{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
698 visninger | Oprettet:

Trailer træning af plag {{forumTopicSubject}}

Hejsa, jeg har et plag på 1 år og ca 3 mdr. Og jeg har haft ham siden fødslen, og nu har vi trænet trailertræning i nogle måneder. Men han kan så ikke lide og blive bundet inde i traileren, når jeg binder ham så går han i panik med det samme :'(.... Han går lige ind men når han så skal bindes går det galt.

Nogle gode råd?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trailer træning af plag
  • #1   20. okt 2015 Er han vandt til at blive bundet inde i stalden?

Du binder ham vel ikke før rampen bag ved er lukket?

• #2   20. okt 2015 Ja han bliver bundet og striglet nærmest hver dag.

Jeg kan ikke lukke bagved ham så går han også i panik...
    Hat prøvet og lukke og så binde ham, men det går ikke godt. Han har smadret grimer og træktove..

• #3   20. okt 2015 Har du evt prøvet at have en anden hest/pony der oppe så han kan se at det ikke er farligt??

• #4   20. okt 2015 Og evt fodre ham der oppe når der er lukket som belønnning..
    (husk at det skal være en anden der lukker så du hele tiden er ved ham så han har en at søge trygehed ved dig)

• #5   20. okt 2015 jeg har en plag på samme alder, han får sin middagsmad i traileren hver dag, det var først da han var tryg ved at være inde i traileren at bagklappen blev lukket, prøv evt at starte med at lukke bommen bag ved den. Det tager tid , men er det værd.

• #6   20. okt 2015 Giv ham tid til at finde ud af, at det er hyggeligt sted at være.

Men vigtigst af alt - stop nu med det samme - du er rigtig godt i gang med at lærer ham noget helt forkert.

Han er en meget ung plag, og de har altså lige som børn ikke den store koncentrationsevne. Så formentlig er du rigtig godt i gang med at overtræne ham og gøre ham ked af at træne.

Giv ham og dig en pause fra trailerlæsning i måske 14 dage -1 måned. Lav ganske lidt med ham, hvor han kan gøre det godt i de 5-10 min du maks træner med ham. Han skal synes det er sjovt at arbejde sammen med dig, ikke at det er noget værre farligt noget du udsætter ham for.

Om en måneds tid, så gå hen til traileren, træk ham op på rampen - ros ham, og bak ham ned igen med det samme - og afslut det for den dag.
    Et par dage efter trækker du ham måske helt op, roser mens han går med dig, og bak ham ud med det samme han er oppe - og ros ham udenfor traileren og afslut træning efter en gang.
    Og så venter du til næste forår med at træne mere - for træning af en usikker plag i dårligt vejr på en glat rampe fører intet godt af sig.

Træn lidt i vinter med fx at parker ham mellem bomme - eller giv ham fri - jo mere fri jo gladere og naturlig arbejdsvillige bliver plage.

Så træn trailerlæsning næste forår - og del alt op i små bidder. Du må ALDRIG binde eller lukke for en bange hest !! Den bliver så absolut ikke mindre bange af, at du som dens menneske den bør stole på og have tillid til udsætter den for noget SÅ angstprovokerende.

Nu har du jo allerede trænet den i at det er meget ubehageligt at gå i trailer, så forvent at det tager ekstra tid at genvinde plagens tro på, at traileren ikke er et farligt sted.

Mine heste er trænet fra 2,5 års alderen i at gå i trailer. Den ene vadede bare op og stillede sig til at sove. Den anden tog det et 1/2 års tid med stille og roligt få ham til at stå og hvile på bagbenene, førend jeg kunne lukke og kører en lille tur med ham. Han bryder sig ikke om små rum. Begge kører nu som 7 og 8 års næsten dagligt i trailer, og sendes op fra rampen af med rebet smidt over halsen, og går selv ned når vi når frem. Jeg har dem aldrig bundet i traileren, da de gerne vil stå og kigge sig omkring.

Mvh Charlotte

• #7   20. okt 2015 da min var plag startet jeg træningen ved at han fik sin mad i traileren, og efter tiden lukket jeg i mens han spiste. Mine heste står aldrig bundet i traileren. da jeg ikke kan se ideen i det, dem der har ulykker med de vender sig, kravler under og over, har de problemer selv om de binder også, hvilket kun gør det voldsommer og værre. jeg har aldrig haft bøvl med de ikke er bundet! smiley så hvis hesten ikke bryder sig om at være bundet så lad vær. og når det så er sagt, hvis man vil binde, gør man det først når bommen er lukket! det andet giver kun dårlige oplevelser, da den jo først der rigtigt bliver bange for at blive bundet! da den oplever ubehag ved det, og traileren ved at gå i panik/sidde fast!

• #8   20. okt 2015 Altså er kun begyndt på det fordi han er til salg... Og dem der er intra i ham kommer helt fra Nordjylland, så han skal jo stå længe...
    Og skal have ham vænnet til det hurtigst muligt, de kan jo ikke få ham før!
    Havde ikke startet på det i nu, hvis det ikke var fordi han er tilslag.

Kommentér på:
Trailer træning af plag

Annonce