Bred bomvidde i cm? Bred bomvidde i cm?
Jeg kigger lige lidt rundt på nettet efter brugte sadler, og ved at hesten jeg rider på bruger bred bom.
Jeg spurgte ejeren, hvilken sadel størrelse det var hun havde og hun sagde at det var en 18" og 33 wide.
Men når jeg sådan kigger på hvordan man måler bomvidden, virker det til at de fleste bomvidder i cm ligger i 20'erne?
Vil det sige, at de 33 ikke er cm, men blot en betegning (ligesom man siger bred/wide/w)? Det lyder nemlig til at 33 er bred, 32 er mellem-bred, 31 mellem osv...???
Er meget forvirret, så håber I kan hjælpe
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.373
Alle mærker har forskellige betegnelser for bom str
Passier har fx 16 forskellige bomstr
Og stubben har fra 28-34( smal til bred)
Windsor, kentaur ect kører med fit 1-4 osv osv
Husk at selvom bom str BURDE passe i cm, så skal der være plads nok i kammeret, anlægsfladen skal passe hesten korrekt samt at sadlen skal ligge lige i vægt - dette kan du aldrig regne dig frem til
Det er en større videnskab , og derfor ikke "bare" nok at købe en bred 17 el 18" sadel som hesten måske plejer at gå med. Der er kæmpe forskel på opbygningen af sadler afh af mærker og model.
Derfor er det helt tosset ikke at gøre brug af en sadelmager - disse har også brugte sadler
Held og lykke
jul 2011
Følgere: 4 Svar: 297
Stubben bruger også mål som 28 - 32 cm
Prestige har lidt nogle andre mål fx er 34 cm mellem.
Og Passier har mål sidst i tyverne
I virkeligheden har det noget at gøre med hvor lange benene på kopfjernet inde i sadlen er. Jo længere de er, jo længere er der mellem de to kopfjern ben, hvis du forstår.
Så hvis du kender mærket på sadlen, kan du google hvad deres mål er for bred osv
mar 2015
Følger: 13 Følgere: 11 Emner: 10 Svar: 16
Vil bare gerne vide hvor mange cm en bred bom er, så jeg har noget at gå efter
Det ville jo ikke være fedt at købe en sadel, som er for lille (eller for stor) til at den overhovedet ville kunne tilpasses hesten
Bred bomvidde i cm?