Mundkurv {{forumTopicSubject}}
Jeg har en MEGET sart hoppe, som faktisk nærmest ingen mad skal have.
Normaltvis har jeg hende på jordfold om sommeren (hvor hun stadig formår at blive pænt fed!!), men i år skal jord/vinterfolden såes op, og vi er derfor nødsaget til at sætte hestene på døgngræs.
Jeg har derfor købt en mundkurv til min hoppe, fordi jeg troede hun så kunne gå og spise lidt hele tiden, men uden at få ret meget.
Jeg prøvede at give hende den på i går og sætte hende på græs, men hun kunne ikke få noget græs ind (selvom der er et hul i bunden). Græsset lagde sig bare når hun forsøgte.
Jeg tænkte hun måske bare skulle lære teknikken, men efter en halv time kom hun lige så trist om til mig på jordfolden.
Nogle af jer der har erfaringer med mundkurve? Hvad gør jeg??
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
feb 2008
Følger: 154 Følgere: 162 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 2.153
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Jasmin plejer at tage omkring 20-30 kg pr uge og hun eksploderer i 3 uger før hun pludselig ikke vokser mere, og med mundkurven var vi rigtig heldig at hun på 4 uge igen kunne passe sin 85cm gjord, hvor normalt har vi besvær selv efter et par måneder med en 135 cm elastik gjord.
feb 2013
Følger: 271 Følgere: 212 Heste: 1 Svar: 41
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.009
den mundkurv du omtaler har jeg en hvor jeg har klippet hullet større i bunden, som jeg har brugt til hesten som tilvending og en hvor jeg har lavet flere små huller.
Min nuværende hest fungerer dog bedst med greenguard mundkurven.
hvor imod min gamle hest bedst fungerede med grimemundkurven.
jan 2015
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 21
nov 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 237
Greenguarden lyder godt nok dyr, men hvis det er eneste alternativ, må det være sådan det er:)
Min hest er som sagt meget sart! Hun stod på boks i en periode, og kom kun ud på ridebanen at gå engang imellem. Hun fik to-tre riller hø om dagen, og vitamin og mineral bolscher, intet foder. Til trods for at hun bliver redet hver dag. Så hun kan leve af ingenting. Og skulle ikke kunne få ret meget græs, så ved ikke om hullerne er for store i greenguarden?
Vil lige tilføje at hun er leder i flokken, og kan styre de andre med små signaler, så det vil ikke hæmme hende at hun ikke kan bide:)
nov 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 237
Hun går sammen med to andre heste, men er en enespænder, så hun passer sig selv.
Det er en meget stor fold de kommer ud på til sommer, med massere af græs. Så jeg har lavet en lille fold der, som de to andre græsser på nu. Når de så har spist det lidt ned, får min mundkurven på og komme med. Så vil de to andre blive lukket ud på den store del af folden nogle timer om dagen, så de heller ikke bliver for tykke:)
jan 2015
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 21
Mundkurv