{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.929 visninger | Oprettet:

At klippe en nervøs hest {{forumTopicSubject}}

Hej HG. Lidt sent jeg kommer ud med klipning (ifølge mig selv)

Jeg står med en hest som jeg ikke kan klippe.. han går i panik lige så snart at klipperen tændes, som i at han begynder at stresse op, trippe, stejle og vælte en omkuld smiley

så tænker nogle nok "hvorfor klippe ham?" han døjer med svedknopper, og vi havde en længere dyrlæge process for 2 år siden smiley

Sidste år ville jeg fuldklippe ham, jeg fik spurgt tidligere ejer om klipning, og som 5 års blev han fuld klippet, med ben uden problemer.. Så tænkte jeg jo "neej det her bliver det næmmeste nogensinde, men nej, tænder klipper og hesten stejler -.- smadrede en grime og 4 tove -.- måtte opgive efter at have klippet den ene side af ham (hvor han var faldet til ro self) så gik klipperen i stykker (en jeg lånte, ejeren kom til at knække kniven) da han så nu er begyndt at svede rigtig meget efter let arbejde, ville jeg give en sved klipning, jeg fik højest klippet 5 cm på hans hals, men var oppe at køre smiley denne gang klippede vi ude, så han ikke stod bundet.

Hvad gør man lige? jeg har vat i ørene på ham hver gang, og intet har virket. Spændt fast, eller en veninde der står med ham. Og uanset hvor lang tid jeg lader den være tændt, så falder han bare ikke mere ned. Godbidder og klap som ros når han stod stille mens vi klippede har heller ikke virket smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At klippe en nervøs hest
  • #1   28. okt 2015 Hende her kunne jeg ikke klippe de første to år uden bedøvelse.. I år var hun ikke længere bange, men arrig. Vi tog os god tid, og wupti et styks hest klippet smiley heste reagerer oftest voldsomt pga lyden. Når de først indser at den ikke slår dem ihjel, plejer de som regel at acc det.
    Hun havde dog et par handsker nede i ørerne, da vi klippede hovedet og ørerne på hende.

profilbillede
  • #2   28. okt 2015 Hun skál også klippes af samme årsag som din

• #3   28. okt 2015 nu ved jeg ikke om det hjælper, det gjorde det på min som var lidt utryg ved det, en fra stalden klappede ham på panden igen og igen, hun gjorde det sådan det lød højt, så man skal klappe lidt til. jeg fik at vide at det gør at de koncentrere sig om den lyd, og da kroppen skulle klippes klappede hun på maven det tager fokus for hesten og jeg fik da lov til at klippe kinder smiley det er et tip jeg ved self. ikke om det hjælper på din smiley

• #4   28. okt 2015 Sebastian: hvordan fungere det med bedøvelse? smiley

Helena: lyder underligt smiley må da prøves smiley

• #8   28. okt 2015 Hun blev bedøvet i november hvor hun skulle ha tandlæge, og så klippede jeg hende de mest nødvendige steder. Nåede aldrig at klippe mere end hals og maven.

• #9   28. okt 2015 Anette: hut + vat, sliksten og høj radio virker ikke smiley har ikke tænkt at fuldklippe ham, med give svedklipning altså hals og mellem forben smiley men får da lige kigget på det foder smiley

• #12   28. okt 2015 min sveder rimlig meget, bare i let træning, og vi træner LA+ i dressur og springer, så han er drivvåd efter ridning smiley

• #13   28. okt 2015 Altså min går også i panik når den klippes vat i ørene virker ikke PS er han også lidt hovedsky endnu denne gang prøvede vi og klippe over det hele men da klipperen tændte flinet han men nogle gange står han lige så fin uden det mindste bedøvelse smiley han er lidt sær

I år fik vi noget bedøvelse fra dyrlægen som vi gav ham men han kunne stadig stejle så fik han bremse på også han kunne det stadig han fik vat i ørene og hut på rystede han af og flinnede prøvede med godbiddernes gad han ikke og blev ved med at flinne men til sidst fik vi da klippet det hele da Kirsten er vildt hurtig til at klippe

Men følger lige med

Nogle gange kan vi klippe ham uden problemer andre gange ikke

• #14   28. okt 2015 det er så åndsvagt når de kan stå pænt og ikke flipper ud -.- tidligere ejer havde ingen problemer, og se lige den søde 5 års smiley men nej nej, sam bliver ikke ældre, han bliver yngre -.-

profilbillede
  • #17   28. okt 2015 har faktisk haft gik på den, men på daværende tidspunkt kunne jeg ikke finde den i dk smiley

• #21   28. okt 2015 Bedøvelse, lyder ik som om det lige er noget der ka trænes, fordi det haster lidt med klip?
    Jeg har selv en, der i sin tid sku bedøves, men ka godt nu, hvis det sku være.
    Den anden ka klippes ubundet i boksen fx.

