{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.317 visninger | Oprettet:

Er hjelmen blevet et helle? {{forumTopicSubject}}

Okay, HG'ere .... Nu vil jeg tage en debat op, som i sandhed nok er for kompleks til, jeg selv forstår den. Here we go!

Jeg følger (delvist) Rick Gore på Youtube. Ikke, fordi jeg nødvendigvis er fan af ham, men han siger ind i mellem nogle gode ting. Andre gange nogle knapt så gode. Hans profil hedder "Think like a horse", og på sin kanal lægger han videoer op, hvor han forklarer forskellige ting, og debatterer ting, som nu engang findes i hesteverdenen.

Mange mærkelige ting har han sagt, men da han begyndte at debattere, at ridehjelmen er blevet et helle, må jeg indrømme, jeg alligevel begyndte at overveje det. Er den nu det?
Vi ser ofte, at folk fare helt i flint, hvis den enkelte rytter rider uden ridehjelmen. Men ifølge Gore, beskytter ridehjelmen trods alt kun dit hoved, og selvom det er et ganske vigtigt element, så bevirker hjelmen ikke, at resten af din krop ikke kommer til skade. Men - vi kan erstatte en finger, vi kan hele en brækket knogle, men vi kan ikke kurere en hjerneskade.

Ifølge Gore, er det en stigende tendens, at mennesker gør langt mere farlige ting, hvis de føler sig beskyttede. Med andre ord: Folk, der gider med ridehjelm, gør farlige og dumme ting.
Okay, det var nok lidt fortolket. Men mere eller mindre det, han mener. Han mener, at ridehjelmen er blevet et helle - en "undskyldning". Jo mere jeg skriver her, jo dummere lyder det i mit hoved. Selvfølgelig er hjelmen ikke en undskyldning - en hjelm beskytter bare dit hoved. Den har aldrig haft til opgave at beskytte dit håndled eller dit skinneben, men er det efterhånden ikke blevet det? En hjelmløs rytter brækker benet, når h* falder af, og straks lyder det: "H*n havde ikke hjelm på, hvis hun havde haft, var det aldrig sket." <-- Opsat, men mere eller mindre korrekt .... Eller hvad? Måske er hjelm-politikken bare anderledes på den anden side af Atlanten, hvad ved jeg.

Rick Gore, "Are horse riding helmets bad, Part 1":
"Am I saying you shouldn't wear a helmet? No.
I'm saying that wearing a helmet does not protect you. Wearing a helmet does not increase your chances of not getting hurt."

Rick Gore om ridehjelme her:

Part 1) https://www.youtube.com/watch?v=37amujWG6tQ

Part 2) https://www.youtube.com/watch?v=qiUTFmAwiGM

Rick Gore er en meget speciel Texas Roper, og han har nogle meget stærke meninger.
Hvad er jeres mening? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er hjelmen blevet et helle?
  • #2   2. apr 2015 Alt med måde.
    Jeg synes ikke at ridehjelmen er blevet et helle - eller en undskyldninger for at gøre mere dumdristige ting - i hvert fald ikke for mig.
    Men jeg kan godt se logikken i det han siger; at det (for mig) giver bedst mening at ride med hjelm, for den beskytter altså en hel del mere end nogle folk gider at indrømme. Ja, jeg er én af dem der synes det er fandens egoistisk, naivt og barnligt at ride uden hjelm. MEN man skal heller ikke over i den anden grøft hvor man så tror, at man er uovervindelig bare fordi hovedet er beskyttet.
    Så det jeg går ud fra er egentlig: alt med måde - også med hjelmen smiley

• #3   2. apr 2015 Andre må mene og gøre med hjelmen som de vil.

Men JEG rider MED hjelm ALTID! Jeg rider også med sikkerhedsvest på min unghest. Han er super flink og stabil, og redet snart sammenlagt knap 5 måneder. Jeg er slet ikke begyndt at overveje at tage den af.

Jeg rider med hjelm fordi det er jeg vokset op med. Har redet i mere end 25 år, og jeg har ALDRIG redet uden.
    Som at sikkerhedsselen i bilen er en vane.

Jeg ved godt at den ik frelser mig hvis uheldet virkelig er ude, men den gir en beskyttelse mod hovedtraumer - og de kan ikke altid fixes - som mange andre kropsdele kan.
    Jeg gør det af respekt for mig selv, fordi jeg har mit liv kært. Men så sandelig også af respekt for min familie, som ik skal miste mig, hvis en hjelm ku sikre mig livet.

• #4   2. apr 2015 Og nå ja, jeg føler mig bestemt ikke i en top sikker zone når jeg har hjelm på. Jeg er en forsigtig rytter, og bestemt ikke modig.
    Uden hjelm er bare ikke en mulighed.
    Det er hjelm på, ellers ingen ridning.

Jeg vil stadig være hende der er ved at skide grønne nisser ved mange ting, en hjelm gør mig ik mere modig.

