{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.083 visninger | Oprettet:

Bro vs. færge ved transport af hest. {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg står i den situation at jeg skal have transporteret min kommende lånehest fra Gørding i Sydvestjylland til Grænge på Lolland.
Jeg skal selv køre hesten som planen er nu, da jeg har stor bil og trailer.
MEN, jeg har to muligheder for valg af vej, uanset hvordan jeg vender og drejer den skal jeg enten over storebælt, eller med færge fra Langeland til Lolland.
Det er en del kortere at tage færgen over, og nok også hurtigere da meget af vejen med færgen er på landevej, kontra motorvej via storebælt.
Hvad ville i vælge?
Hesten er 6 år gammel, går lige i trailer og er umiddelbart tryg ved det. Har været ude at køre både kortere og længere ture.
Under turen vil den selvfølgelig have fri adgang til hø/wrap og blive tilbudt vand et par gange undervejs!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bro vs. færge ved transport af hest.
  • #1   23. apr 2015 Jeg ville kigge på vinden. Hvor voldsom er vinden, hvis den er nogenlunde og der derfor heller ikke er høje bølger, ville jeg tage færgen smiley

• #2   23. apr 2015 På færgen kan det godt være at hesten bliver lidt utålmodig. Men hvis du vælger færge metoden, skal du nok give hesten noget at lave. Det er også den hurtigste måde at kommer der over.

• #3   23. apr 2015 Okay, det var også min umiddelbare tanke smiley

Er der nogen herinde der har erfaring med at sejle med hest? tænker lige så meget på om håndbremsen på traileren skal trækkes over overfarten og lignende?

• #4   23. apr 2015 Marie L:
    Havde tænkt at den skulle have masser af hø under overfarten, men er det nok?
    Har du haft hest med på færgen før?

jeg tænker bare at min gamle hest kunne blive utålmodig i lyskryds og lign.. men jeg ved ikke om han er typen til det.. jeg er jo absolut ikke interesseret i at han kommer til at hænge fast eller gøre skade sig selv.!

• #5   23. apr 2015 Jeg har været på færge med 2 heste og de tager det overraskende roligt (ikke samtidig) smiley
    Det var en på 9 år og en anden på 2 år

• #6   23. apr 2015 Jeg har haft hest med over med færge to gange, den ene gang med to heste og den anden gang med en hest. Alle tre heste var vant til at gå i trailer, og stod bom stille på færgeturen - og de havde altså ikke andet end hø. Jeg gik ikke ind til dem undervejs, så de fangede bare at det gyngede lidt anderledes fremfor når de kørte på vejene. Og om det gynger med færgen eller om det blæser på storebælt er jo lige slemt.. smiley

• #8   23. apr 2015 Okay, det lyder godt. smiley

Har i trukket bremsen på traileren mens i sejler over? eller har i bare trukket håndbremsen på bilen?

• #9   23. apr 2015 Altså det var min far der kørte og det er nogle år siden så jeg kan ikke rigtigt huske det, men jeg tror umiddelbart at han bare har trukket håndbremsen smiley Men den færge jeg sejlede med var ikke en hvor man gik fra hestene, det var sådan en åben én for at komme til morsø smiley

• #10   23. apr 2015 Vi har tit taget færgen og dette ville jeg helt klart foretrække såfremt rejsetiden er kortere. Hestene siger sjælendt noget til det, der er selvfølgelig larm ved overfarten, men mine har aldrig reageret på det. Mine heste har så også været vant til at stå i traileren på stævnepladser, så det gør dem intet at stå dér, evt. kan man jo give den en sliksten som underholdning, og så tjekke til den et par gange undervejs.
    Mht. bremse trækker du blot håndbremsen på bilen som du normalt ville gøre.

• #11   23. apr 2015 Vi sejler tit, det er nu engang den korteste vej til hamborg når man bor på sjælland. Jeg trækker altid håndbremse på både bil og trailer og efterlader bil i gear.

Jeg ved ikke hvordan parkeringen er på færgen mellem lolland og langeland men ganske ofte bliver man placeret på nederste dæk med hestetrailer. Det er godt for hvor meget det vipper, men det kan blive MEGET varmt dernede. Så overvej hvor meget tøj eller ikke tøj den skal have på.

Sørg for at den får væske inden du kører af sted og ellers ville jeg ikke blive bekymret. Det er slet ikke det samme for dem at stå på færgen som når man holder i kø etc. De står normalvis roligt på færgen og spiser deres hø. Jeg har en der bliver lidt bekymret, han sveder noget, så der giver jeg tynd mash inden længere ture (10 timer til polen...) og sørger for at han ikke har for meget tøj på. Det er ikke altid de vil drikke på færgen, men lad dem have adgang til vand og sørg for at tilbyde dem når du er kommet af.

• #12   23. apr 2015 De par gange jeg har sejlet med hest, der kørte jeg hen og købte billet på selve færgekontoret, og sagde jeg havde hest med. Begge gange fik vi lov til at kører først ombord, holde ude i frisk luft ( var om sommeren), besøge hesten under overfarten, samt kører først fra borde. Super service.

Hesten hyggede sig med hø, og slappede fint af de gange vi kiggede til ham. Han var rimelig vant til at kører trailer.

Mvh Charlotte

Kommentér på:
Bro vs. færge ved transport af hest.

Annonce