5.280 visninger
|
Oprettet:
Ideer til stald? {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Vi er så heldige at til foråret 2016, skal vi nok bygge vores egen lille stald.
Jeg har efter hånden brugt mange timer på inspiration til den, men syntes ikke rigtig det er lykkes så godt O.o.
Derfor søger jeg hjælp hos jer!
Vores stald bliver ikke særlig stor, da vi kun har 4 ponyer, men hvordan ser jeres stald ud? Og hvad har i af gode tricks til hø/mad? Hvordan kan man udnytte pladsen så godt som muligt?
MVH Cecillie Stensnæs
OBS! Sæt meget gerne et billede ind af jeres ideer
jun 2012
Følger: 46 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 108 Svar: 656
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 26
Min part står på halm, og hun synes det er hyggeligt at stå i men hold nu op hvor tager det LANG tid at muge.
jul 2011
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 636
I stedet for at stille dem vandret, så stil dem lodret, så er der plads til flere, og høspildet bliver mindre.
Byg hylder og skabe, så ser det mere overskueligt ud, samt at det er lettere at holde orden.
Tillykke med Jeres nye stald, det kan være at jeg kan ligge nogle billeder op af min stald
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Den er billig at bygge, og nem at holde. Er lavet i en lille ladebygning, hvor der med store reglar 10x10 cm er lavet et "skelet" af bokse, som er skruet fast i gulvet, samt i træet i loftet. På "skelettet" er der så sat træplader, så det er ikke lavet af enkelt stykker planker, men en hel plade pr side.
Stalden har holdt 7 år indtil videre, og jeg har skiftet to plader, som var blevet lidt rådne, der hvor de er dækket af halmbunden i boksen.
De to unge heste - sorte Pinot og brune Nimbus - var gode venner, så de havde det fint med at kunne pille ved hinanden over boksen. Gamle Medoc med det blå dækken gad ikke de unge, så det var godt, at han fik en boks uden naboer tæt på.
Det vigtigste for mig er at hestene ikke har tremmer for, men kan røre ved hinanden, og kan stå og hænge med hovedet ud over boksen.
Ellers er jeg mest glad for at jeg har en stor port i stalden, som næsten altid kan stå åben, også om vinteren, for staldbygningen ligger i læ af en stor lade.
Og så har jeg mine vinterfolde lige uden for porten - dejligt at man ikke skal gå langt om vinteren i mørket med heste, når de skal ind/ud.
Mvh hø/halm, så har jegvalgt at hestene står på træpiller. De kommer i sække på en Palle, som står i den store lade. Det gør ud over et lyst staldmiljø også, at møddingen bliver mindre end ved halm.
Hø har jeg i en lille bygning ved siden af stalden. For at minimerer støv i stalden, så er det bedstes høet er skilt fra stalden. Het vejer jeg af hver dag i ikeaposer, og så bør jeg det hø jeg skal bruge ind i stalden på den måde. I boksene er der et hjørne, hvor der er sat en plade på tværs, heri kommer jeg høet - så spiser hestene med hovedet nede, hvilket er det bedste anatomisk set set ifht fx et hønet der er hængt op.
Jeg har valgt at lave en stor strigle plads - det er skønt at have plads til at komme rundt om hesten uden problemer. Og smeden og dyrlægen er også superglade for det.
Mvh Charlotte
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Desværre er det kun sorte Pinot der lever i dag - søde Nimbus døde som 2.5 års af tarmslyng. Og Medoc blev aflivet pga for et par år siden pga gigt efter en foldskade.
Pinot er den sorte, som jeg har inde på mit galleri - på staldbilledet er han knap 2 år
Mvh Charlotte
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
sep 2012
Følger: 41 Følgere: 33 Heste: 10 Emner: 37 Svar: 569
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.903
Mulighederne er jo uendelig, men det er meget smart lige at teste hvordan det vil se ud inden man bygger for alvor.
Her kommer lige et eksempel på en lille stald med en enkelt boks og så en løsdrift og selvfølgelig et sadelrum.
maj 2012
Følger: 52 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 144 Svar: 1.312
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 16 Heste: 8 Emner: 127 Svar: 725
apr 2015
Følger: 26 Følgere: 14 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 81
jan 2014
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 23
I har givet os lidt at tænkte over
Ideer til stald?