{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.035 visninger | Oprettet:

Udkig efter ny hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg er gået igang med at kigge efter ny hedt da min vallak har konstateret en alvorlig gaffelbåndsskade i sommers, han skal dog til sidste scanning på onsdag hvor beslutningen så skal træffes.

Men dem jeg var fundet nu har f.eks. Tætsiddende torntappe men viser ingen tegn på der er noget galt under rytter selvom den bliver presset. Og er der en som har noget med skulderen og træder ikke rigtigt under sig, den sidste er så kun redet 4 gange siden oktober sidste år.
Men hvad er jeres erfaringer med køb af ny hest? Vil i tage chancen og håbe eller vil i kigge videre selvom man nok havde fundet HESTEN som man føler sig tryg ved og den har hjertet med?
For syntes efterhånden er det svært at finde noget til en fair pris uden den fejler det ene eller det andet

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udkig efter ny hest
  • #1   6. apr 2015 Jeg ville aldrig købe en ridehest med skavanker, for man ved med garanti at det nok ikke bliver bedre.

• #2   6. apr 2015 Ville finde en sund og rask hest, hvis jeg var dig, men det bestemmer du selvfølgelig selv. smiley Jeg synes personligt bare, at det er noget af et sats at købe en i forvejen "skadet" hest, det er simpelthen for stor en risiko efter min mening. Så hellere smide lidt ekstra penge efter en hest uden problemer. Den rigtige skal nok dukke op, og jeg tror bestemt, at hvis man leder længe nok, så finder man den helt rette smiley

• #3   6. apr 2015 Blive ved med at kigge.. Man skal ikke lave et forhastet køb. Det gjorde jeg desværre med min først hest, og står nu med en spathest.

Men har i julen købt to nye, som egentlig ikke var på markedet offentligt, ved at lave en købsannonce. De passede totalt mine krav, en rigtig god pris, og ingen fejl i fysikken eller sindet. Så det er mit råd til dig, lav en købsannonce så folk med hesten der passer dine krav kontakter dig, istedet for at du går på kompromis!

• #4   6. apr 2015 Det afhænger jo helt af fejlens art.

Vi har netop fået ny hest som har adamskrog på begge bagben -det er 100% uden betydning for hestens brug, så ingen ko på isen der.

Min vallak har en mus i den ene kode -den overså dyrlægen så ved handelsundersøgelsen i sin tid, så det blev først opdaget tilfældigt ved en undersøgelse for et par år siden, men med dens placering og størrelse, havde jeg godt turde købe selvom jeg havde kendt til den dengang.

En hest med en skavank man ikke ved om betyder noget, ville jeg ikke købe, og da slet ikke når den ikke har været i kontinuerlig ridning i lang tid -havde den nu været redet dagligt i flere år, og på den måde vist sin holdbarhed, kunne det muligvis overvejes (hvis den var billig nok), men dælme ikke når den stort set har stået stille siden oktober, og når dens problemer ovenikøbet viser sig under ridning

Man kan få ret meget hest for pengene pt, så der er absolut ingen grund til at købe sig til problemer.

Kig videre og find en sund og rask hest, det er du langt bedre tjent med. De findes -man skal bare give sig tid til at finde den rette, istedet for at forvente at købe hest på et par dage

• #5   6. apr 2015 De ting, du skriver, har generelt ualmindeligt lidt at sige i forhold til hestens tidligere såvel som fremtidige sygdomsforløb.

Når jeg kigger på hest (for andre - har ikke kigget til mig selv de seneste 5-6 år), er det væsentlige ikke, hvilke skavanker de har nu, har haft eller har mulighed for at få. Det væsentlige er, om den tidligere har haft skader, som den a) har stået stille af, b) har haft gentagne gange eller c) på anden vis har været påvirket af i relation til ridning.

Mindst 90% af alle heste har handelsfejl eller anmærkninger på den ene eller anden måde. Lad mig lige demonstrere, hvad jeg mener.

Ex: Orchard Freedom red jeg GP på i springning og EM på i military. Altid fejlfri, altid med placering og aldrig nogensinde med en sygedag. Med rytteren inden mig gik han GP springning. Med rytteren efter mig går han GP springning og har vundet sølv til NM i military. Altid fejlfri, altid med placering og aldrig nogensinde med en sygedag. I dag er han 20 år og kører stadig samme stil.

