{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.369 visninger | Oprettet:

Forsøgsdyr- jeres mening {{forumTopicSubject}}

En veninde og jeg kunne godt tænke os at høre, hvad i mener om forsøgsdyr?

Og hvad mener i er gode/ dårlige forhold for landbrugsdyr og til sidst hvad mener i om, mht minke at slå dem ihjel for at vi kan få en pelsjakke?:-)

Det skal bruges til et projekt i skolen.

På forhånd tak:-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forsøgsdyr- jeres mening
  • #1   4. feb 2015 Forsøgsdyr dækker jo over meget - det kan i min optik, både være dyr der laves medicinske forsøg på, men ligeledes dyr der bruges til at observere adfærd hos arten. I nogle sammenhænge kan jeg godt se fordelen ved at bruge forsøgsdyr, men i andre synes jeg det er unødvendigt at udsætte dyrene for den smerte og lidelse de har måtte gennemgå.

Jeg synes det er helt i orden at bruge mink til pels jakker - resten af minken bliver ofte brugt til noget andet efter pelsningen, og så kan jeg virkelig ikke se hvorfor det er så meget værre end at slagte køer og grise. Så længe dyret har haft levet under ordentlige omstændigheder, og aflives humant, er det for mig mindre vigtigt hvad formålet bag er.

• #2   4. feb 2015 Danmark har noget af verdens aller bedste minkpels og grunden til dette er de gode forhold dyrerne holdes under, og den gennemtænkte avl - så jeg har intet imod den danske minkavl hvorimod det ikke er alle udenlandske jeg bryder mig om.

• #3   4. feb 2015 Altså hvor man putter dem i rør,giver dem sprøjter med alt muligt,hiver negle/kløer ud af dem,tvinger dem til at inhalere alt muligt,stikker rør i åbninger,hælder ting på dem fx i øjnene osv går jeg SLET ikke ind for, det er så usselt og klamt som det kan blive, folk der gør de kan hoppe ud fra en klippe for min skyld...

men fx hvis man har dem i et reservat hvor man sætter fx 2 løver ind, en han, en hun og ser hvordan de reagere osv osv...det kan være ok på nogle punkter fordi det hjælper jo os med at FORSTÅ dyrene og ikke udnytte dem på den forkerte måde...

• #4   4. feb 2015 Altså.. Jeg er lidt nødt til at være for forsøgsdyr, jeg bruger dem trods alt selv. For mig at se er det en vanvittig vigtig informationskilde i forhold til at undersøge og opklare sygdomme som ikke er så kendte i forvejen, finde nye medicinformer osv. Hvis ikke vi går igennem forsøgsdyr finder vi altid noget nyt der bliver tilladt til menneskebrug. Dyr der bliver brugt til at teste bl.a. make-up osv. støtter jeg dog ikke. Men alle forsøgsdyr der bliver brugt i forskningsøjemed lever altså under fuldstændig optimale forhold - ellers kan forsøgene ikke bruges til noget, og du bliver med garanti lukket ned ved kontrolbesøg.

Minkavl i Danmark har jeg intet imod. Avlere i Danmark gør et kæmpe arbejde både for minkenes velbefindende men også et kæmpe arbejde for topklasse avl. Jeg kan ikke se noget forkert i det.

Jeg vil også hævde at langt de fleste landbrugsdyr lever under fornuftige forhold. Her gælder egentlig det samme som mange andre steder, at hvis dyrene ikke har det godt, så leverer de ikke optimalt, hverken i form af kødproduktion eller mælkeproduktion. Man skal også huske på at landbruget er et erhverv der er ret hårdt presset, så de er nødt til at have deres dyr til at yde maksimalt hvis de skal have bare et lille plus på bundlinjen. smiley

• #5   4. feb 2015 Jeg vil nøjes med at svare på dit første spørgsmål. Jeg har nemlig arbejdet med forsøgsdyr smiley

