Behandling af mavesår? {{forumTopicSubject}}
Halløj, ville høre hvad i HG'er har givet jeres heste imod mavesår?
Står med en pony, som jeg har en halv mistanke til. Han har øm bug, og dyrlægen har slået det til side med en "du finder måske ud af det, ved at sende ham til udredning", hvilket jeg ikke rigtigt kan bruge til noget. Han er forholdsvis normal på blodprøve, med enkelte udslag, som dyrlægen ikke mente var i betydlig nok grad til at behandle.
Pt. får han tilskud af probiotikum, loppefrøskaller og b-vitamin, men mit spørgsmål gik egentligt på, hvad i ville give en hest med mavesår? Jeg ved man kan få receptpligtig medicin, men har ikke i sinde at få ham undersøgt for det. Undersøgelsen i sig selv er trods alt langt dyrere, end det man egentligt giver for at behandle et evt. mavesår.
Derudover skal det siges, at han får massere af grovfoder, der ellers bude holde mavesår på afstand. Dog har han tidligere stået i stald, hvor der ikke blev taget hansyn til dette, og gik i sommeren igennem en periode, hvor der ikke var tilgang til grovfoder som normalt ;)!
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Jeg mener at have læst et sted en kur eller sådan noget man kunne give, kan lige prøve at se om jeg kan finde det igen.
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
Han er øm omkring maven/bugen, lægger ører og sparker ved tryk. Kiropraktor og akupunktør(dyrlæge) har begge sagt, at det er ubalance et sted i hans system. Han er blevet behandlet med gærkultur efter anbefaling fra en agronom, så hvis det var tarmene burde det være taget :)!
apr 2009
Følger: 172 Følgere: 166 Heste: 6 Emner: 60 Svar: 443
Så send den til dyrlæge eller lad vær.
Hvis jeg var dig havde jeg sendt den til dyrlæge.
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
apr 2009
Følger: 172 Følgere: 166 Heste: 6 Emner: 60 Svar: 443
Men synes dog ikke at du behøver at være flabet overfor mig, når jeg har givet 3 gode måder at komme af med det.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 1.504
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Jeg kan som Annika kun anbefale at få foretaget en gastroskopi, så du er sikker, og så du ved hvad du skal behandle for..
sep 2011
Følger: 42 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 69
Jeg syntes du skal få lavet en gastroskopi på hesten, i stedet for behandle for noget den måske har. Det kommer ikke til at koste 5000+ vi gav 2900kr + medicin for at få fortaget en gastroskopi
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 96 Svar: 1.509
Jeg vil klart anbefale dig at få din hest udredt via gastrokopi. Dels for at få klarlagt om der er tale om mavesår, så du ikke risikere at behandle din hest med noget medicin, som den slet ikke har brug for og dels for at få klarlagt i hvilken grad mavesåret er, så den kan få den rette mængde medicin, i en periode som er lang nok til at hesten kan færdigbehandles.
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
så vi gik i gang med behandling..
MEN den der med at behandling er billigere end undersøgelse kan du godt glemme alt om..
jeg har i to måneder givet noget der hedder pronutrin (kan også købes på nettet og uden recept)..
pr. måned har det kostet knap 2000kr, jeg er på tredje måned hvor jeg har kunne sætte doseringen ned så nu koster det mig ca. 1500kr om måneden og på 4 måned skal vi ned på halv dosering så der kommer det til at koste 1000kr om måneden.. MEN hvis jeg vil sikre mig det ikke kommer igen skal jeg give det resten af hans liv..
Men vil så sige, min hest har i 6måneder ikke kunne tage på lige gyldigt hvad jeg puttede i ham og dyrelægen kunne intet finde på ham heller ikke i blodprøve, men her for 2måneder siden prøvede vi med blodprøve igen og der viste det noget..
han har nu taget så fint på man kan mærke hans ribben hvis man røre ved ham og han er stadig lidt skarp men det er fordi han mangler muskler nu før kunne man tælle hans ribben fra lang afstand..
Min har også altid haft hø eller græs til rådighed, men inden jeg fik ham for lidt over 1,5år siden var han meget stresset, og det samme var han hos mig de første par måneder så det er der den er gået galt, og så har han haft nogen enkelte stress perioder der har gjort det værre og da min anden hest røg på højgaard ja så gik det altså helt galt med min..
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
https://dl-web.dropbox.com/get/Nanna_Luthersson_-_Maves%C3%A5r-forekomst_del_1.pdf?_subject_uid=214458039&w=AABra9pfncdnaEHEDl7rriOnFiyP7FJ-2_emIbi6b9Tb0A
Mvh TT
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Og næste del
Mvh TT
Behandling af mavesår?