Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Samling af MARTINSEN GAS GRILL model 160 002 476 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  De får ikke hø
  • #1   17. sep 2015 ikke i min stald smiley der er det hø og frøgræs i bunden hvis de når at spise hø op inden morgen fodring..

• #2   17. sep 2015 Nej.. ?
    Der hvor jeg står bliver der givet hø i boksene når hestene er lukket ud, så der er til når de kommer ind...

• #3   17. sep 2015 jeg kender folk der Gør det, men det kommer jo an på hvordan man vil have sit hestehold smiley jeg giver altid min heste adgang til hø i stedet for halm

• #4   17. sep 2015 Hvordan kan det være, de så finder det logisk ikke at give hø mon??

• #5   17. sep 2015 har de wrap istedet for hø på stedet ?

• #6   17. sep 2015 Nix, ingenting ...

• #7   17. sep 2015 ok ja så det kun dem der har stedet der må have en forklaring eller ejere selv må købe hø

• #8   17. sep 2015 Der står sådan set hø ude i laden, men der gives ikke. Og jeg kan ikke forstå det - men måske der er nogle, der ikke gør det før der bliver mindre græs på foldene?

• #9   17. sep 2015 der skal stråfoder til... dutter ikke bare med fodre og græs...

• #10   17. sep 2015 Må lige tage den med staldpasser .... Synes ikke det er helt ok

• #11   17. sep 2015 Nej det er ikke normalt og det er ikke sundt for dem at stå uden grovfoder i så mange timer i boksen....

• #12   17. sep 2015 Det er ikke godt nok i min bog.. De tilbydes vel stråfoder på folden selvom der er græs?? (græsset har ingen næringsværdi nu og fylder ikke i maven) Mavesyren aktiveres efter få timer, osse derfor der står i hesteloven at heste ikke bør gå mere end tre - fire timer uden stråfoder..Tages hesten i brug på tom mave "plasker" mavesyren og de giver irritation af slimhinden/begyndende mavesår ....

• #13   17. sep 2015 Nej, ingenting på folden heller. Og jeg synes, min pony virker sulten, hvis jeg kommer ud en aften, hvor de står inde ...

• #14   17. sep 2015 Græsset kan nu sagtens have næringsværdi nu og tag ikke fejl, det er nu folk tror dette og så kommer de typiske efterårs forfangne heste... Og at det ikke fylder i maven? Selvfølgelig gør det det smiley

• #15   17. sep 2015 Det kan vel ikke være helt sundt, at de står og spiser halm, som de ville spise hø, hvis de havde?

• #16   17. sep 2015 Hollander: Det er klart, de er bygget til at spise 16-18 timer i døgnet... Så skynd dig at få en aftale i stand med at din hest har hø i sin boks smiley

• #17   17. sep 2015 Jeg plejer selv at smide en masse hø derind, inden jeg tager hjem smiley men jeg vil lige snakke med staldpasseren i morgen. Jeg har sgu ikke råd til et mavesår!

• #18   17. sep 2015 Nope, halm er let forstoppende og er ikke sundt i store mængder, det kan give anledning til mavesår at de spiser halm som var det grovfoder.... Halm er til at sove på og lave toilet i... At de små nipper til halm er ok, men det skal ikke udgøre det for grovfoderet

• #19   17. sep 2015 Nej og hvem har samvittighed til mavesår hos ens hest? smiley

• #20   17. sep 2015 Har selv et mavesår, så at min hest får et ........... Det ville jeg ikke ønske for nogen!!

• #21   17. sep 2015 Præcis.... Dejligt du er så opmærksom og sikrer hans trivsel! smiley

• #22   17. sep 2015 Ville blot lige høre herinde, for det kunne jo være det var en normal ting ...... Selvom jeg på ingen måde kunne forestille mig det!

• #23   17. sep 2015 Nope, det er kun uvidende/nærige mennesker der stiller deres heste i bokse en hel aften/nat uden grovfoder

• #24   17. sep 2015 Og det er så ærgerligt, for de er sgu så venlige derude ... smiley

• #26   17. sep 2015 Det kan du tro ... Smed også ind til dem, naturligvis. Men det kan jo ikke passe, at jeg skal gøre det hver dag ... smiley

• #28   17. sep 2015 De stod og så så sultne ud, hehe smiley
    Jeg synes, det er et voksende problem ... Altså, at folk ikke er oplyste nok omkring konsekvenserne ved, at hesten ikke får lov til at spise det stråfoder, den kan.

