4.430 visninger
|
Oprettet:
Hovbyld alvorligt...? {{forumTopicSubject}}
Hej
Min pony er stokhalt på et forben, han er meget hævet og varm på benet og hoven, vi bader hoven 2 gange dagligt i sæbespåner, og det ser ud som om der er kommet en form for pus ud to steder i kronranden, men han er stadig halt...
Nogen der har prøvet det?
Hvis ja, blev den ridevest igen..? Og hvorlang tid gik der før den var halt fri..?
På forhånd tak
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 77
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 34
Det kan tage super lang tid
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
jan 2010
Følger: 153 Følgere: 161 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 765
Først og fremmest vil jeg råde jer til at ligge vådforbindinger om Hoven, som kan hjælpe med at suge pudset ud. En dyrlæge/smed er også en god ide hvis han/hun fortsat er halt. Min pony fik en hovbyld og stod på 3 ben, hendes tog godt og vel en uge at komme ud, og der kunne dyrlægen heller ikke gøre noget fordi den sad så højt. Den havde desværre nået at skade hoven, og resterne ville ikke ud. Så efter hun ellers var begyndt at være i genoptræning/bedring blev hun aldrig helt rengående ! Det viste sig at det havde udviklet sig til en hornsøjle, som vi bøvlede med et helt år før hun blev frisk igen! Og en enorm dyrlæge så vær opmærksom på om det ellers forløber som det skal, og tag kontakt til dyrlægen
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
Dengang min DV havde hovbyld virkede det også som om at hun var ved at dø. Hun støttede overhovedet ikke på hendes ben.
Men i løbet af ca. 2 uger var hun klar til kamp igen
Det farlige er ikke hovbylden. Det farlige er (som med alle andre sår) hvis der kommer bakterier i, og der går betændelse eller sådan noget i.
jun 2010
Følger: 31 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 86 Svar: 475
Jeg vil anbefale at få en dyrlæge ud, så du kan få antibiotika eller penicillin til den.
Hos min gik der desuden betændelse i huden omkring der, hvor hovbylden gik ud, så det vil jeg anbefale dig at holde øje med
Når der går hul ved kronranden kan betændelsen ikke selv løbe ud, som hvis man lavede hul under hoven. Jeg blev anbefalet at anvende animalintex, som er et omslag/vat, man ligger på såret, og sætter fast med bandage, som så kan trække betændelsen ud. Ligesom en vådforbinding
maj 2012
Har stået med hævet ben, dagen efter var han stok halt, han fik metakam så han ikke havde smerter, og foden badet i sæbevand 2 gange dagen,
næste dag fik han igen badet foden og lidt matacam, dagen efter helt rengående og man kunne se der var kommet noget ud af kronranden,
Næstedag var han rengående og man kunne se der var kommen noget ud et andet sted i kronranden, han stod i sæbe vand og var på fold og var halt da han kom ind igen, og stokhalt da jeg senere tog ham ud af boksen, og havde et dobbelt så tykt ben, havde hans fod i sæbe vand og fik noget mere metakam, så han ikke har ondt
Idag to gange fodbad og metakam
Smeden kommer først i næsteuge, da han ikke kunne komme nu det er weekend
Dyrlægen sagde at der ingen grund var til han kom, da han ikke kunne gøre noget alligevel, og man skulle holde sig fra at give pencellin, hvis det ikke var nødvendigt, da det kunne gører ham halt i 3 måneder.
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
Hun stod med den i ca 2 måneder, hun blev halt fra den ene dag til den anden og det blev bare værre og værre, derefter var hun til dyrlæge og fik sådan en sok på hoven for at holde skidt ude
I mandags tjekkede jeg hende igen og der var hun haltfri, jeg har ikke planer om at ride hende lige med det samme, vil træne hende op fra jorden igen nu hvor hun har stået stille så længe
Men ja det kan se rigtig slemt ud med hovbyld, men er ret sikker på din hest nok skal blive ridehest igen, ligesom jeg også er helt sikker på min part nok skal blive det
jan 2010
Følger: 153 Følgere: 161 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 765
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Vi har døjet med samme problem på den ene hest og med den rette behandling tager det ikke mere end en uge, første gang havde vi dyrlæge, fik antibiotika salve som sprøjtes ned i hullerne efter sæbebad, hesten skal helst ikke være ret meget halt når først der er hul på bylden.
Vores dyrlæge kan mange små fif, vi bruger en babyble som nederste indpakning, derefter vetflex og til sidst den dyre gaffatape, husk den skal dække helt op over kronranden.
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
maj 2012
okt 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Heste: 5 Svar: 4
Så jeg kogte havregrød uden salt hver dag og lagde det i et viskestykke med vettape og gaffatape udenom - grøden skulle så trække pudset fra hovbylden ud af hoven. Det lignede det på billedet herover bare lidt tykkere og så lidt længere over hoven.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
En uge efter sad jeg igen på ryggen af ham, og han har været ok siden.
Han blev ikke pakket ind, “kun” fodbad 2 gange om dagen.
Hovbyld alvorligt...?