At tage hensyn {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg var i dag på tur med min lille hest, da hun pludselig begynder at blive meget vagtsom, og jeg kigger så bagud og ser, at der er 2 løbere lidt længere bag ved os. Jeg begynder straks at prøve at få hende ud til siden, så de kan komme forbi, men jo tættere på de kommer, jo mere opkørt bliver hun, og da de er ca. 8-10 m. Fra os begynder hun at ville løbe væk. De to løbere bliver bare ved med at løbe lige op i enden på os, selvom jeg prøver at holde min hest så godt jeg kan, og få drejet hende rundt, så hun kan se, at det ikke er noget farligt, dog uden særlig meget held. Da hun så stiller sig på tværs af stien, har løberene ikke rigtigt noget valg andet end at stoppe lidt op. Jeg rider så videre mens jeg prøver at geare hende lidt ned.
Nu er hun heldigvis ikke en hest som stejler osv. Når hun bliver bange, men det kunne hun ligeså godt have været. Det virkede slet ikke som om, at de opfattede, at det kunne være farligt, at de løb så tæt på og ikke stoppede, da hun kunne være kommet til at "flippe ud" og gøre, at de kom til skade. Heste er jo et flugt dyr, så det er jo klart at min hyp vælger at løbe væk, når der kommer noget i relativ høj fart løbende bag hende, uden at hun rigtigt kan se hvad det er. Selvom løberene ikke var hestemennesker, så tænker jeg, at man godt burde kunne regne ud, at man måske lige kunne gå forbi dyret? Om det er med eller uden hest prøver jeg i hvertfald selv altid at vise hensyn, gå ud i siden af stien/vejen, særligt hvis det er folk med andre dyr.
Tænker i hvertfald bare, at det altid er en god ide at vise hensyn, så det ikke bliver farligt. Lige meget hvem man er
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Du kunne have bedt løberne sænke farten, fordi din hest var bange for dem. Så havde de sikkert gjort det. Hvis ikke, var det selvfølgelig meget hensynsløst af dem. Jeg har selv prøvet at jeg og min træner var ude at ride, og begge vores heste blev skræmte af en flok cykelryttere bag os. Selvom vi råbte til dem, at de skulle stoppe, fordi vores heste blev bange, så fortsatte de. Dét er hensynsløst.
Jeg synes ikke man kan sige, at man ikke skal tage hesten med ud, hvis den ikke er trafiksikker. Hvordan kan den blive trafiksikker, hvis den aldrig komme uden for grunden? Det er ikke alt man bare lige kan træne derhjemme, og typisk opstår problemerne jo først, når man kommer væk fra det vante.
jan 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 296
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
okt 2004
Men jeg synes ikke man kan sige, at man har et ansvar for, at hesten er sikker når man tager den med ud. En hest bliver jo typisk ikke trafiksikker, hvis den aldrig er i trafikken. ;o) Det var bare dét jeg kommenterede på.
nov 2011
okt 2004
Jeg har ihvertfald redet flere heste, der ikke vendte et øre, om så der kørte en traktor rundt på ridebanen. Men så snart vi var væk fra ridebanen eller de vante stier i skoven, kunne de flippe ud over en bunke blade i vejkanten. Der var bare ikke andet at gøre, end at at ride dem i trafik/natur. De fleste af os kender vel også heste, der ikke har problemer så længere rytteren står på jorden, eller hvis der er en anden hest med.
Nogle gange er man nødt til at komme ud i de situationer, hvor hesten reagerer, før man kan gøre noget ved det. Og ja, det er indimellem usikkert, men hvis ikke man gør det, bliver det jo ikke bedre.
okt 2004
Men ja, man skal selvfølgelig tænke på sikkerheden også.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
okt 2004
Jeg tror dog ikke, at loven siger noget om hvordan cyklister, fodgængere og løbere skal forholde sig. Men jeg tænker da, at man skal tage hensyn, som hvis det var et barn.
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 161
okt 2006
apr 2013
Følger: 17 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 61
okt 2004
Se §41 stk. 2
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=158005
Tine - Helt enig, man kan ikke forvente det. Men jeg synes bestemt ikke man kan sige, at hvis man har et problem med sin hest, så skal man selv give tegn til køretøjer. For det skal man ikke ifølge færdselsloven. At det så er en god idé at gøre, er en anden sag - men det er i princippet ikke noget man er ansvarlig for, og bilister skal ikke først tage farten af, hvis rytteren/hesten har et problem, og beder dem om at sænke farten.
okt 2006
nov 2011
okt 2004
maj 2013
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 83
At tage hensyn