Bro vs. færge ved transport af hest. {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg står i den situation at jeg skal have transporteret min kommende lånehest fra Gørding i Sydvestjylland til Grænge på Lolland.
Jeg skal selv køre hesten som planen er nu, da jeg har stor bil og trailer.
MEN, jeg har to muligheder for valg af vej, uanset hvordan jeg vender og drejer den skal jeg enten over storebælt, eller med færge fra Langeland til Lolland.
Det er en del kortere at tage færgen over, og nok også hurtigere da meget af vejen med færgen er på landevej, kontra motorvej via storebælt.
Hvad ville i vælge?
Hesten er 6 år gammel, går lige i trailer og er umiddelbart tryg ved det. Har været ude at køre både kortere og længere ture.
Under turen vil den selvfølgelig have fri adgang til hø/wrap og blive tilbudt vand et par gange undervejs!
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
apr 2015
Følger: 10 Følgere: 4 Heste: 2 Svar: 1
sep 2006
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 4 Emner: 149 Svar: 1.812
Er der nogen herinde der har erfaring med at sejle med hest? tænker lige så meget på om håndbremsen på traileren skal trækkes over overfarten og lignende?
sep 2006
Havde tænkt at den skulle have masser af hø under overfarten, men er det nok?
Har du haft hest med på færgen før?
jeg tænker bare at min gamle hest kunne blive utålmodig i lyskryds og lign.. men jeg ved ikke om han er typen til det.. jeg er jo absolut ikke interesseret i at han kommer til at hænge fast eller gøre skade sig selv.!
jan 2006
Følgere: 163 Heste: 2 Emner: 800 Svar: 10.515
Det var en på 9 år og en anden på 2 år
okt 2007
Følger: 112 Følgere: 193 Heste: 12 Emner: 2 Svar: 989
sep 2006
Har i trukket bremsen på traileren mens i sejler over? eller har i bare trukket håndbremsen på bilen?
okt 2007
Følger: 112 Følgere: 193 Heste: 12 Emner: 2 Svar: 989
jan 2008
Følger: 49 Følgere: 48 Heste: 8 Emner: 28 Svar: 201
Mht. bremse trækker du blot håndbremsen på bilen som du normalt ville gøre.
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 272
Jeg ved ikke hvordan parkeringen er på færgen mellem lolland og langeland men ganske ofte bliver man placeret på nederste dæk med hestetrailer. Det er godt for hvor meget det vipper, men det kan blive MEGET varmt dernede. Så overvej hvor meget tøj eller ikke tøj den skal have på.
Sørg for at den får væske inden du kører af sted og ellers ville jeg ikke blive bekymret. Det er slet ikke det samme for dem at stå på færgen som når man holder i kø etc. De står normalvis roligt på færgen og spiser deres hø. Jeg har en der bliver lidt bekymret, han sveder noget, så der giver jeg tynd mash inden længere ture (10 timer til polen...) og sørger for at han ikke har for meget tøj på. Det er ikke altid de vil drikke på færgen, men lad dem have adgang til vand og sørg for at tilbyde dem når du er kommet af.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Hesten hyggede sig med hø, og slappede fint af de gange vi kiggede til ham. Han var rimelig vant til at kører trailer.
Mvh Charlotte
Bro vs. færge ved transport af hest.