{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
762 visninger | Oprettet:

Starte op på ridning igen {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Jeg fik d. 1/7 part på en sød islænder hoppe. Tilfældigvis, er det min mosters gamle hest, som nu står opstaldet hos min faster.

Problemet er, at jeg har rigtig svært ved at komme i gang igen - dels på grund af min psyke (jeg har svært ved nye vaner), men også fordi hver gang jeg sætter mig på ryggen af hende, bliver jeg frustreret. Jeg har reddet hende før - for omkring 6 år siden - og jeg kan huske det heller ikke gik vildt godt til at starte med der, men det blev meget bedre og det endte med vi fik en masse gode skovture sammen..

Det er lidt som om, hun ikke forstår, hvad jeg vil - når vi starter på ridebanen går hun pænt på hovslaget, men hvis jeg begynder at lave volter, ride ned af midten og lignende, så vil hun ikke tilbage på hovslaget smiley Ud over det, så er det virkelig svært at få hende i trav - og når hun endelig er i trav, kan jeg heller ikke holde hende på hovslaget.. Og når jeg så sætter hende i skridt, så vil hun ikke i trav igen..

Som sagt - jeg tror virkelig det er mine signaler den er gal med, fordi det er cirka 2 år siden jeg red sidst..

Bør jeg starte med noget arbejde fra jorden af i stedet? Har I nogle gode idéer til, hvordan jeg får hende til at forstå, hvad jeg vil have hende til?

Det er ikke fordi vi skal noget specielt sammen - vi skal bare have en masse hyggelige stunder sammen.

PS: Det er svært at få ejer med ind over - fordi så snart ejer er der, er hesten 100% fokuseret på hende, søger konstant hen til hende o.lign.. Jeg vil i først omgang gerne se, hvad jeg selv kan gøre, fordi jeg er som sagt overbevist om, at JEG gør noget forkert.. smiley

Forresten, så virker stop-signalet helt fint.. Det er altid noget!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Starte op på ridning igen
  • #2   18. jul 2015 Mit bedste råd er at få undervisning - også selvom man "bare" vil ride ture. Det er næsten vigtigere, hvis man rider tur, synes jeg - der har man altså intet hegn til at holde hesten inde, hvis den løber løbsk eller man falder af.

Og frustration bliver hurtigt til en dårlig vane - så hellere få nogle friske indputs smiley

Held og lykke med hyppen! smiley

• #3   18. jul 2015 Nej ingen undervisning og det har jeg ikke mulighed for - jeg har ikke råd, på nogen som helst mulig måde. Har knap nok råd til mad smiley Min faster og onkel betaler for parten - mod at jeg ordner nogle ting for dem ude på gården og transport derudtil har jeg alligevel pga. ungdomskort smiley

• Laura
    Laura Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62
    #4   18. jul 2015 Hvordan prøver du at få den ud på hovslavet igen? Og har du prøvet at tage en pisk med? smiley

• #5   18. jul 2015 Laura: Har fået instrukser fra ejer om ikke at bruge pisk, da hun bliver trykket af den, så jeg bruger ikke pisk. smiley Jeg prøver at lægge min vægt over mod hovslavet, slipper helt den yderste bøjle (den der er på side med hovslavet ) og presser blidt med det inderste ben (det ind mod midten), mens jeg også guider med tøjlen.. Altså strækker armen helt ud, mod hovslavet, med tøjlen i armen, hvis det giver mening? smiley

• Laura
    Laura Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62
    #6   18. jul 2015 Okay, ja det lyder jo meget rigtigt. smiley Men hvad med at du kunne lære hende at pisken er okay, så hun ikke bliver trykket af den? Altså træne fra jord.
    Og så kunne du (hvis hun senere hen er okay med pisken) lægge den på hendes indvendige skylder, så du også "presser" hendes skulder mod hovslaget? smiley

• #7   18. jul 2015 Jeg vil ikke bruge pisk eller arbejde med det, når ejer ikke vil have det.. Det lød heller ikke på ejer, som om det var noget, hun ønskede at arbejde med. smiley

• #8   19. jul 2015 Det lyder til du gør det rigtigt. Kan du måske optage video af når du rider hende så man kan se hvad der sker?
    Måske istedet for at fører hånden ud mod hovslaget så prøv at korte tøjlerne så du har kontakt når du skal dreje og trække tilbage i den tøjle ud mod hovslaget, mens du stadig har kontakt på den anden tøjle og så eventuelt slippe kontakten i tøjlen når hun gør det :-). Og hvis hun ikke lystre på sædet/at du presser blidt med det ben ind mod midten må du presse hårdere. Og så selvfølgelig give efter på presset når hun gør det, men først der smiley
    Hvor i landet er det? smiley

• #9   19. jul 2015 Hun er bare en meget blid hest - så jeg har været lidt bange for, at tage for meget fat i tøjlerne. Det er i Nordsjælland, i Helsinge.. Har desværre ikke mulighed for at optage video i dag, jeg skal se om jeg kan få min kæreste med ud en dag..

Som sagt tror jeg der går noget galt med mine signaler.. Måske jeg ubevidst signalerer noget andet, end det jeg tror?

Jeg kan huske da jeg red hende sidste gang (da jeg var tolv) der startede vi ud i longe, sammen med min moster. Jeg HAR overvejet at spørge min moster, om hun vil komme ud og hjælpe, hun har bare meget travlt, desværre..

.. og så gør det det jo ikke meget bedre at jeg knap kan holde balancen når vi traver smiley

• #10   19. jul 2015 Ah okay, vil meget gerne have video smiley

Og ville være en super god ide med longering med din moster :)!

• #11   19. jul 2015 Min kusine var tilfældigvis hjemme i dag - så hun longerede med mig og Goa (hun underviste mig også da jeg var lille).. Vi fik konstateret flere ting: Goa er ikke vant til, at blive dirigeret med benene! Sadlen er for lille til mig og sidst men ikke mindst... min balance er VIRKELIG ringe smiley

Så nu står den på balanceøvelser fremadrettet. Vi fik trænet en hel time (det er meget for mig), hvor vi travede rundt i longe, blandt andet uden sadel - det var svært smiley

Kommentér på:
Starte op på ridning igen

Annonce