• #22   28. okt 2015 min gamle kunne klippes uden det mindste, skulle sam jo også i bund og grund, men det har han glemt alt om -.- tro også at det ender ud i bedøvelse i sidste ende smiley

• #24   28. okt 2015 haha han er hårløs nok efter hans mening smiley jo tak smiley

• #25   28. okt 2015 Lad hesten stå i sin boks med hø og foder. Når den er rolig tænder du klipperen uden for boksen. Når hesten er rolig og spiser igen, slukker i den. Dette gentager i indtil den er ok med den.
    Tag den nu ud på gangen og have den til stå med træktov i med uden den er bundet. Tænd nu klipper et par meter fra den, så snart den er rolig slukker i den og giver den godbidder. Det gentager i og går gradvist tættere på.
    Når i er helt tæt på, kan i nu ligge klipperen på hesten, uden den er tændt. Når hesten er rolig tænder i klipperen og ligger den kun på hesten. Ikke klippe. Giv den en godbid og gentag det. Sådan forsætter i til i kan klippe den.
    Husk at når i fjerner klipperen er det en ros, så når i er igang med at klippe, så skal den have pauser.
    Husk masser af ros og godbidder. Tålmodighed tålmodighed tålmodighed er vejen frem

• #26   28. okt 2015 Jeg har prøvet at klippet et par meget skræmte heste ligesom din før..

Mit trick er at jeg står med en strigle og strigler hesten, samtidig med at jeg tænder og slukker for lyden.. Når den accepterer lyden, går jeg skridtet videre og strigler og ligger klipperen på hesten, til den accepterer berøringen..
    Jeg har i starten kun klipperen tændt i små intervaller.. Jeg tænder og slukker klipperen ofte imens jeg strigler hesten og øger efterhånden intervallet på hvor længe klipperen er tændt ad gangen..

Jeg har RIGTIG god erfaring med den metode.. Jeg har fået klippet alle heste uden bedøvelse indtil videre med den metode..

Striglen er god, fordi hesten fra starten af forbinder det at blive striglet med noget rart - klipperen bliver så bare en ekstra ting der foregår imens og som hesten så efterhånden også forbinder med noget rart - via striglen..

Derudover er tålmodighed og et roligt kropssprog også meget vigtig

Denne metode har jeg som sagt brugt på mange heste, men jeg ved også at den hest jeg har nu, simpelthen synes at klipperen er ubehagelig på benene, hvor der kun er knogle og skind, så jeg overvejer at bruge lidt afslappende til hende, hvis jeg vælger at klippe benene. Men hun kan klippes over hele kroppen og i hovedet uden bedøvelse og tilvendingen foregik som beskrevet foroven. Hun havde så vidt vides ikke været klippet før og blev det første gang som 10 års.

• #27   28. okt 2015 Evt øv at den skal slappe af med en app på kan downloade til din mobil. Den vibrere og siger som en klipper. Du lægger den på, og så snart den står stille giver du den ros og tager klipperen væk igen. Og sådan kan du evt fortsætte til den står stille og roligt

• #28   28. okt 2015 Lige med sådan en hest ville jeg spare den for stresset og få den bedøvet.. Så kan du klippe den hurtigt og uden at udsætte dig selv for unødigt farer.. Og hesten får ikke en grim oplevelse ud af det.. Og start med de svære steder, hals, mave, ben og evt. hoved og så tag kroppen som det sidste..

• #29   28. okt 2015 tak for alle tips og tricks, samt erfaring og råd smiley men tror dog det kort og godt ender ud i bedøvelse, som følge at tandrapsning, jeg er sku bange for at han stresser lidt for meget, og vil virkelig undgå at stresse ham yderligere smiley

• #30   29. okt 2015 Bedøv ham, hvis Sam først får den ide så bliver det ikke i år i får klippet smiley Men ja, som 5 års gik det nemt smiley

• #31   29. okt 2015 Haha rikke. Har fundet ud af at sam er en herre med egen mening smiley husker jo at du sagde han var sød den gang, nå det har han vel bare glemt smiley

• #32   29. okt 2015 Åbenbart, han var super nem at klippe - men man får vel sine ideer smiley

• #34   29. okt 2015 ja det er jo bare lige det at Rikke bor lidt væk smiley men får ham simpelhent klippet når han skal have ordnet sine bisser, så er der ingen stress smiley

Kommentér på:
At klippe en nervøs hest

Annonce