{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.589 visninger | Oprettet:

Stråfoder ad libitum - hvor meget spiser jeres? {{forumTopicSubject}}

Godaften derude smiley

Jeg har heste sammen med én anden og krikkerne har fri adgang til wrap (de står i løsdrift). Vi kører det på den måde at hestene får en balle wrap kørt ud, som de så bare kan spise af.

Jeg synes der går noget til spilde, men vil gerne høre hvor meget der går i jeres stald.

Vi har fire heste - 3 store på 160+, heraf to yngre modeller og en ældre dame og så har vi en pony på 125. Der går ca. en balle wrap på 400 kg på 4-5 dage.

Byd gerne ind smiley

God aften herfra smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stråfoder ad libitum - hvor meget spiser jeres?
  • #1   14. dec 2015 Hej F & F.

Mht spild, du skriver i kører en balle ud? betyder det at i stiller den udenfor i "et stykke" direkte på jorden?
    Så vil der nok gå en hel del til spilde i og med de står og taber en del og jokker rundt i det smiley
    Jeg har før stået et sted hvor det blev gjort sådan, og der gik ca 1/4 til smiley

I min løsdrift har jeg lavet lige så mange hø kasser som der er heste, og wrappen bliver så lagt ned i kasserne dagligt, så går der ikke noget til spilde, og der er ikke noget der bliver kedeligt smiley
    Det kræver selvfølgelig lidt mere arbejde...
    - men hvis man fylder kasserne op 1 gang dagligt, så er det jo ikke så galt.

Vi deler vores løsdrift op i to hold (da vi har nogle nøjsomme ponyer opstaldet) hvor mine har fri wrap fra kl 16 eftermiddag til 08-09 stykker morgen, og der når de at spise 12-13 kg. men de er også unge og bruger en del tid på at lave ballade smiley (de får så også ca 1,5 kg wrap hver kl 12-13.00 stykker.)

Sidste vinter gik mine med to andre heste der godt kunne tåle wrap ad libitum, og der spiste lederen 14-15 kg dagligt og de andre 3 spiste 10-12 kg, alt efter vejret smiley (da var de 1 år)
    Jeg har altid delt maden i flere stationer, da det ellers ikke er alle der får det de skal, og der så opstår små "madkampe" smiley

Håber du kan bruge svaret smiley

• #2   14. dec 2015 Mia: Ja de får bare kørt en ud - men det står et stabilt sted så synes ikke der går voldsomt meget til spilde. Jeg plejer at samle wrappen sammen hver dag og så lader vi plastikken blive på så der er samling på ballen de første dage. Det hjælper en del smiley

Synes tilgengæld at hvis jeg regner det ud så spiser de lige under 100 kg dagligt - da mine stod i boks fik de to store altså 20+ kg og ponyen 15 kg om dagen, så jeg synes jo ikke det er voldsomt smiley

Jeg er ikke derude hver eneste dag og staldejer får jeg ikke til at bruge tid på og fylde kasser de dage jeg ikke kommer. Desværre smiley Stod det til mig havde de nemlig hønet/kasser rundt omkring. Så det bliver ikke anderledes, er bare nysgerrig på hvad andre muler spiser smiley

• #3   14. dec 2015 Okay smiley
    Den som hos os, sidste vinter spiste ca 15 kg dagligt, var ikke i hård træning, tror den ellers ville have spist 17-18 kg dagligt. smiley
    Men det kommer jo også an på, om det er wrap eller hø og hvor tørt det er. Der er jo en del mere energi i 15 kg hø/meget tør wrap end i 15 kg vådere wrap, så det er svært at vide fra hest til hest smiley

• #4   14. dec 2015 Jeg bruger 50 kg wrap dagligt sådan ca, og jeg har en stor DV på ca. 600 kg, en New forest på 400 kg og en New forest plag på ca. 250-300 kg. Min pony sviner helt vildt med det og æder reelt set nok kun halvdelen af hvad hun egentlig får smiley

• #5   14. dec 2015 Mia: Ja det wrap vi har fået fat i er der også mange grene/siv i, det er meget groft, så der er også meget de ikke vil spise dér. Møg irriterende. Vi købte også hos ham sidste år og det var det absolut fineste wrap til dato!

Ballonfisken: Tak for svar smiley

• #6   14. dec 2015 Har stået et sted. Hvor der blev vejet og ja de der 8-10kg forsvandt i løbet af få minutter, og så stod de uden. Noget stråfoder. Så ja hvis de kan spise hele dagen, plus noget spild lyder det ikke helt galt. Altså meget mad men nu er de jo æde maskiner.
    smiley og kg svinger jo meget. Kan når jeg løfter mine små hø baller mærke op til kg forskel... Så tror wrap baller også må svinge en del.

