Er det mon muligt ?? salg/forkøbsret {{forumTopicSubject}}
Jeg er pt i gang med overvejelserne omkring om min hest skal sælges..
jeg har haft hesten i 7,5år men vi har egentlig aldrig rigtig haft kemien fra ryggen men fra jorden har vi altid fungeret super..
jeg mistede min anden hest for snart 2måneder siden han var drømmehesten og var lige det jeg havde brug for..
siden da har jeg tænkt meget over om jeg skal finde en ny drømme hest som jeg har kemien med da jeg savner at ride en hest jeg ikke føler jeg skal kæmpe med og ikke køre træt i fordi kemien ikke er der..
Nå men nu jeg så begyndt at tænke..
men da jeg netop har haft ham længe har jeg et helt specielt bånd til ham og synes derfor at tanken om at han bliver solgt og måske bliver solgt videre er rigtig hård..
så har tænkt på om det er muligt at man kunne sige at sælger skal have første ret ved evt. salg og skal sælges til samme pris som køber gav..
og så sælge ham langt under hans værdi for så har jeg til hver en tid muligheden for at skaffe pengene hvis han en dag skulle sælges da han så ville blive solgt til meget små penge..
men er der mon nogen der vil gå med til det ? for hva nu hvis de gør så han bliver langt mere værd ? så det jo surt at jeg skal have første buddet til den lave pris jo.
Er det mon overhovedet realistisk ? har selv haft gjort det faktisk hvor jeg fik en hest gratis men efter 2år bad hun mig rive den i stykker så da jeg skulle sælge den kunne jeg sælge den til hestens værdi, men er der mon andre end mig selv der ville overholde aftalen for det havde jeg skam gjort hvis ikke sælger selv havde bedt mig rive kontrakten i stykker..
åhh synes det er svært
Billedet er af hesten første gang den sprang i over 2år og første gang rytteren red ham
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
hvis jeg gad arbejde i det ville han om et lille års tid være det dobbelte værd da han sagtens kan jeg gider bar ikke arbejde for det.
mar 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 2.307
- Du kan til HVER en tid sige, at du vil have forkøbsret, og til samme pris som de gav for ham - hvilket jo bare er en konstatering om, at du vil have det skal være et blivende hjem han får sig - og ellers skal han tilbage til dig.
Men at du skriver, at du vil have ham tilbage for de penge de gav for ham, for at sælge ham billigere? Det forstår jeg så ikke. Det kan være han kan blive lidt mere værd, men så skal du heller ikke købe ham tilbage for de penge de gav, også sælge ham dyre (det ville være svinsk) Jeg synes kun man kan lave en kontrakt på den måde, hvis det er fordi man gerne vil have hesten får et blivende hjem - også kan jeg ikke se, (hvis du alligevel vil sælge ham videre), hvorfor de så ikke bare kan sælge ham, til den pris de nu har fået ham til at KUNNE koste, hvis de har lært ham mere. (så er det lidt spildt arbejde, hvis ikke de kan få noget ud af det heller - og de gerne vil videresælge ham).
Kort og godt - du skal ikke bare kræve ham til samme pris, for bare at sælge ham videre. Det skal KUN være fordi du ikke vil have han skal have endnu et nyt hjem, og derfor beholder ham selv så.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
maj 2007
det er jo en rigtig dårlig forretning for dem.
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 7 Heste: 5 Emner: 14 Svar: 136
mar 2008
ved ikke lige hvor du har fra at jeg vil købe ham tilbage og så sælge ham igen..
jeg vil kunne købe ham tilbage til samme værdi så jeg selv kan beholde ham hvis det er, er simpelthen for at hvis folk så alligevel ikke vil have ham at jeg så kan få ham hjem igen så han ikke skal videre hvis jeg da self. ønsker ham tilbage når de en dag vil sælge ham..
derfor vil jeg sælge ham meget meget billigt hvis køber er villig til at sælge ham til mig hvis de en dag ønsker at sælge igen og til samme pris, for den pris jeg ville sælge til ville være en jeg til en hver tid ville kunne skaffe så han ikke skal videre men bar tilbage til mig.. håber det giver mening..
mar 2008
ja det er derfor jeg tænker om det kan lade sig gøre, men så må de jo give den dyre pris fra start for så skrives der kun forkøbsret uden et beløb..
sælger ham kun billigt hvis jeg kan lave den aftale..
