Fri adgang til wrap? Overspisning? {{forumTopicSubject}}
Jeg læser ofte at folk anbefaler fri adgang til wrap og det ville jeg da også fortrække hvis det kunne lade sig gøre
Har i allesammen sådan nogle "nemme" heste det bare kan gå med wrap 24/7?
Jeg er nødt til at styre hvad mine får, ellers æder de konstant og bliver alt for tykke..
Tænkte bare om det kun var mig der havde det "problem"?
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 819
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 592
Men fik de fri wrap ville de æde en bigballe om dagen
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 6 Svar: 690
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Men hendes 2 foldveninder ka SLET ik finde ud af det - Zeppelinerheste.
3 heste, spiste 700 kg 10 dage, og det var ik min hest der var tyk.
Desværre for mig, for så sku der rationeres, og det sku være så nemt med døgnfold...
Så nej, du er ik den eneste
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
For hende ville det sikkert betyde at hun blev utrolig fed, forfangenhed og generelt ville det aldrig gå. Første gang hun var indlagt (skulle opereres) havde min mor lavet en foderplan, men eftersom de kunne se at hesten var halv fuldblod mente de at den fik alt for lidt, og derfor gav de hende lidt ekstra hø og wrap. Det resulterer i at hun skulle på slankekur blot pga. den lille smule ekstra.
Derfor fungerer det super godt at hun står et sted hvor der er HIT system. Wrap og hø tildeles af en computer hele døgnet igennem og hun får derfor mad hvert 20. Ende minut medmindre hun selvfølgelig ikke går ind i foderautomaterne.
Min pony og part står samme sted og stort set alle slags heste trives super godt når se lige har vænnet sig til det.
De går forresten i udendørs løsdrift me en hel masse læmuligheder (blandt andet et den gamle staldbygning ombygget til sove/læ sted)
feb 2008
Følger: 154 Følgere: 162 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 2.153
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Tror ikke jeg ville give fri adgang til wrap, det har noget mere FE i forhold til hø.
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hun har fri adgang, forsøger også og lave det på folden, men ikke altid jeg får slæbt nok ud. Gætter på hun ville tabe sig gevaldigt uden det.
Man kan gøre meget for at give adgang ad libitum fx med analyse på, slowfeeder net, blande rundt med godt halm, skære ned på fuldfoder osv.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jul 2007
Normalt får de vitaminer og mineraler x 1 om dagen og en lille håndfuld lucerne x 1 om dagen. De får deres wrap fordelt om 2 gange morgen og aften når,de kommer ind.
Da jeg passede dem lavede jeg lidt om på det, ejeren gav frie tøjler....
De fik en lille portion wrap når de kom ud om morgenen
Til kaffebord fik de igen en lille portion wrap
Når de kom ind fik de deres krybbefoder
Og til sengetid fik de wrap igen.
De overskred ikke deres dagligt ration, med begyndte at levne af deres wrap. De får streng afmålt wrap da den ene har være forrangen og den anden er lidt småbuttet.
Da hun igen kom hjem og begyndte at fodre som hun plejede, blev alt igen spist, hvert et strå...
Min teori.... Heste der lærer at der altid er mad, grovfoder ikke, de er ikke bange "for at dø af sult", de kan godt levne lidt, de kan godt gå til og fra, for de ved der stadig er mad når de kommer tilbage.
Den samme oplevelse har jeg med mine egne heste.
jul 2007
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
Begge laver ikke en dyt, andet end at se godt ud på marken
De er ikke tykke, spiser kun hvad de har brug for og går ellers og nipper i krat og buske her om vinteren.
Den første uge rykkede de sig ikke fra ballen, men de fandt ud af at den ikke blev taget fra dem. Da det gik op fra dem, så var det ro
Her vil heste og ponyer altid få fri stråfoder. Det er mest naturligt, og de finder selv balancen.
Hvis de bliver tykke, ja så er det hø og mere motion der skal til
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Men jeg ville stadig vælge hø som grovfoder ude på folden, da det som sagt ikke har ligeså stor FE indhold, så de derfor kan spise mere uden at de tager på, samtidig gære hø ikke i maven på samme måde som wrap har tildens til Ikke at wrap er usundt, jeg ville dog blot begrænse wrap indtaget og lade "a libitum" grovfoderet være hø
dec 2014
Følger: 18 Følgere: 9 Emner: 1 Svar: 106
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 601
Faktisk så kan man fodre så meget at man sætter hestens system på overarbejde når den skal fordøje alt det den får for meget. Derfor kan hesten tabe sig, når man fodrer for meget, og det er slet ikke sundt, hverken for hesten eller for pengepungen.
Nogle heste lærer altså bare ikke at begrænse deres indtag. I naturen går hesten mange kilometer og smånipper af sparsomme totter med et meget varieret planteudbud. Der er en verden til forskel på vores kommercielt dyrkede wrap som er af en helt anden kvalitet og med meget mere ensidigt planteudbud. Og det har ingen hest godt af at proppe sig med.
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 136
Vores frie wrap på folden fungerer fint. De går 4 heste sammen af forskellig racer og aldre (fra3-15 år). De starter med at spise når de kommer ud men de får også meget lidt morgenmad før de kommer ud.
