{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.293 visninger | Oprettet:

Salg af heste.. Nu må jeg høre {{forumTopicSubject}}

Ok nu er jeg nød til at høre jeres mening, efter en grim besked jeg fik et andet sted og som altså lidt har bidt sig fast.. Jeg synes jo ikke det er sandt, men påvirker mig lidt om det er hvad folk generelt mener om mig smiley jeg kan godt tåle jeres mening, men skriv det venligst i en pæn tone tak smiley
Sagen er at hun ikke mente jeg burde have hest, for hun mente jeg bare hovedløst købte heste og solgte dem igen når de ikke lige passede ind.. Jeg har på 13 år købt 5 heste og solgt 4..
Jeg red som barn og ung, men solgte min hest da jeg blev 18 år da der ikke var penge og tid.. Begyndte så småt at ride igen efter 4 år.. Da jeg var 24 år købte jeg så hest igen..
Da jeg havde haft Force i 3 år købte jeg en unghest, Tøsen.. Men da jeg havde haft Tøsen i et års tid begyndte jeg at blive syg.. Og efter nogle måneder måtte jeg indse at penge og helbred ikke var til 2 heste mere smiley
Solgte Force til en tidligere part (havde ham lidt over 4 år, men vi passede egentlig ikke så godt sammen)..
Desværre blev jeg mere og mere syg, Tøsen var meget følsom og stressede når jeg havde det skidt, hvilket jo påvirkede mig og min mand kunne ikke lide jeg red hende.. Så 2 år senere besluttede jeg at jeg måtte have en mindre og roligere hest..
Tøsen blev solgt (efter lidt over 3 år) og jeg købte en ung fjordhest Emma, som passede bedre til mit helbred..
Jeg havde Emma i næsten 4 år, men efter fødslen af min første datter kunne jeg pga brækket haleben og andre skader ikke ride i ca 6 måneder.. Jeg stod uden ordentlig opstaldning og min part smuttede en uge før fødslen..
Prøvede desperat at finde en part, men den part der stoppede havde fået givet Emma et par dårlige vaner, og skiftende parter gjorde det kun værre smiley
Sendte hende til en veninde, men hun magtede hende ikke, derefter fandt jeg en låner som mente hun var direkte farlig.. Jeg kunne ikke overskue at skulle starte forfra med et lille barn og prøvede at blive gravid igen.. Så solgte Emma billigt pga problemerne.. Det viste sig så at med rette træning tog det ingen tid at rette og hun var søde Emma igen.. Har fortrudt mange gange at jeg solgte..men kunne ikke selv træne hende der..
Ville så have heste pause, men savnede det for meget, og turde ikke binde mig til en part for vidste at faste dage var svære.. Faldt for et smukt fjordføl og købte det til mig og min datter.. Så kunne jeg gå og nusse om det og når Fanta var klar til ridning, var jeg også.. Jeg havde hende fra hun var 3 måneder (kom hjem da hun var 5 måneder) til hun var 2 år og 10 måneder..
Men hun havde ikke helt udviklet sig som ønsket, (mindre og mere spinkel og mere tændt end ønsket) og pga forskellige ting var hun stadig rå ud over det helt basis.. Og havde en lille som var meget krævende og som det var meningen skulle være hjemme et år endnu.. Mit helbred var også rigtig skidt, jeg sov til middag hver dag med babyen og når jeg vågnede skulle jeg hente de store.. Så tiden manglede og havde brug for lidt ro i økonomien også.. Så Fanta kom tilbage til avler..
Planen var så egentlig at have part og vente 1-2 år med at købe hest..
Fik part og kom igang med ridning, efter 4 års ride pause..
Men så blev det muligt at få den lille i vuggestue efter 6 måneder.. Jeg gik igang med livsstil og kost omlægning, og har tabt mig 15 kg og har meget mere energi, sover ikke til middag mere.. Jeg begyndte at kede mig med part og savnede min egen..
Og jeg havde sparet op til hest.. Så begyndte at kigge og efter noget usikkerhed om andre, fandt jeg Safran, som jeg bare måtte eje.. Fik ham hjem 8 måneder efter jeg solgte Fanta..
Alle hestene er selvfølgelig købt med henblik på at beholde dem altid, men mit liv har ændret sig meget..
Hvis i stadig er med, hvad tænker i så ? Fremstår jeg virkeligt som en der er ligeglad og bare smider heste væk for at købe en ny ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Salg af heste.. Nu må jeg høre
  • #1   21. okt 2015 Jeg synes at det er mange heste du har købt og solgt videre, men jeg synes også at det var den rigtige beslutning. Hvis dit helbred ikke var til det, synes jeg at det er bedre at hesten kommer ud til nogle der er raske nok til at ride osv i stedet for at den skal gå på en fold smiley

