1.537 visninger
|
Oprettet:
*Jeanette & Konikken Masca* < 3
23. jan 2007 Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
23. jan 2007 Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Hvad lægger I vægt på - opstaldning? {{forumTopicSubject}}
Hvad lægger I allermest vægt på når I vælger opstaldning?
Er det afstanden fra jeres bopæl
Faciliteterne; ridebane/ridehus, springbane?
Turmuligheder
Om der er nogle at ride/hygge med i stalden
- Andet?
Er der noget der SKAL være der, og er der noget der kan gås på kompromis med?
Er det jer eller hesten der kommer i første række?
mar 2009
Følger: 1729 Følgere: 533 Heste: 8 Emner: 201 Svar: 3.021
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
feb 2011
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 40
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2127 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Hvis ikke stedet har en 20x60 ridehal, så er det ikke et sted jeg vil stå opstaldet.
Og så skal der selvfølgelig være ordnede forhold i staldene..
mar 2015
Følger: 14 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 5
Står langt væk fra min bopæl, men offentlig transport går lige til døren. Også er der altid skide hyggeligt i stalden.
mar 2009
Følger: 1729 Følgere: 533 Heste: 8 Emner: 201 Svar: 3.021
Jeg cykler hver dag nu, og der er lige omkring 2,5 km hver vej Min hest står opstaldet på et nybygget ridecenter som blev færdigbygget i Juni måned i år. Stedet opfylder alle mine kriterier og mere til mht. faciliteter
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.380
nov 2008
Men stedet er det helt rigtige, både for mig og hestene. Vi stortrives alle tre derude, og så må jeg betale det ekstra i benzin.
jan 2007
Men har gjort det før også dog.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Afstanden er ikke så vigtig for mig, så længe stedet er godt. Faciliteterne er heller ikke så vigtige, bare der er en indhegnet bane. Størrelsen er også ligegyldig.Dog, hvis ikke der er en stor bane, ser jeg helst at der så er gode turmuligheder i stedet
nov 2008
Jeg er lykkelig over jeg har knallert, OG kan låne mine forældres bil og betale lidt benzin her og der *lykken ved stadig at bo hjemme*.
mar 2013
Følger: 58 Følgere: 97 Heste: 8 Emner: 11 Svar: 719
For at være lidt mindre offtopic, så betyder det meget for mig at der er ridehus og at hesten fungerer i stalden.
nov 2008
Nå, sorry for off topic
maj 2007
Følger: 133 Følgere: 137 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 542
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Og så siger det mig ellers ikke en dyt om luksus-facsiliteterne som ridehal osv.
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 221 Heste: 6 Emner: 52 Svar: 667
For mig er det også vigtigt at der er et godt staldmiljø, nu er vi kun staldejer, en enkelt opstalder også mig - og vi fungere alle sammen super godt sammen, til trods for aldersforskellen - de er begge oppe i 30-40'erne, og jeg er 18 - men jeg kan meget bedre li' at stå i stald med dem, end med et par unge hestetøser.
Faciliteterne er jeg egentlig i bund og grund ligeglad med, hvis der var en ridebane var jeg glad. Men kan godt mærke at jeg savner den oplyste ridebane, ridehuset, og roundpennen en gang imellem - men min hest stortrives, så må jeg sgu bare knibe ballerne sammen.
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
I forhold til afstand var det et plus hvis det var i kort cykelafstand, men ikke det altafgørende.
jun 2010
Følger: 31 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 86 Svar: 475
Der ud over er det vigtigt for mig, at hestene er langt tid på fold, og har wrap eller hø ad libitum. Der ud over skal jeg kunne tage mit eget foder med, da min hest har nogle specielle behov, og jeg har et ønske om selv at vide hvad min hest spiser.
Der skal kunne købes ekstra hø/wrap til natten, hvis ikke det indgår i prisen, og det skal kunne hænges ind i høposer, og gerne lige inden sengetid (21-22 tiden)
Jeg gider ikke ind- og udlukningsvagter.
Jeg kan nok godt nøjes med en ridebane, men min far ser helst at jeg står et sted med ridehus, så vi har lidt svært med at blive enige om, hvor hesten skal stå
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
jeg har 6,9 km der ud. Vi har en udebane som drukner meget nemt. Absolut ingen skove, stier eller lignende til at ride tur på. Og er kun heldig hvis en ven/veninde kan tage med der ud, Vi har 1 km. hen til nærmeste hal, på en mindre trafikeret vej.
