11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
At vide "for meget" {{forumTopicSubject}}
Min ridning, min måde og håndtere heste og i det hele taget mange ting vdr. hest har ændret sig flere gange, mange gange siden jeg startede med og ride og være omkring heste.
Jeg gik fra rideskole ridning alla hiv og træk og ignorer komplet hvad hesten sender af signaler ellers, den er bare fræk og dum hvis den gør noget der ikke lige passer ind. Er det irriterende, så hak til den, hiv lidt mere eller klap den i bagdelen.
Til at læse med på nettet og finde ud af at der var en anden verden, den verden var anatomi/biomekanik og hestens hjerne samt fodring. Jeg læste og læste, fulgte med i debatter og ændrede synspunkt.
Denne bølge har også ramt mange andre. Der er intet forkert i bølgen alla en mode - anatomi er ikke noget der kan diskuteres, hestens hjerne heller ikke. Men jeg oplever at bølgen har en bagside.
Jeg oplever at mange folk på nettet spørger om 117 ting, fx at deres hest en dag har været lidt anderledes - hvad det mon kan betyde og hvad hesten ville fortælle?
Jeg oplever at folk er usikre, de tør ikke gøre noget over for hesten - tør ikke korrigere, sige fra, sige nej fordi de er bange for hestens reaktion, om de mon er den god heste ejer hvis de gør sådan og sådan, om hesten mon gør som den gør, fordi den ikke synes det er sjovt længere.
De tænker meget over tingene, analysere hvert eneste lille punkt, hvert eneste træk hesten laver.
Det resultere i at mange står i stampe med deres heste og ikke rigtigt "når" videre - ikke fordi folk skal ud og starte stævner, men blot at folk er ærgrelige over at det er de samme ting, de konstant støder ind i og konstant møder bump.
Jeg har også selv været der. Og det er frustrerende ikke at turde stille krav til hesten, fordi man er bange for udfaldet og for hvad hesten "mener" om det man gør og hvad andre tænker. Om man nu er en god heste ejer og gør det rigtige, fordi man ved alt det om heste og så gerne vil bruge det omkring hesten.
Istedet for bare at gøre tingene og ikke bekymre sig. Men tænke at man gør det bedste man kan og ved og det må være godt nok, så længe man har argumenterne på plads - over for sig selv og hesten/andre.
Ikke fordi det er forkert med alt den nye tilgængelige viden vi har og stadig finder mere og mere af. Men at det ind imellem kan blive en klods om benet at "vide for meget" så og sige, fordi man er nød til at analysere hvert vink øret, hvert skridt hesten tager.
Det er også tit at tingene bliver til enten eller, hvilket er ærgerligt. Fx så slår man enten heste til højre og venstre for alting eller også så slår man aldrig - der findes ikke nogen middelvej. Ligesom man enten har en hest der aldrig er på fold ( eller kun 2 timer ) med ingen grovfoder, heller ikke i boksen også er der mudder over alt på folden. Eller også så går hesten i løsdrift eller på fold 7-20 om aftenen og grovfoder ad libitum.
Eller synspunktet at heste ikke kan fryse hvis forholdene er optimale hvor det modsatte er at hesten går med 600 gram om vinteren mindst og ellers mener ejer den dør.
Man kan ikke have en middelvej alla en hest der trives med 6 timers fold tid med grovfoder på folden og i boksen, fryser ind imellem når vejret er regn og blæst og man kan finde på at lappe til en hest, en sjælden gang i mellem hvis man fx får et tandsæt i armen.
Og mange andre synspunkter hvor der ikke er nogen middelvej.
Enten er du en fantastisk heste ejer, eller også er du en elendig heste ejer.
Middelvejen går både i ridning, omgang med hesten og miljø tabt og det synes jeg er synd - da de fleste af os sigter efter en gylden middelvej, som hverken er for meget eller lidt.
Den middelvej mangler i og for sig fra begge "lejre" ( uanset om der snakkes træning, miljø eller andet ) - at det hele ikke behøver være enten eller.
Ved ikke om det kun er mig, der har tænkt den tanke eller oplevet det? :o)
okt 2006
Følger: 65 Følgere: 60 Heste: 8 Emner: 26 Svar: 414
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
.... Som netop ikke er pointen i indlægget :o)
sep 2007
Jeg synes også alt den viden er skønt og at man ikke skal hæfte sig ved kun en persons mening og gøre dem til altvidne, det ærgerlige er bare når folk ikke rigtigt tør godt nok, nærmest ikke kan træne mest hesten fordi de bare vil gøre alt helt korrekt og er "overopmærksommme" :o)
okt 2011
Følger: 48 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 1.139
Er så meget enig!