Der hvor jeg arbejdede var der forsøg der gik ud på at undersøge om hvis man ændrede nogle forhold for slagtekyllinger om der så styrkede deres muskulatur (mange vokser så hurtigt og benene brækker eller giver op fordi de vokser så hurtigt at det hele ikke kan følge med) forsøget kunne muligvis forbedre vilkårene for slagtekyllinger hvis der var gode nok beviser og velvilje fra regeringen. Der var nogle dyr som bare skulle aflevere en lort eller blodprøve til analyse i ny og næ. Der var grise der havde navne og blev luftet på staldgangen osv. Der hvor jeg arbejdede havde dyrene enormt gode vilkår og vi aflivede hellere en lidende høne lidt før end at lade den lide for at forskere kunne få lidt mere data. Det var et godt sted og på den måde har jeg intet imod forsøgsdyr. Men men men, det er jo ikke alle steder det er sådan, det er ikke alle forsøg jeg bryder mig lige meget om. Jeg vil dog sige at der er en dyreværnslovgivning der skal overholdes dvs dyrene må ikke lide. Jeg vil mene at der er langt færre dyr der lider som forsøgsdyr hvor der virkelig bliver holdt øje af forskellige instanser i forhold til mange private kæledyr. Der er den 5-årige der lige taber sit hamster og maser den hver gang den er ude fordi hun ikke ved bedre, man bliver træt af dyret og gider ikke at skifte det eller alle de killinger der bliver dumpet rundt omkring. For ikke at snakke om alle de hunde og heste der bliver banket fordi de ikke opfører sig som ønsket.

• #6   4. feb 2015 men her i dk er det ikke så slemt som fx usa osv

• #9   4. feb 2015 Så længe dyrene ikke på nogen måde lider, så er jeg lidt ligeglad. Det er desværre langt fra virkligheden mange steder, derfor er jeg imod forsøgsdyr.

Pels er jeg også på alle måder imod! At det er såkaldte "gode forhold" vi har dem i, siger bare noget om hvor forfærdeligt de har det andre steder.. Vores gode forhold, består stadig i at holde dem i bittesmå bure, hvilket er noget sviner!

• #11   4. feb 2015 Bettemus: "Så længe dyrene ikke på nogen måde lider, så er jeg lidt ligeglad"

• #12   4. feb 2015 Nu bliver nogle mink først brugt som forsøgsdyr (hvor man fx ser på hvordan man let og billigt kan forøge deres livskvalitet indtil de skal pelses, hvor pelsen bruges til tøj og resten af dyret bruges til biobrændsel.

• #13   4. feb 2015 Mette, jeg er så uenig mht minkene - de har redekasser, fin plads og holdes så stressfrit som overhoved muligt - ellers bliver deres pels simpelthen ikke lige så god. Det giver jo ingen mening at holde dyrerne i bittesmå burer, for så stresser de og et stresset dyr leverer ikke samme kvalitet og derfor kan det ikke betale sig.

• #14   4. feb 2015 Louise: vi mennesker har ikke brug for pels, vi har tøj og sko osv, hvad faen skal vi så bruge dyrs pels til? og ja ja ja "det flot" der findes SÅ meget FALSK pels der ligne ægte pels...er 100% imod ALT pels, den eneste pels/skind metode jeg er "med" er hvis man finder et NATURLIGT dødt dyr og tager pelsen derfra...om så hvor store bure de nu har, fx canada goose går ulvene i fælder, er der op til 7 dage indtil nogen gider gå hen til dyret, og så træder de på deres lunger til de dør så der ikke sker noget med pelsen, jeg brækker mig.,..

Forsøgsdyr...ja? men hvorfor skal vi være så lede mod dyrene?
    Ja self kan vi ikke tage et menneske og lave disse forsøg på...men neej neej, et stakkels dyr skal lide smertefuldt for at vores make-up skal være 100% perfekt...føj

• #16   4. feb 2015 Ja grønland har osse nogle syge metoder med at de slår sælen indtil den dør (ikke direkte i hovedet men over hele kroppen), har set over 10 dokumentare, og der var én hvor lille grønlandsk dreng påå..5 eller deromkring der sagde "jeg syntes det er sjovt" da manden spurgte "hvad syntes du om at man slår sælerne med træ køller" altså på det mest barnlige sprog..ved godt det ikke er alle der gør det på den måde men største del, eller står de på en båd med en harpun, og hvis de ikke rammer i hovedet eller hjertet så må dyret bare lide og forbløde imens de trækker det efter sig i en lille motorbåd..så jo hvis det en ordenlig metode så er det ok, bare dyret bliver dræbt så det ikke lider..

