730 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Hvordan doserer du foder? Hvordan doserer du foder?

Jeg er lidt nysgerrig, i at høre hvordan du dosere foder.
Jeg har altid vejet af i et bæger, og så tage efter det mål, når jeg hælder foder op, MEN, jeg forsøgte for sjov en dag at veje 3 mål, jeg tog, og vægten svingede faktisk en del, ikke voldsomt, men i sidste ende kan det jo egentlig godt ende ud i enten over eller under dosering...
Og kan jo også betyde, at den sæk foder der var købt til en måned f.eks. kun holder 3 uger, osv.
Kom glad, hvordan dosere du foder? Vejer af, en sjat af det, og en skvis af det, en håndfuld af det eller noget helt andet? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan doserer du foder?
  • #1   23. apr 2015 Har en skovl .... Når den er "fuld" eller hvad man siger, så har jeg vejet indholdet til 250 g. Så ved jeg, at hesten skal have ca. 500 g x 2 hver dag, så den får to skovle morgen, to skovle aften. smiley

• #2   23. apr 2015
    Lige nu får hesten kun vitaminer + lucerne, der har jeg i det bæger der fulgte med foderbøtten, lavet en rød streg rundt, efter at have målt det af.

Lucerne er bare tyggetid, så det dosere jeg bare op på sjus. Det samme med resten hun får, da der ikke er vitamin/mineraler i.

• #3   23. apr 2015 ved dosering af roepiller bruger jeg et bæger hvor jeg har lavet streger så der ca. er 200 g og 400 g roepiller (tørvægt)
    Lucerne bruger jeg bare hånden
    vitaminerne bruger jeg ligeledes et bæger til dosering

• #4   23. apr 2015 Jeg brugte et krus foder, håndfulde lucerne, mål på vitaminerne (fulgte med), deciliter mål på olien og en køkkenvægt til roepillerne (-:

• #6   23. apr 2015 Mens min hest kun går på korn, får hun bare en lille halv af de skovle vi bruger til at fodre med. Der er jeg ikke så præcis. Med vitaminerne har vi et målebæger som vi bruger.

Når hun har været på fuldfoder, så har jeg også vejet mængden af et par gange, og derefter fundet et bæger og markeret på bægeret hvor meget det skal fyldes op. Den lille smule vægten kan svinge synes jeg ikke er alarmerende.

• #7   23. apr 2015 Jeg bruger øjemål. Nogle dage får de mere, nogle dage får de mindre. Gælder kun musli, da wrap er ad libitum. smiley

• #8   23. apr 2015 Vi har en skovl der rummer 1 kg - jeg har målt af og blandet min hoppes foder i en spand. Hun får 500 g morgen + aften af sort havre og champ musli, + lucerne så ved jeg at ca en halv skovl er passende smiley

• #9   23. apr 2015 Jeg har vejet den mængde hesten skal have af i et bæger, også deler jeg denne mængde ud i 3 portioner.
    I Grafiks tilfælde skal han have 1 kg foder, hvilket svare et 1 bæger fuld. Jeg fylder så bægeret med foder og deler det så efterfølgende ud i 3 bøtter. Hos Marko er det så 2 kg, altså 2 bæger foder smiley På den måde får hestene den mængde de skal have og det gør derved ikke så meget om portions mængden svinger lidt smiley

• #10   23. apr 2015 Jer mærker på vejret, ser på udsigten og på hesten.
    Jeg har aldrig forstået at heste skal have målt af på g.
    Mine har også fri adgang til wrap og halm, det græs der nu er på marken året rundt.
    Ingen kan afstemme fodret 100%
    Så mine får mere hvis de lover koldt, blæst, regn, hvis det er vindstille, tørt og lunt/varmt får de mindre.
    De ser altid fine ud og er aldrig syge.
    Mine går i løsdrift fodres en gang i døgnet, de koldeste mdr og får vitaminer efter behov, lige nu får de b vitamin i vandet, deres granulat får de rent de kommer på lidt på græs hver dag nogle gange en nat, de er fede og flotte i pelsen.
    En vallak ser ud til at skulle nedkomme snart

