{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.725 visninger | Oprettet:

Lidt fotohjælp, tak {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg vil rigtig gerne tage nogle flere billeder med en flot sløret baggrund. Hvilket nogle gange går fint, og andre gange ikke så fint!
Jeg tror jeg har været heldig nogle af gangene.

For når jeg vil tage med sløret baggrund, er det ikke helt vildt sløret som jeg ønsker! Og hvis det bliver en okay sløring er der lidt støj på billedet.. Hvilket jeg er kommet frem til må være noget med ISO at gøre! Så kære, fantastiske mennesker her på HG, der bare kan bruge et kamera mega godt! Hjælp en nybegynder, på vej tak! Mig og mit nye kamera er stadig ved at lære hinanden at kende smiley

Det er som på billedet jeg rigtig gerne vil have billederne til at se ud!
Er det computer redigeret eller er det muligt for et kamera alene. Og hvis ja, hvilke indstillinger skal jeg ind og lege med? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt fotohjælp, tak
  • #1   8. sep 2015 Du skal som udgangspunkt forsøge at zoome helt ind når du tager billedet.
    Så gå efter at have så lavt blændetal som muligt, og ikke alt for høj ISO, men også pas på den ikke bliver for lav, da det kan give sådan et bluret slør over hele billedet..

    Og så jo længere der er mellem motiv og baggrund, så lettere er det at få en pæn sløret baggrund


  • #2   8. sep 2015 Her f.eks..

    Der er ISO 640
    Blænde: 2,8
    Lukkertid: 1/1250

    Og brændevigden (zoom) er på 200, som på mit objektiv er helt zoomet ind..


    profilbillede
  • #3   8. sep 2015 Man behøver nu ikke zoome helt ind for at få sløret baggrund -lav blænde kan i reglen gøre det (medmindre vi da snakker at motivet blot er en plet i det fjerne, men så er der jo andre problemer end baggrunden smiley )

    Ang ISO, så burde det ikke give problemer -ved en lavere blænde, får du jo mere lys ind den vej, og dermed burde du kunne have en lavere ISO i forhold til hvis du har en høj blænde.

    Hvis du synes du mangler lidt dybdeskarphed, så prøv med en lidt højere blænde.
    Præcis hvor høj blænde der giver det bedste resultat, afhænger jo (foruden lysforhold og den slags) osse lidt af motivet/typen af billede -et portræt er sjældent svært at få som ønsket -motivet står/sidder jo oftest stille og du kan bevæge dig tættere på, længere væk, du har godt tid til at ændre indstillinger osv.
    Det kan være sværere ved billeder af noget i bevægelse.

    Men prøv at gøre det til en vane at have lid variation i dine indstillinger. Hvis du f.eks. tager 10 portrætbilleder af hesten, så tag nogen med en helt lav blænde og så nogen med trinvist højere blænde -når du ser dem på computeren, så tjek indstillingerne på de billeder du synes er gode (og mærk dig hvordan vejret/lysforholdene var)


  • #4   8. sep 2015 Sanne: Hej, tusind tak! Jeg har også fulgt med når du førhen har kommenteret og lagt noget op, er nemlig helt vild med dit arbejde! smiley

    Nu spørger jeg måske dumt, men giver det bedre blur i baggrunden.. hvis kamareret er zoomet helt ind på det man har fokus på?
    Så det handler enlig om at have en "lang" lukketid, mellem ISO og et "mindre" blænde?

    Undskyld jeg spørger dumt smiley

    M.v.h. Melanie


  • #5   8. sep 2015 Undskyld så ikke lige din første kommentar.. Tak! smiley

  • #6   8. sep 2015 en lang lukketid har ikke noget med dybeskarpheden at gøre -en lang lukkertid gør blot at der er tid til at der kommer mere lys ind -dvs i "mørkt" vejr kan man sænke lukkertiden (bl.a.) for at få mere lys ind -sænker man den for meget, vil det tilgengæld være svært at få motivet skarpt (særligt hvis det bevæger sig)

  • #7   8. sep 2015 Nej, lukkertid har ikke noget med blur at gøre.. Hvis den bliver for langsom, så bliver billedet uskarpt i stedet for bluret i baggrunden..

    Nej, man behøver ikke zoome helt ind, men det hjælper rigtig meget på det, samtidig med at motivet skal være lidt væk fra baggrunden..

    HVilket kamera har du?


  • #8   8. sep 2015 Tak Michelle smiley

  • #9   8. sep 2015 Jeg har et Sony Alpha 58, med en Tameron linse (18-200).. Et udemærket begynder kamera, hvis jeg selv skal sige det. Jeg skal jo bare lære at indstille det rigtigt smiley

  • #10   8. sep 2015 Okay.. Nu kender jeg ikke lige sony..

