Kissing spine heste {{forumTopicSubject}}
Da jeg har et stort øje for en lille hoppe til salg, med kissing spine, har jeg derfor også nogen spørgsmål omkring det.. Har søgt meget på nettet, men synes ikke rigtig jeg har fået svar nok.
Hesten her har KS mellem T15-T18 i grad 1-3. Hun er fylder 3 til maj, så det er jo heldigvis opdaget tidligt - da både søster og mor har det.
Min underviser har sagt at hun aldrig vil kunne komme til at springe mere end en halv meter, selvom det lige nu kun har klinisk betydning for hende.. Det er ret dårlige odds når jeg er springrytter
Hvordan klarer din kissing spine hest ridning? Hvad bruger du den til, og hvor tit?
Og hvor sidder dens KS henne og i hvilken grad?
Er din blevet opereret? Hvis ja, hvilket niveau gik den på før, og nu?
Bonus Info er også velkomment
okt 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 439
min veninde købte en tysk oldenborg til sin datter den var 3 og havde også ks den er nu 5 og skal nu stå da den ikke kan holde til at blive mere samlet. så find en anden det får du mest ud af
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Fordi den enten kun er let redet, eller slet ikke redet, vil du ikke kunne vide hvordan ryggen vil reagere på vægt, samt belastning.
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.282
Jeg har selv trænet hende siden oktober, som den eneste og før det havde hun aldrig været håndteret, så jeg ved hvad hun har lavet og ikke lavet
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Havde den f.eks. Været 8, og redet dagligt hver dag, altså i konstant arbejde, så havde jeg ikke tøvet
(Man kan trods alt få lækre heste til billige penge, hvis de har en handelsfejl, også selvom den er ubetydelig for brug)
feb 2009
Jeg ville rigtig gerne hvis hun kunne rides med tiden. Jeg er klar over det kæmpe sats, men jeg håber da på at jeg om et par år vil have råd, tid og plads til en rigtig ridehest i mit liv ..
jul 2010
Følger: 95 Følgere: 95 Heste: 6 Emner: 24 Svar: 655
feb 2009
Selvom den måske om 10 år ikke vil kunne rides mere, måske mindre, så har jeg stadig kig på den
feb 2009
jun 2008
Følger: 114 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
Min hest har smerter, hvis hun ikke har muskler. Har hun muskler, som er som de skal være, og hun ikke laver noget dumt på folden (*host* liva, hold op med rejehop der giver rotationer *host*) så er hun smertefri.
Man kan IKKE springe over i træningen af en hest med det problem. Det tager rigtig, rigtig lang tid at lægge de muskler den skal bruge, for at den ikke kommer til at overbelaste.
Dog kan de godt komme op og springe mere end en halv meter.
Man kan være rigtig uheldig, at hesten ikke kan holde til det, og derfor skal aflives. Man kan også være heldig, at få en hest der med den rigtige træning kan blive gammel, uden smerter.
Man er nødt til at være mere obs på låsninger osv.
Min har det siddende lige foran lænden (bag sadlen), og det er typisk for heste med ondt i og omkring lænden at rejse sig, og de bliver ofte stive gennem hele kroppen, fordi de spænder i lænden og derfor ikke bruger sig korrekt i nogen dele af kroppen.
Det er langsom træning. Først muskeldannelse fra jorden, med naturlig nedsøgen (jeg bruger kapsun i longe), og så ridning frem og ned, startende ud med skridt. Hele tiden sørge for, at den har styrken til at bære sig selv, så den ikke smider ryggen. Smider den ryggen, så gør det nas. Evt. genoptræning er faktisk at starte helt forfra med en hest med disse problemer. Men har man tålmodigheden, og kan hesten fungere smertefrit, så synes jeg at det er dét værd, hvis man ikke vil ud og starte en masse høje stævner, hurtigt.
feb 2009
De er ikke vokset sammen endnu
jun 2008
Jeg laver også strækøvelser med min hest hver eneste dag, for at være sikker på, at hun strækker i lænden hver dag.
okt 2006
Følger: 78 Følgere: 99 Heste: 2 Emner: 60 Svar: 873
http://www.faxedyrehospital.dk/Files/Billeder/Artikler/Tema%20-%20Kissing%20spines_Myter%20og%20fakta%20%281%29.pdf
okt 2006
Følger: 78 Følgere: 99 Heste: 2 Emner: 60 Svar: 873
jun 2004
Følger: 160 Følgere: 264 Heste: 7 Emner: 348 Svar: 1.827
Iflg div forskning og undersøgelser er det op i mod 90% der har KS i større eller mindre grad og ud af disse 90% er 90% velfungerende som rideheste.
Det er umuligt at spå om hvordan den pågældende hest vil eller ikke vil kunne fungere som rideheste.
Oddsene er for at den kan blive ridehest, men det er ingen garanti.
Der er ingen tvivl om at man intræning og ridning kan afhjælpe meget.
Tilbage til spørgsmålet.
Jeghar haft en spring hest 14 år gammel MA i spring med over 500 placeringer i udlandet. Absolut velfungerende. Hans ryg var vokset sammen - HELE ryggen.
Ingen problemer, intet der gjorde ond da det var stationær.
Selvfølgelig er det en større uvis faktor at hesten slet ikke er redet, min havde trods alt bevist at den kunne holde på højt niveau.
Men jeg ville bestemt ikke "dødsdømme" hesten.
Ang opp. Jeg ville Aldrig operere en hest i ryggen, det er den bærende del og enhver opp. Vil svægge hesten
jun 2008
nov 2010
Følger: 27 Følgere: 23 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 61
jun 2008
(Og hey.. Han har samme far som min dame
nov 2010
Send mig den gerne i en pb - det ville være great! Og takker!
feb 2009
Ville også være rigtig ked at af skulle sende en hest til operation, men har læst mange steder at de skulle fungere lige så godt som før alt knalderværket, så ville hører om det bare er noget dyrelægerne skriver på nettet, eller om det også er sådan i praksis
nov 2010
feb 2009
Det har jeg også overvejet, men det er ejer ikke interesseret i, derfor er hun sat billigt i pris. Ejer er avler og kan ikke bruge hende i hendes avl, så hun har ikke noget at bruge den til, og ønsker ikke problemer efter salg. Har kendt ejer i næsten 2 år, og hun har ikke haft heldet med sig. Bla 4 kissing spines heste ..
Kissing spine heste