668 visninger
|
Oprettet:
Fået overdraget to shetlændere - hvilken kost?? {{forumTopicSubject}}
Godaften HG
Jeg har lige fået overdraget to shetlændere - det var ikke min plan, men ellers skulle de slagtes- jeg har fundet et sted til dem og de vil komme til at stå i løsdrift. De er vant til at stå ude og de vil have massere af græs at gå på og et fint læ skur.... MEN!!! Skal de have noget udover? Tænker om det er nødvendigt med foder eller kan de nøjes med nogle mineral brikker eller sten? De er i fin stand, så de skal ikke fedes op eller noget. Den ene er 8 og den anden er 5.
Jeg er ikke vant til de der ponyer, da jeg jo har hest
Håber der er nogen som kan hjælpe mig lidt?
Smider lige et billede ind.
maj 2007
Følger: 47 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 252 Svar: 1.639
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.149
Men jeg ville nu være lidt varsom med "masser af græs" -shettere er jo oftest særdeles nøjsomme og har ofte tendens til EMS/forfangenhed.
Så hellere ingen græs og så adgang til hø (evt i slowfeeder) end en fold med masser af græs
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.149
maj 2007
Men altså, de er jo vant til det, så det er ikke noget nyt for dem, men der bliver selvfølglig holdt godt øje med dem.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Bare nøjes med vitaminer - og hold øje med fedtdepoterne, græsset er lumsk i øjeblikket.
maj 2007
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 378
Derfor er mit råd, enten at lave stribeafgræsning, så du kan bestemme deres indtag eller lukke dem på jordfold med hø/halm det meste af dagen og så kun give dem 2-3 timer på græsfold pr. dag. Alternativt må du give dem mundkurv på, hvis de skal gå på græs hele tiden.
Mine fungerede bedst med at begrænse græsset, sætte dem i boks for natten og fodre dem morgen og aften.
Jeg gav mine enten 1 håndfuld Safe & Sound fra Brogaarden samt vitaminer 2 x dagligt eller Suregrow med lidt lucerne 2 x dagligt.
Derudover fik de 3 skiver hø om dagen - 1 skive morgen, aften samt på folden og så lidt græs eller på græsfold med mundkurv på.
Brogaarden udarbejder gratis foderplaner, men du skal tage dig i agt, da det oftest er for meget for de små, hvis de skal følge sådan en plan.
Sørg altid for at trække dem henover grus hver dag. Så vil du meget hurtigt opdage, hvis de bliver ømtåede. Mærk også gerne efter, om mankammen bliver tyk og hård. Hvis det er tilfældet, så skal du begrænse foder og græs endnu mere og give mere motion til dem.
Det slider meget på dem at blive longeret. Det er faktisk bedre at bruge 2 liner og "køre" med dem i stedet for. Så har du mulighed for at øve at de skal gå ligeud også, lave tilbagetrædning, stoppe, træde til siden, gå over bomme, osv, Det er også rigtig godt at gå tur med dem i bakket terræn.
Held og lykke med dine små shettere
maj 2007
Og ellers må min trav hoppe ned og hjælpe med at æde noget af deres græs
De vil komme til at gå på både grus og asfalt, da vi skal gå et lille stykke for at komme op til ridebanen, så det passer fint
De kommer til at stå inde i en skov nærmest, hvor der er rigtig fine tur muligheder, så de vil få gode chancer for ture med bakker osv Vi har heller ikke ret langt til vandet, så det vil de også komme til at opleve
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 378
For resten, så undlad at give for mange gulerødder, æbler, pærer, roepiller. Der er nemlig mere sukker i end man lige regner med...
Det vil også være fint, hvis du får hø fra 2. slet, så der ikke er så meget næring i.
maj 2007
maj 2007
Men som sagt, så har de gået ude på græs de sidste tre år uden at være forgangne.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
maj 2007
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Desværre er det ikke til at sige, at bare fordi de har gået på græs uden at blive forfangene så kan de sagtens tåle det.
Stresset græs er ikke godt nej, men fx er efterår og forår slemt fordi nattemperatur er lav og dag temperatur høj = meget sukker i græsset.
Så bare ha' det i baghovedet og vær opmærksom på de små ting. Generelt, så er vi desværre vant til at se shetlændere være alt for tykke og betragter det som normalt.
Fået overdraget to shetlændere - hvilken kost??