• #17   4. feb 2015 Forsøgsdyr til nyttige formål som fx medicin? Fair nok, men forsøgsdyr ifht. kosmetiske produkter? Det synes jeg godt nok er noget fis...

• #18   4. feb 2015 Et eksempel på make-up test, ligemeget hvor meget folk tror på det er det sandt, hvis nogle af jer vil have videoer som bevis har jeg massere.. det er så forfærdeligt

profilbillede
  • #20   4. feb 2015 Bettemus, det med grisen, de gav den stød for at få hjertet i gang, da det skulle slå selv i 20 min for at de ku få data smiley

• #21   4. feb 2015 Forsøgtdyr er nødvendige for at finde ny medicin og viden. Vores lovgivning forbyder at gøre det på mennesker.
    jeg er dyreelsker med krop og sjæl og det må for min skyld koste millioner af dyr livet hvis resultatet er en kur mod cancer, sklerose eller lignende.
    At dyr så fx også bruges for at teste hvordan nye typer shampoo påvirker øjeslimhinden er til gengæld, efter min mening, unødvendig og tangerer mishandling.

minkavl er helt okay i min verden. Avleren må formodes sine dyr det bedste for at tjene bedst muligt. Der er god kontrol med industrien og salg af skind bidrager i høj grad økonomisk i statskassen, da den høje kvalitet gør skindene eftertragtede og mange af dem eksporteres.

• #22   4. feb 2015 er modstander af forsøg med dyr, hvis det gør at dyret skal lide.

minkavl, og andet pels, har jeg intet imod.

har hellere ikke noget imod pels fra sæler, hvis bare at det kommer fra sæler som faktisk også bliver spist - det er jo det samme som vi bruger køer

• #23   4. feb 2015 Jeg forstår ikke hvordan vi kan tillade os at påføre dyr smerte og lidelse, fordi det måske (efter mange fejlede forsøg) kan føre os et skridt nærmere kuren på diverse sygdomme. Altså vi udsætter dyr for ubehag og smerte, i ønsket om selv at undgå det. Det er jo ikke på nogen måde dyrenes skyld at mennesker lider af f.eks. kræft, så hvordan kan man retfærdiggøre, at de skal smertepåføres og lade livet for vores skyld?
    Jeg synes man skal satse på at udvikle alternativer til forsøgsdyr smiley

• #25   4. feb 2015 Jamen jeg kan jo nok ikke være andet end for forsøgsdyr, og har også selv arbejdet med dem, da jeg havde praktikplads i en forsøgsstald under min dyrepasseruddannelse.

Jeg mener ikke vi kan undvære forsøgsdyr. De bliver brugt til at teste mange ting, medicin, kure, makeup, fødevarer osv. Eksemplerne er uendelige.
    Loven for hold af forsøgsdyr siger, at der skal bruges så lidt dyr, som muligt, de må ikke lide unødigt, og skal aflives om nødvendigt. Når et dyreforsøg ska i gang er det ikke bare lige at få en godkendelse til at anvende forsøgsdyr. Der er en meget striks tilgang, utrolig meget data osv, der skal være på plads inden. Det er også sket før, at forsøgsstalde er lukket ned, fordi forskellige regler ikke er overholdt.

Maria, om man vil det eller ej, er der altid brodne kar, men kontrollen her i DK er enorm medforsøgsdyr. Så er du imod forsøgsdyr, fordi du ikke ved, hvordan de dyr, der har testet forskellige produkter har haft det, er der meget makeup, shampoo, balsam osv du ikke kan bruge. Og husk, selv om et produkt ikke er testet på dyr, er det ikke så sjældent at nogle af indholdsstofferne er.
    Hvis du er imod pels osv, så håber jeg heller ikke du har lædersadel, læderstøvler, ledertrenser - det er trods alt koens hud! smiley

• #26   4. feb 2015 Det har jeg rent faktisk ikke,vores heste lever vildt,mest fordi de ikke kan riden men..., min papmors ven har tilbudt os det (når han slagter hans egen køer tager han osse skind self)..men ikke endnu...Så ja det er ko hud er skam ikke dum!! ;)...faktisk kan jeg ikke tåle parfume så bruger ikke shampooer osv der skal testes på dyr..eller rettere sagt kan ikke uden mine luftveje lukker sammen...Og hvis jeg måtte vil jeg heller ikke, hver gang jeg har brugt noget med kemikaelse (staves) får jeg billedet i hovedet af de dyr, så du må gøre hvad du vil...Håber bare du har bare lidt i baghovedet hvilken smerte dyrene lider!