Har haft hesten opstaldet 4 steder i alt, og dette sted har været der, han har haft det som blommen i et æg. Står ude døgnet rundt om sommeren, og står ude i alle de lyse timer om vinteren. Banen og stalden er ikke fantastisk men har sin egen charme. Og så er det bare en bonus at jeg må lege med de andre ponyer i stalden Knabstrupper (brun.. komplet brun) pony Lala som min veninde har part på. Og lille søde Shetlænder hingst Rocco, som jeg bruger til tricks og gør i køreliner med
Er hesten glad, så er jeg bestemt også aldrig er han faldet så godt til, og haft så fredfyldt et sted at stå
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
- Grovfoder ad libitum i boks og på fold
- Mulighed for ene fold, hvis flokken ikke fungere optimalt
- Ridebane og ridehus
- Mulighed for jordfold med grovfoder sommer
- Ind/udluk med i prisen
Det er noget jeg ikke fraviger. Jeg vil heller ikke kører mere end ½ time i bil, cykel er ikke aktuelt. Foldtiden er ikke noget jeg vægter højt, det er jeg gået på kompromis med på nuværende sted og det fungere super - mit kræ er bare ikke til lang foldtid, især ikke på dage med elendigt vejr.
Også elsker jeg stedet pt. for at det meste kan lade sig gøre, folk er super flinke og bruger øverste etage og lader fx min blive inde, hvis vejret er elendigt. Samt er venlige og proppe hals på dækkenet, uden det koster ekstra.
Stedet skal fungere for os begge to, ellers hjælper det ikke en dyt. Er jeg ikke glad, er hesten ikke glad og omvendt. Så jeg vil ikke stå et sted hvor jeg æder ting i mig, fordi hesten trives. Og omvendt skal hesten ikke "finde sig i noget" fordi jeg trives.
apr 2008
Følger: 26 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 568
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
jeg vil selv bestemme, foldtid, foder, træninger ja faktisk alt.
jeg er ligeglad med ridehus og ridebane, og den slags.
jeg vil gerne have et godt stald miljø, fold fra morgen til aften, store blandede flokke.
kunne aldrig være på et stort ride center.
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 1.504
Jeg har en hoppe der ikke dur til døgnfold, så det er enormt vigtigt for mig at hun kan komme på stald om natten, om vinteren og i dårligt være dur hun ikke til at stå ude fra tidlig morgen til sen eftermiddag/aften, hun dør af kulde. Desuden er det vigtigt at flokkene funger og ikke er for store, og at der er sygefolde hvis det skulle være nødvendigt(min har pt gået på sygefold siden maj/juni).
Foder er vigtig enten at de foder med ordenligt foder af god kvalitet eller man selv har mulighed for at medbringe. Og så godt grovfoder i passende mængder. Min er sværd at holde huld på derfor er det vigtigt at hun kan få hvad hun har brug for.
Staldmiljøet er vigtigt da jeg ønsker en rolig stald med faste rammer/foder tidspunkter ikke for meget larm osv.
Faciliteterne er vigtige da jeg gerne vil kunne ride/træne dagligt uanset vejr og tidspunkt. Desuden vil jeg meget gerne at der er skridtbånd på stedet da det er god afveksling i den daglige træning. Så ridehus, ridebane og gerne skridtbånd er et must for mig.
jul 2007
Følger: 136 Følgere: 727 Heste: 15 Emner: 175 Svar: 1.387
Gode tur muligheder og ridebane
Altid hyggeligt at have en at ride med
jan 2014
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 274
Jeg ville gerne have 14km derud! Lige nu har jeg 1,5 time med offentlige
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
maj 2007
Følger: 10 Følgere: 113 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 880
At de tilbyder grovfoder af libitum er også vigtigt, og så vil jeg have ridehus
Pris og afstand fra mig er ikke nær så vigtigt, så længe stedet er helt rigtigt.
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Det er de 4 vigtigste ting for mig, alt andet kan jeg gå på kompromis med.
Jeg har været på heldig, at finde en lækker stald, med store lyse bokse, god luft og generelt godt indrettet, som er selvpas hvor vi selv skal sørge for hø og halm, så jeg bestemmer helt selv hvor meget han får at spise, hvor længe han står ude, ja faktisk alt.
Vi har desværre ikke ridehal, men 3 middel baner, gode tur muligheder, og så står jeg sammen med nogle kanon søde folk!
Klart et af de bedste steder jeg har haft hest!
jul 2011
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 636
Nu har jeg mine heste hjemme, så deror er det ikke noget jeg behøver at tage stilling til. Vi har dog nogle år opstaldet ridehestene et sted med ridehus, så vi stadig kan ride kontinuerligt uanset vejr og lys.
Det vigtigeste for mig;
- At staldejer/folk håndterer og behandler mine heste ordenligt.
- Fodring skal ske mere end 3 gange dagligt, hvis ikke de har wrap/hø/andet grovfoder ad libitum.
- Massere af foldtid, med gode foldkammarater.
- Rolig stald, med god udluftning, lys og højt til loftet.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Ja afstand og pris er afgørende da jeg er delvis selvpasser (de lukker ud ind og giver morgenmad).