Emilie
Man kan gøre det at hvis man skriver at hvis køber sælger hesten videre uden sælger har fået buddet på hesten først til samme pris som de købte den til skal køber betale sælger f.eks 20.000kr..
på den måde kan kontrakten faktisk holde i en evt. retssag.. dog ser man så nok ikke hesten igen men så skal de så bar hoste op med pengene i stedet.. så kan man på den måde gøre at man for buddet..
er jo slet heller ikke sikkert jeg vil købe ham tilbage til den tid, men buddet og muligheden vil jeg have..
maj 2007
også skrive i kontrakten at du skal have første bud om tilbagekøb af hesten.
mar 2008
tja men chancen for jeg bar lige kan rive 20.000kr op af lommen og måske mere hvis de en dag vil sælge er så minimal..
så vil jeg heller sælge billigt og vide at jeg ville kunne købe ham tilbage hvis jeg ønsker det når/hvis de en dag vil sælge..
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
Hvis I ellers fungerer alle andre steder, end fra ryggen, så synes jeg det ville være ærgerligt at sælge ham.
maj 2007
nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken hest det er, eller hvilken værdi der er tale om, men det der skrives i kontrakten skal også være realistisk , så hvis du på forhånd ved at hesten med mere ridning skal stige meget i værdi, så er jeg ikke sikker på at kontrakten vil være gældende. (har forstået at hesten ikke helt er i top form, ved ikke om det er en misforståelse?).
samtidig risikere du også at hvis hesten bliver skadet, og måske endda erklæret uegnet som ridehest, at du er bundet til at skylle betale x antal kroner for "ingenting".
mar 2008
Er forsøgt mange gange, og er bestemt ikke fordi han ikke er velredet, han går rigtig fint med alle andre end mig på ryggen, havde så sent som i dag en anden på ryggen af ham og han gik så fint men under mig går det altid dårligt på trods af jeg rider på samme måde jeg er kørt træt i ham og han ved det..
kemien har aldrig været der fra ryggen, har forsøgt alt efterhånden men i sær siden jeg røg af ham for ca. 5år siden er det gået ned af bakke med os, har lyst til at ride alle andre end ham..
9 ud af 10 gange jeg rider ham skal jeg kæmpe med ham på den ene eller anden måde og jeg vil gerne ride dressur hvilket han bar ikke har en super bygning til, jeg vil også gerne springe men tør ikke på ham og vil også gerne ride ture men tør jeg heller ikke på ham..
alle andre kan bar ikke mig.. sådan er det bar og har kæmpet i 7,5år med at få det til at fungere og finde kemien nu jeg træt af at prøve
feb 2005
Angående hans bygning, så minder min Asterix (ikke overraskende ) en del om ham, og han går LA-dressur til glimrende procenter, så det burde være muligt at få en nogenlunde dressur ud af ham også.
Tænker også at modet vil komme, hvis I får nogle gode oplevelser sammen, først i dressuren og senere hen både på tur og på en springbane
mar 2008
Han vil ikke stige meget nej han vil aldrig blive mere end de 25.000kr værd tror jeg ikke på men 25.000kr kan jeg ikke bar lige hive op af lommen..
han er faktisk i rigtig god form pt rides 5-6gange i ugen og bliver bedre og bedre for hver dag, springes pt. 1 gang hver 14 dag af dygtig rytter skal til at springes 1gang om ugen..
så jo han er i fin form og skulle han sættes til salg uden forkøbsret ville han stå til ca. 18.000kr plus minus udstyr
jeg vil jo ikke være bundet til at betale da jeg blot skal have buddet om at købe tilbage så kan jeg jo selv vælge eller vrage..
Jeg søger et hjem der forventer at have ham resten af sine dage, så takker man nej til forkøbsret er det for mig det samme som at sige man en dag vil sælge og at den dag tænker man mere på pengene end hestens vel og ve
maj 2007
men hvorfor sælge hesten for så at ville købe den tilbage hvis den sættes tilsalg, så står du i samme dilemma igen, med en hest som du ikke kan ride
mar 2008
Jeg har fået modet tilbage så længe det er på en bane i dressur der er jeg på ingen måde bange for ham overhovedet ikke den mindste angst sidder der..
har fået undervisning og for også når der er penge til det men hjælper ikke, jeg fungere ikke på ryggen af ham..