• #27   4. feb 2015 Men nu er det ikke kun parfume, der testes på forsøgsdyr. Der findes millioner af andre tilsætningsstoffer smiley Hvis du får et billede af de dyr hver gang du tænker på kemikalier, så tænk på colaflasken, plastposen, grydeskeen, malingen på dine vægge eller kommoder osv osv indeholder forskellige kemikalier smiley
    Og husk på den medicin du, dine søskende, forældre, veninder, bedsteforældre osv osv er ligeledes testet på dyr. Så skal du også lade være med at tage det - husk panodilerne ved hovedpine tæller også som medicin.

• #30   4. feb 2015 Det godt du...Jannie^^^
    jeg er ikke helt blæst så du ved det smiley
    men der er en forskel
    du syntes det er okay, jeg gør ikke...

• p
    p Tilmeldt:
    dec 2012

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 23
    #31   4. feb 2015 jeg syntes det vigtigt, at dele det op i kategorier, i forhold til dyreforsøg. Jeg har svært ved det, hvis dyret lider. Især hvis det " bare " er for, at afprøve kosmetik ovs. hvis det er noget som kan forbedre deres levevilkår og eller rede menneske liv. Så kan jeg bedre med det, men helt ok syntes jeg nok aldrig det bliver. Men igen afhænger af hvad forsøget går ud på.
    Mine is muler har lige været med i et forsøg på, at undgå, så meget is i deres drikke kar. prøv at tjekke tempora ivs på facebook. ( er ikke selv der inde, så kan ikke komme med et direkte link). De lider jo ikke ved det " dyreforsøg"

Ang mink må give flere af de andre ret, kun dyr, som har det godt kan få en fin pels. Jeg ville dog ikke selv købe en pels.

Det er jo et eller andet sted utroligt dobbelt moralsk, for de fleste heste piger rider vel i læder sadel, har læder hovedetøj støvler ovs. Det kommer jo oogså fra dyr, som har måtte lade livet for vores fornøjelse

• #33   4. feb 2015 Maria, jeg siger på ingen måde du er blæst, jeg tror bare ikke at du ved, hvor meget af din hverdag, der er testet på dyr.
    Det er helt okay at være imod, men det bør også afspejle nogle valg i dagligdagen. Jeg har tit hørt "Ej, hvordan kan du arbejde med det?!" indtil jeg spørger dem "Ej, hvordan kan du gå med det makeup du har på?"
    Folk har mange meninger om forsøgsdyr, men faktum er desværre bare, at uden dem var vi ikke i nærheden af den forskning og udvikling vi er i dag, eller også er alternativet at vi skal anvende mennesker, og der stejler folk jo også, men man vil gerne have medicin for depression, kræft osv uden at blinke, og der kommer dobbelmoralen ind.

• #34   4. feb 2015 Ja, men det der er det største problem er at man tester dem ikke på en god måde..neeej man hælder da bare alt muligt i dem mens de er ved bevidsthed osv...fx kaniner der putter de ting i øjnene på dem, og de er 100% bevidste og lider. forestil dig/jer at du/i får hældt syre i øjet hver dag..

• #35   4. feb 2015 Kan forstå at man bruger dyr til at teste medicin på, men at bruge dyr til at teste make-up på... det er spild? Vi har jo ikke behov for make-up altså (og nej jeg går ikke med make-up)... --'

• #36   4. feb 2015 Går heller ikke med make up...hvorfor kan man ikke bare behandle dyrene ordenligt?

• #37   4. feb 2015 Når folk begynder at snakke om, hvordan man kan gå med det ene og det andet - fx pelskrave, da jeg derigennem støtter pels-industrien, så svarer jeg altid igen med, om de nogensinde drikker coca cola? eller om de sover med gåsedun/fjer dyne?