    Men på NIkon er der en funktion på hjulet (hvor man vælger Manuel, sport, portræt, auto osv) som hedder S (Shutter), på Canon hedder den TV..

    Der indstiller kameraet selv blænden udfra lukkertiden..
    Det gør det meget mere enkelt at få lys/mørke til at passe sammen..
    Og så kan du jo nemmere se hvor langt op i lukkertid du skal for at få blændetallet lavere..


  • #11   8. sep 2015 brændvidde og blænde påvirker hvor sløret din baggrund bliver... sæt din blænde på laveste tal og zoom helt ind, så får du maksimal sløring af din baggrund... tager du fx et billede af en hest, så gå langt tilbage og zoom ind, i stedet for at stå tæt på og zoome ud... 200mm giver meget fin sløring af baggrund... men du skal gå langt væk hvis du skal have fx en hel hest på billedet

  • #12   8. sep 2015 Der har mit et hjul foran du kan rulle på, og så ændre lukketiden sig. Og hvis du holder en anden knap nede, mens du ruller på den. Så ændre blænde og lukketiden sig på samtid har jeg lagt mærke til smiley Så tror du evt. det kunne være der?

  • #13   8. sep 2015 Tak Marlene smiley

  • Tim Jakobsen
    Tim Jakobsen Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #14   8. sep 2015 kan jo også gøres ved hjælp af pc

    profilbillede
  • #15   8. sep 2015 Jeg ser om jeg kan få taget et billede imorgen, og lagt op.. så i kan se hvordan det går for mig efter alle jeres gode råd smiley

  • #16   8. sep 2015 http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-a58/Z-sony-a58-top.JPG

    Det er hjulet til venstre.. sæt den på S, så burde blænden stille sig automatisk når du manuelt indstiller lukkertiden..


  • #17   8. sep 2015 Ja, ved godt det med PC. Har nemlig gjort lidt i det. Syntes altså bare det er 95% pænere når man kan kontrollere sit kamera og skal redigere billederne mindst muligt bagefter. For ellers har jeg også leget lidt med billede redigering på computeren smiley

  • #18   8. sep 2015 ikke gør det på computeren! lær at køre det in camera... man bliver hurtigt træt at at redigere 200 billeder …

  • #19   8. sep 2015 Okay tak Sanne smiley

  • Tim Jakobsen
    Tim Jakobsen Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #20   8. sep 2015 Hold da op photoshop kan gøre under værker hvis men ved hvordan men bruger det smiley

  • #21   8. sep 2015 Ja det kan det helt sikkert. Men jeg er ikke særlig god til det, og som Marlene skriver.. tror jeg ret hurtigt jeg bliver træt af det hvis jeg skal redigere 200 billeder smiley haha

  • Tim Jakobsen
    Tim Jakobsen Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #22   8. sep 2015 pjet med jer ??

  • #23   8. sep 2015 Jamen, så sender jeg bare mine 200 billeder til dig.. Så kan du photoshoppe dem for mig, ikke? haha smiley

  • #24   8. sep 2015 Tim: Hvis du kommer hjem fra et stævne med 1200 billeder, hvor man bare har taget dem efter: man kan jo bare redigerer dem så er dte pænt nederen..
    Det er bare ikke alt man kan ordne i photoshop..

    Det handler jo også om ambitioner smiley


  • Tim Jakobsen
    Tim Jakobsen Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #25   8. sep 2015 det ved jeg godt det også der for jeg bruger 3 andre redigerer programmer ved siden af smiley

  • #26   8. sep 2015 Det er igen noget man gør hvis man har ét eller to billeder man vil lege med..

  • #27   8. sep 2015 Du kan købe en zoom linse. Der gør arbejdet for dig. smiley

    Jeg har nu forgæves forsøgt at lære det i et år. Haft en bog i min kamera taske. Læst ALT om indstillinger på nettet og kigget i fotobøger samt youtube videoer.

    Og det er håbløst svært synes jeg. Jeg vil gerne bare tage lækre billeder af lækre motiver, uden at skulle rode en halv time med indstillingerne først.

    Alle mine ynglings billeder jeg har taget er taget med en zoom linse. Så sådan en vil jeg snart havde anskaffet mig. smiley


  • #28   8. sep 2015 AMHT: Hun har et zoom objektiv.. Men selv med et zoomobjektiv kan man lave billeder uden slør, hvis man ikke bruger og indstiller det rigtigt..