• #2   21. okt 2015 Ida: Tak for dit input smiley ja jeg ville jo også ønske jeg havde købt en hest for 13 år siden og stadig havde haft den hest.. Men ja man kan ikke forudsige alt.. Og ja de er kun solgt af nødvendighed..

• #3   21. okt 2015 Man kan jo ikke selv styre hvordan det lige skal gå i sit liv nogle gange. Jeg synes at det var godt at du solgte dem, for tror ikke at det ville være et fedt hesteliv at skulle gå på en fold uden at blive brugt på nogen måde smiley

• #4   21. okt 2015 Nej man kan sige, da jeg havde 2 var jeg tvunget til at sælge en af dem, for der var ikke penge til 2 som syg.. Havde jeg vidst det havde jeg selvfølgelig ikke købt nr 2.. Men det kan man jo ikke forudse..
    Emma ja hun trivedes ikke med at gå på en fold, hun elsker selvskab og at lave noget + hun var begyndt at blive tyk, hvilket ikke var sundt for hende..
    Og Fanta havde selvfølgelig ikke taget skade af bare at gå og fise den af i løsdriften de 8 måneder ekstra, men jeg vidste jo ikke dengang at tingene ville vende og desuden var hun som sagt ikke blevet helt som ønsket og forventet (selv om hun er skøn nok) det er jo risikoen ved at købe føl

• #5   21. okt 2015 Det lyder voldsomt, man når man tænker efter, er det jo overhovedet ikke ind/ud heste du har haft. smiley
    Den korteste er (af hvad jeg kan læse) ca 2 år, og det vil jeg da bestemt ikke kalde købe og hurtigt sælge videre. smiley

Jeg kan da komme i tanke om folk der skifter heste, som vi andre skifter underbukser, altså de har dem max 2-3 måneder, sælger og køber ny, osv osv osv... smiley

Så nej, jeg synes bestemt ikke du virker ligeglad eller noget! Tværtimod synes jeg det er et kanon stort ansvar, at kunne se, om helbredet sætter en stopper for det, og om det ville gå ud over hesten. smiley

• #7   21. okt 2015 Syntes ikke du er uegnet til at have hest. Måske overveje at du finder en der kan passe dine heste, som f. Eks. en part bare uden ridning hvis der nu skulle ske noget med dig igen

• #8   21. okt 2015 Pimp: Den jeg har haft kortest er Fanta.. Ejede hende 2 år og 7 måneder (havde hende hjemme 2 år og 5 måneder).. Så nej ingen måneder heste smiley

Thomine: Jeg har fokuseret på familien de sidste 4,5 år.. Derfor jeg netop trænger til at komme ud smiley Fanta gik store dele af tiden i føl børnehave hvor hun stod langt væk og blev passet af staldmutter.. Hun var nok den hest det var mest fejl at købe.. Men var uheldig med opstaldning (havde fundet løsdrift 5 min fra hvor jeg bor, men lukkede en uge inden jeg fik hende hjem uden varsel, og kunne så ikke finde opstaldning tæt på) ..

