{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
695 visninger | Oprettet:

Agressiv boksadfærd? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Min hoppe har haft en mindre heldig opvækst, hvor hun bla blev sultet til hun var 2,5 år, hvor jeg købte hende, som hendes 4 ejer.
Hun har altid været meget agressiv/forsvarende overfor sit mad, i de 3 år jeg har haft hende (udsultet), men her på det sidste er det gået over gevind..
Før stod hun ved siden af én vallak (boksen på den anden side af hende var tom), og hun var ligeglad med vallaken. Så kom der en ny vallak ind på den anden side af hende (hendes krybbe lå op mod dens boks). Hun begyndte at sparke på skillevæggene mere end normalt, og skulle have skiftet røret til vandkoppen 3 gange på en måned. Jeg fik hende så flyttet over i en anden boks, hvor hun så kun stod ved siden af "den nye vallak", og hvor kun vandkoppen var hen mod ham, og ikke krybben. I løbet af en uge fik hun ødelagt røret to gange..
Er det virkelig sådan at jeg skal til at smide hende i en hingsteboks, hvor skillevæggene er helt lukket af?
Nogen ideer til hvad der kan være galt oppe i hendes hoved? et eller andet må genere hende, men har svært ved at tro det er personligt mod den stakkels "nye vallak", for han kunne ikke finde på at gøre en sjæl fortræd, og er på ingen måde dominerende..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Agressiv boksadfærd?
  • #1   17. sep 2015 Derudover har hun sparket så meget mod skillevæggen, at skillevæggen havde rykket sig mindst 3 cm.

• #3   17. sep 2015 Blænd boksen af ind til den "nye" vallak... Jo mere hun "øver" sig i den aggressive adfærd des mere vil hun vise den og stressniveauet stiger og kan blive kronisk... Det er simpelt ressouceforsvar ved en hest der har prøvet at sulte, har desværre selv haft en....

• #4   17. sep 2015 Uha.. Har lige måttet flytte min hoppe over i en meget dyr vinduesboks, fordi hun sparkede boksen ned, også selve boksdøren (er så røv bange for at hun smadrer sine ben gennem døren...). Hun står endda så hun kun står ved siden af én hest, da der er vaskeplads ved siden af. Den hoppe hun stod ved siden af kunne stikke hovedet helt ind i min hoppes boks, og det gjorde den når hun fik mad - og så var der jo krig. Så smækkede vi et stykke træ på, så den ikke kunne stikke hovedet ind. Nu er min hoppe så tilgengæld blevet utroligt aggressiv lige så snart der står en i vaskepladsen, har i dag fået at vide at hun småbukker og stejler inde i boksen ): Og der er altså solide murstensmure mellem hver boks..
    Så ja, jeg håber at løsningen er den nye dyre vinduesboks og en ny nabo...

• #5   17. sep 2015 Tror bare ikke en enkelt plade ved vandkoppen er nok, for hun farer hen til hesten, når hun står og spiser af sit hønet (væk fra ham). Vil heller ikke mene at boksen er for lille, for den er efter de nye regler for HESTE bokse, og hun er kun en lille skid på 143 cm..
    Hendes sidemakker er 180+

• #6   17. sep 2015 Tog hende af pavo nerve controle inden den nye vallak kom, men har virkelig svært ved at tro, at det er det der har gjort hende den tan mere agressiv/stresset?

• #7   17. sep 2015 Det er da en mulighed... Min er fx vant til at stå ved siden af ponyer, og nu er det en kæmpe hest.. Og hun kunne faktisk godt virke lidt stresset over den.

• #8   17. sep 2015 Tror ikke du kan fodre dig fra det... Kender godt Pavos produkter... Du bliver nok nødt til at give hende et "private space"

• #9   18. sep 2015 Der meget forskel på hvem de har side makkere, min har haft en lille pony gemmen de sidste mange år han virkelig godt kunne lide, så der mange han har været lige glade med. Og nogle hvor han har skabt sig helt vildt, og sparket i boksen. Man vælger jo sjældent hvem der flytter ind i nabo boksen desværre, jeg ville nok hænge et dækken afdækning op så hun bare ikke kan se ham. Blir det bedre som tiden går kan du jo åbne lidt op med tiden. Men kan hun ikke lide naboen så det jo heller ikke fedt at han står så tæt på, og ikke vil flytte sig.

• #10   18. sep 2015 Det eneste, der virkelig kurere den form for boksadfærd, er en skillevæg og så masser, masser og masser af foldtid. Sorg for, hun har ro i sin boks, ro til at spise sin mad (altså, at ingen heste står og stikker snuden ind mod hende, at ingen mennesker står og vil røre hende og forstyrre hende, mens hun spiser). Giv mindre stivelse, mere grovfoder.

• #11   18. sep 2015 Hun er ude fra 8-18. Hun får rigeligt med hø, og halm i slowfeeder. Hun får minimal sukker og stivelse <3%
    Krybben er væk fra hesten, og vandkoppen står op ad skillevæggen, derfor er det den hun rammer. Hun står i det fjerneste hjørne i stalden, hvor der næsten ingen mennesker kommer. Der kommer kun én hest forbi hende, og det er hingsten der står overfor hende.
    Jeg har droppet vandkoppen, og får nu en balje i stedet.

• #12   18. sep 2015 Taget i morges

profilbillede
  • #13   18. sep 2015 Beklager det er så mørkt

profilbillede
  • #14   22. sep 2015 Hendes mor er også hidsig i boks hvis der står en hoppe ved siden af som vil "dominere".
    Vil råde dig til at blænde af for den anden hest asap. Lady har i sine dage ved hestehandler sparket igennem en væg så hun har et langt ar på højre bagben. Så jo det er vidst noget der desv er arvet fra hende.

• #15   22. sep 2015 Hun står aldrig ved siden af en hoppe. Dét ender galt smiley hun står ved siden af den mest rolige vallak i stalden. Og der er ikke så stort et udvalg af sidemakkere, for der er flere hingste end vallakker i stalden smiley

• #16   22. sep 2015 Men synes hun er faldet mere til ro. Vil helst undgå at hun skal stå i en hingste boks.

Kommentér på:
Agressiv boksadfærd?

Annonce