{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.089 visninger | Oprettet:

Kissing spine heste {{forumTopicSubject}}

Da jeg har et stort øje for en lille hoppe til salg, med kissing spine, har jeg derfor også nogen spørgsmål omkring det.. Har søgt meget på nettet, men synes ikke rigtig jeg har fået svar nok.

Hesten her har KS mellem T15-T18 i grad 1-3. Hun er fylder 3 til maj, så det er jo heldigvis opdaget tidligt - da både søster og mor har det.
Min underviser har sagt at hun aldrig vil kunne komme til at springe mere end en halv meter, selvom det lige nu kun har klinisk betydning for hende.. Det er ret dårlige odds når jeg er springrytter smiley

Hvordan klarer din kissing spine hest ridning? Hvad bruger du den til, og hvor tit?
Og hvor sidder dens KS henne og i hvilken grad?
Er din blevet opereret? Hvis ja, hvilket niveau gik den på før, og nu?
Bonus Info er også velkomment smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kissing spine heste
  • #1   5. mar 2015 jeg ville aldrig købe en med kissing spine, havde selv en der måtte aflives som 6 års jo mere den blev trænet jo mere sur blev den og det var smerter,
    min veninde købte en tysk oldenborg til sin datter den var 3 og havde også ks den er nu 5 og skal nu stå da den ikke kan holde til at blive mere samlet. så find en anden det får du mest ud af smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #2   5. mar 2015 Jeg ville aldrig købe en ung, lidt redet hest (forhåbentligt er den ikke redet særlig meget).
    Fordi den enten kun er let redet, eller slet ikke redet, vil du ikke kunne vide hvordan ryggen vil reagere på vægt, samt belastning.

• #3   5. mar 2015 Den er slet ikke redet, og har heller ikke haft rytter på endnu.
    Jeg har selv trænet hende siden oktober, som den eneste og før det havde hun aldrig været håndteret, så jeg ved hvad hun har lavet og ikke lavet smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #4   5. mar 2015 Rikke: hvis du vil købe hende med henblik på ridning, ville jeg opfordre dig til at lade hver - udelukkende fordi du ikke ved om den kan holde til belastning og ridning.

Havde den f.eks. Været 8, og redet dagligt hver dag, altså i konstant arbejde, så havde jeg ikke tøvet smiley

(Man kan trods alt få lækre heste til billige penge, hvis de har en handelsfejl, også selvom den er ubetydelig for brug)

• #5   5. mar 2015 I know, og meningen var også at jeg bare skulle træne hende indtil jeg fik min egen igen - men man når jo og blive forelsket i de kære små dyr ...

Jeg ville rigtig gerne hvis hun kunne rides med tiden. Jeg er klar over det kæmpe sats, men jeg håber da på at jeg om et par år vil have råd, tid og plads til en rigtig ridehest i mit liv .. smiley

• #6   5. mar 2015 Jeg ville aldrig købe mig til den ekstra dyrelæge udgift. Har desværre kendt en del heste der er blevet aflivet fordi de ikke kunne klare det som ridehest. Find dig en anden hest du kan bruge til noget:)

• #7   5. mar 2015 Bare lige for at pointerer - jeg ønsker mig den hest her mere end noget andet. Derfor vil jeg rigtig gerne være fri for kommentarer som ,,jeg ville aldrig købe den" - ,,find dig en anden hest du kan bruge til noget", da det egentlig bare var de spørgsmål der + bonus viden jeg er interesseret i smiley .
    Selvom den måske om 10 år ikke vil kunne rides mere, måske mindre, så har jeg stadig kig på den smiley

• #9   5. mar 2015 Rider og træner biomekanisk og har en BBH underviser med på sidelinjen smiley

• #10   5. mar 2015 Jeg har en ridehest med tætsiddende torntappe, i "mild" grad. Jeg er nødt til hele tiden at være obs på hende og hvordan hun reagerer på alting. Jeg får hende kontroltjekket af dyrlæge (som også er kiropraktor) ca. hver 6.-8. måned, med mindre der er bøvl med hende.
    Min hest har smerter, hvis hun ikke har muskler. Har hun muskler, som er som de skal være, og hun ikke laver noget dumt på folden (*host* liva, hold op med rejehop der giver rotationer *host*) så er hun smertefri. smiley

Man kan IKKE springe over i træningen af en hest med det problem. Det tager rigtig, rigtig lang tid at lægge de muskler den skal bruge, for at den ikke kommer til at overbelaste.
    Dog kan de godt komme op og springe mere end en halv meter. smiley Jeg fik besked på, af min dyrlæge (/ kiropraktor) at springning ville styrke hendes ryg, da hesten i afsættet og flyvemomentet strækker overlinjen, og udover at styrke musklerne er det også sundt for torntapperne. Ved ikke om det samme gælder, hvis torntapperne er vokset sammen.

Man kan være rigtig uheldig, at hesten ikke kan holde til det, og derfor skal aflives. Man kan også være heldig, at få en hest der med den rigtige træning kan blive gammel, uden smerter. smiley

Man er nødt til at være mere obs på låsninger osv.
    Min har det siddende lige foran lænden (bag sadlen), og det er typisk for heste med ondt i og omkring lænden at rejse sig, og de bliver ofte stive gennem hele kroppen, fordi de spænder i lænden og derfor ikke bruger sig korrekt i nogen dele af kroppen.

