{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spore?
  • #1   20. okt 2015 Altså du skal kunne side helt stille med benene!!
    Det forstærker dine benhjælpere.
    Altså hvis du ikke ser nogle som helst grund til det, er der ingen grund til at tage dem på....

• #2   20. okt 2015 Forfiner signalerne - men det er ikke alle, der bruger sporer på den måde. Jeg brugte dem for eksempel selv engang, i uvidenhed, fordi hesten var "sløv". Det er en misforståelse.
    Hvorfor tænker du på at tage sporerne på igen? smiley

• #3   20. okt 2015 Mange bruger sporer da det fra LB og opefter er et krav til dressurstævnerne..

Jeg brugte dem på min, som forstærket hjælp ved sidebevægelser osv.. Men ikke som drivmiddel

• #4   20. okt 2015 Jeg bruger mine ponysporer for at min hest nemmere kan skelne signalerne - en stor, bred hæl giver ikke super præcise signaler, når man skal skelne mellem anspring, bøjning, vigning.
    Og jeg går kun LA med min - pyha når/hvis man når højere op, så ligger der jo nærmest 7 signaler inden for 5 cm på hestens flanke haha smiley

• #5   20. okt 2015 For at gå ind og blande mig, hvorfor for man så ofte af vide at det er til den dovne hest fordi den dermed reagere bedre?
    -Har aldrig selv redet med spore!

• #6   20. okt 2015 Jeg har redet med dem for at forfine signalerne. På den sidste hest jeg red fast, og som jeg red med sporer, der red jeg mest uden sporer. Det var for at træne at forfine, uden at blive afhængig af sporerne. Til stævner red jeg med (og op til stævnet), fordi at øvelserne skulle sidde lige i skabet. Eksempelvis blev anspringene langt mere præcise med sporer på. En gang i mellem tog jeg dem på til træning, fordi jeg ville træne noget, hvor det var vigtigt med mere præcision.

Nogle gange har jeg også redet med dem for at blive mere opmærksom på mine fødder. Når jeg ikke rider med dem altid, så tænker jeg over metalbøjlen når jeg har dem på, og så bliver jeg mere opmærksom på hvad mine fødder laver smiley

• #7   20. okt 2015 Lene&Lansigen Flint: Jeg tænker det mest er uvidenhed - og så er det jo rigtigt at man kan lave kraftigere signaler med sporer. En metalpind sparket ind i siden er klart mere ubehageligt end en rund hæl, og det vil oftest give en kraftigere reaktion hos hesten - heraf kan man så tænke at sporer virker drivende på en doven hest. Men det er ikke rart for hesten at blive losset i siden med en spore, lige så vel som det er ubehageligt at blive slået med pisken - men nogen gør det , måske fordi de tror det er den rigtige måde at få hesten lært at gå frem på.

Som skrevet før så rider jeg med sporer. Jeg rider også med pisk: for at hjælpe min hest til at aktivere bagparten bedre, det er stort set altid nok at røre hendes bagpart roligt med pisken, så ved hun hvad hun skal = en hjælp og ikke en straf smiley

Håber jeg fik det forklaret så ingen føler sig angrebet, eller bliver sure hihi smiley Og mit svar er ikke nødvendigvis det rigtige - bare min fornemmelse af det

• #8   20. okt 2015 Jeg rider med sporer på min pony. Jeg gør det, fordi jeg har alt for lange ben til hende, så jeg kan ikke få ramt rigtigt, hvis jeg ikke har sporerne på. Mine ben sidder på en eller anden måde forkert. Det hjælper, hvis jeg bruger sporer, så kan jeg bedre nå hende. smiley

• #9   20. okt 2015 Det den lette løsning i mange tilfælde. Men desværre er hesten efter min mening taberen igen her når folk tager spore på. Skal ðe bruges som hjælpemidler til at forfine indlærte signaler, som der virker. Så er. Vi ude i et meget lille antal ryttere som bør eje og bruge dette hjælpe middel. Desværre er det jo enormt nemt at tage på, og pludselig reagere hesten enormt godt. Ja for pokker, har i prøvet at prikke jer selv på benet eller bare køre sporen uden at prikke 5 min samme sted?

Heste er mere fint følende end os, de kan vibrer en flu væk næsten over alt på kroppen. Og folk som tager spore på, fordi ah det nemmere end pisk. Det er så tragisk. For henvisning til det første jeg skrev dine ben skal ligge helt stille og korrekt. Ellers tag for pokker en pisk med.

smiley beklager hvis det lyder lidt skarpt. Men er nået ret langt i hesteverdenen, foder foldtid korrekt sadel. Og igen og igen tager folk spore på, hvor til du deres ben og spore køre rundt på hestens flanker.