Anton kan ikke gå med bid eller jo kan han godt men så er det kaste med hovedet hele tiden i opvarmning og når der skridtes af og også ind i mellem under selve ridningen, han hader at have bid i munden virkelig hader og ja jeg har prøvet alverdens bid, lige siden jeg begyndte at ride med hackamore er der helt ro i hovedet på ham..
Så stævner er udelukket på ham i dressur, selvom han egentlig kan en del øvelser, men hans hoved er som om det bar ikke kan se godt ud, det ser bar kikset ud, men spring ville han godt kunne men hjælper ikke noget når jeg ikke tør jo.. og ture jamen det kommer jeg aldrig til at være tryg ved på ham det ved jeg..
Men ja nu ønskede jeg heller ikke råd til ridning osv, for jeg har haft ham i 7,5år og har forsøgt alt for at finde den kemi virkelig alt, og den er der bar ikke..
og siden jeg har haft min anden hest/drømme hest har jeg bar indset hvor vigtigt det er ikke at føle man skal kæmpe hele tiden at man også for nogen gode oplevelser og nyder at sidde i sadlen..
feb 2005
mar 2008
kan jo godt ride ham synes bar ikke det er sjovt
og fordi at han skal ikke kastes rundt, så hvis jeg ender med at få ham tilbage bliver han bar hos mig, lige nu vil jeg bar se om der er en der ude som kunne få glæde af ham de næste mange mange år og vil de ikke have ham så skal han bar hjem og så får mine niecer lov til at bruge ham for de elsker ham og elsker at ride på ham, men lige nu kunne jeg bar godt tænke mig at se om der var en anden der kunne give ham det samme som jeg men bar for det også fungere med dem på ryggen..
det er vel lidt lige som et udlån kan man vel sige hvor de så bar har det fulde ejerskab indtil de en dag måske ikke vil mere
maj 2007
mar 2008
Ja jeg er desværre nået dertil hvor jeg gerne vil finde en der kan give mig det jeg har behov for har ikke råd til 2 heste pt for så ville jeg bar købe en mere, og finder jeg et job inden jeg vælger at sætte ham til salg så beholder jeg ham måske også for er glad for ham jo er ikke det, men jeg savner helt ekstremt det jeg havde ved min anden, som var højden, godheden, kunne ride ture alene og sammen med andre, fik altid en god tur alt sådan noget og meget mere savner jeg, så har jeg ikke råd til to heste så skal han sælges, men nu må vi se er mest en forespørelse lige nu.
mar 2008
ja det har jeg men har ikke råd til at have ham i udlån da der jo stadig vil være nogen årlige omkostninger i forbindelse med det, samtidig med jeg skal have en anden hest, og risikoen for at han så lige pludselig skal hjem og jeg så står og ikke har råd til to heste..
og ja så har han været udlånt før, ikke en succes kan jeg vidst godt sige..
feb 2005
Jeg har personligt haft bedst erfaring med at sælge, på en præmis der hedder at man gerne vil kunne følge med i hestens liv, og har oplevet at når personen der har købt vil sælge igen, så har de sagt som præmis at første ejer skal kunne følge med..
mar 2008
eneste grund til jeg ikke har råd er fordi jeg pt betaler af på en pokkers masse meget dyre dyrelæge regninger fra det sidste år, når jeg kommer ud af det ca i oktober ville jeg have råd til 2 heste igen, så man kunne jo håbe at de ikke sælger før jeg er ude af det
Men nej hvis jeg ikke har råd er det jo bar trist men bar jeg har fået buddet det er det der er vigtigt for mig ikke om jeg så køber ham tilbage eller ej, men at jeg for buddet til den pris så jeg i det mindste har muligheden.. siger jeg nej kan de jo sælge til lige den pris de vil jo..
har solgt en del heste på forskellige præmisser så er ikke så bange for som sådan at sælge dem jeg har bedt om kontakt og forkøbsret hos har jeg også fået det ved så er ikke det jeg er bange for..
er bange for at få forkøbsret, have råd til at have ham i hverdagen, gerne ville have ham, men at han måske koster 20.000kr og jeg ikke kan finde dem frem.. det er det jeg er bange for..