  • #29   9. sep 2015 Okay. Det opfattede jeg ikke lige.
    Jeg har aldrig oplevet at mine billeder blev med u - sløret bagrund med zoom linse. smiley


  • #30   9. sep 2015 Kører du manuel eller auto indstillinger på dit kamera?

    Baggrunden vil som regel også blive sløret hvis baggrunden og langt fra motivet..


  • #31   9. sep 2015 Den eneste vej frem er, at gå igang med at lære de ting der påvirker et billede. Når først man forstår alle de forskellige faktorer, så kan man indstille kameraet som man har lyst. Det behøver ikke være manuelt, men man kan fx. vælge en meget kort lukkertid, og lade kameraet indstille alt det andet. De vigtige ting der påvirker dit billede er:

    Brændvidde (18mm, 50mm eller fx. 200mm)
    En kort brændvidde giver én slags billede og en lang brændvidde giver et andet slags billede. Mange fokuserer kun på "zoom"-delen, at man kommer tættere på når man fx. bruger 200mm. Men brændvidde handler også om at et ansigt fx. ser naturligt ud, om billedet bliver "komprimeret" og hvor sløret en baggrund bliver. Desuden hvor meget af billedet der er i fokus (dybdeskarpheden) og brændvidden påvirker som regel også lukkertiden (18mm lukker meget lys ind - 200mm lukker mindre lys ind)

    Lukkertid
    Kort lukkertid = lidt lys bliver lukket ind, men "fanger" billedet bedre - fx. en hest der springer

    lang lukkertid = meget lys bliver lukket ind, men fx en hest der springer vil bliver uskarp. Hold dig gerne på 1/200 eller hurtigere til action. Til alm. billeder af fx. mennesker er 1/80 eller hurtigere ok

    ISO
    hvor "følsom" dit kamera er overfor lys
    lav iso (200) giver fine billeder, men er ikke særlig lysfølsom
    høj iso (1600 el. 3200) giver lidt mere grynede billeder, men gør kameraet meget lysfølsomt...

    Blænde
    Hvor stort "hullet" er i dit objektiv (linsen smiley )
    Et stort hul (f2 eller f3) giver meget lys og sløret baggrund. En mindre del af billedet er i fokus (fx. til portrætter)

    Et lille hul (f8 el. f16) giver lidt lys, mindre sløret baggrund og en større del af billedet er i fokus

    Lær de 4 ovenstående begreber til fingerspidserne. Det er de eneste 4 ting du skal have styr på i starten. Lær så hvordan du indstilliger dem i dit kamera. Du kan nøjes med at lege med en eller to ting ad gangen - og lade kameraet klare resten. Når du kan de 4 ting - og ved hvordan du styrer dem i dit kamera, så kan du selv "designe" hvordan dine billeder skal se ud...


  • #32   9. sep 2015 Jeg har faktisk glemt at svare på de spørgsmål du stiller i starten smiley

    Hej, jeg vil rigtig gerne tage nogle flere billeder med en flot sløret baggrund. Hvilket nogle gange går fint, og andre gange ikke så fint!
    Jeg tror jeg har været heldig nogle af gangene.


    Det er der ikke noget galt med - held altså smiley - et godt råd for at komme videre end held: sæt dit kamera på fx. et bord. Zoom helt ind på fx. et æble. Indstil dit kamera til "blænde-programmet" - hedder måske "aperture" eller "A" på dit kamera? Tag nu et billede ved laveste blænde (fx f3) - tag så et billedet ved næste blænde-trin osv osv, indtil du har taget helt identiske billede, hvor du bare ændrer blænden. Importer de 8 eller hvor mange billeder du tog i computeren - og kig dem så igennem, frem og tilbage - og se hvad de forskellige blænde-trin gør ved billedet. Du burde kunne se hvordan billedet langsomt bliver mindre og mindre sløret i baggrunden jo højere dit blænde-tal bliver

    For når jeg vil tage med sløret baggrund, er det ikke helt vildt sløret som jeg ønsker! Og hvis det bliver en okay sløring er der lidt støj på billedet..

    Når du har fået en ok sløring, så tror jeg det er fordi du har zoomet helt ind (der kommer der nemlig mest sløring) - men når du zoomer meget, så er dit objektiv ikke så lysfølsomt. Og kameraet løser dette ved at skrue op for ISO. Højere ISO giver mere lysfølsomt kamera, men desværre også mere støj på billeder. Løsning: når du vil have slørede baggrunde så husk at have rigeligt med lys. Udendørs og solskin, så burde du kunne zoome ind og stadig have billeder uden støj. Du kan også indstille en max ISO-værdi. Hvis du mener dine billeder bliver for grynede over ISO 1600 fx. så kan du sige at dit kamera aldrig må gå over det...



