{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.668 visninger | Oprettet:

Hævet på forben {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Dullen har stået stille i godt 2 uger nu, da hun er hævet på forbenet, og bestemt ikke rengående..

Vi har haft dyrelæge på hende som sagde at hun sikkert bare havde sparket sig selv, og gav hende derefter smertestillende i 5 dage.
I morgen får vi dyrelægen ud igen da hun stadig er urengående og hævet.

Har i oplevet noget lignede? Der er intet sår eller noget som helst.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hævet på forben
  • #1   10. aug 2015
    Det kan være hvad som helst. Min havde en kodeledsforvridning og var stokhalt i trav, men ok i skridt og galop - meget, meget lidt hævet og ikke særligt meget varme foreskel.

Haltheder kan vitterligt være alt.

• #2   10. aug 2015 Min hoppe har haft et hævet forben PRÆCIS som det du viser, hun var dog kun svagt halt på hård bund ved mønstring. Det var en overbelastning på senen der skulle drænes to gange af dyrlægen og varm/kulde behandles dagligt. Det tog godt 3 mdr før hun måtte genoptrænes

• #3   10. aug 2015 Det kunne ligne en skade på bøjesenen, også kaldet en "klapsene".

Det kan fint komme af et spark også, udover af overbelastning.

Netdyredoktoren beskriver det - prøv at Google netdyredoktor og klapsene.

Hvis du vil se et billed af en hest med klapsene, så søg på engelsk "Bowed tendon" og der er et billed som ligner din meget på wikipedia.

Min veninde har en ex-galophest, som hun fik gratis pga en skade på bøjesenen, den havde den bananformede hævelse - hun lod den stå i et halvt år, og genoptrænedde den på hård bund i lang tid. Den fungerer som skovturshest nu uden problemer.

Så jeg ville bede min dyrlæge tage scanningsudstyr med, så de kan tjekke for seneskade.

God bedring med hesten.

Mvh Charlotte

• #4   10. aug 2015 det ligner en overbelastning. Det kan komme af mange ting.

• #5   10. aug 2015 Vi fik taget et røntgen af Jasmins bagben fordi hun var direkte halt efter 2 uger, samt en "handelsundersøgelse" for benene. Hun havde kun et lille sår på størrelse med 1/3 af en blyant hvis ikke mindre, og der var heldigvis ingen brud - men fik dog så besked om at senen har fået er rigtig hårdt slag og nok er trukket lidt fra hinanden, og at det ville tage et par måneder at få genoprettet. Hun gik halt fra start november til engang i januar, hvor vi fik lov til at starte stille op. Vores genoptræningsperiode varede 19 uger i alt.

Altså alt i alt, så få taget en ultrascanning. Vi behøvede ikke ultrascanning da vores dyrlæge kunne mærke at der var noget "brudt" dernede, og hvis det ikke var et brud så var det senen. smiley

• #6   10. aug 2015 Vores gik stadig på fold igennem denne periode, samt blev gået med i 10 minutter hver dag efter halvanden måned.

• #7   11. aug 2015 Jasmin hun har haft noget også hvor hendes forben var hævet

Det var hendes scene der var noget galt med

Så vi holdt pause i et 1/2 år og nu er vi igang igen

Men vi må ikke ride i for lang tid på blød bund det skal helst være hårdt

F.e.k.s har jeg sprunget på blød bund i tirsdags så skridtet jeg af på hårdt bund

Kommentér på:
Hævet på forben

Annonce