• #38   4. feb 2015 CALLA, støtter du at man lader en ulv ligge i en bjørnefælde op til 10 dage uden mad eller vand, så når man kommer står man at træder på dens lunger til at den bliver kvalt?!
    Eller at man flår en mårhund levende efter man har slået den bedvidstløs og vågner imens pelsen bliver revet af?!...

• #39   4. feb 2015 Maria: Nej, det har jeg heller ikke skrevet nogle steder? smiley Men jeg er ikke imod brug af pels, og begrundelsen står længere oppe.

• #40   4. feb 2015 Ja, men det ikke alle mink farme i dk der er lige "gode" ved dyrene, selvom man ikke kan gøre det godt for et dyr der burde have en skov på 1-2 kvadratmeter smiley
    Støtter INGEN pelsindustri, og kommer heller ej til det...

• #41   4. feb 2015 Maria, der er jo stor forskel på hvordan dyrerne behandles i de forskellige lande!
    Nej, Kina har ikke de samme regler for dyreforsøg som Danmark har, og derfor kan du heller ikke dømme ALLE dyreforsøg på baggrund af nogen billeder fra internettet - de kan være taget hvor som helst i verden.

Ja, det er synd for kaninerne, og ja, jeg er også imod forsøg af diverse make-up (vi må da have hvad vi skal bruge, desuden ejer jeg intet andet end en enkelt mascara som var en gave...) men jeg syntes du er utrolig dømmende på en meget løs baggrund.

• #43   4. feb 2015 Og maria, du har vel din hest stående på boks eller måske i en lille løsdrift. Hesten er skabt til at gå på store sletter og vandre mange kilometer om dagen . hvad er forskellen på den og minken?
    Hvad med kaninen eller indekatten?

• #44   4. feb 2015 Ja Louise, det er ikke mit problem du ikke forstår at jeg er imod alt form for dyre mishandling ;)...Danmark er heller ikke en af de bedste dyrvelfærdeslande OVERHOVDET!
    Har lige set en video på facebook, hvor der er en dansk slagter der står og danser med en ophængt slagtet gris og bare SKIDER på den gris har ladt sit liv!...det er bare ét eksempel på hvad jeg har set...
    mht til dyreforsøg har jeg osse set MEGET fra danmark da jeg har lavet meget research..Kan finde noget hurtigt hvis det er du ikke tror på mig?

• #45   4. feb 2015 Og der var en dansk rytter som red rollkur - hvad er forskellen på én rytter og én slagter?

• #46   4. feb 2015 Jeg synes godt nok at tråden har et par hyklere... hvem her er imod forsøgsdyr og er IKKE vaccineret, får vaccineret deres dyr, tager imod behandling hvis de bliver syge osv... det er meget nemt at være 100% modstander af dyreforsøg hvis man så alligevel benytter sig af diverse ting der er kommet til verden ved hjælp af dyreforsøg.

Og til hende omkring "der findes ikke gode forhold for dyreslaver" - fine ridebilleder du har på din profil hvor hesten slaver sig afsted med dig eller hvem det nu er på ryggen smiley

• #47   4. feb 2015 Har jeg skrevet rollkur er okay?! eller hvad?
    Det er bare ét eksempel på danmarks dyre velfærd, rollkur indgår osse i dyre mishandling...fra min side af?

• #48   4. feb 2015 Maria, det føles bare utrolig meget som om du dømmer hele danmarks slagteindustri fordi en enkelt video er dårlig. Så skal vi også dømme alle danmarks ryttere på baggrund af de billeder der blev taget af andreas hvor hesten havde blå tunge.

• #49   4. feb 2015 Mette: Virkligheden er faktisk at langt største delen af danske forsøgsdyr lever under langt bedre leve vilkår end vores landbrugsdyr.

TS: Jeg har ikke noget i mod dyreforsøg til medicinske forsøg, om der så er tale om ny medicin mod en eller anden sygdom, lægeuddannelser eller udvikling af nye operations typer, men derimod er jeg ikke meget for dyreforsøg til kosmetik, vi har netop så mange kosmetiske stoffer og produkter som allerede er testet på forskellige dyr, ser ingen grund til at finde på nye ting at putte i vores cremer og derved lade en masse dyr indgå i unødvendige dyreforsøg.