Så nipper de lidt græs, nyder udsigten, tager en lur eller to og spiser så lidt igen. Efter de har spist deres morgenwrap er det faktisk ikke så tit at jeg oplever hele flokken stå og spise når jeg kommer på folden senere på dagen. Måske står der en og spiser og en og sover og de sidste to (den yngste og den ældste) har gang i at lege.
Det har givet meget mere ro på folden om vinteren efter de har et fri wrap.
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.153
Da jeg fodrede med det på folden blev de forkerte heste aaaaaalt for tykke og dem der skulle have spist det manglede energi til ridningen så derfor får de til nat og så får de halm med græsudlæg på folden i stedet
sep 2007
Hvis man fodre med wrap 24/7, så er 20 kg ikke meget - heller ikke hvis det er lidt vådt og derfor vejer mere end tørt. En stor varmblodshest kan let spise 10 kg i boksen om natten og dermed også 10 kg på folden.
Jeg regner slet ikke i foderenheder vdr. foder - ser om min hests huld og sørger for, at hesten har adgang til grovfoder konstant, da deres mave ikke er lavet til at stå uden noget og tygge i.
jul 2007
mar 2011
Mvh TT
jan 2011
mar 2011
Mvh TT
jan 2011
mar 2011
mar 2011
sep 2011
Hestens system kommer ganske enkelt på overarbejde når den skal fordøje alt det den får for meget, så der er vel ikke noget at sige til at der kommer flere og flere EMS heste.
Og ja, en hest er skabt til at Småspise hele døgnet. Dette ved at bevæge sig mange kilometer efter det bedste græs og de mest varierede urter. Ikke at stå stille ved en høbar og skuffe i sig i glubende muldfulde af godt wrap. En hest i naturen kommer aldrig op på de mængder foder...
Og endnu engang ja, man skal fodre med øjet, men det er godt at have en rettesnor i fodertabeller. For kommer man op på det dobbelte af normalen, er der som regel noget helt galt.
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 6 Svar: 690
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
mar 2011
Men til trods for fodring på FE så må man jo tage højde for den enkelte hest. Nogle heste behøver flere foderenheder end andre! De har jo hos os været nødt til at sætte korn mængden op fordi nogle af de tabte sig til trods for fordring efter FE. En af hestene der kom til os får Ca 18kg hø i døgnet hvor 15kg af de er meget kraftig. Hun får over det dobbelte af de andre
Så jeg fodrer efter forstanden.
I min "verden" er der tre måder at fodre på.
De der fodrer med hjertet.
De der fodrer med forstand.
Og de der fodrer med økonomien.
Jeg ville aldrig tillade mig selv at fodre med hjerte. Så får man overvægtige heste.
Jeg ville hellere aldrig fodre med økonomien for så kigger man på kroner og øre i stedet på hvad hesten og forskning siger.
Når man fodrer med forstanden fodrer man efter hvad man ser hesten har brug for og ift forskningsresultater og viden. Ikke fordi man tænker Nøj hvor ser du sulten ud og du kunne jo så godt lide det og det, eller nej det er ikke økonomisk, det er for dyrt så det må du undvære eller så finder jeg noget andet til dig...
Mvh TT
sep 2011
Det kunne være rigtig interessant at høre hvad analyserne siger om jeres hø?
Tindur:
Hesten kan sagtens tabe sig når du sætter dens system på overarbejde ved at tilføre alt for mange FE. Wrap indeholder FE, det er ikke kun korn der gør det. Det betyder at den skal bruge ekstra energi på at fordøje og udskille alt det den får for meget. Som jeg skriver er der noget helt galt hvis man kommer op på dobbelt fodermængde ifht. normen. Det kan også være orm eller andre skader på tarmsystemet (du skriver vist også længere oppe, at der er flere tynde plage med splatmave på dit opstaldningssted?) Især plage er modtagelige for ormeangreb og det kan hurtigt brede sig til hele besætningen.
Måske har Tindur orm???...
Jeg synes det er i orden primært at fodre med wrap, men jeg mener bestemt at man er nød til at se på FE og analyserer hvad man giver sin hest. Specielt hvis man skal forsvare at give den de enorme mængder.
sep 2007
Nej jeg tænker ikke på FE i min fodring, det gør jeg ikke :o) For så skulle hesten stå uden grovfoder i x antal timer, fordi at hun i følge FE kun måtte få x antal kg wrap.
Og det holder i min verden ikke en meter.
Hvis hun ikke fik så meget wrap hun gjorde, så tabte hun sig. Det er wrappen hun holder huld på og det er grovfoderet hun skal holde huld på, ikke alverdens fuldfoder.
Jeg har ikke analyse på det, da jeg ikke har en overvægtig hest eller forfangen hest. Havde jeg en hest der lå i risiko gruppen for EMS, forfangenhed mm. så havde jeg nok anskaffet mig noget med analyse på. Men ellers ser jeg ingen grund til det, når hesten ikke viser problemer med hverken vægt, fordøjelse e.l
mar 2011
De andre heste får 7kg hø i døgnet efter analyse og foderplan lavet af foderkonsulent. Sjovt nok bøvler de stadig med huld og mave.. De fik ormekur i februar..
Så fortæl mig endelig hvad der er galt da de jo fodrer som du mener er rigtigt, imens jeg der fodrer imod dine ønsker sjovt nok har en hest med stabil mave og endelig taber sig som ønsket, har en flot pæls og fejler intet
Mvh TT
Fri adgang til wrap? Overspisning?