13. mar 2013 Følger: 116 Følgere: 1123 Heste: 10 Annoncer: 26 Emner: 7 Svar: 147
Revner i hovene :-( {{forumTopicSubject}}
Ved godt dette er lidt langt men står lidt med håret i postkassen omk min ene hest (INGEN negative kommentar) Havde smed onsdag i sidste uge som normalt og så så vi på den ene at den havde hul på indersiden af den ene baghove og smeden mente at den måske havde haft en hovbyld. Han går så viderer til det næste bagben og der har den det også begge hove på ydersiden inde i hoven mellen hovvægen og sålen ( der hvor smeden normalt sætter sømmene når han giver sko på ). Men kommer så i tanke om at jeg har set den stå og sparke i boksen efter de andre hvis de driller ham, ikke noget slemt bare at han makere over for dem.. I tirsdags kommer smeden så igen men af anden grund og vi snakker om at jeg har fået nogle boots/sko til ham når vi går tur så det ikke ødeligger hoven mere og da han også har meget tynde såler på forbenene... Men da smeden nu er der vil han lige se om det er blevet være siden i onsdags og ser på alle 4 ben og nu har han det på alle 4 hove Både smeden og jeg hiver os selv i håret mm og kan ikke rigtig finde en forklaring på dette.. Går så hjem og søger på nettet om hvad det evt kunne skyldes og finder et link på nettet som jeg sender til smeden. Ringet så til ham i går for at høre om han havde set dette link hvad hans vurdering evt kunne være, han har også set i hans lære bøger for at finde ud af hvad det evt kunne være... Dette link jeg fandt var at det evt kunne være var = Hovvægsforrådnelse fundet på dyrlægevagten.dk.. Det passer på beskrivelsen af dette, da det eneste der er endret er at de, de sidste 2 mdr har stået på halm. Inden det har de altid stået på træpiller, som jeg blev enige med smeden om at det skulle de igen for at bunden var så tør som muligt, ellers kunne det også være at han skiftet sålen i hoven selv om jeg ikke tror det er dette Ligger billeder af hovene i kommentar. På bagbene har smeden renset hullet ud på begge bagben som også kan ses på billederene... Er der nogle af jer der har oplevet dette med jeres heste? Jeg har i hvert fald ikke...
mar 2013
Følger: 116 Følgere: 1123 Heste: 10 Annoncer: 26 Emner: 7 Svar: 147
mar 2013
mar 2013
mar 2013
maj 2013
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 317
Døjer faktisk lidt med det samme med min, og det er kommet pga. Sukker/ stivelse fra græs og foder. Hans er dog kun på forhovene.
Nu hvor jeg er blevet opmærksom hvorfor det er kommet, har jeg behandlet med et produkt der hedder artimud - og han får ingen sukker eller stivelse i foderet. Dog er skader på hovene langsomme at reparere på, da de jo vokser rimelig langsomt. Men efter jeg begyndte med artimud er revnere ikke særlig dybe, og så bliver flængerne taget lidt af hver gang min trimmer kommer.
mar 2013
maj 2013
Mmh.. Hvad med græs? For de meget af det?
maj 2013
Det har i hvertfald hjulpet hos mig
mar 2013
Revner i hovene :-(