min erfaring er, at det eneste der hjælper, er at gi en vitamin og mineralkur. Fx microvital

    Jeg piller og vasker ikke.
    Hvis de kommer ind med et tykt lag mudder, skyller jeg kun benene rene.

    Når kuren er slut (spanden tom) er muggen det også


  • #2   9. jan 2016 Ekholm har lavet noget fantastisk creme.

  • #3   9. jan 2016 Okay tak,
    Lige nu for hun 100 gr. salvin grøn hver dag, men jeg ved slet ikke, hvad en mineral og vitamin kur går ud på? smiley


  • #5   9. jan 2016 Okay super smiley
    Forresten salven hedder: Protection plus tm - Neutral anti-bacterial slave smiley


  • #6   9. jan 2016 Hippolyt laver et produkt hvor du booster hestens mineral/vitaminlagre.

    Den heder microvital
    En lille spand gir jeg ved behov
    Prøv at køb sådan en.

    En hest kan på vitaminer eller fuldfoder være dækket fint ind.
    Men indimellem bruger den af sine depoter.
    Fx ved pelsskifte, skader, nye foldkammerater, et skift i træning, en lille virus mm

    Så får bakterier som mug grobund til at trives
    En kur gør, at hestens eget imunforsvar bekæmper det


  • #7   9. jan 2016 Okay, jeg det virker logisk nok smiley Tak, det vil jeg klart overveje smiley

  • #8   9. jan 2016 Muk kommer af fugt, som er et godt gro sted for jordbakterier.

    Du kan derfor vælge at fjerne problemet (fx mudret fold)
    Og hvis ikke du har mulighed for det kan du vælge at behandle på 2 måder, det giver dog det bedste resultat hvis du kombinere begge to.

    1. Behandle indefra, giv din hest noget imunforstærkende i sit foder.
    2. Behandle udefra som du selv skriver. Her er det vigtigt du ikke vasker for meget og for ofte, det er hverken sundt og kan gøre mukken værre. Der er delte meninger om man skal pille skorperne eller ej, men jordbakterierne gemmer sig under sårskorperne, så det kan være svært at gøre bugt med hvis ikke man piller det af.

    Der findes alverdens forskellige muksalver, og ikke alle virker lige godt afhængig af hesten.

    En billigere løsning er at bruge zinksalve, som udtørrer og derfor er med til at fjerne det fugtige miljø som bakterierne så godt kan lide.

    Vigtigst er at holde det rent og tørt smiley


  • #9   9. jan 2016 Det er en fejl at pille i sårskorperne
    Uanset hvor blødgjorte de når at blive, er det mere end alm svært at undgå at få det til at bløde.
    Og smør du m sinksalve tørrer huden, blir mindre smidig, og kan slå små revner, hvor flere bakterier gror

    Af alle de ting jeg har prøvet, så har behandlingen indefra været det eneste der virker
    Og det er klart det nemmeste


  • #10   9. jan 2016 Hmm den salve jeg har er ikke en Zinksalve smiley
    Hvor ofte må man vaske, hvis jeg vælger den vej? Jeg tænker hver anden dag? Er det for ofte? smiley
    Mudderet er fjernet fra folden, da det er frost vejr smiley desværre kommer det nok snart igen smiley Vi der er mudder på alle de folde vi har desvære smiley


  • #11   9. jan 2016 Søb det angrebet område ind i pigoil, og lad det sidde uberørt i 3 dage, og søb oven på igen, ikke pille eller vaske. Fortsæt en 5-6 gange og så falder skorperne selv af når det heler inden under. Det ser lidt træls ud under behandlingen men det er vigtigt ikke at gnuppe, rører eller vaske. Det øger bare bakterievæksten.
    http://www.sussexcobs.co.uk/pigoilandsulphur.htm Her kan det købes, og læses om.


  • #11   9. jan 2016 Fugtige folde og dårlig boks hygiejne er to af årsagerne til muk. Vasker du det, gør du det kun værre. Ved vask bliver huden tyndere og bakterierne får lettere ved at angribe. Kommer din hest fra fold med mudder på benene skal du lade det tørre og efterfølgende børste det af.
    Du bør tilkalde dyrlæge, som udlevere en penicillin savle og højst sandsynligt også sætter hesten på en penicillin kur.