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Jeg har også lavet samme nummer, at være gået fra hård ridning til at give meget mere slip, og fokusere på at give blødere men klarere signaler, samt at bruge sædet mere korrekt. Og det synes jeg at jeg har fået en gladere hest ud af... Men det er også ved at gå op for at jeg måske ikke stiller nok krav. Det er for nyligt gået op for mig at min hest løber med mig, men at jeg ikke har lagt mærke til det, fordi jeg egentligt er ret tryg ved hende og den halsbrækkende hastighed hun galloperer i - jeg er jo primært skovtursrytter, men når jeg arbejder med dressuren foregår det meste i skridt, tölt og trav. Nu hvor jeg har et klart mål om at få hende mere ned i fart (læs: i bedre balance) begynder jeg for første gang i lang tid at opleve "modstand", fordi det er RIGTIGT svært for hende.
Det er lidt interessant, og helt klart noget jeg skal have fundet en fornuftig løsning på. Jeg kender meget af teorien - tilbagetrædninger, smidiggørelse fra jord/ryg via bøjninger og sidevers, cavalettier, voltearbejde, vekslende underlag, kuperet terræn osv osv. Hun er ret fin til alle de øvelser, men de har ingen effekt på hastigheden i galoppen lige nu - men det kommer måske?
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
"Man kan ikke have en middelvej alla en hest der trives med 6 timers fold tid med grovfoder på folden og i boksen, fryser ind imellem når vejret er regn og blæst og man kan finde på at lappe til en hest, en sjælden gang i mellem hvis man fx får et tandsæt i armen. "
Min hest går på fold fra 8-9 stykker om morgen til 16-17 tiden, med mulighed for alt det grovfoder de kan æde, samt grovfoder i boksen.
Han går uden dækken (sådan har det været med dem alle) og jo, selvfølgelig kan de da fryse, men jeg er nu ikke bange for, at han dør af kulde.
Bidder min hest, får den et dap, ellers er vi "gode venner".
Jeg suger også alt det til mig, som jeg kan komme til af forskellig ny viden, men vil ikke sige, at jeg hører til i den eller den kasse, jeg tager hvad jeg kan bruge af det jeg læser og smider resten væk og forsøger altid, at have så åbent et sind som muligt.
Men jeg synes du har helt ret, det er blevet meget, at folk hører til i "kasser" og så er det kun sådan det virker og det i de andre kasser dur ikke, hvilket egentlig er synd, for det som måske er i den kasse vi er i, virker måske ikke for vores hest, men det i nabo kassen vil gøre, men fordi det ikke er vores kasse, "dur" det ikke, og ja, så går træningen nok i stå.
Så man kan vel sige, at jo klogere vi er blevet, jo mere ensporet er vi blevet?
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Det er jo netop fordi vi elsker vores hest så højt, og gerne vil have, at de har det bedst muligt - så man bliver bange for at skade dem eller gøre dem ondt. De ved jo ikke, at det er fordi man vil dem det bedste, men at man bare ikke ved bedre, når man fx bruger sporene eller pisken lige vel meget, i et forsøg på at få dem til at gå bedre.
Men uanset hvad, så tror jeg det er vigtigt at være åben over for forskning og undersøgelser, og samtidig være kritisk nok til at kunne vurdere, hvad man selv kan bruge og hvad der vil passe til ens hest. Man skal ikke ignorere forskning, bare fordi det ikke passer ind i ens måde at træne på, men man skal heller ikke godtage resultatet af enhver forskning, som den endegyldige sandhed.
Det ER levende væsner, og selvom der er meget, der ikke afviger fra individ til individ, så KAN man opleve biologiske forskelle, der er vigtige at tage højde for. Hvad der er det bedste for mig, er ikke nødvendigvis det bedste for min nabo - men i nogle tilfælde er det. :o)
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.695
har altid arbejdet med heste på deres måde. har aldrig kunne lide at bruge pisk/spore eller andet, men samtidig stiller jeg dog krav til mine heste. Bruger bare kropsprog og tale.
jeg har arbejdet med problemheste i over 20 år, men så for 10 år siden blev jeg gjort opmærksom på "de 7 lege", og så var det som om alt det jeg har brugt i over 20 år bare faldt på plads.