• #11   23. apr 2015 Nu fodres min kun med vitaminer og roepiller, samt noget lucerne. Lucernen er en håndfuld, det er MEGET varierende, men plejer at kunne tage det på øjemål. Derudover får han 3/4 mål vitaminer - også varierende. Tilskudsfoder i pulverform er nok det mest nøje afmålte, og derefter står den på ca. 3/4 L. roepiller - i opblødt form smiley
    Det eneste jeg virkelig er obs. med, er tilskudsfoderet/vitaminerne/hvad det lige skal kaldes, der består af Glucosamin/MSM, B-vitamin og YSY, da det er ret koncentreret smiley

• #12   23. apr 2015 jeg vejer det foder jeg giver smiley nogle gange (alt efter hvad det er) så vejer jeg det op og finder så et bæger der passer med den vægt så nogenlunde, og andre gange, har jeg en gammeldags køkkenvægt med skål på, hvor jeg vejer foderet op i, så det er præcist hver gang. men sådan noget som lucerne det er oftest på øjemål smiley

• #13   23. apr 2015 Jeg tager en kop/bæger e.l. Og hælder foder i og vejer op. Så ved jeg hvor meget ca jeg skal give og bruger det til at dosere smiley Ja det kan nok svinge lidt (alt efter hvilket foder) men jeg har ikke mulighed for at stå og veje op dagligt.. Ikke agter jeg at gøre det heller smiley
    Og jeg har vejet op hvor meget en porsjon skal være (250 gram) og giver dette 2x dagligt + tilskud der er meget mere nøjagtigt smiley
    Mvh TT

• #14   23. apr 2015 Har en vægt, men idag tog jeg det på øjemål, har et bæger jeg har vejret 100 g i så ved nogenlunde hvor meget der skal være i

• #15   23. apr 2015 Vit/min vejer jeg, og ved roepillerne har jeg vejet op og lavet en streg på en bøtte, og så bliver får hun der. At dette ikke er helt præcis har jeg det fint med, men vit/min er koncentreret, så der skal hun gerne have den angivne mængde.

• #16   23. apr 2015 Hov fik ikke skrevet hvad jeg bruger.

Sempercubes fra st hippolyt. Og lucerne for fylde.det sidste vejer jeg ikke.

• #17   23. apr 2015 Miss: Det er altså ikke noget at prale med at have fede heste smiley

Her har jeg vejet af i et bæger og så ved jeg hvor meget 500 gram fylder, når jeg hælder op... Det kan svinge med 10-20 gram pr bæger, men den lille mængde gør ingen forskel når vi er oppe i de mængder min får... Var det koncentreret vitamin produkt, blev det målt nøjagtigt af hver dag....

Grovfoder bliver ikke målt, der får han alt det han kan spise, inde og ude...

• #18   23. apr 2015 Ved min ene hest passer det med at et bægre er 500 gram og ved min den anden som kun skal have 450 gram, har jeg sat en streg rundt om - så får de det smiley
    Lucerne er bare sådan ca ??

• #19   23. apr 2015 Jeg vejer müsli og tilskudsfoder af på vægten.
    Jeg måler olie af på en lille bøtte, som jeg selv har markeret med streger.
    Jeg giver lucerne på gefülen, men altså ca 2 store håndfulde.
    Wrappen vejes også af, for ellers er det i hele boksen dagen efter smiley

• #20   23. apr 2015 Jeg blander foder til otte heste, så at stå og veje det hele taget simpelthen for lang tid selvom det er det mest optimale.

I stedet har jeg forskellige bægre, hvor jeg ved hvor meget de kan rumme af de forskellige fodertyper.

Vit/min vejer jeg af, da der ikke skal ret meget udsving til før det betyder noget.

• #22   24. apr 2015 Jeg bruger dl. mål.

Kommentér på:
Hvordan doserer du foder?

Annonce