Men som jeg skrev tidligere vil jeg skrive en reel pris, og skrive at jeg er villig til at gå langt ned i pris hvis der underskrives en kontrakt med visse vilkår..
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
personligt ville jeg ALDRIG købe en hest med krav om at sælger skulle kunne købe retur til samme pris -jeg kunne jo i princippet ride hesten op til VM e.l. (ikke at det er realistisk at JEG gør det -men you get the point ) og forventes så at sælge den til måske 10-15.000... så nej, det ville jeg aldrig skrive under på.
Forkøbsret har jeg dog som udgangspunkt ikke et problem med. Du skal bare være obs. på at selvom du skriver det i kontrakten, er der ikke rigtigt noget du kan gøre, hvis hesten alligevel sælges videre -du kan nemlig ikke tvinge den nye køber til at udlevere hesten til dig, når nu den er købt i god tro. Og den nye køber vil ikke være bundet af den kontrakt den gamle køber havde med dig, så hun vil altså kunne sælge hesten når og til hvem hun lyster.
-der er dog den mulighed at skrive en bod i kontrakten, sådan som man meget ofte gør ved hunde (og flere retssager omkring hunde, viser at det faktisk holder i en retssag, hvis det er gjort korrekt).
Dvs. at du skriver i kontrakten at køber skal betale en bod på f.eks. 20.000 kr (eller hvad der nu måtte være realistisk i forhold til hestens værdi) hvis kontrakten brydes -dette vil virke forebyggende for mange -så kan de måske pludseligt godt huske at overholde kontrakten.
MEN hvis de alligevel bryder kontrakten, vil du skulle gå rettens vej, og du skal være klar over at du KUN kan få boden (eller en del af den), du kan IKKE få hesten retur, hvis den er solgt til anden side.
-og for at det gøres rigtigt, vil jeg råde til at få en advokat til at kigge på kontrakten, hvis det er den løsning du ender med at vælge
nov 2007
Der kan være mange grunde til ikke at ønske at købe med forkøbsret -en af dem kan netop være at man ønsker SELV at kunne vælge det ideelle sted til hesten HVIS den en dag skal sælges. Det kan osse bare være at man ikke er så interesseret i at have en tidligere ejer der måske ikke kan give slip på hesten -det er ikke sikkert det er sådan, men at den gamle ejer vil have muligheden for at få hesten igen, KAN jo tyde på at vedkommende ikke helt er klar til at give slip... og det vil man måske som ny ejer ikke bøvle med.
Selv har jeg det da lidt sådan at købt er købt -og så er der altså ikke løbende updates, kontakt og what ever, medmindre jeg da uanset hestekøb, kunne være interesseret i kontakt med personen.
mar 2008
Jeg ved godt det virker unfair men hvis køber rent faktisk ønsker at beholde hesten og ikke har planer om at ville sælge kan jeg personligt ikke se problemet og kan jo ske jeg en dag siger at nu synes jeg ikke det er fair mere så nu hæver jeg den sum jeg vil kunne købe den til hvis jeg kan se den bliver mere værd er ikke helt menneskelig..
men ellers hvis man ikke ønsker at skulle sælge billigt til mig igen er der jo stadig muligheden for at købe ham til det han faktisk er værd.. er blot et tilbud jeg vil lave er ikke bar sådan det skal være..
ved godt alt det med at man skal sætte en bod for at det holder i retten og at man ikke ser hesten igen hvis den skulle gå hen og blive solgt videre
mar 2008
ligegyldigt hvordan han bliver solgt vil han ikke blive solgt til en der ikke er interesseret i at jeg besøger ham hvis det er muligt eller ikke for updates ind i mellem, siger ikke jeg skal have lov at komme hver måned og have updates hver anden dag..
men f.eks. solgte jeg en hoppe for 2,5år siden vi er venner på facebook og så sender hun ind i mellem lidt billeder eller tekst når hun lige har lyst og har set hende 2 gange på de 2 år..
