Fodring {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen,
jeg står og skal muligvis ha' flyttet mine heste. Jeg er lige nu i gang med at undersøge markedet for billigeste og bedste mulighed foder mæssigt....
Jeg har før haft heste hjemme i 5 år, men der fik de bare en ny wrap balle ind de åd af ad libitum når de havde spist op.
Så mit spørgsmål er:
Hvordan ville i fodre disse tre heste:
En pensioneret DV på 20 år, og omkring 700 kg. Han skal have rigeligt til at holde vægten hvis man kan sige det - og mener derfor hø er bedst for ham.
En pensioneret blandningshoppe på 25 år, hun har let ved at holde vægten. Hun har været forfangen i efteråret, så tænker hun skal fortsætte med at have halm ved siden af her i løbet af sommeren, og derudover wrap hø. Vil tro hun vejer omkring 350 kg.
En frisk pony fyr på 8 år, han er meget alm af bygning, og god at holde huld på. Han bliver brugt 1-2 gange om ugen. Vil tro han også vejer omkring 350-400 kg.
De kommer til at gå på døgn fold i sommer. Hvor meget hø, wrap og halm ville i give dem i døgnet?? De skal hele tiden have noget at gnaske i. Jeg ved godt det er svært at regne ud... Men føler mig lidt på par bund. Jeg har umiddelbart selv regnet mig frem til omkring 30 kg hø/wrap om dagen og ca. en halv balle halm.
Har virkelig svært ved at regne ud, og vurdere......
Alt hjælp omkring foder modtages med kyshånd! Har fået en kæmpe interesse for fodring inden for de seneste år - så alt info modtages gerne
HAR LAGT BILLEDER AF DEM I KOMMENTAREN!
jul 2008
Følger: 222 Følgere: 198 Heste: 4 Emner: 195 Svar: 879
jul 2008
jul 2008
apr 2007
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 14 Svar: 690
Min 400kg fjordhest får ca 15kg wrap i boksen, og så får de frøgræs på folden.
Da jeg selv købte ind, brugte jeg 2xminibig wraphø og 1xminibig halm /mdr for 1 hest
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Når man har et så forskelligt hestehold, så havde jeg fundet noget hø/wrap der er analyse på - så du ved hvad den tidligere forfangne får, noget der duer godt til EMS eller forfangne heste dvs. lav på sukker og lav på næring.
Prop i et slowfeeder net også blande rundt med godt halm - så er der adgang til tyggetid hele tiden for den der har behov, men for den forfangne hest er det ikke noget med masser af go i.
Så du ikke skal tænke i kg hele tiden, men at de har konstant adgang.
Så kan du tage damen der har behov for mere, til side et par timer om dagen i boks evt. med noget bedre hø/wrap :o).
apr 2008
Følger: 64 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 7 Svar: 39
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Fodring