Med henhold til pels, så går jeg ikke selv med pels (udover sælskind som er fanget vildt på Grønland) og er en del i mod pels industrien. Men jeg mener egentlig at så længde dyret har haft et godt liv i den tid den har levet, så har jeg ikke noget i mod at spise dem eller gå med deres pels/hud. Desværre er vores produktion af dyr ikke optimal

• #50   4. feb 2015 Ja det føles sådan? men derfor er det jo ikke sådan, men jo er imod slagtning i hele dk ligemeget hvad folk prøver at bilde mig ;)...osse hvor meget folk brokker sig osv..

hvis jeg nogen nogen nogensinde skulle spile kød i mit liv, så SKULLE det være fra et dyr jeg/en jeg kender selv havde slagtet eller set det, hvor dyret ikke havde stress,smerter,havde levet mange år i gode forhold..

• #51   4. feb 2015 Maria, så skal du nok spørge om indholdsfortegnelsen næste gang du spiser en vingummi eller softice smiley nogle softice mærker er med svinefedt som hovedingrediens... Der er dyr i langt flere af vores fødevarer end du måske tror

• #52   4. feb 2015 Skal loge siges at de grise de brugte på hospitals forsøget, stod i store bokse med halm og massere af aktivering, de havde ikke fået klippet tænder eller hale og havde alle sammen krølle på halen. Ergo et langt bedre liv end vores produktionssvin som står på spalte gulv uden halm og med næsten intet legetøj, samtidig ingen plads så de derfor begynder at slås og bide i hinanden, hvilket udvikler sig til bylder. Mange af vores søer har massere af liggesår fra de små bure de bliver fastspændt i når de får unger.
    Derudef blev grisen jo selvfølgelig lagt i narkose mens operationsforsøget stod på, og efter forsøget blev den aflivet inden den vågnede op. Den har derved ikke lidt eller mærket nogen form for smerte. Kan ærlig talt ikke se det "forfærdelige" i det, især ikke når det med tiden nok kan redde menneske liv. Det er et nødvendigt onde, men jeg vil langt hellere være forsøgs gris end jeg vil være slagtegris!

• #53   4. feb 2015 Dingle: igen, tror nok jeg har styr på det ikke, bare fordi jeg er imod, betyder det ikke jeg ikke ved hvilke ting der er testet osv, og ja kan fx ikke leve mit liv uden mindst én gang at spise mindst et eller andet med gelatine i, men man kan stadig godt være imod det...

• #54   4. feb 2015 jo selvfølgelig... ville bare sikre mig at næste gang du hygger med noget med dyr i at du så også får sendt den tanke til de stakkels dyr, som fylder dig med dårlig samvittighed, mens du glædeligt sætter tænderne i et eller andet smiley

• #55   4. feb 2015 Det godt du^^^;)

• #57   5. feb 2015 Maria
    Har du nogensinde været i forsøgsstalde?
    Mange forsøgsdyr har det langt bedre end fede Vov, der bliver overfodret, fordi den skal jo smage al vores mad, og det er jo synd den ikke får noget, når vi andre gør. Den bliver efterladt alene hjemme 8-12 timer dagligt - alene - selvom den er et socialt dyr, når vi så kommer hjem skal aftensmaden laves, hyp skal passes, der skal tv osv, så fede Vov får kun lige en gåtur på en halv time inden vi skal sove, og den derfor ikke biver socialiseret de næste 8 timer igen.

Der er mange regler for forsøgsdyr, så i DK hælder man ikke bare lige noget i øjnene. Har man midler, der skal testes i øjnene, og dyret kommer til at lide unødigt af det, skal det aflives, og må derfor ikke holdes i live.
    Der hvor jeg var, var det primært hjerneforskning. En af forskerne kunne, mens jeg var der, ikke holde smerteniveauet langt nok ned, hvorfor dyrene måtte slås ned. Han havde kun godkendelse til at anvende ét dyr af gangen i en hvis periode, hvor han skulle forbedre smerteniveau inden forsøges kunne godkendes endeligt, og kunne lave decideret data på det.

• #58   5. feb 2015 Jannie: støtter det ikke lige meget hvad, kommer aldrig til at støtte udnyttelse af dyr smiley så ved ikke hvor du vil hen.