• #5   2. apr 2015 Jeg ser nu heller ikke folk gøre dummere ting, bare fordi de har fået smækket en hjelm på toppen. Måske inden for andre sportsgrene føler man sig mere beskyttet af div. udstyr, men der er det oftest også en selv som styre (div. motocross, cykling mm.) Men jeg tror alligevel, at alle vi rytterer ind i mellem for husket på at det altså alligevel er 700 kg. vi har under os, og derfor aldrig kan vide os sikre. Og for mit vedkommende er det da i hvert fald nok til ikke at kaste både hesten og jeg ud i hovedløse ting.

Min Nabo, gammel spring/millitarry rytter har fortalt skrækhistorier om folk der døde eks. som følge af svær hjeneskade under træninger samt stævner. Jeg rider aldrig uden hjelm, kommer aldrig til det, lige gyldigt hvor meget eller hvor lidt den dækker smiley

• #6   2. apr 2015 Det er da noget vås.. Hjelmen på, vi har kun en hjerne.. Jeg vil i hvert fald ikke risikere noget.. Desuden er der så mange super flotte hjelme efterhånden, der er da en for enhver smag!

• #7   2. apr 2015 Wow. Super spændende debat, som jeg glæder mig til at følge! Jeg tror på der kan være nogen, der føler sig urørlig med hjelm på og tænker 'så er jeg godt dækket ind'. Jeg synes den er lidt svær men et sted tænker jeg det er som at cykle på cykel uden hjelm. Der føler de fleste sig indeed superior og cykler uden hjelm fordi 'det sker da aldrig for mig'. Ved godt en cykel og en hest ikke er det samme men tænker på måden at beskytte sig på. Damn håber det gav mening smiley
    Vil dog sige jeg på ingen måde er mere modig af at ride med hjelm (kunne aldrig finde på at ride uden), men ind inmellem ville jeg da ønske jeg kunne rulle mig ind i alt muligt, som kunne beskytte mig mod alt - men sådan er verden bare ikke og en hjelm og evt vest er det vi har. Jeg er lige ligegyldigt hvad bekymret for om der sker mig noget 'hvis nu'

• #8   2. apr 2015 Jeg vil så sige at jeg var faktisk nået vildere den gang jeg red uden hjelm i 6måneder end når jeg havde den på..
    den gang jeg red uden hjelm var det på ture, sprang op til 75cm, jordeture i grime og træktorv med masser af bukspring, og kunne blive ved.. sådan red jeg rundt i 6måneder..

de gange jeg er faldet af i mit liv har faktisk aldrig været ved vilde ting, det har været en hest der stoppede foran et spring fordi jeg gav forkerte signaler, eller os har det været fordi hesten er blevet bange, heldigvis er alle de gange jeg er røget af foregået med hjelm og den dag i dag sætter jeg mig ikke op uden hjelm på hovedet, er landet på hovedet 2 gange med hjelm så nu tør jeg slet ikke uden hjelm.. så for mit vedkommende er hjelmen ikke en undskyldning til at være vildere, men en sikkerhed for at skulle jeg falde på hovedet ender det med stor sandsynlighed ikke så galt som uden hjelmen, og heller en brækket arm end kraniebrud, hjerneskade osv..

• #9   2. apr 2015 Jeg har lidt delte meninger om ham Rick... Nogle ting synes jeg manden har helt ret i, men andre gange synes jeg egentlig bare han er et plaprende fjols og dum at høre på.

Jeg har altid min hjelm på og jeg synes ikke det er en god ide at ride uden hjelm. Selvfølgelig beskytter hjelmen ikke mod en brækket ryg, ben, arm osv, men den beskytter mit hoved, så jeg ikke får åbent kraniebrud eller bliver hjerneskadet, hvis jeg skulle være så uheldig at at falde af og slå hovedet. Jeg tør ikke ride uden min hjelm, ligemeget hvor rolig og rar hesten er. Og jeg ville aldrig lade nogen ride min hest uden hat på. Også selvom de er over 18.

Men når det så er sagt, så blander jeg mig ikke i hvad andre mennesker gør på deres hest og hjelmen er heller ikke en undskyldning for at ride med hovedet under armen. Når man er voksen bestemmer man selv og vil man ride uden hjelm, jamen, så er man velkommen. Bare ikke på min hest.

• #10   2. apr 2015 Jeg hader at have hjelm på, virkelig hader det, den er træls, jeg føler mig kvalt og er generelt bare en træls ting, men ridning uden hjelm er total udelukket!
    Jeg er (utrolig nok) kun blevet smidt af 2 gange i mine 20 år med heste og sidste gang var jeg ekstrem glad for, at jeg havde den på!
    Jeg røg af i en vending, på bedste spanske manér, ryger ned på måsen og slår baghovedet ind i hegnet på ridebanen... smiley
    Til alt held, slipper jeg med en mindre skade i nakken, hjernerystelse, mindre hukommelsestab (jeg kan kun huske ganske få sekunder af episoden, og det meste har jeg fået fortalt af min far, som var til stede) og et øm haleben...
    Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der ville være sket, hvis ikke jeg havde den på... smiley

