Starte op på ridning igen {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg fik d. 1/7 part på en sød islænder hoppe. Tilfældigvis, er det min mosters gamle hest, som nu står opstaldet hos min faster.
Problemet er, at jeg har rigtig svært ved at komme i gang igen - dels på grund af min psyke (jeg har svært ved nye vaner), men også fordi hver gang jeg sætter mig på ryggen af hende, bliver jeg frustreret. Jeg har reddet hende før - for omkring 6 år siden - og jeg kan huske det heller ikke gik vildt godt til at starte med der, men det blev meget bedre og det endte med vi fik en masse gode skovture sammen..
Det er lidt som om, hun ikke forstår, hvad jeg vil - når vi starter på ridebanen går hun pænt på hovslaget, men hvis jeg begynder at lave volter, ride ned af midten og lignende, så vil hun ikke tilbage på hovslaget Ud over det, så er det virkelig svært at få hende i trav - og når hun endelig er i trav, kan jeg heller ikke holde hende på hovslaget.. Og når jeg så sætter hende i skridt, så vil hun ikke i trav igen..
Som sagt - jeg tror virkelig det er mine signaler den er gal med, fordi det er cirka 2 år siden jeg red sidst..
Bør jeg starte med noget arbejde fra jorden af i stedet? Har I nogle gode idéer til, hvordan jeg får hende til at forstå, hvad jeg vil have hende til?
Det er ikke fordi vi skal noget specielt sammen - vi skal bare have en masse hyggelige stunder sammen.
PS: Det er svært at få ejer med ind over - fordi så snart ejer er der, er hesten 100% fokuseret på hende, søger konstant hen til hende o.lign.. Jeg vil i først omgang gerne se, hvad jeg selv kan gøre, fordi jeg er som sagt overbevist om, at JEG gør noget forkert..
Forresten, så virker stop-signalet helt fint.. Det er altid noget!
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Og frustration bliver hurtigt til en dårlig vane - så hellere få nogle friske indputs
Held og lykke med hyppen!
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Emner: 39 Svar: 196
mar 2014
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62
dec 2008
mar 2014
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62
Og så kunne du (hvis hun senere hen er okay med pisken) lægge den på hendes indvendige skylder, så du også "presser" hendes skulder mod hovslaget?
dec 2008
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 55
Måske istedet for at fører hånden ud mod hovslaget så prøv at korte tøjlerne så du har kontakt når du skal dreje og trække tilbage i den tøjle ud mod hovslaget, mens du stadig har kontakt på den anden tøjle og så eventuelt slippe kontakten i tøjlen når hun gør det :-). Og hvis hun ikke lystre på sædet/at du presser blidt med det ben ind mod midten må du presse hårdere. Og så selvfølgelig give efter på presset når hun gør det, men først der
Hvor i landet er det?
dec 2008
Som sagt tror jeg der går noget galt med mine signaler.. Måske jeg ubevidst signalerer noget andet, end det jeg tror?
Jeg kan huske da jeg red hende sidste gang (da jeg var tolv) der startede vi ud i longe, sammen med min moster. Jeg HAR overvejet at spørge min moster, om hun vil komme ud og hjælpe, hun har bare meget travlt, desværre..
.. og så gør det det jo ikke meget bedre at jeg knap kan holde balancen når vi traver
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 55
Og ville være en super god ide med longering med din moster :)!
dec 2008
Så nu står den på balanceøvelser fremadrettet. Vi fik trænet en hel time (det er meget for mig), hvor vi travede rundt i longe, blandt andet uden sadel - det var svært
Starte op på ridning igen