Mathilde: Jeg har med vilje stillet ham i løsdrift med fuldpas, så har jeg en dag hvor helbredet svigter eller jeg står med syge børn, så lider han ingen nød..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #9   21. okt 2015 ud fra hestegalleri og dine måde at beskrive ting på virker du overhovedet ikke uegnet til at have hest - tvært imod. ..

du lyder mere til at være en af de personer der tager dumme valg og ofte er utroligt uheldig.

det er rigtig mange heste at have på så kort tid, men du har jo ikke kunne ændre på din situation, eller ihvertfald de situationer der er opstået.

• #10   21. okt 2015 Jeg synesvoverhovedet ikke at andre skal blande sig i hvad du gør. Jeg brugte hele min studietid på at købe ride til og op og sælge igen. Har haft over 50 heste igennem. Så tror da ikke du skal bekymre dig om hvad en person mener.

• #11   21. okt 2015 Jeg vil til at starte med sige, at jeg bestemt ikke synes, du er uegnet til at have hest! Du har jo hele vejen i gennem tænkt på hestens ve og vel og det er jo sådan noget, der udgør en god hesteejer smiley Dog vil jeg også tilslutte mig dem, der siger, at det er mange heste, der er blevet købt og solgt. Dine grunde for at sælge er jo reelle nok, men jeg synes til gengæld, at du i flere af tilfældene kunne have overvejet, om det var nødvendigt at købe hest på det pågældende tidspunkt. F.eks. hvor du skriver, at du købte et føl, som skulle vokse op, indtil du og din datter blev klar til at kunne ride (nok mest dig selv i starten - men det er lidt underordnet i den her sammenhæng). Her tænker jeg, at det muligvis ikke var helt gennemtænkt, idet det er en unghest - og en ting er, at man ikke kan vide, hvordan føllet udvikler sig, men det kræver en del tid og kræfter at opdrage på et føl og unghest, for at præge dem i den retning, som man vil. Og det virkede det jo ikke til, at du/I havde overskuddet til på daværende tidspunkt. Så havde jeg set mere mening i at vente og senere købe en ældre hest, som I kunne få glæde af...
    Men her vil jeg også påpege, at det jo udelukkende er min mening - og man kan jo altid være bagklog! smiley Men igen: det gør dig jo ikke uegnet til at holde hest, fordi du køber heste, som du sælger igen. Det handler jo om, hvad der sker i mellemtiden, og der er jeg da sikker på, at hestene har det fantastisk. Det er jo som regel kun skadede eller hypersensitive heste, der kan tage decideret skade af at blive handlet smiley

• #12   21. okt 2015 Tak for alle jeres input og den pæne tone smiley
    Lea: Jamen er helt enig i at det nok var dumt at købe føl der, men dengang virkede det fornuftigt smiley
    Mjavede forsøgt at blive gravid igen i næsten et år og var faktisk ved at beslutte at vi så kun skulle have 1 barn (og så havde sagen jo været en anden) men kort efter jeg fik hende hjem blev jeg så gravid med nr 2 og ja kort efter hun var født var nr 3 så på vej, og så var tiden jo en helt anden smiley

• #13   21. okt 2015 Signe:
    Og sådanne ting er jo heller ikke til at forudsige smiley Det var også lidt det, jeg prøvede at sige - man kan altid være bagklog, men det er jo noget helt andet, når man står i situationen! Og der vil jo altid være ting, man ville kunne gøre om - men der er jo ingen af hestene, der har lidt eller blevet forsømt. Du har til gengæld vist dig som en god hesteejer ved at erkende, at tiden/pengene/overskuddet ikke var til det i det pågældende øjeblik. Jeg ville synes, det var langt mere uansvarligt, hvis du havde beholdt hestene til trods for, at du ikke kunne magte det og derfor var nødt til at nedprioriterede dem smiley I stedet har du jo erkendt, at det bare ikke var sådan, det skulle være lige nu, og solgt hestene videre, til nogen, der havde tid og overskud. Og det er netop sådan noget, jeg synes, der viser, at du er en egnet hesteejer smiley

• #14   21. okt 2015 Umiddelbart da jeg læste det, tænkte jeg også, at det har været fornuftigt at sælge når du har gjort det. Men også, at parter måske havde været bedre - hvis du vel og mærke kunne se ud i fremtiden smiley
    Ingen af os ved hvordan i morgen ser ud smiley

