2.043 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Grønpiller som grovfoder, mængde? Grønpiller som grovfoder, mængde?

Læs venligst det hele, og lad venligst vær med at kommenter på at min hest burde aflives eller lign. Jeg er udemærket godt klar over at han ikke har længe igen. Men han er udover hans tænder fuldt funktionel, løber og leger på folden, laver ballade, har massere af gnist og livsglæde.

Sagen er den at jeg idag havde tandlæge til min hest på 33 år (uddannet hestetandlæge Lalla). Inden han skulle bedøves skulle dyrlægen tjekke hans hjerte (det bedte jeg ham om, da jeg ikke ville risikere at min pony faldt død om)
Det vidste sig desværre at der var en mislyd på hjertet og dyrlægen turde derfor ikke at bedøve ham da han ikke ville risikere at han døde.

Vi fik tjekket hans tænder så godt vi nu kunne uden bedøvelse og det vidste sig, ligesom ved sidste besøg at han ikke har ret mange funktionelle tænder tilbage.

Han har i ca en måned ikke kunne tygge hans hø og har hostet høboller op. Tandlægen og dyrlægen anbefalede mig derfor at give ham grønpiller i stedet for grovfoder, altså som en erstatning for grovfoderet.
Jeg var på givne tidspunkt ret oprørt over at få at vide at min bedste ven igennem 24 år ikke havde meget tid igen.

Så jeg glemte selvfølgelig at spørger om hvor stor en mængde han skal have af de her grønpiller?

Idag gav jeg ham 4 håndfulde, ca 950g godt opblødt i vand så det fylde ca halvdelen af en 12L spand. Dette skal holde hele natten.

Jeg var ude og tjekke ham her for 10 min siden hvor han havde spist ca det kvarte og stod og sov, (det vil sige at han på ingen måder grovæder) Han havde på dette tidspunkt stået inde i ca halvanden time

Men hvor meget vil i skyde ham til at skulle have?

Han er en shetlænder på 33 år og vejer ca 300g

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Grønpiller som grovfoder, mængde?
  • #1   16. nov 2015 Det er jeg bange for du må ringe og høre dyrlægen ad

• #2   16. nov 2015 Det tænkte jeg også at jeg ville gøre imorgen, men jeg kan jo ikke ringe til en dyrlæge nu og spørger om det smiley

• #3   16. nov 2015 Umiddelbart lyder det fint med det han har fået, han skal i hvert fald nok klare natten smiley

• #4   16. nov 2015
    Hesten skal have meget, eftersom den jo skal stå max 4 timer uden grovfoder.
    Jeg ville kigge hen ad nogle af de produkter Simple Balance har eller Agrobs ( Hippolyt forhandler ) - der står hvor meget der skal til for at erstatte x antal kg hø.

Der udover kan jeg fortælle at den gamle fjordhest jeg havde part på, hvis tænder heller ikke have det særligt godt fik sit hø snittet i en eller anden maskine ejeren havde fundet så det faktisk kom ned og ikke var længere end lucerne, det kunne hun godt tygge.

• #5   16. nov 2015 I grønpiller er der ca 0,6 fe pr kilo.
    I hø ca 0,45-0,5.
    Så hvis den skal indtage samme mængde fe, skal den have næsten lige så mange kilo grønpiller som hø/wrap. Dog fylder opblødte grønpiller jo en del, så måske er det ikke realistisk.

Jeg ville nok også kigge på nogle snittede græsprodukter. Equsana har feks grass oil, som er tørret snittet græs. Kunne forestille mig det ikke klumper helt så meget som wrap kan gøre.

• #6   16. nov 2015 Jeg har forsøgt at give ham lucerne og jeg har i 4 år klippet hans hø/wrap i helt små totter på 5-10cm som han ikke kan få ned. Derfor er alternativet dette. Eftersom både tandlægen og dyrlægen har anbefalet mig at benytte det, er det det jeg vælger.

Jeg takker meget for jeres forskellige forslag smiley

• #8   16. nov 2015 Gitte jeg forstår hvad du siger og jeg er godt klar over at vi lakker mod enden.
    Det skal dog siges at det kun er den sidste måned han ikke har kunne spise sin str foder normalt. Grunden til vi har klippet det i 4 år er for at skåne hans tænder.

Han havde dyrlæge for en måned siden hvor der ikke var mislyd, jeg tænker at få ham tjekket af min egen dyrlæge indenfor kort tid og høre hendes vurdering også må vi se hvad der skal ske. Men tak for din besked alligevel

Kommentér på:
Grønpiller som grovfoder, mængde?

Annonce