Behandling af muk {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg har opdaget muk på min ene hoppes bagben.
Det er ikke meget, men der er sårskorper, desværre. Jeg er lidt i tvivel om, hvordan jeg skal behandle det?
Kan man gøre det på denne måde:
Vask det angrebet sted i vand og mediskub, hvor efter 5 min. "opblødning" kan nuller de skorper af som kan komme af.
Tørre det våde område med et rent håndkæde og derefter smøre de "åbne" sår med noget salve.
Salven er pink og fra en hvid/blå/gul bøtte, men jeg kan ikke huske, hvad den hedder, men det kan jeg se når jeg skal i stalden igen om en lille time.
Kan man behandle muk på den måde eller anbefalder i noget andet?
Dyrlægen tilkaldes selvfølgelig, hvis benene begynder at hæve op
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Min erfaring er, at det eneste der hjælper, er at gi en vitamin og mineralkur. Fx microvital
Jeg piller og vasker ikke.
Hvis de kommer ind med et tykt lag mudder, skyller jeg kun benene rene.
Når kuren er slut (spanden tom) er muggen det også
maj 2012
Følger: 36 Følgere: 33 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 14
sep 2012
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 100 Svar: 386
Lige nu for hun 100 gr. salvin grøn hver dag, men jeg ved slet ikke, hvad en mineral og vitamin kur går ud på?
sep 2012
Forresten salven hedder: Protection plus tm - Neutral anti-bacterial slave
feb 2006
Den heder microvital
En lille spand gir jeg ved behov
Prøv at køb sådan en.
En hest kan på vitaminer eller fuldfoder være dækket fint ind.
Men indimellem bruger den af sine depoter.
Fx ved pelsskifte, skader, nye foldkammerater, et skift i træning, en lille virus mm
Så får bakterier som mug grobund til at trives
En kur gør, at hestens eget imunforsvar bekæmper det
sep 2012
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 599
Du kan derfor vælge at fjerne problemet (fx mudret fold)
Og hvis ikke du har mulighed for det kan du vælge at behandle på 2 måder, det giver dog det bedste resultat hvis du kombinere begge to.
1. Behandle indefra, giv din hest noget imunforstærkende i sit foder.
2. Behandle udefra som du selv skriver. Her er det vigtigt du ikke vasker for meget og for ofte, det er hverken sundt og kan gøre mukken værre. Der er delte meninger om man skal pille skorperne eller ej, men jordbakterierne gemmer sig under sårskorperne, så det kan være svært at gøre bugt med hvis ikke man piller det af.
Der findes alverdens forskellige muksalver, og ikke alle virker lige godt afhængig af hesten.
En billigere løsning er at bruge zinksalve, som udtørrer og derfor er med til at fjerne det fugtige miljø som bakterierne så godt kan lide.
Vigtigst er at holde det rent og tørt
feb 2006
Uanset hvor blødgjorte de når at blive, er det mere end alm svært at undgå at få det til at bløde.
Og smør du m sinksalve tørrer huden, blir mindre smidig, og kan slå små revner, hvor flere bakterier gror
Af alle de ting jeg har prøvet, så har behandlingen indefra været det eneste der virker
Og det er klart det nemmeste
sep 2012
Hvor ofte må man vaske, hvis jeg vælger den vej? Jeg tænker hver anden dag? Er det for ofte?
Mudderet er fjernet fra folden, da det er frost vejr desværre kommer det nok snart igen Vi der er mudder på alle de folde vi har desvære
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 6 Svar: 690
http://www.sussexcobs.co.uk/pigoilandsulphur.htm Her kan det købes, og læses om.
jul 2015
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 276
Du bør tilkalde dyrlæge, som udlevere en penicillin savle og højst sandsynligt også sætter hesten på en penicillin kur.
maj 2012
sep 2012
Vi taler om 3-4 små sår på hvert. Boksen bliver muget og der bliver givet nyre spåner hver eneste dag, så jeg ved at det ikke er boksen som er synderen
jun 2008
Følger: 21 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 273
Opskrift på muk-behandling:
a. Overvej om du skal klippe benene. Det kan være nødvendigt ved meget lange hår eller racer med kraftigt hovskæg. Se tidligere indlæg for mere info.
b. Vask benene med klorhexidin (fx mediscrub) og få alle skorperne væk. Hvis skorperne er meget hårde, kan man med fordel smøre benene ind i noget blødgørende (fx en fed creme), påføre vitawrap og derefter bandager/gamacher. Så står skorperne ”i blød” natten over og kan nemt fjernes dagen efter. Lad klorhexidinen virke i 10-15 minutter og vask herefter af.
c. Sørg for at benene er tørre. Brug gerne køkkenrulle til sidste og sørg for at alt vandet/fugten trækkes væk fra huden.
d. Påfør herefter en fed creme som kan nære huden og samtidig fungere som en barriere mod mudder. Fx Blue Hors Skinhealer, Helosan eller lignende.
e. Undgå at vaske benene. Fjern barriere-cremen med køkkenrulle/håndklæde og smør et nyt lag på.
I nogle tilfælde af muk kan det være nødvendigt med dyrlægebehandling i form af smertestillende, hvilket får hævelserne til at falde og gør det nemmere at behandle hesten, fordi den ikke vil være lige så øm. I meget alvorlige tilfælde af muk kan antibiotika behandling komme på tale, men det er vigtigt at påpege at uden sårbehandling, vil det ikke være muligt at få det under kontrol - antibiotikabehandling kan ikke stå alene.
maj 2012
PROB SUPER CREME med Aloe Vera
NYHED GODKENDT TIL MENNESKER i efteråret 2011.
Er en tjære(fintjære) baseret creme, tilsat høj andel koncentreret Aloe Vera - hvilket fordobler effekten på produktet. Desuden er PROB SUPERCREME sammensat med urter og andre virksomme ingredienser, der sørger for hurtigt, at hjælpe irritert hud tilbage til sin oprindelige natur.
Den hedder ikke Super Creme for ingenting !
PROB SUPER CREME absorberes meget hurtigt ind i huden, efterlader den blød og smidig. Effektiv ved hudsprække, rødme og revner, alle former for selv stærkt irriteret hud, solskoldede muler, næser og skuldre ! (OBS indeholder ikke solfaktor)
Dulmer hudens irritation også ved stik.
Ved Sommer kløe (her anbefales EKHOLM OLIE)
Velegnet til alle dyre grupper - selv meget følsomme dyr. Og må bruges på drægtige og diegivende dyr.
Der er en karrenstid på 96 timer ved konkurrence - grundet den høje Aloe Vera koncentration
- og intet andet.
Har du konkurrence dyr - kan vi anbefale PROB CREME - den har ingen karrenstid.
Anvendelse:
Påfør dagligt indtil problemet ophører - gerne flere gange dagligt hvis behovet er der.
Tip:
Ved muk og lign. anbefales det at man inden første behandling vasker i EKHOLM SHAMPOO.
(Shampoo´en sørger for at rydde op i huden og er lettere kløestillende/lindrende)
Husk: Man må naturligvis ikke undlade at kontakte dyrlægen ved tvivl.
Indhold:
Pakning:
40 ml
140 ml
300 ml
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
http://horsedoc.dk/behandling-af-muk/
sep 2012
sep 2012
mar 2015
Følger: 22 Følgere: 21 Svar: 2
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
sep 2012
Men mange tak alle sammen det går fremad, huden ser meget bedre ud igen
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Zink mangel kan være årsag til mug, især når det konstant kommer igen - derfor duer en microvital kur ;o) Er hesten i meget mangel, skal det være en mere specefik zink kur.
Behandling af muk