    Det er som på billedet jeg rigtig gerne vil have billederne til at se ud!
    Er det computer redigeret eller er det muligt for et kamera alene. Og hvis ja, hvilke indstillinger skal jeg ind og lege med?


    Det billede af hunden tror jeg er taget sådan her:

    Et dyrt objektiv som kan gå helt ned i blænde 1.8 fx. - masser af "zoom", fx. 200mm - ret kort lukkertid (så man "fastfryser" hunden) fx. 1/400 - og så solskin smiley


  • #33   9. sep 2015 Tusind tak! nu skal jeg bare ud og øve smiley

  • #34   9. sep 2015 Når du fotograferer heste i bevægelse, så er det bedst hvis du aldrig kommer længere ned i lukkertid end 1/500.. Så slipper du for bevægelsesuskarphed ved benene..

    f.eks. her: Taget i en lidt mørk hal:
    Lukkertid: 1/500
    Blænde: 3,2
    ISO: 1000

    Kan lige finde eksempel fra ridehal med langsommere lukkertid.


    profilbillede
  • #35   9. sep 2015 ISO 2500
    Blænde 2,8
    Lukkertid 1/250

    Som du kan se så kommer der bevægelsesuskarphed på benene...


    profilbillede
  • #36   9. sep 2015 ja det kan jeg godt se smiley

  • Johnny J
    Johnny J Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Svar: 3
    #37   10. sep 2015 ser ud til du allerede har fået svaret på dit spørgsmål af Sanne og Marlene.

    Hvis du godt kan lide og efterbehandle dine billeder i et program som Photoshop, Lightroom eller et helt trende program.
    kan jeg kun anbefale du tager dine billeder i billedeformatet RAW istedet for JPG / JPEG da du har en langt bedre mulighed for at rette op på små justeringer du eventuelt fik indstillet kameraet på.
    det kunne være dine billeder er blevet for mørke (underbelyst) eller er blevet blå (farvetemperatur).
    det kan du nemmere at redigere dig ud af det med RAW.
    RAW er lidt som de gamle kamera negativer, skal lige behandles før det kan bruges.
    mens JPG / JPEG er det færdige billede som du kan sætte i albummet så det kan vises frem.

    personlig tager jeg ikke så mange billeder af motiver i bevægelse så tager sanne 1/500 + i sutterspeed for gode.
    aperture (blænde) skal være et lavt tal F1.8 - F4 for at få et god sløret baggrund.
    mens F8 - F11 er godt til landskabs motiver.
    ISO er vil jeg selv ikke over 1000 hvis jeg kan undgå det.
    da det giver støj, hvis du tager et nærmere kik på billedet ved #35 fra Sanne, kan du se støjen på døren og også lidt på bagbene på hesten.

    men nogle forhold gør bare man er nød til og have en høj ISO værdi.
    hvis der er mørkt og ikke har mulighed for et Laver Blænd tal eller ikke vil eller kan skyde ved en længere lukketid. så har man kun ISO og ændre på.


  • #39   15. sep 2015 Jeg siger tak til alle sammen smiley Nu har jeg også været igang med at øve mig, nu mest på kattene og ikke hestene endnu. Men syntes selv det går fremad. Så tusind tak for hjælpen..

    Her kan i se et af mine resultater. Der er stadig noget der skal ændres, men syntes selv det er ret godt taget i betragtning af at det er tager af en amatør fotograf smiley


    profilbillede
  • #40   17. sep 2015 Det er da blevet fint. En lille smule lyst... men du har da klart fået en sløret baggrund smiley



  • #41   17. sep 2015 Et fint billede men hvis man må komme med lidt konstruktiv kritik så ville jeg sige:

    det er lidt overbelyst (prøv at sætte ISO'en ned og/eller vælge en højere lukkertid for at lukke lidt mindre lys ind næste gang i lignende lysforhold)
    Alternativt kan man være lidt kreativ med redigeringen, og faktisk få noget flot, lidt eventyragtigt frem på sådan et billede

    Og prøv at se om du kan få lagt fokus nøjagtigt på øjnene -det er lidt svært at se på billeder der jo får en ringere opløsning herinde på HG, men det ser ud som om fokus ligger i panden(?) -det er en lille detalje, for det der skal være skarpt er jo skarpt, så det er blot lidt finjustering smiley


  • #42   20. sep 2015 Jeps, jeg er skam hellere ikke færdig med at øve smiley
    Såden konstruktive kritik kan jeg godt bruge smiley


Kommentér på:
Lidt fotohjælp, tak

Annonce