og mine to kommer på fold ved 9 tiden om morgen, kommer ind når de har lyst - ca 15-16.30. de har frøgræs på folden, går med dækner fordi de faktisk fryser (hoppen efter at hun kom alvorlig til skade, vallakken er blevet mere kuldeskær med alderen)
mar 2007
Følger: 120 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 310
Nå men det andet, jeg kan ikke se hvor du vil hen med dit emne?
sep 2007
Jeg vil følgende med emnet:
" Ved ikke om det kun er mig, der har tænkt den tanke eller oplevet det? :o) "
Men hvis du ikke har tænkt eller oplevet, det så er det selvfølgelig svært at svare.
mar 2007
Utryghed/tvivl findes mange steder i omgang med hesten, nogle er mere følsom end andre.
Jeg kan selv blive i tvivl om det var den rigtige reaktion jeg havde når min hest bliver "sat på plads".
sep 2007
Det er heller ikke direkte det at man kan vide for meget - derfor står det i anførelsestegn. Men vide for meget på den måde, at man ved så meget om heste at man konstant er bange for at gøre noget forkert imod hesten, gøre noget der er dårligt for den, handle forkert, træne forkert fordi man ved meget, har læst meget mm.
Det oplever jeg folk fortælle, at de ikke rigtigt får trænet noget nyt, trænet videre på det underviseren fortæller og lidt mister lysten til hest, fordi man gerne vil have det hele skal være 100% korrekt og ikke påfører ubehag, tror hesten synes man er ubehagelig hvis den vrikker lidt med øret e.l
maj 2010
Følger: 64 Følgere: 59 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 493
Jeg bruger ikke hg så meget længere, da jeg synes mange er "frelste".
F.eks. synes jeg der kan være en hård tone overfor folk der spørger om hjælp i forum. Det kan sikkert gøre flere usikre på deres evne som hesteejer. Eller hvis der bliver spurgt ind til x-sadel, så bliver der råbt sadelmager 8 gange, ja måske ønskes en erfaring om holdbarhed og kvalitet af sadlen?
Det bliver meget nemt sort/hvid i forums, med at f.eks. hvis hesten ikke får hø i 5 min. er ejeren ond eller lign. Folk er hurtige til at male fanden på væggen og sige at hesten har ondt og skal have 5 forskellige behandlere ud eller at hestens dyrlæge ikke er god nok. Personligt ville jeg aldrig skifte dyrlæge fordi det blev sagt på hg, dyrlægen har altså erfaring og uddannelse i hestesygdomme, modsat de fleste herinde.
Jeg synes f.eks. at jeg var en ok rytter for to år siden, i dag kan jeg glæde mig over at jeg er blevet bedre og forhåbentligt har samme oplevelse om to år at jeg har lært endnu mere end i dag. (-:
mar 2007
Det er det samme som at sammen ligne en Gym elev og en elite soldat.
Hvor ved man fra at man træner hesten forkert? Jeg ville smide bøgerne til side, og drage min egen erfaring, og min måde at gøre tingene på, og ud fra det man har "læst", som man nu synes virker rigtigt for den enkle person.
jun 2011
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 24 Svar: 427
Hvilket ville være ret tragisk, for det gør mig utrolig glad at udvikle mig i selskab med heste, og fordi jeg gerne vil gøre en forskel.
Så den tankegang er heldigvis lagt på hylden, ellers ville jeg jo aldrig blive bedre.
Jeg synes at, det vigtigste er, at man både prøver sig frem og søger ny viden for at gøre sit bedste for hesten, og holder ved det, som føles godt og skaber glade dage for hest og rytter.
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Så simpelthen fordi man ved for meget om det, og hvad det kan medføre, så er man bange for at gøre det, selvom det måske kan hjælpe en videre i træningen?
Eller hvordan? :o)
sep 2007
Måske det kan forklares sådan ja :o) Jeg ved ikke hvordan jeg kan forklare det bedre end at hvis hesten retter det ene øre bag ud, så bliver tankerne 117 om: er jeg nu en god hesteejer?, synes den det er for hårdt? er den klar til hvad jeg byder den? og 117 andre tvivlsspørgsmål og analyseren af de mindste bitte ting, selvom der egentligt ikke er noget galt i hvad der bliver gjort, andet end måske manglende konsekvens og handlekraft - netop pga. usikkerheden i om det nu er korrekt nok.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
At vide "for meget"