  • #12   9. jan 2016 Muggen er væk før bøtten er tom. Jeg prøvede også alt. Men den orange fra ekholms virker altså efter hensigten. Klart et forsøg værd. Prøv og læs lidt om det smiley

  • #13   9. jan 2016 Det vil jeg gøre mange tak alle sammen jeg kigger på de forskellige forslag smiley
    Vi taler om 3-4 små sår på hvert. Boksen bliver muget og der bliver givet nyre spåner hver eneste dag, så jeg ved at det ikke er boksen som er synderen smiley


  • #14   9. jan 2016 snuppet fra Skovdalens hesteklinik
    Opskrift på muk-behandling:
    a. Overvej om du skal klippe benene. Det kan være nødvendigt ved meget lange hår eller racer med kraftigt hovskæg. Se tidligere indlæg for mere info.
    b. Vask benene med klorhexidin (fx mediscrub) og få alle skorperne væk. Hvis skorperne er meget hårde, kan man med fordel smøre benene ind i noget blødgørende (fx en fed creme), påføre vitawrap og derefter bandager/gamacher. Så står skorperne ”i blød” natten over og kan nemt fjernes dagen efter. Lad klorhexidinen virke i 10-15 minutter og vask herefter af.
    c. Sørg for at benene er tørre. Brug gerne køkkenrulle til sidste og sørg for at alt vandet/fugten trækkes væk fra huden.
    d. Påfør herefter en fed creme som kan nære huden og samtidig fungere som en barriere mod mudder. Fx Blue Hors Skinhealer, Helosan eller lignende.
    e. Undgå at vaske benene. Fjern barriere-cremen med køkkenrulle/håndklæde og smør et nyt lag på.
    I nogle tilfælde af muk kan det være nødvendigt med dyrlægebehandling i form af smertestillende, hvilket får hævelserne til at falde og gør det nemmere at behandle hesten, fordi den ikke vil være lige så øm. I meget alvorlige tilfælde af muk kan antibiotika behandling komme på tale, men det er vigtigt at påpege at uden sårbehandling, vil det ikke være muligt at få det under kontrol - antibiotikabehandling kan ikke stå alene.


  • #17   11. jan 2016
    PROB SUPER CREME med Aloe Vera

    NYHED GODKENDT TIL MENNESKER i efteråret 2011.

    Er en tjære(fintjære) baseret creme, tilsat høj andel koncentreret Aloe Vera - hvilket fordobler effekten på produktet. Desuden er PROB SUPERCREME sammensat med urter og andre virksomme ingredienser, der sørger for hurtigt, at hjælpe irritert hud tilbage til sin oprindelige natur.
    Den hedder ikke Super Creme for ingenting !

    PROB SUPER CREME absorberes meget hurtigt ind i huden, efterlader den blød og smidig. Effektiv ved hudsprække, rødme og revner, alle former for selv stærkt irriteret hud, solskoldede muler, næser og skuldre ! (OBS indeholder ikke solfaktor)
    Dulmer hudens irritation også ved stik.

    Ved Sommer kløe (her anbefales EKHOLM OLIE)

    Velegnet til alle dyre grupper - selv meget følsomme dyr. Og må bruges på drægtige og diegivende dyr.

    Der er en karrenstid på 96 timer ved konkurrence - grundet den høje Aloe Vera koncentration
    - og intet andet.
    Har du konkurrence dyr - kan vi anbefale PROB CREME - den har ingen karrenstid.

    Anvendelse:
    Påfør dagligt indtil problemet ophører - gerne flere gange dagligt hvis behovet er der.

    Tip:
    Ved muk og lign. anbefales det at man inden første behandling vasker i EKHOLM SHAMPOO.
    (Shampoo´en sørger for at rydde op i huden og er lettere kløestillende/lindrende)

    Husk: Man må naturligvis ikke undlade at kontakte dyrlægen ved tvivl.

    Indhold:

    Pakning:

    40 ml
    140 ml
    300 ml


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.932
    #18   11. jan 2016 Jeg holder mig til den måde som min dyrlæge bruger og altid virker hos os, dog bruger jeg penicillin creme som jeg altid har liggende men samme fremgangsmåde som beskrevet i nedenstående link

    http://horsedoc.dk/behandling-af-muk/


  • #20   12. jan 2016 Tak alle sammen indtil videre vasker jeg og smører med creme. Derudover tører jeg benene efter foldtid og evt. skylder mudder af. smiley Der er heldigvis kun et lille sår på hvert bagben, hvor det er blevet sår. smiley

  • #22   13. jan 2016 Hehe, mange tak smiley

  • #23   17. jan 2016 Jeg har lige prøvet st lave en bandage med vat opblødt i tykt sæbespånevand. Da hyp en er meget bange for vand...han stod med bandagen ca.4-5 timer og herefter var det rigtigt nemt at nulre sårskorper af....

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.932
    #24   18. jan 2016 Vær varsom med sæbespåner de ætser huden smiley dem der arbejder med det går med åndedrætsværn og gummi handsker, det er der desværre ikke mange der ved, insiderviden fra min dyrlæge smiley mediscrub er mildest ved huden der jo er beskadiget i forvejen smiley

  • #25   18. jan 2016 Hej, jeg bruger kun mediscrub i vandet. det begyndte jeg selv på og fortsatte i samråd med min dyrlæge.
    Men mange tak alle sammen det går fremad, huden ser meget bedre ud igen smiley


  • #26   18. jan 2016
    Zink mangel kan være årsag til mug, især når det konstant kommer igen - derfor duer en microvital kur ;o) Er hesten i meget mangel, skal det være en mere specefik zink kur.


Kommentér på:
Behandling af muk

Annonce