Men om folk føler sig mere "udødelige" med ridehjelm ved jeg ikke, det er ikke noget jeg er stødt på og personligt føler jeg mig på ingen måde mere bestykket med hjelm, den forhindrede trods alt ikke en øm r*v eller en skade i nakken. smiley

• #11   2. apr 2015 Har ikke lige set videoerne, men læst din tekst. Og jeg må da sige at jeg føler mig helt klart mere sikker med hjelm og sikkerhedsvest når jeg springer. Jeg lægger især meget mærke til det når jeg skal springe, fordi jeg tit er kommet i sadlen unden vesten, og så er jeg helt nød til at hoppe af heste og rende ind og hente vesten, for ellers tror jeg næsten ikke på at jeg kan springe. Jeg er næsten 100 % sikker på at jeg ikke turde hoppe de højder uden vest som med, så ja den gør mig helt klart mere modig. Og er ret sikker på at hjelmen har næsten samme effekt under dagligdagens ridning, jeg tror heller ikke jeg turde ride lige så stærkt på tur hvis jeg ikke havde hjelmen på smiley

• #12   2. apr 2015 Melanie: Jeg har lidt delte meninger om ham Rick... Nogle ting synes jeg manden har helt ret i, men andre gange synes jeg egentlig bare han er et plaprende fjols og dum at høre på. <--- Jep, well said smiley

• #13   3. apr 2015 Ikke for mig i hvert fald. Jeg er noget så forsigtig en rytter, og uden hjelm tør jeg simpelthen ikke sidde på en hest :3

• #14   3. apr 2015 Vel, mit hoved er for intelligent og værdifuldt til at risikere at få hovedskader der kunne blive forhindret med en hjelm på. Men hvis andre mener at de ikke har noget der er værd at passe på så må de selv om det!

Mvh TT

• #15   3. apr 2015 Nej jeg føler mig ikke mere "sikker" med min hjelm på, jeg kan stadig falde uheldigt og brække min nakke. Men det kan jeg også ved at stå ud af sengen smiley
    Men jeg ville ikke kunne tilgive mig selv vis jeg endte som en grønsag fordi jeg tog min hjelm af! Så jeg har altid min hjelm på, men selvom den er på rider jeg stadig med stor omtanke og undgår helst at ende i farlige siuationer med min hest. Det er trods alt 400kg flugt dyr med egen vijle som jeg sidder på.

• #16   3. apr 2015 På med den ridehjelm :)!

Jeg rider altid med hjelm på andres og min egen store hest, kan godt finde på at hoppe op på ponyer uden hjelm

Min mor er idag skadet for resten af hendes liv. Faldt af med hjelm på og fik kraniebrud og ptss efterfølgende !!!..... Det vil jeg ikke ønske for nogen

• #17   3. apr 2015 Den dag jeg blev kylet af for fuld musik og landede direkte på hovedet, der var jeg rigtig glad for min ridehjelm.....
    Jeg tør under ingen omstændigheder sætte mig op på en hest uden hjelm. Jeg har stadig skader i hovedet, efter den gang. På trods af at jeg havde hjelm på!
    Hjelmen får mig bestemt ikke til at gøre mere farlige ting til hest. Alle de uheld jeg har haft, har gjort at jeg er en pivskid uden lige.
    Så en hjelm er bestemt ikke noget helle for mig. Hjelmen gør at jeg tør sidde på hesten.

• #18   3. apr 2015 Jeg vil enlig delvist give ham lidt ret i, at man har tildens til at gøre nogle mere dumdristige ting, hvis man har hjelmen på.
    Men har også den holdning at hjelmen skal på ligemeget hvad, men jeg blander mig ikke i, om andre har hjelm på. Da der ikke er noget der kan pisse mig mere af, end når folk skal blande sig i andres ridning, og hvilket sikkerhedsudstyr de har på, da det er en personlig sag. Håber det gav mening smiley

• #19   3. apr 2015 Jeg mener ikke at hjelmen er blevet et 'helle', men den er klart det vigtigste beskyttelsesgrej. Som du selv siger, så kan knogler hele, men det er meget mer kompliceret når det gælder kraniet.

Derudover så er det meget svært at beskytte resten af kroppen. En sikkerhedsvest er god, men den hjælper f.eks. ikke på halebenet samt det enorme smæld, som du risikerer at få op igennem ryggen.

Havde folk betragtet hjelmen som et "helle", så ville man ikke se så mange som opgiver de vilde grene af ridesporten som f.eks spring og oplæring af ungheste.

• #20   3. apr 2015 Jeg ville aldrig ride uden hjelm! Jeg kan ikke se grunden til ikke at bruge fem sekunder mere på at tage en hjelm på istedet for en dag at ende med slet ikke at kunne ride smiley
    Men jeg tror også at mange kendte brugere på fx instagram skriver "se, jeg havde altså hjelm på så..."

Kommentér på:
Er hjelmen blevet et helle?

Annonce