og hoppen som jeg solgte betyder stadig uendelig meget for mig, har forkøbsret på hende og da de overvejede at sælge fik jeg buddet de valgte dog at beholde hende, men det at jeg fik buddet betød alt for mig..
maj 2007
så kan evt. køber altid takke ja/nej
nov 2007
HVIS der endeligt skal laves sådan en kontrakt, så ville jeg skrive en "slutdato" på -dvs. noget i retning af "hvis hesten skal sælges indenfor 1 år fra købstidspunktet (her indsættes en dato), kan sælger købe hesten retur for xxxx kr".
-ikke tale om om jeg som køber ville løbe an på at sælger måske og muligvis en dag fik lyst til at droppe kravet.
Ang. kontakt, så er det da helt fint -jeg har såmænd osse haft en pony hvor jeg havde kontakt med tidl. ejer, og hesten min far har nu, er pt opstaldet hos den tidligere ejer, hvor min far modtager undervisning mm. -der vil formentligt være kontakt det meste, hvis ikke hele, hestens levetid.
-men det har ikke været et KRAV, det har været kontakt i det omfang køberen (os) har haft lyst til... og det er, for mig, en væsentlig forskel.
Men der er ganske givet købere der gerne skriver under på pligt til kontakt og updates, du kan bare ikke rigtigt gøre noget ved det hvis det ikke overholdes.
Og min pointe var sådan set ikke at der ikke findes købere der VIL skrive under på det, men derimod at det kunne være en af årsagerne til at en køber IKKE ønsker at skrive under på forkøbsret til en given pris -at det overhovedet ikke behøver at have noget at gøre med at de tænker på penge før hestens ve og vel.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
jeg ville nok sige udlån. Er hesten solgt så den solgt. Så kan man pænt sige er i søde at henvende jer, hvis den en dag skal videre, men solgt. Er solgt.
I min verden
mar 2008
har nu solgt masser af billige heste som har det som blommen i et æg, og efter som jeg til hver en tid kan sige nej kan de ikke bar regne med at jeg tager ham hjem igen jo
Men udlån er ikke en mulighed så snart han er væk skal der ny hest ind, kan ikke gå flere måneder uden hest og som det er indtil ca. oktober har jeg ikke råd til at have to heste så har ikke råd til at betale udgifterne som stadig vil være der ved udlån og så har jeg bar rigtig dårlig oplevelser omkring udlån virkelig ikke det jeg har lyst til at hverken jeg eller min hest skal igennem igen..
Udlån er jo ikke salg det er jo så bar sådan det er hvis de vælger at udlåne ham så er det jo bar det, han må bar ikke sælges medmindre jeg for buddet først.. men tvivler på at nogen kan få penge for at låne ham ud han er jo ikke nogen mb hest over hovedet langt fra..
mar 2008
det er kun et tilbud til mulige køber ikke tvang
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Koster da ikke dig penge mens hesten er ude...
Men ja så er det jo rent kontrakt mæssigt du spørg om. Som mange skriver man kan sikre meget i kontrakter f.eks ved bod osv. Hvis kontrakten ikke opfyldes. Dette er jo juridisk så vil du være helt sikker må der jo en advokat ind over. Ellers må du jo som de fleste satse og håbe. Og lyder jo til du tidligere har været heldig.
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 1.338
Som nogle skriver kan hesten stige i værdi? men den kan så sandeligt også falde i værdi pga skade ? hvad så ?
At man ikke har råd til 2 heste er en ærlig sag Men var det mig havde jeg nok tilbudt hesten kvit og frit til dine Niecer som har kemien med hesten og som vil ham ? imod de selvfølgeligt betaler omkostningerne på hesten, så har du stadigt ejerskab og kan bestemme i sidste ende
mar 2008
de har ikke råd til ham de har 2 i forvejen som de ikke for brugt så det med mine niecer ville kun være hvis han kom hjem igen ikke ellers for så skal jeg stå for omkostningerne
de har hverken tid eller råd pt så skulle kun være hvis han kom tilbage og jeg selv opgav fuldstændig..
mar 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 2.307
Er det mon muligt ?? salg/forkøbsret