Det er langsom træning. Først muskeldannelse fra jorden, med naturlig nedsøgen (jeg bruger kapsun i longe), og så ridning frem og ned, startende ud med skridt. Hele tiden sørge for, at den har styrken til at bære sig selv, så den ikke smider ryggen. Smider den ryggen, så gør det nas. Evt. genoptræning er faktisk at starte helt forfra med en hest med disse problemer. Men har man tålmodigheden, og kan hesten fungere smertefrit, så synes jeg at det er dét værd, hvis man ikke vil ud og starte en masse høje stævner, hurtigt. smiley

• #11   5. mar 2015 Jeg har ikke travlt med min ridning, overhovedet. Det tager den tid det tager og sådan er det bare. Er rigtig glad for dit svar og kan godt se at det er smart under springningen med flyvemomentet, men jeg tænker på når de skal lande igen, så trækker de jo ryggen sammen?
    De er ikke vokset sammen endnu smiley

• #12   5. mar 2015 Det er kun godt, at de ikke er vokset sammen. Jeg synes du skal forhøre dig med en dyrlæge, evt. bare sige at du har fået at vide at springning ikke er godt for en hest med tætsiddende torntappe, men af en anden har fået at vide at det er sundt for den. Spørg om DIN dyrlæges mening. smiley

Jeg laver også strækøvelser med min hest hver eneste dag, for at være sikker på, at hun strækker i lænden hver dag. smiley

• #14   5. mar 2015 Tror også dette er relevant for dig at vide: "Tætliggende torntappe kan ikke opstå efter hesten er udvokset (ca. 3 år), hvorimod knogleforandringer i torntappene kan opstå og ikke mindst udvikle sig hele hestens liv", men læs artiklen - den er god og konstruktiv smiley

• #15   5. mar 2015 Det er SÅ individuet hvordan det påvirker hestene.
    Iflg div forskning og undersøgelser er det op i mod 90% der har KS i større eller mindre grad og ud af disse 90% er 90% velfungerende som rideheste.

Det er umuligt at spå om hvordan den pågældende hest vil eller ikke vil kunne fungere som rideheste.
    Oddsene er for at den kan blive ridehest, men det er ingen garanti.
    Der er ingen tvivl om at man intræning og ridning kan afhjælpe meget.
    Tilbage til spørgsmålet.
    Jeghar haft en spring hest 14 år gammel MA i spring med over 500 placeringer i udlandet. Absolut velfungerende. Hans ryg var vokset sammen - HELE ryggen.
    Ingen problemer, intet der gjorde ond da det var stationær.

Selvfølgelig er det en større uvis faktor at hesten slet ikke er redet, min havde trods alt bevist at den kunne holde på højt niveau.
    Men jeg ville bestemt ikke "dødsdømme" hesten.

Ang opp. Jeg ville Aldrig operere en hest i ryggen, det er den bærende del og enhver opp. Vil svægge hesten

• #16   6. mar 2015 Må også hellere tilføje, at min ikke er opereret. Og det bliver hun heller ikke, hvis hun en dag ikke kan holdes smertefri uden livslang medicinering eller operation, så bliver hun aflivet. Alt andet synes jeg alligevel ville være noget synd, specielt når der ikke er garanti for at den fungerer bedre efter operation smiley

• #18   6. mar 2015 @Bøgegårdens Liva - hvordan laver du strækøvelser på lænden? Jeg spørger fordi min Laue-dreng også har tendens til at låse sig ved lænd/korsben.. Vi er i gang med kiropraktor og det ser fornuftigt ud, men hvis i hverdagen kunne gøre noget der kunne hjælpe med at holde ham smidig, så ville det da være guld værd! smiley

• #19   6. mar 2015 Annette, jeg er dårlig til at forklare, men jeg kan prøve at få lavet en video indenfor ikke alt for lang tid, hvis det er en hjælp? smiley

(Og hey.. Han har samme far som min dame smiley )

• #20   6. mar 2015 Det ku da være fantastisk... Yes hæftede mig også lige ved at faren er den samme... Måske er det noget han ufrivilligt har givet sine små poder..;)
    Send mig den gerne i en pb - det ville være great! Og takker! smiley

• #21   6. mar 2015 Tusind tak for svar! smiley

Ville også være rigtig ked at af skulle sende en hest til operation, men har læst mange steder at de skulle fungere lige så godt som før alt knalderværket, så ville hører om det bare er noget dyrelægerne skriver på nettet, eller om det også er sådan i praksis smiley

• #22   6. mar 2015 Jeg mener at der er en herinde på hg der har skrevet om hendes forløb med genoptræning efter operation.. Tror jeg engang faldt over det på Google.. Da jeg selv researchede pga min tidligere hest Diesel fik en træls KS diagnose, som desværre ikke endte så lykkeligt... Men det var også et svært tilfælde. Så der var ikke noget at gøre.. Desværre! Held og lykke med det, prøv evt om du kan købe hesten på vilkår.. Altså som i at hvis den ikke kan holde til at være ridehest, så kan du blive kompenseret på den ene eller anden måde! smiley

• #23   6. mar 2015 Mange tak!

Det har jeg også overvejet, men det er ejer ikke interesseret i, derfor er hun sat billigt i pris. Ejer er avler og kan ikke bruge hende i hendes avl, så hun har ikke noget at bruge den til, og ønsker ikke problemer efter salg. Har kendt ejer i næsten 2 år, og hun har ikke haft heldet med sig. Bla 4 kissing spines heste .. smiley

Kommentér på:
Kissing spine heste

Annonce