Hvor meget skal der spares sammen ? {{forumTopicSubject}}
Jeg går pt i kæmpe overvejelser om at købe ny hest til foråret..
Jeg måtte d. 2november desværre aflive min bedste ven og drømme hest, og har godt nok en hest i forvejen, men savner virkelig både højde og personlighed på min gamle, da han altid gav en god tur og var 176cm høj hvor ham jeg har og har haft i 7,5år er 155cm høj og ja giver en god tur ca. hver 5 gang resten af tiden er det en kamp og savner bar højde osv..
men så er spørgsmålet hvor meget burde være realistisk at jeg skal spare sammen, ved godt det er vidt forskelligt og nogen har overpriser, men bar for at have en fornemmelse
Kigger allerede rundt på nettet men kunne være hyggeligt at høre hvad andre mener jeg kunne få denne type hest for
Krav til hesten :
- Min. 170cm i stang
- min. 6år max 13
- min. Lb dressur
- skal have sprunget lidt men behøver ikke være mere end et par små hyggelige spring
- SKAL have en god galop da jeg rider ringridning
Og vigtigst af alt have et godt temperament som gør at hesten giver en god tur største delen af gangene
Og self. uden skader, sygdomme osv..
aug 2013
Følger: 71 Følgere: 68 Heste: 5 Emner: 96 Svar: 699
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
aug 2013
Følger: 71 Følgere: 68 Heste: 5 Emner: 96 Svar: 699
feb 2008
Følger: 115 Følgere: 128 Heste: 6 Emner: 245 Svar: 1.874
jan 2010
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 452
Kan du acceptere mindre krav, (finde en unghest/ ældre hest, en LD/Lc hest osv) kan du hurtigt komme 20.000 ned i pris.
Held og lykke
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Alder er du jo rimelig bredt åben over for 6-13 år.
Højde er selvfølgelig rimelig atråværdig med +170 cm, men går du over +175 cm så falder de jo i pris igen.
LB dressur, og prøvet at springe lidt bør noget nær enhver hest på +6 år kunne opfylde.
God galop - tjaaa hvad vil du have til ringridning ? Jordvindende, op ad bakke, uden for megen ryg eller ?
Så er det mere, hvor meget du går op i "sund, rask og uden skader".
Men som sagt tror jeg du står rigtig godt med 25.000 kr som udgangspunkt, og så kan du jo småsparer op ved siden af, mens du leder. Men om hesten koster 25 eller 50 er ofte same-same.
Mvh Charlotte
sep 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 108
Men sparer du mere sammen, har du selvfølgelig nemmere ved at finde det helt rigtige
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 243
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
Jeg vil regne med at du skal forvente at bruge 20.000,- til 30.000,-, men det er jo ikke købsprisen der er afgørende, det er jo de måndenlige udgifter der koster I det lange løb.
Hvis du ikke synes du kan finde noget til prisen, så vent og spar lidt mere op, og skulle der så vise sig en der er billiger, jamen så har du bare nogle penge I overskud.
mar 2008
Det er ikke de månedlige udgifter der er problemet for havde jeg ikke råd til det ville jeg ikke overveje at Købe en mere så jo det er købsprisen der er det afgørende
Men begynder self at spare sammen og er begyndt men er mere hvad der er realistisk at den type hest koster ca
Ved godt at en hest med stamtavle koster mere osv men bar ca
Stamtavle er for mig ligegyldigt så længe den kan give mig nogen gode ture
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
For det koster jo det samme at fodre på den gode hest som på den dårlige hest.
Så derfor synes jeg det er lige meget om en hest 5000,- eller måske 10.000,- mere, det er "bare" 2 - 4 måneders udgift.
Men ligegyldigt hvad, så koster den gode hest, stamtavle eller ej......
mar 2008
For mig handler det om at finde en hest som kan give mig det jeg har brug for nemlig en god tur næsten hver gang ikke at den bar skal lalle under en, men ikke føle at den tager tøjlen løbe uden at lytte eller sådan nogen ting..
håber det giver mening
Og så vil jeg helst have en hest på samme eller højere niveau end mig så vi kan fortsætte nogenlunde sammen, men igen det vigtigste er at den er sød og rar nem at håndtere i det daglige så jeg kan få nogen gode ture
mín gamle var 176cm høj men godheden selv gav altid en god tur og var nem at håndtere havde gået la4 til stævner og mb øvelser til træning han kostede kun 10000 men det var så også fordi han havde hanetrit og strubepibning men betød intet for hans brug..
sådan en hest ønsker jeg mig igen dog behøver den ikke kunne så meget bar den er sød og rar:) og rask
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Du har helt ret i, at det vigtigste er er et godt temp, og at man passer sammen. Derfor tror jeg også med de krav du har, at du bare skal afsted og prøve dig frem - her er det slet ikke prisen der afgører om det er hesten for dig.
Mvh Charlotte
Hvor meget skal der spares sammen ?