• #7   14. dec 2015 Det er meget forskelligt. Det kommer an på hvor længe hun står inde, om det er tør eller våd wrap osv. osv.

Der er jo foreskel på at stå inde fra 14 til 10 næste dag og foreskel på at stå inde fra 18 til 9 næste dag.

Men jeg vejer det en gang imellem bare for lige at se, hvad hun spiser. Sidst jeg vejede lå det på 8-10 kg for en 1'er pony der kom ind kl. 17-19 og ud igen 10-11. Tror jeg måler igen her en af dagene og ser om der ryger mere ind, nu de står længere inde. Men det er svært når der bruges alt fra drivvåd til knastør wrap ;o).

Hun får også ud på folden, men der måler jeg ikke af. Der går en del til spilde fordi hun er kræsen og nægter at æde det når det er blevet lidt vådt.

• #8   14. dec 2015 Meget normalt at der ryger mellem 20-30 kg grovfoder igennem systemet på en dag hos stor hest... Min får både hø og wrap, kun på hø lå han på 30-40 kg om dagen, nu er det nok noget ala det samme med lidt wrap på folden, da det er ret fugtigt, så en del vand i der ikke tæller smiley

• #9   14. dec 2015 Tak for jeres svar - jeg synes heller ikke de spiser meget, men vil bare gerne høre hvad der går rundt omkring smiley

• #10   14. dec 2015 Det er meget forskelligt.. Hun får altid ca 6 kg hø i nettet og så 5-6 kg wrap ved siden af. Wrappen er altid spist og nogle gange er høet også næsten spist op, men andre gange har hun knap nok rørt høet..

• #11   14. dec 2015 Vores heste står hjemme i løsdrift med hø ad libitum.
    Vores lille flok består af en 1'er pony - irish cob, så en kraftig pony, og tre miniature hvor to af dem er 1 år, og 8 måneder.. Så begrænset hvad der bliver spist der smiley
    Det skifter med mængden af hø der bliver spist herhjemme med hvordan vejret er. Ved regnvejr og lignende bliver der spist ca. 30 kg hø på en dag, og ellers ved tørvejr ca. 25 kg kg hø.

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #12   14. dec 2015 Vi bruger ca 35-40 kg til vores 2 store heste, 15 kg i slowfeedernet inde og 10 kg i net ude, vi har lavet en høj pæl hvor nettene hænger løst, det de hiver ud inde ryger ud på folden så ryger det meste ned alligevel smiley

Da vores net hænger ude foran boksen er det rent uden bund i.

• #13   14. dec 2015 Min får 10 kg om dagen og så står hun på halm, så der er stadig mere at nippe i smiley Kunne være rart med 15 kg om dagen, men desværre er det ikke muligt hvor vi står nu....

• #15   14. dec 2015 Nu får desværre ikke Tindur hø/wrap på folden (jeg kommer dog og giver ham lidt midt på dagen når jeg kan.) han får ad libitum i småmasket hønet i boksen ca 16.00.- 09. Hvor han får 14kg men spiser ca 12-13 kg. smiley

Mvh TT

• #16   14. dec 2015 Mine to får ad libitum, dog i slowfeeder.
    Den lille er 120 cm og den store 140 cm.
    Den store får 8-10 kg i boksen og den lille 5-8 kg og der er ALTID noget tilbage i nettene dagen efter smiley på fold fylder jeg ikke op hver dag, men kan regne ud at de spiser 10-15 kg tilsammen på folden, afhængig af vejr og hvor længe de er ude (mellem 8-10 timer) smiley

• #17   14. dec 2015 Costa spiser ca 12 kg i døgnet og nogle dage lidt mere - hvor Leonora spiser omkring 9-10 kg i døgnet smiley
    Hvis jeg giver dem mere,ligger det overalt i boksen, og med det de får nu,ligger der lige noget i boksen næste dag ??

• #18   15. dec 2015 Jeg tror min får omkring de 10-12 kg wrap dagligt, fordelt over hele dagen. Bruger slowfeeder net (:

Altså de får lidt i boksen(på jorden) om morgenen inden de lukkes ud- så hænger der net på folden til hele dagen. Så får han frokost net når de bliver lukket ind, samt aften net når der aftens fodre - som så holder hele natten.

Det fungere for mig - jeg har overblik over om det bliver spist, og hvor meget der bliver brugt. Samtidigt ved jeg at han har noget at tygge i, nærmest i alle døgnets timer, da nettene jo bliver skiftet ofte (: og jeg synes faktisk ikk jeg har noget spild.

Kommentér på:
Stråfoder ad libitum - hvor meget spiser jeres?

Annonce