9/10 danske dyrlæger ville uden tvivl kigge på ham trave på hård bund og rynke på næsen. Nu har jeg så generelt også ret ringe tiltro til danske dyrlæger, men det er en anden sag ;=)

Ex: En af mine veninder får altid tjekket hesten i hoved og r.., inden hun så meget som overvejer at købe den. Hvis den har så meget som skyggen af en anmærkning, vil hun ikke røre den, og den skal være rgtgr 1. Hun har lige fået aflivet 4. hest i streg.

Min pointe? Track record over vet record - til enhver tid.

• #6   6. apr 2015 Der findes mange sunde og raske heste så kig lidt endnu:-)
    Har lige selv købt en som er helt i orden så de findes altså...

• #7   6. apr 2015 Held og lykke med din hest, på onsdag er det et år siden jeg fik dommen på min, som også havde en alvorlig gaffelbåndsskade, der var desværre kun en vej for ham.

- Jeg ledte i lige knap 8 måneder før jeg fandt den perfekte. Der er bestemt ingen grund til at købe sig til problemer, så jeg ville lede videre og vente til du finder en som ikke fejler noget og samtidigt er drømme hesten.

• #8   6. apr 2015 Altså hvis dyrlægen siger god for at det ikke får betydning så ser jeg ikke noget galt i det. Jeg kiggede engang på en hest som havde en tætsiddende torntap, og dyrlægen spørger så hvad vi skal med hesten hvis vi køber, hvor vi svarer at den skal bruges til ridning og spring, og den skal blive hos os, måske vi vil avle på den (hoppe). Hvor han siger at hvis det er det vi vil så har det ingen betydning, det eneste det kan have betydning for er prisen ved videre salg, og det er jo klart smiley

• #9   6. apr 2015 Caroline -jeg er for så vidt enig i at man ikke skal kassere ved antydningen af en anmærkning uanset hvad denne måtte være.

Men når TS fortælle at den ene hest faktisk ikke rigtigt har lavet noget og alligevel allerede har mærkbare problemer med hvadend den nu fejler, så ville jeg altså pænt takke nej og lede videre.

Min vallak har som nævnt mus i et bagben -han er 18 år, har gået spring, lidt let military samt kørsel på landsplan... han bruges stadig, omend kun let, men det er hverken mus eller tidligere skader der er skyld i hans pensionisttilværelse. Det er derimod gigt i koderne, noget en handelsundersøgelse jo ikke havde kunnet forudse.

Jeg er ikke hysterisk hvad anmærkninger angår -men nogle anmærkninger får mig altså til straks at sige nej, andre vil give mig betænkninger, men vil kunne accepteres hvis hesten har været redet kontinuerligt i længere tid uden problemer. De heste TS nævner har netop IKKE været kontinuerligt brugt i længere tid (den ene har kun været redet 4 gange siden oktober). Så springer jeg altså fra, når de har anmærkninger det er uvidst om får betydning.

• #10   6. apr 2015 Michelle, du har vist ikke læst og/eller forstået (hele) mit indlæg ... :=)

• #11   7. apr 2015 Jeg ser det som allermest betydningsfuldt at du skal gøre op med dig selv, hvad du gerne vil bruge din kommende hest til. Hvad skal den egentlig kunne holde til og hvad er du villig til at betale for den så?

Pris og kvalitet hænger oftest sammen og har man ikke pengene til det man gerne vil, må man prioritere og vente til man har pengene eller skrue ned for forventningerne til hestens kunnen.

Jeg vil til enhver til aldrig købe en hest hvor jeg var i tvivl, uanset om det var i forhold til pris, færdigheder, sygdom/skavanker osv. Har bedst erfaring med at ''er du i tvivl - er du IKKE i tvivl'' (forstået: så er der ikke noget at være i tvivl om)

• #12   7. apr 2015 jeg har samme problem med at finde HESTEN som både har en fair pris og ikke fejler noget, men hvis jeg fandt den rette hest som har en lille skadet kunne jeg godt købe den.

Kommentér på:
Udkig efter ny hest

Annonce