{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.124 visninger | Oprettet:

Hovbyld gode råd søges {{forumTopicSubject}}

Min hest har efterhånden stået stille i en måneds tid pga en hovbyld, og er efterhånden godt frustreret. Undskylder på forhånd, det bliver nok lidt langt.

Først var dyrlægen ude og skære hovbylden ud. Derefter forsvandt den akutte halthed, og gik mere over i at han var øm, når han havde noget til at sidde i hoven og en smule halt i trav. Men han blev ved med at være varm i hoven.

Ca. en uge efter dyrlægen havde været der, fik jeg en smed til at kigge på hoven. Ikke min sædvanlige smed, men en der var i stalden til en anden hest. Han kunne konstatere at hoven var øm og der var varme, så han "gravede" lidt efter om der var mere byld tilbage, men kunne ikke finde noget, og mente den bare skulle have mere tid.

Der gik så ca. en uge mere og så kom den smed jeg har brugt ellers i stalden og fik ham til at kigge på hoven også. Han kunne også konstatere at hoven var varm og øm, og mente også der var lidt betændelse, men ville ikke grave mere i det, da han mente det kun ville gøre med skade. Han satte skoen på igen for at aflaste hoven lidt og sagde det skulle have tid til at hele.

Det virkerede til at det hjalp at få skoen på og han halter stort set ikke mere, og hoven har flere dage haft næsten normal temperatur. Men igår er hoven så pludselig meget varm. Renser den og går en tur med ham i ridehallen, og tjekker om han er blevet mere halt igen, men det er det samme som de andre dage, og da jeg kommer ud igen virker det til temperaturen i hoven er faldet igen? Men igen i dag er hoven meget varm.
Ved snart ikke hvad jeg skal gøre. Nogen der har en forklaring på svingende temperatur i hoven?

Kan lige nævnes at hesten selvfølgelig haft hoven i sæbevand, og gør hvad jeg kan for at holde den ren. Derudover har han også været på en penicillin kur dog godt nok pga noget andet, der lige kom oveni alt det her. Han var på penicillin i 7 dage, hvor af tre dage blev sprøjtet i blodet af dyrlæge og 4 dage jeg selv gav ham. Så det undre mig også det ikke har taget bylden i hoven også.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hovbyld gode råd søges
  • #1   27. dec 2015 Din hest kan evt havde en hovbyld mere ,har prøvet det samme som dig en gang Og det vidste sig at der var en byld mere smiley
    Da de fik bugt med den fik jeg en frisk hest igen smiley

• #2   27. dec 2015 Det var også min tanke, at der enten stadig var noget af bylden tilbage eller en ny, men to smede har nu sagt at han bare skal have tid, men især den sidste sagde at det ikke burde tage så lang tid.
    Og han er jo heller ikke halt ? I hvert fald ikke ret meget

• #3   27. dec 2015 Min skete det samme med, det viste sig at det var en hovbyld på vej ud oppe i toppen af ballerne. smiley
    Efter den var kommet ud fik hun såler på begge forben og fik boot på det ben hvor hovbylden var kommet ud og da så åbning var lukket fik hun booten af og havde kun såler på smiley
    Kort tid efter var hun rengående igen og har ikke haft hovbyld siden smiley skal lige siges at jeg giver hende biotin for at styrke hovede og nu hun fået sålen af og for stadig biotin og hun har ikke haft en hovbyld siden vi startede ned biotin og hun fik slåer på smiley hun har haft 3 hovbylder på 5-6 måneder smiley så biotin og en sål på smiley

• #4   28. dec 2015 Frygter også der nok gemmer sig en mere smiley øv bøv.
    Nok ikke meget at gøre, hvis der ikke er betændelse i den i har ordnet. Hvis smeden ikke kan finde den, er det jo muligt du igen må få dyrlæge ud. Men måske den ikke er moden som de siger. Ville nok ringe og få en. Snak med dyrlæge, hvor længe det ok at vente.

• #5   28. dec 2015 Ringede til dyrlægen i morges, der sagde at det kunne være meget forskellig fra hest til hest, hvor lang tid de er om at komme over det, og at varmen i hoven også kunne stamme fra at det var ved at hele. Når han ikke er halt og har fået alt det penicillin, som han har, troede hun ikke det var en ny byld, men vi skal selvfølgelig holde øje med det og gerne blive ved med sæbevand. Så håber på der snart er bedring, ellers ender det jo nok med vi må have dyrlæge ud igen igen

Kommentér på:
Hovbyld gode råd søges

Annonce