20. sep 2009 Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Bortgivning, salg, aflivning? Hvad gør man? {{forumTopicSubject}}
Emnet er oprettet på vejne af min søster, med henblik på hendes mule, nu hvor jeg flytter min.
Overskudet og tiden til ponyen er der ikke længere, og det er blevet en sur pligt istedet for en fornøjelse for hende. Med andre ord, så vil hun "gerne" af med pony. Havde hun set en anden udvej, blev den hvor den er, men det lader sig simpelthen ikke gøre for hende længere.
Pony er en, vi realistisk set godt ved er i højrisiko zonen for at ende som kastebold, hvilket gør at aflivning desværre også er en mulighed.
Om pony:
Hoppe, cirka 9½ år gammel. Maks 2'er eller lille 1'er. Sød og omgængelig, kan dog være lidt møvende og meget kærlig overfor folk hun kender. Bryder sig ikke meget om nye voksne mennesker og større forsamlinger gør hende nervøs. Hun elsker børn.
Hun er nem at holde hul på, har behov for beskæring 2-4 gange årligt og får altid ros af smeden for hendes flotte fødder. Ingen tendens til mug, sur stråle eller lignende. Har generelt et godt helbred og gode ben, dog med tendens til overvægt.
Pony kan ikke rides regelmæssigt (det er i hvert fald ikke noget vi har haft succes med), men sætter pris på en skridt-trav tur i ny og næ. Kan alle tre gangarter under rytter, men galop kun på tur.
Hun skal rides bidløst, da det er en stor stress-faktor for hende at få bid i munden.
Generelt er pony nem at stresse. Tingene skal helst fungere som de plejer, og hun bryder sig ikke om rutine-ændringer.
Det ville være et krav med maksimal foldtid, da hun også stresser af at stå længe i boks. Har dog stået lukket inde over f.eks. nytår uden problemer.
Altså, som i kan se er pony måske ikke oplagt til salg eller bortgivning, og så kommer der liiige den lille hage, at hun har sarcchoider oveni. De er ikke store, sidder ikke generende, men hvad vi kan læse er der risiko for at de bryder ud i stor stil ved f.eks. stress, forkert fodring og så videre. Af samme årsag er hun på diabetes-hestefoder på nuværende tidspunkt, hvilket hun fungere rigtig godt på.
Vores vurdering er at hun ville trives godt som foldkammerart/foldbums, eventuelt i en børnefamilie, og engang imellem tildele trækketure til de børn hun kender.
Hvad havde i valgt, hvis det var jeres pony?
Og hvis i snakker bortgivning eller salg, hvordan sikrer man så at hesten ikke bliver kylet rundt?
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
jan 2013
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 154
Jeg er modstander af, at man "bare" afliver raske heste - men med en pony, som har så svært ved rutineændringer, ikke kan rides dagligt osv, så tænker jeg om den går ind under min kategori for "raske" heste.
Hvis det var min pony, så tror jeg at jeg havde givet den fred. (til fare for at blive upopulær!)
Jeg ville frygte, at hun blev kastebold (som du selv nævner), samt at hun ville få et for stresset liv. Jeg ville personligt have det svært med, at sælge/bortgive ponyen og gå og tænke hver dag om den nu også har det godt.
Jeg synes det er flot, at I har gjort jer så mange tanker omkring det - håber i finder den rigtige løsning for jer og ponyen
aug 2014
Følger: 72 Følgere: 62 Emner: 2 Svar: 226
sep 2008
Følger: 96 Følgere: 105 Heste: 8 Emner: 50 Svar: 657
Så længe man sørger for at være 100% ærlig når man skriver en annonce og evt. skriver en kontrakt, med at hun skal have forkøbsret hvis hesten skal sælges videre. Så er hun jo sikker på den ikke ender som kastebold hvis det ikke går med den nye ejer
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 360
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Både min søster og jeg står der hvor vi virkelig ikke ved hvordan tingene ville se ud om 10-15 år, jeg studere på bachelor og hun er lige nu i maneger træning men håber på at begynde på uddannelse til næste sommer. Så om vi kan tage hende tilbage ved jeg ikke, ligesom jeg ikke ved om hun kan læres at blive brugt dagligt. Som udgangspunkt vil vi bare ikke garanterer for noget på den front.
