Ubehagelige oplevelser med heste? {{forumTopicSubject}}
Har I oplevet noget ubehageligt med heste? Noget hvor I bagefter tænkte "Wow, det kunne virkelig være endt galt"?
Dette er mest et "hygge-emne" for, at høre hvilke ting I har oplevet.
Så sent som tidligere i dag, slap hingsten løs ude på udendørsbanen hvor jeg red med min ponyhoppe. Først slap han fri fra hans ejer ude på den mindre bane, men da hegnet ikke var helt lukket ind til der hvor jeg red, hoppede han bare over. Han havde retning direkte mod min hoppede, men han ændrede dog mening og løb væk lige før. Hegnet er kun omkring 80 cm., og hingsten springer normalt 110 i bane, så han kunne nemt hoppe over hvis han ville. Heldigvis var han for ophidset til, at tænke på min hoppe. Han styrtede rundt, og til sidst var der kommet 5 piger til for, at hjælpe med at fange ham. Der skete ingenting med nogle personer eller min pony, men jeg ved ikke med hingsten. Han gled i et sving og farede jo rundt. Tænk at sådanne ting bare kan komme, helt ud af det blå!
En anden gang var jeg på tur med min veninde og hendes pony. Hun red og jeg gik. Vi skulle over en bro, med en motorvej under. Der var vejarbejde på broen (dog arbejde de ikke da vi gik over), hvor der var nogle "kanter" på ca. 30-40 cm. mellem fortovet og vejen. Min veninde var hoppet af og trak, da han var rimelig bange for bilerne. På et tidspunkt stoppede han op, og da en bil kørte forbi ham igen, blev det lidtfor meget for ham. Han lavede et lille hop, og "væltede" hen over kanten. Hans ene bagben lå ovenpå kanten, mens han prøvede at skubbe sig væk fra den. Min veninde stod bare og græd, så jeg skyndte mig at hoppe over til ponyen og hjælpe ham, så meget som jeg nu ellers kunne. Bilerne var stoppet, men det var kun personer fra de biler der holdt bagerst som skyndte sig hen for, at hjælpe! Til sidst kom ponyen op at stå, og en mand tilbød os at følge os lidt af vejen. Der skete intet andet end et par småskrammer, en lidt ridset bagsvidsel og 2 stks skræmte piger.
Kom endelig med jeres ubehagelige oplevelser!
- hold venligst jeres negative og bedrevidende kommentarer for jer selv
Vedhæfter lige et billede af min smukke og dejlige hoppe! (forstår godt hingsten, hihi!)
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 236 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.095
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 121
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
Hesten kom ikke til skade og jeg red resten af turen hjem.
aug 2006
Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 445
apr 2012
Følger: 74 Følgere: 47 Heste: 4 Emner: 50 Svar: 990
aug 2006
feb 2015
Følger: 87 Følgere: 46 Heste: 1 Emner: 42 Svar: 363
okt 2011
Følger: 48 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 1.139
Her for en 2-3 år siden red jeg i en Ponyklub, jeg skulle så ride en af de heste som stak af næsten hver gang der var rytter på Jeg siger allerede inden at jeg tror den stikker af med mig til ridelæren, hun siger så bare "nej, nej" og jeg begynder så at sadle op og trække ind i ridehallen. Det går meget godt indtil vi skal til at trave over et par små spring, det første spring går super....
Vi sætter i trav imod andet spring og så sætter hesten i galop og løber udenom, den løber en 2 hele kortsider, 2 hele lang sider i FULD galop
Jeg styrer den så ind over midten og hopper af, min ridelære tager så fast i hesten også løber jeg ud fra ridehallen og JA jeg græd mega meget
Jeg turde ikke ride i galop i ca et halvt til et helt år efter og kunne mærke at bare i trav kom mit hjerte helt op i halsen... Den dag idag er jeg heller ikke glad for galop
Og ugen inden jeg red hesten var der en der blev hentet i ambulance fordi hun var røget af den skøre hest..
okt 2011
Nå men efter den oplevelse med hesten der stak af, så fik jeg lov at ride de mere rolige heste....
Men det varede så også kun i ca 2-3 måneder så bliver jeg så tildelt en af dem der sparker, jeg siger så at jeg ikke har lyst og begynder så faktisk at græde ...
Jeg tager så hjem uden at ride, de 5 gange efter for jeg så tildelt den samme hest!!! Jeg vælger så at stoppe, og havde indtil i sommers ikke redet i 1-2 år!
okt 2011
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
En anden gang red jeg uden sadel og vi skulle ride hen over en kirsebær plantage. Hesten jeg rider bliver bange og løber. Foran os var der lave grene. Jeg er så heldig at jeg både klarer at lægge mig så flad ovenpå hesten og holde balancen i fuld galop. Dog rammer min fod et af træerne og jeg har ondt i dagevis
En anden gang var da jeg havde genoptrænet min hoppe i to mnd kun i skridt. Vi havde begyndt at trave lidt og jeg ville give hende en lille galoptur. Hun tager så biddet og løber og løber.. Jeg kunne heldigvis dreje hende rundt på den store mark, men i min lorte sadel uden støtte og med fladt sæde (wintec spring) havde jeg ikke en jordisk chance for at stoppe hende. Så jeg klamrede mig fast i de fire runder hun løb og håbet hun ikke ville snuble eller bukke e.l. Det gik sindssyg stærkt. Havde jeg faldt af der, tør jeg ikke tænke på hvad der havde sket
Ellers så har jeg måtte smide mig af hende i galop da gjorden på western sadlen røg op så sadlen gled rundt.. Kan skrive under på at det ikke er nemt i sådan en sadel.. Endte med blod næse og hovedpine..
En af mine gamle parter (lige før jeg købte Tindur) var jeg ude at ride på tidligt på foråret. Vi galoperte op ad en bakke. Vi stopper altid på toppen men Oliver ville hjemad så han fortsatte bare..på den anden side var der sne og is, og der kom en skrap sving hvor der lå is jeg drejet så Oliver for at få ham stoppet men han hoppede så bare videre rundt og løb, jeg mistede balancen og kunne ikke gøre andet end at smide mig af da jeg ikke kunne nå at genvinde balancen og stoppe ham før svingen jeg var bange han ville glide og lande ovenpå mig da jeg gled af ham slog jeg hovedet så jeg så måner og stjerner og det blev lidt sort i nogle sekunder, jeg mistede vejret også men der skete ikke mere. Oliver løb hjem og jeg ringede og sagde han kom. Der kom en dame løbende da hun så ham komme galoperende uden rytter. Da jeg kom hjem i stalden var de begyndt at sadle ham af men nope! Han skulle kraft.... Mig ikke lave sådan et nummer med mig, så hesten blev sadlet op igen og skulle ud at ride lidt for det er MIG der bestemmer hvornår vi skal hjem!
Mvh TT
Dette var bare et lille uddrag.. Burde måske skrive bog
aug 2006
okt 2011
Men var hun ikke fra Christiansfeld så?
aug 2006
apr 2011
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 8 Emner: 17 Svar: 510
Ubehagelige oplevelser med heste?