Mvh TT
jan 2007
Her går jeg selv rigtig meget op i at mine har det godt. Men de har det godt hvor de er nu, og jeg har det hele som jeg vil have det, da jeg bestemmer det hele selv.
Men det gør så også at jeg har en masse arbejde ved stedet, da det er mig der står for alt, fodre, samle møg, reparere hegn osv. De står dog i løsdrift, så ingen ud/indlukning dog.
Men nu har jeg fundet en anden løsdrift, hvor jeg stadig har en masse medbestemmelse, men jeg har ikke nær så mange arbejdsopgaver.
Og der ville endda være en oplyst ridebane, samt turmuligheder et par hundrede meter derfra OG nogle at ride med.
Dilemmaet har bare været for mig, at jeg ville få 14 km derud på min kære cykel, og det synes jeg er langt
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Og hvor meget betyder ridebanen og turmulighederne for dig?
Jeg har heldigvis bil så de kilometer havde jeg nok taget da turmulighederne er vigtigt for mig
Mvh TT
jan 2007
Men har egentlig besluttet, at selvom det er 14 km hver vej på cykel, så i alt 28 km, er det nok det værd.
Jeg har en 4-års jeg startede tilridning på i foråret/sommer, men er ikke kommet særlig langt da jeg ingen faciliteter har til det.
Har dog en indhegning, vi har trænet på 18x30 ca. Og til skridtarbejde har det været fint nok. Men den er for lille til højere gangart, på en urutineret unghest, og ikke særlig jævn. Der er fordybninger og små buler over det hele hun snubler over.
Derudover er det vigtigt for mig at kunne komme på tur - det nyder jeg rigtig meget
Men jeg har haft rigtig svært ved at tage beslutningen, da hestene trives hvor de er.
feb 2013
Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 1 Svar: 17
- Store bokse med god udluftning
- Eget foder må medbringes
- Lang foldtid hver dag
- Ud - og indluk alle ugens dage
- Fodring tre gange dagligt
- Frøgræs på fold
- Forholdvis lille opstaldningssted (ingen rideskole+mindre børn)
- Skal ligge i cykelafstand fra min bolig
- Og vigtigst af alt, så SKAL der som minimum være ridehus.
Heldigvis opfylder mit nuværende opstaldningssted ovennævnte krav.
jan 2014
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 274
feb 2013
Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 1 Svar: 17
aug 2011
Følger: 26 Følgere: 56 Heste: 19 Emner: 1 Svar: 195
- Udover det kommer lange foldtider (helst løsdrift) og store folde med mulighed for læ.
- Menneskerne på stedet skal selvfølgelig være søde, til at stole på og nede på jorden + kunne acceptere forskellige former for ridning/træning.
- Gode omgivelser til tur ridning, gerne skov el. lignende.
- Så må der godt være en ridebane (evt hus.), men slet ikke noget jeg ville have som et krav, det ville bare være et plus.
jan 2011
Følger: 36 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 129
Der SKAL være skov/natur meget tæt på, og det skal være et stort nok område til at man sagtens kan ride 2-3 timer hvis man har lyst til det.
De resterende faciliteter er ikke så vigtige, dog ser jeg helst at der mindst er en 20x40 fungerende ridebane. Ridehus er ligegyldigt, selvom det selvfølgelig er et plus hvis der er et i nærheden. Det er også rart hvis man fx. kan ordne hesten indenfor hvis det øser ned, og at der er en decent stald, men vi kan godt klare os uden. Man skal også have nok plads til sine ting(et skab, nogle hylder eller lign.) .
Ellers skal der bare være hyggeligt, god stemning og søde mennesker. Foretrækker også et sted hvor der ikke er alt for mange mennesker, så der er lidt ro. Gider heller ikke stå et sted hvor en rideklub hører til eller et ridecenter. Undgår også steder hvor 95% af rytterne er konkurrenceryttere, især her i mit område(kbh/nordsjælland), hvor folk i forvejen har en stor tendens til at være snobbede og arrogante
Afstanden er ikke det vigtigste, så længe det ikke tager mere end 30 minutter i bil. Min mor har også en hest, og vores heste følges jo ad, så vi tager alligevel altid afsted sammen(i bil).
Men ja, long story short, det vigtigste er at hestene har det godt, stedet ligger tæt på noget skov og der er en ridebane og søde mennesker!
maj 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 413
maj 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 413
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
2. At der ikke er ret langt (max. 15 km)
3. Prisen, da jeg desværre ikke har råd til den store udbetaling hver måned
Faciliteter er da rare at have, men det er luksusproblemer, lige pt. står min i løsdrift med hø adlibitum, der er ingen faciliteter så vi klarer os med at gå på vejen og stubmarker, hvilket der heldigvis er mange af omkring os.
Hvad lægger I vægt på - opstaldning?