• #29   17. sep 2015 det er slet ikke sundt uden hø.. og hesten vil virke meget sulten hvis ikke os den får hø..

jeg kender en anden stald der gjorde det på samme måde det endte med meget sultne heste og 4 ud af 8 endte med kolik ;(

hø er meget vigtig og sundt for hestens mave

• #30   17. sep 2015 Jeg hører til en af dem, hvor hestene ikke får stråfoder til natten, de får Roepiller når de kommer ind ca kl 19.30 og igen kl 22.00 -MEN MEN det er kun max 2 uger endnu, så begynder de at få til natten.

Grunden til at jeg gør sådan, er at de går på et enormt græsstykke med meget på endnu, så hvis jeg giver dem for meget i stalden, bliver de for fede (en af dem skal stadig tabe ca. 20 kg).

Men ellers har jeg altid holdt på de skulle have noget 24/7

• #31   17. sep 2015 nu skal man jo ikke bare hælde hø ad liv på sine heste, hvis de er overvægtige ! Så står du med syge heste pga af dette.

Min den ene hest kunne æde sig en pukkel til i hø/wrap og græs, så det får han selvfølgelig ikke lov til.
    Det vil sige, at i foråret går han på begrænset græs. Og først her hen i august får han lov til at græsse det han vil.
    Han står hele året inde på boks i minimum 8 timer, og mens der er nok græs, så får han kun tilbudt halm med græsudlæg i boksen.
    Om vinteren får han ca 8 kg hø dagligt ved siden af det græs han kan æde på folden.

Min anden hest er så heldig, at han er en slank type, så han fodres året rundt med fyld ration krybbefoder og minimum 6 kg hø om sommeren på boks. Og nu her er han oppe på 10 kg, og det stiger over vinteren til ca 15 kg dagligt.

Så det kommer an på om du har easy keeper eller en slank type hvorvidt du kan give ad lib hø/wrap.

Mvh Charlotte

• #33   17. sep 2015 Charlotte, ingen af vores heste er overvægtige.

Stald Z, høet ER jo med i den pris, jeg betaler for opstaldning, og jeg betaler også for foder selvom jeg slet ikke bruger det foder, de tilbyder derude - så det er jo lige ekstra 154 om måneden ... Juhu. Men hø ER med i prisen, og der er også hø derude, så jeg tror ikke, jeg vil til at købe mit eget smiley

• #34   17. sep 2015 Selvfølgelig skal man passe på overvægtige heste, når det kommer til hø ad libitum.. Men man skal også være klar til at give det en chance. Det kan kræve noget tid for dem at vende sig til at have det hele tiden.
    Min pony har ved tidligere ejer været vant til begrænset hø pga. overvægt. Hun var konstant sulten pga. dette, og det tog 3 uger at vende hende til at have 24/7 i slowfeedernet... 3 uger hvor hun spiste KONSTANT! Men hvor er jeg lykkelig over at jeg kunne "lukke øjnene" for det, for har aldrig haft en så tilfreds og pæn hest at se på.

Jeg vil aldrig lade min hest stå uden hø.

• #36   17. sep 2015 Hestenes maver er slet ikke designet til ikke at få mad i så mange timer smiley De kan få mavesår af det.

• #37   18. sep 2015 Jeg hijacker lige tråden et øjeblik: synes TS rammer hovedet på sømmet lige her smiley (er på telefon så et screenshot var lige det nemmeste) Jeg har flere gange mødt folk der ikke forstår problemet med halm og som ikke forstår det lige meget hvor meget jeg forklarer (hvilket jo kan være min egen fejl) så tænkte på om der var nogen det kunne dele nogle artikler hvor det står direkte? Alt jeg har kunnet finde står det kun vagt som en form for sidenote, og så er det ikke det folk bider sig fast i smiley

profilbillede
  • #38   18. sep 2015 Vil lige tilføje, at netop for at undgå mavesår eller kolik får mine heste roepiller og at jeg selvfølgelig har talt med dyrlæge om denne form for fodring.
    Det svarer jo lidt til at have heste på jordfold, bortset fra at de ikke kan røre sig på samme måde...