Hun er nemlig sådan en skønherlig pony, nem at fodre på (kunne nøjes med hø og vitaminer) og med god skridt og trav under rytter også.
Sahccoriderne er som vi har forstået det en form for hudkræft som kan bryde ud værre ved f.eks. Stress, foder med højt stivelse og sukkerindhold
Men så længe hun er glad og der tages hensyn er det ikke et problem.
Hvis man nu forære hende væk som foldbuma hvordan sikre man så hesten bedst muligt?
sep 2009
nov 2012
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 13
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.009
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.289
jan 2014
Følger: 19 Følgere: 14 Emner: 17 Svar: 254
jul 2007
Følger: 209 Følgere: 213 Heste: 11 Emner: 669 Svar: 2.239
jan 2013
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 154
Problemet ved udlån er, at udlåner kan sende hesten hjem med en måneds varsel - og så står I i samme situation som nu. Fordelen er, at ponyen stadig er jeres og at i kan "gøre med den som i vil", men som jeg forstår det, så er det fordi i gerne vil "slippe" for spekulationerne omkring ponyen. Samtidig tror jeg det er svært, at udlåne en pony med mange begrænsninger (skal stå opstaldet i et roligt staldmiljø, ridemæssigt er det også ustabilt hvor meget hesten kan). Vil udlåner (eller jer/din søster) være villig til at betale store dyrlægeregninger, hvis kræften bryder ud osv. osv. osv.
Ved salg kan man laver kontrakt på, at hesten ikke må sælges videre, at den skal stå opstaldet sådan og sådan, at hesten er blevet erklæret rideudanvendelig (ved godt at det ikke er det i jeres tilfælde) osv. Men desværre ser man bare "tit", at kontrakten ikke overholdes og folk liiiiige skal prøve om tingene nu også passer.
Men som sagt, så forstår jeg udmærket godt jeres dilemma og tænker. Jeg skal (heldigvis) ikke tage beslutningen for jer - for det er en svær beslutning at tage. Men omvendt, så er jeg gennem årernes løb også kommet dertil, at alle heste ikke skal reddes ....
sep 2009
Igen, mange tak for alle tankerne
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
Men puha, sikke et dilemma
sep 2009
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
Hun skulle nok lære det, men ja, selvfølgelig ....
Håber, I finder en løsning!
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
sep 2009
sep 2009
aug 2010
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 267
Eller om der nogen som kunne bruge en pony som selskabs til en anden hest .
Jeg har det sådan , at man skal følge sit hjerte , og sørge for det der er bedst for ens hest .
maj 2013
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 26 Svar: 69
det er et meget roligt sted hvor der bliver sat pris på dyrene. vores pony fik en sygdom som gjorde at den var meget agressiv hvilket vi ikke kunne håndtere den gang. den er nu solgt til en sød pige (altså ironsminde sælger dem videre til rette køber) som bor meget tæt på og faktisk kender hun stort set alle fra vores familie og vi har også besøgt hende. (det var nok bare et tilfælde)
ironsminde tager jævnligt ud til de nye ejere for at tjekke om hesten har det godt og så er der krav på at de må tage den tilbage hvis den ikke har det godt, og den ikke må vider sælges.
i kan læse meget mere på deres hjemmeside men det kan klart anbefales
hokus pokus dyrene i fokus >3
sep 2009
jan 2011
Følger: 54 Følgere: 54 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 96
Men vi er på jagt efter en pony, der skal bruges til hms og små trækketure. Ikke den helt store ridning. Jeg vil gerne fortælle mere om hvem vi er. Vi er lille privat forening,der hedder hesteasyl. vi er på fb, men vi skal være venner der, før du kan se vores gruppe. Vi hedder Land stedet på fb og vi har også hestesynergi .og nej vi sælger ikke vores heste videre. Vi giver dem en chance mere.
sep 2009
Det lyder også interessant.
Må lige vende alle mulighederne med min søster når hun er hjemme fra job, men det er rigtig lækkert at der findes alternativer til aflivning
Bortgivning, salg, aflivning? Hvad gør man?