Spore er til at forfine signaler der virker. Min klare holdning. smiley

• #10   21. okt 2015 For stærker dine Benhælper

Men min pony vil helst kun gå med spore og pisk i opvarmning da den ellers for for meget energi bare jeg har pisken med kan han flip så fungere bedst med spore hvorvidt ridder til høje %

• #11   21. okt 2015 Jeg kan ikke lide spore, men er jo tvunget til det til dressurstævner, og så skal den jo vende sig til det inden smiley

• #12   21. okt 2015 Thea: Man kan jo få sporer uden dorn.. smiley

• #13   21. okt 2015 dorn? det ved jeg ikke hvad er, men jeg bruger almindelige pony-spore, da jeg fik tilladelse til det sidst smiley

• #14   21. okt 2015 Dorn er selve sporen. Så det er egentlig bare en bøjle man spænder om hælen..

Fra reglementet:
    225.5.Sporer og pisk
    Sporer: Sporer skal være af metal. Dornen skal være stump, bøje nedad
    eller lige og pege lige tilbage fra midten af sporen når den er på rytterens
    støvle. Dornen kan sidde fast på støvlen. Hvis der er arme på sporen skal
    disse være glatte og afrundede (gummibelægning tilladt). Sporer uden dorn
    er tilladt.
    Sporen må ikke kunne skade hesten

Og der er ikke angivet klasser eller stævner, så egentlig må du til landsstævne i Grand Prix komme med sporer uden dorn.. smiley

• #15   21. okt 2015 Ej hvor fedt, det vidste jeg ikke. Jeg ridder pt kun LC, da han ikke har startet stævner før, og der er det ikke et krav, så skal nok overveje det senere hen smiley

• #16   21. okt 2015 De er ikke rigtig til at købe nogle steder, så rigtig mange køber de billigste sporer de kan finde, og så selv filer og sliber dornen af..

• #17   21. okt 2015 Hmmmm jeg må jo se hvad jeg finde smiley

• #18   21. okt 2015 Ej det der med at sporer kun var til at forfine schenklerne vidste jeg ikke. Jeg troede at de var til for at drive den dovne hest frem. Det har jeg altid fået afvide. Så lærte jeg da noget nyt smiley tusind tak smiley

• #19   21. okt 2015 Louise P: Hvem pokker har sagt det? Hvis det er din underviser skal jeg vidst have min underkæbe samlet op igen smiley

• #20   21. okt 2015 Ja stort set alle mine undervisere jeg har haft.... Og så også bare piger fra rideskolen som har sagt at jeg burde bruge sporer fordi hesten var for doven...

• #21   21. okt 2015 Det fik jeg også at vide i starten, men det var fordi min undervise vidste at jeg hellere ville have at hesten blev kaldt doven end jeg gjorde. Jeg var virkelig doven til at bruge mine ben en gang, så hun sagde at hesten skulle frem så jeg skulle tage dem på. Da min veninde så red med spore og savede en rift i maven på hesten fik jeg nok og har ikke redet med spore siden smiley

• #22   21. okt 2015 Eller andre piger fra min rideskole som selv bruger spore fordi deres hest var for doven

• #23   21. okt 2015 smiley er rystet....

• #24   21. okt 2015 Ja det er jeg faktisk også smiley

• #25   21. okt 2015 Sådan er der desværre mange som er. Men så er der så også min underviser som sagde at hvis min pony løb skulle jeg flå den i munden til blødte, og stoppede den på et spring skulle jeg slå den så hårdt i røven med pisken til den satte sig ned smiley

• #26   21. okt 2015 Det er til hvis din hest ikke går frem for dine ben, eller fks ikke gider at gå til siden når du siger det til den.????????

• #27   21. okt 2015 Jose er du ikke sød at læse overstående ? Spore er absolut ikke til, at du kan nemt kan tvinge din hest i arbejde. Spore er for at forfine signaler der virker.

Kan din hest ikke gå frem, er der nok en grund. Eller rigtig mange grunde, og det løser man ikke ved at stikke jern spore ind i siderne på hesten.
    Min mening.

• #28   21. okt 2015 Jeg siger ikke at det er til at tvinge din hest til at arbejde!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jeg mener bare at nogle heste er mere følsomme end andre!!!!
    Havde en pony der ikke var serlig følsom så derfor red jeg med spore!!!
    OG JEG HAR LÆST DET DER STÅR OVEN OVER TINA C!!!!!!!

• #29   21. okt 2015 Jose: Hvis hesten/ponyen ikke er følsom for benene, så må man træne den til at blive det.. Og det foregår uden sporer og uden at bruge benene så meget.. Signalerne bliver ikke finere af at bruge dem hele tiden.. smiley

• #30   21. okt 2015 Rolig rolig Jose, hvis man har en hest der er "døv" over for hjælperne så er det nok en anden løsning man skal ty til, hvis man vil arbejde med problemet smiley

Kommentér på:
Spore?

Annonce