• #40   18. sep 2015 Det ville være super lækkert! smiley

• #41   18. sep 2015 Efterårs forfangenhed kommer primært af kolde nætter/varme dage, hvor sukker ophobes i græsset om natten pga temp er under 7 grader.
    Så en solrig dag med vækst efterfulgt af en kold nat med sukkerophobning, giver risiko for forfangenhed.
    Nu er jeg så heldig at have mine heste hjemme, så de morgner kommer de fx senere ud på fold, eller kommer på en mindre fold med hø.

Nu er jeg så også så heldig at mine heste er store varmblodsheste, så de er ikke de mest disponerede for forfangenhed, især fordi de holdes i god form.
    Men jeg rider M-dressur på dem, og her er overvægt hverken gavnlig for ydelsen, og overvægt vil også slides på bentøjet og holdbarheden af hesten.

Så det er såmænd ikke forfangenhed jeg er mest bekymret for mht efterårsgræs./ græs i det hele taget.

Mvh Charlotte

• #42   18. sep 2015 Ved ikke om det er normalt men kende flere der gør det.

Min ridelæres heste får kun halm når de kommer ind her først på sæsonen. Simpelthen fordi de er for tykke og går ude hele dagen og græsser.
    De kommer ind mellem 22-midnat og kommer ud igen 7-8 tiden.
    Så hvis de skulle spise wrap der også ville de jo blive endnu tykkere.

Mine to gider ikke æde halm men de forspiser sig heller ikke i wrappen. De spiser lidt og holder en pause og spiser lidt igen så det er ikke et problem at give den fri wrap. Men vores haflinger og shetlænder æder ALT de får i boksen. Vi har forsøgt at have en wrapballe på folden men de står der konstant og bliver bare federe og federe.
    Så de får det wrap de skal have når de kommer ind og om morgen også er der altså halm for resten.

De står på træpiller nu men da de stod på halm, var der ikke et rent strå om morgen for de havde ædt ALT.!

Så en løsning med fri wrap til dem vil bare give andre problemer.

Men der ud over må jeg sige jeg godt kunne blive lidt træt af hvis folk bare gav min hest wrap fordi de synes det er synd for den og den ser sulten ud.
    Lige meget om man mener det er synd eller ej at fodre på den måde. Kan det jo godt være ejeren har en anden holdning til det. Og det skal man respekterer.
    Jeg har mine hjemme ved mine forældre så det er ikke det store problem her da de ved hvad de skal have. men jeg gider da heller ikke de får alt muligt så jeg ikke ved hvad de har fået.

• #44   18. sep 2015 Halm er godt, der træstof i som heste nu om dage mangler hvis de ikke får det. Da de færreste heste idag har træer på foldene. Og heste i naturen ville spise bark og mindre grene få det derfra. Og det hjælper mod tom mave mavesår. Dog kan halm ikke lave den særlige hinde som forbygger mavesår da halm ikke er foder. Hø og wrap er grovfoder, og derfor er det ikke normalt hestene står inde hele natten uden der tildeles dette. Men måske der gives sent aften ? Min har jeg selv købt hø til da de får morgen wrap og nat wrap når de kommer på boks. Men jeg syntes timerne fra de kommer ind ved 16-20 tiden til wrap ved 23 tiden er for lang for ja så spise min hest halm efter sit foder. Som grov foder. Da maven er helt tom når de kommer ind. Men hestene overlever, jo rundt om ham. Dog er der efterhånden rigtig mange der gør som mig nu som måneder og år går. For langt de fleste vil gerne deres hest det bedste smiley kan i ikke evt få et staldmøde, for lyder til det kunne være rart hvis alle var enige. Hvem giver hvad hvornår og hvor meget.

• #45   18. sep 2015 Træstof får de nu gennem deres grovfoder også... Det eneste halm kan bidrage med som grovfoder ikke kan er ufordøjelige fibre, som kan være let forstoppende og godt ved en hest med løs mave, men kun i små mængder.....

