Mundkurv af Mundkurv af
Hej
I slut juni købte jeg en mundkurv af én herinde.
Min hest fik den på, tabte sig rigtig fint og ser nu rigtig pæn ud. Den sidder på en almindelig grime med strips, og jeg har været nødsaget til at montere grimen på en halsrem, for at hun holdt den på. Hun har smidt den mange gange alligevel, jeg har måttet montere både lam, gaffatape og vaskeklude på den, så hun kunne beholde hår og skind.
Hun smed den igen i dag, og jeg har så i samråd med staldejer ladet den blive af.
Hun holder øje og det gør jeg også. Græsset er jo gammelt nu - meget af det er vissent, og vi lukker ikke på nyt græs før hun lige har vænnet sig til at gå uden. Vi har så meget græs (og kun to heste til at spise det) at de kan holde sig på det i efteråret også.
Men er det en dum ide at lade hende gå uden mundkurven fra nu af? Vi blev enige om, st hun nok to lidt på igen, men at hun ikke bliver en tromle ligesom i foråret på grund af sukkeret - eller manglen på samme.
Hvad tænker I? Hun har aldrig været forfangen, hun fik mundkurv på, fordi hun ikke skulle blive alt for fed.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Så hvis hun ikke bliver forfangen, tror jeg slet ikke det er et problem
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.752
Hun går godt nok på døgnfold (løsdrift året rundt), men hun bliver ikke forfangen, og de står i skuret hele dagen når det er varmt, fordi der er så mange insekter. Så er de kun ude at spise aften + nat.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Sukkeret i græsset er nu ikke ufarligt endnu - vejret har været skiftende og det har ikke gjort noget godt for græsset på det punkt.
Hvis hesten har en tendens til at blive tyk, så ville jeg nok ligge den på igen når hesten skal på nyt græs.
maj 2009
Hm, kan da godt være, at hun skal have den på et par dage, når de får nyt græs så?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Hvis den har tendens til at blive fed, så ville jeg lade den beholde den på og ikke tage af og på - du lære lynhurtigt hesten og spise de dobbelte på den tid, den har den af ;o)
maj 2009
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
En af vores opstaldede heste har gået uden en uges tid pga et sår, og har taget voldsomt på.
Da dyrlægen var ude til såret fortalte hun at de har rigtig mange forfangne heste lige nu, fordi græsset har været stresset pga tørke og nu pludselig har fået vand.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.690
maj 2009
maj 2006
Følger: 21 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 139 Svar: 5.105
Du kan jo evt måle den, så du har en nogenlunde idé om, om den tager på eller ej. Tager den for meget på, så må den have mundkurv på igen
maj 2009
Det er en god ide at måle!
Det er udelukkende hendes størrelse, der har gjort, at hun fik mundkurven på. Det er så træls, når man ikke kan lukke gjorden, fordi hesten er for fed!
Mundkurv af