• #59   5. feb 2015 Maria: Jeg beder dig på ingen måde om at støtte dyreforsøg. Jeg siger blot, at du udtaler dig ud fra billeder, hvor nogle af dem er af ukendt oprindelse. Havde du mere end blot det at holde det i, vil din argumentation bare være en anden.

• #60   6. feb 2015 Jeg ved ikke nok om hvordan forsøgsdyr bliver behandlet, til at kunne tage en absolut beslutning, synes jeg. På nogle punkter for, på andre punkter imod. Jeg synes det er helt fint at teste medicin på dyr, så vi kan blive klogere på, hvordan vi redder menneskeliv og forebygger alvorlige sygdomme smiley

• #63   10. feb 2015 Jeg er imod forsøgsdyr. Jeg kan simpelthen ikkesætte mig ind i at dyr skal lide for menneskers egoistiske behov for at lege udødelige.

Vil mennesker teste alt muligt, så test det på mennesker. VI vil have det ergo må VI selv stå til skue for konsekvenserne der er for at lærer.

Jeg kan og vil ikke sætte mig ind i at dyrene skal lide pga vi vil forske i diverse.
    Brug indsatte for pædofili eller lign. Brug dødstrafte mennesker. Eller tilbud mennesker at tilbyde sig selv til forsøg imod en net sum penge. Der ville være nok af muligheder.

Men nej, lad os forgribe os på dem der intet for ud af det alligevel; Dyr.
    Og så er jeg sådan set ligeglad med til hvilke forhold det er til.

Ang pels, nøjagtigt det samme. Uanset hvor meget man prædiker om deres 'gode' forhold i DK, kan det aldrig nogensinde tales godt at de er født i et lille bur, til at dø i samme bur, udelukkende for vores fornøjelse.

• #64   10. feb 2015 Jeg synes det er forkert at sige vores dyr ikke får noget ud af det. Mine dyr har i hvert fald både fået penicillin, antibiotika, smertestillende, ormekure, loppekure, vacciner og er blevet smurt med diverse creme.

• #65   16. feb 2015 Equus, den eneste forskel på en halal- og en normal slagting er at snittet vinkles anderledes (Dette ændrer ikke på noget for dyret som jo er bedøvet/lammet) og der siges et par ord af en muslim - der er INGEN anden forskel på halal- og normal slagtning for et produktionsdyr i danmark.

• #66   16. feb 2015 Halal slagtde dyr må ikke bedøves inden.

• #67   16. feb 2015 Fundet på nettet:

"Ifølge Flemming Thune-Stephensen, dyrlæge og chefkonsulent i Landbrug og Fødevarer, så adskiller den rituelle og traditionelle slagtning af kvæg sig kun på få punkter.
    - På de store slagterier har man typisk en skydefælde, hvor dyret bliver fikseret, så det hverken kan bevæge sig til siden eller frem og tilbage, siger dyrlægen.
    Hvis kødet skal være halal bruger man en anden type bedøvelse. På traditionel vis i Danmark, så sker det ved, at slagteren bruger en boltpistol, der trænger igennem dyrets kranie og gør dyret bevidstløst.
    Ved halalslagtning trænger pistolen, en såkaldt "cash-knocker", ikke ind i kraniet, men slår dyret bevidstløst ved et kraftigt slag i panden. Det anses i religiøs sammenhæng for vigtigt, at hjernen ikke beskadiges ved bedøvelsen.

Efter bedøvelsen klapper benene sammen under dyret, skydefælden åbnes, og dyret ruller ud på et udfaldsbord. Det bliver hængt op i bagbenene og pulsårerne skæres over.
    - Ved halalslagtning sker det ved et tværsnit over halsen, så de to halspulsårer skæres over, og ved traditionel slagtning laver man et indstik ved overgangen mellem bryst og hals og rammer hovedpulsåren inden den deler sig i to halspulsårer, siger Flemming Thune-Stephensen.
    I begge tilfælde dør dyret ved afblødning."

• #68   16. feb 2015 Og at "halalslagtning ifølge islam både kan ske med og uden bedøvelse, men halalslagtning i Danmark sker kun med bedøvelse, oplyser Fødevarestyrelsen." smiley

Kommentér på:
Forsøgsdyr- jeres mening

Annonce