senior foder hvornår? islænder {{forumTopicSubject}}
Ja, min super dejlige vitusenben bliver 16 næste år. Jeg opfatter ham ikke som senior, overhovedet.
Men kan bl.a se at man kan få 16+foder.
Har ikke svært ved at holde huld på ham, vi er derimod i gang med slankekur har ikke fået redet så meget lige de sidste måneder, men er indstillet på at lidt længere opvarmning næppe vil skade
Hvad siger i andre ispindeejere? Hvornår ville i gå over på seniorfoder?? Og er det overhovedet nødvendigt??
Vi er ikke gået i gang med wrap endnu, han går på kæmpe græsfold, med sit harem, en galophest, hoppe. De har rigtig stor fold.
Han går ikke fast på døgngræs, endnu, men timer på græs varieret en del, fra døgnfold, til jordfold med græs om natten.
Han får ikke ret meget krybbefoder, en ske myoplast efterligning, lidt lucerne til fyld, en dl vrinsk og en dl st. Hippolyt sempercupes.
De to sidste ting fortsætter jeg med, første er kun midlertidigt
Billede, centennial opdagede hvor Vitus var og slappede så af.
Skøre hest, i starten var han ikke ordentligt selskab for en fuldblods, nu?? Ikke for sjov jeg kalder Vitus c's sutteklud kan ikke overleve at tages ud af folden uden ham nu...
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
Ham hrafn er da super fin
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Senior foder har jeg aldrig helt forstået pointen i. Tit er det fyldt med stivelse - stivelse jeg ikke kan se hvad en gammel hest skal bruge til.
Hvis hesten taber sig har jeg en del andre ting, jeg hellere ville proppe i den end senior foder og hvis den ikke gør - så ser jeg ingen grund til at skifte.
sep 2007
Stald Z - Nu kan et hønet sagtens hænge i lav højde og der er endnu ingen beviser på tandproblemer med hønet, mange heste har fået af net i flere år uden problemer :o)
Gav jeg min på jorden spiste hun halvdelen eller under af det hun får nu, fordi hun træder rundt på det og derfor ikke vil spise det. Så hun får det i net, for at hun får mest muligt.
sep 2007
Så længe man ikke har en hest der skraber med forben har jeg ingen skrubler ved det, min har brugt det både med og uden sko.
Min får 10-15 kg om vinteren - så det ville kræve en pænt stor kasse. Slowfeederne duer super til formålet med at formindske spild.
sep 2007
Men sådanne manerer har alle heste ikke ;o)
okt 2006
Såfremt han får samme boks denne vinter, så er der rigeligt med plads til en høkasse, men problemet er at få den bygget. Så den er sikker for ham.
Min mulemand er nærmest pottetrænet. Skider få steder i boksen og holder resten pænt. Så kunne godt lægge wrap på gulvet. Men så æder han det alt for hurtigt. Hønet med 3x3 cm huller kan til tider være for nemt, så kommer jeg det i et lign. Hønet og så i hønettet.
Selv på folden er han renlig, der mangler kun 50cm og han ville skide direkte på møddingen
Døøøøgtig hest
Jeg må se hvad jeg finder på, til hans wrap. vi er som sagt ikke gået i gang med stråfoder endnu. Stadig rigeligt græs på folden. Fordelen ved privat opstaldning, med få heste. Jeg er dybt taknemmelig for at jeg må stå der.
5 ispinde, 3 fuldblods fræsere er der pt på gården. Fordelt på fire folde. Hvilket gør at foldstr er utrolig stor. Et stort plus.
De står to og to, islænderene, og så min Vitus med en fuldblods. Og så en fold med to fuldblods, hopper.
Pt guffer han lykkelig sin mad i sig, så indtil videre fortsætter jeg blot som nu.
Men, man må jo før eller siden, se i øjnene at ens skattebasse, ikke er helt ung længere. Har heldigvis ikke bemærket noget endnu.
sep 2007
Står han stadig på døgnfold eller også i boks men uden og få noget grovfoder?
okt 2006
Står jo opstaldet hos en dyrlæge, så hønet på gulvet, er nok no go, ligesom de der hvide plastikpinde på folden. Han har set lidt for mange heste der har siddet fast på sådan en..
okt 2006
Han er på døgnfold, men det varierer hvor længe, alt efter min arbejdsplan, og Staldejers mulighed for at lukke ham ud til hans kæreste
okt 2006
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Det ville jeg gøre når hesten ikke længere trives og holder huld på "normal" mad, min er 23 år har fine bisser og fin form så jeg bruger det samme som jeg hele tiden har brugt.
Så der er ingen alder på hvornår hesten er senior i foder forstand, der må man kigge på sin hest i stedet for dåbsattesten.
senior foder hvornår? islænder