20. sep 2009 Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Regler for privat-transport af hest {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg kan simpelthen ikke lure reglerne for privat-transport af heste, så håber nogle af jer kan hjælpe her.
Jeg skal have flyttet pony fra Vejle og til udkanten af KBH (cirka 4 timers transport regner vi med). Der er tale om flytning af opstaldning og altså intet økonomisk.
Skal føreren af bilen der trækker traileren have det kompetance-bevis som er omtalt? Skal jeg som "ledsager" have det?
For jeg læser det på nogen sider som at det kun er ved økonomisk transport at der skal være kompetance-bevis, og andre virker det som om at man også som privat-person skal have det.
Håber i kan hjælpe, gerne med link til reglerne også!
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 819
Dernæst skal du medbringe hestens pas.
Du skal fører logbog, dvs. fx "afgang fra Vejle kl. 10.35"
"Pause hvor hesten tilbydes vand kl. X", "ankomst til Kbh kl x"
Jeg mener ikke at nogen af jer skal ha autorisation, men du må heller ikke betale din ven/veninde for at køre, da det jo så bliver økonomisk virksomhed. Men der er jo ingen der kan se hvem der tanker bilen når I lander i Kbh...
sep 2009
Logbogen lyder overkommeligt. Det kan vel klares med et stykke papir og en blyant, ikke? Læste et sted hvor de skrev at man lige så godt kunne skrive det på en serviet, men at det er en bøde på 7000 kr hvis ikke man har det med.
Må jeg gerne betale udgifterne forbundet med transporten? Såsom leje af trailer, brobizz og så fremdeles hvis det er en anden der køre bilen?
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Den logbog kan ligeså vel være en gps eller et udprint af rutevejledningen fra Krak, det plejer vi at bruge.
Som Lene H skriver, må der ikke være penge involveret i kørslen, men ingen kan se hvem der tanker bilen, betaler brobizz, lejer trailer osv. - og det er vel også kun normalt, at det er den, der skal have flyttet hesten, der betaler disse omkostninger
Du skal ikke have kompetence-bevis, når du kan "bevise", at det ikke er i erhvervsmæssigt øjemed, at hesten skal flyttes. Min mors kæreste har f.eks. erhvervsmæssigt hestehold, og han skal derfor have kompetence-bevis med sig, hvis han skal køre med nogle af sine heste.
Ellers skal du bare huske legitimation på hesten.
sep 2009
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Undskyld!!
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
sep 2009
Det lyder interessant
Kan man som ejer køre med lastbilen? Vil jo gerne være der når de læsser af og på
sep 2009
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Ignorer alt overstående... Du må gerne kører med andres heste - også selvom ejeren ikke er der, også selvom det er over 60 km. Folk glemmer og læse reglerne
Det står fint her :o) Gå ned til spørgsmål og svar.
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Transport-af-dyr.aspx
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
Regler for privat-transport af hest