• #46   18. sep 2015 Nå, lille update herfra. Jeg skrev til staldejeren, om det var meningen, at hestene ikke fik hø. Svaret var så, at næste læs først kommer sidst i næste uge, så de vil gerne spare på høet.
    Jeg fik så også snakket med to af pigerne, og de synes bestemt ikke det er fair, da vi jo betaler for, at vores heste kan få hø. Derfor kan det jo ikke være vores problem, at deres leverandør først kommer senere - så må de vel købe et midlertidigt læs et andet sted?

Så, konklusion: Kaos smiley

• #47   18. sep 2015 Jeg har et lignende problem..
    Hvor min hest står, plejer de at få grovfoder i big-baller på folden.
    Det er nu skiftet ud med halm.. smiley
    De får så deres grovfoder+foder som normalt, når de står inde om natten..
    Jeg ved ikke særlig meget om foder/foderenheder, men jeg frygter da et fremtidigt mavesår hos min pony. smiley

• #48   18. sep 2015 Der hvor jeg står har jeg kun det hø med i prisen som deres heste får... Og i sommerfold perioden ca 1/5-1/11. Så får deres heste kun halm på nattefold hvor de går fra kl. 17-08.. og længere i starten.. Dette ville jeg ikke acceptere så jeg køber så hø selv og han går så på natfold med hø ad libitum i småmasket hønet. Da jeg kom til stedet for 3 1/2 år siden så var han så ung så da fik han lov at gå på græs 24/7 sammen med deres unge. Men når de fylder 3 år så bliver de taget fra døgngræs og får kun lov at gå der om dagen..og må leve på halm resten af døgnet smiley Nu pga græssets næringsindhold så har de dog begyndt at suplere med lidt hø....
    Jeg har dog sendt de forskningsresultater osv som Nanna Luthersson har lavet men de er ligeglade da de mener at man ikke kan få GP heste hvis man ikke fodrer som de gør smiley

Mvh TT der taler til væggen smiley

• #49   18. sep 2015 Det er bare typisk ejerene..... Sådan var det også da jeg var der... alt for at spare penge.... når alle er gået så deres egne heste det der er behov for....

• #51   18. sep 2015 Stald Hestely, det er måske meget individuelt. Jeg er super glad for at stå der, og jeg føler altid, at ejerne er utrolig venlige og imødekommende. Plus hesten er så glad for at stå der smiley

Maja Langvad, spændende læsning, som flere burde sætte sig ind i smiley

• #53   18. sep 2015 Jeg kan ikke få "file:///C:/Users/Maja/Downloads/Nanna_Luthersson_-_Maves%C3%A5r-fodring_og_behandling_del_2.pdf " til at virke, men heste-nettet linket virker fint smiley

• #56   22. sep 2015 Et mavesår kan begynde på enkelte nætter uden grovfoder-foder... Mavesyren begynder jo at ætse på tarmvæggen efter 4 timer uden strukturfoder og synderlig spytproduktion... Så ja, mavesår kan de godt få ved at der er enkelte nætter hvor de ikke får dette

• #58   22. sep 2015 Ja kan de

• #59   22. sep 2015 Ja det kan de

• #60   22. sep 2015 Jeg kan lige opdatere med, at vi har fået et læs hø hjem - et rigtig dårligt læs, men det var også et nød-læs. Personligt synes jeg ikke, de får nok hø til natten, når de allerede er inde omkring kl 18, men jeg plejer at smide mere derind, når jeg er derude. Er liiiiiidt træt af det ...

• #61   22. sep 2015
    Det med grovfoder der er elendigt eller mangel på samme kan man hurtigt blive træt af og stå et sted med - altså hvis man går op i det.

Er så glad for at jeg har fundet et sted hvor jeg får lov til at "passe min egen kage" og bare betaler for frit grovfoder på fold og i boks, som jeg selv giver. Så er der intet bøvl med det.

• #62   23. sep 2015 Ja jeg har løst problemet ved at selv købe ekstra ind...Dog har jeg problemer med om det holder sig.. smiley jeg smider rigtig mange kilo ud... I hvert fald af denne balle smiley

Mvh TT

Kommentér på:
De får ikke hø

Annonce