• #15   21. okt 2015 Jeg synes dit liv har lydt meget forvirrende og hektisk, men derfor behøver man jo ikke være en dårlig ejer. Det kan i mine øre godt lyde lidt uovervejet til tider, men igen det gør dig ikke til et dårligt mennesker eller ejer på den baggrund. At du har solgt af forskellige årsager har samtidig været nogle gode beslutninger. Nu holder vi jo altså hest på forskellige måder, og ingen er mere rigtig end den anden, hvis bare man behandler dyrene ordentligt så længe de er ens ansvar. Så kan alle andre jo i princippet være ligeglade.

• #16   21. okt 2015 Undskyld mig, men synes slet ikke folk skal blande sig i, hvorfor og hvornår du har solgt dine heste..

Sådan er livet engang imellem, at man er nødt til at indse at man ikke fungere sammen, har taget munden for fuld, økonomien er ved at vælte eller noget helt fjerde.. og så er det da bedre at gå af med det ene hvis det bliver endnu værre.

Håber du kommer ovenpå igen efter sådan en røffel. Hvad bilder folk sig ind?

• #17   22. okt 2015 Ja, der har da været nogle heste igennem hos dig, men når man ikke har penge, overskud eller helbred til det på tidspunktet, så kan man jo ikke beholde dem alle.
    Hestene har det vel godt hvor de er nu, og det er vigtigt.

• #18   22. okt 2015 Tak for alle jeres input smiley

• #19   22. okt 2015 Beklager, men jeg synes altså det er noget pjat at sige sådan til dig. 5 heste på 13 år er overhovedet ikke mange, og det er da slet ikke en brug og smid væk mentalitet for du har jo ikke skrottet nogle af dem på kort tid og noget helt andet er at ud fra din beskrivelse har du faktisk kun solgt dine heste for at give dem de bedste muligheder efter omstændighederne. I min verden ville det være meget værre og uansvarligt om du havde beholdt dem i perioder hvor du ikke havde tid, overskud, helbred eller råd til at have hest.

Og ærlig talt ikke alle har eller kan have den samme hest hele livet, det er utopi at tro det. Jeg er slet ikke fortaler for brug og smid væk, men helt ærligt skulle en pony konkurrence-rytter beholde fx 2-3 kat 3 ponyer hvor alle måske var under 10 år gamle når rytteren faldt for aldersgrænsen eller voksede fra dem fordi man ikke smider sin hest væk? - eller skulle den rytter ikke hellere finde nogle søde nye ejere som kunne have glæde ad nogle gode læreponyer og som ville give ponyerne al den tid og opmærksomhed de fortjener. Imens den første ejer så kunne komme videre i livet med en større pony.
    Det samme er gældende med hesteejere der bare ikke passer sammen med deres hest eller ligefrem er bange for dem. Få dog de heste ud til mennesker der kan håndtere dem og så skaf en bedre egnet hest til ejeren.

Jeg synes, at du ud fra beskrivelsen har forsøgt at gøre det rigtige hver gang, det eneste man kan argumentere imod er at du måske er kommet til at købe en forkert hest efter din situation som fx fjordheste føllet. Det er en god tanke at ville have en plag som så er voksen når man regner med at have overskud igen, men der skal jo stadig lægges meget håndtering og grundarbejde i en unghest og så er en unghest måske ikke det fedeste at skulle i gang med efter en lang ridepause med mulighed for stadig at have begrænset tid pga. mindre børn og familie der skal passes. Bare en tanke, men uansvarlig hesteejer og ikke egnet til at have hest ville jeg ALDRIG sige ud fra din beskrivelse.

• #20   23. okt 2015 Det er "mange" heste, men når man læser beskrivelsen om hvorfor, så synes jeg kun det er helt fair smiley og trist at nogen har sagt sådan noget lort om dig! Men jeg har også før fået sagt noget lort om folk, får så at finde ud af hvorfor og så har det været meget logisk hvorfor smiley

Kommentér på:
Salg af heste.. Nu må jeg høre

Annonce