{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.315 visninger | Oprettet:

HJÆLP MIG, HVOR HØJ SKAL MAN VÆRE? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg ville lige hører jeres mening, hvor høj og hvor meget skal man veje før at man sætter sig op på en shetlænder? Hvornår er man konkret for stor?
Jeg skal nemlig snart have en shetlænder, som jeg enten selv skal tilride eller få en mindre pige til det. Jeg vil lige hører jeres mening. Jeg er 153 høj, og vejer ca. 37 kg Jeg er 15 år, og venter gerne på svar smiley
Mange tak på forhånd.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP MIG, HVOR HØJ SKAL MAN VÆRE?
  • #1   31. jan 2015 Med 37 kg kan du sagtens sætte dig op på den.

• #3   31. jan 2015 Jeg ville kun lige gøre den rytter vant. Jeg ville selv bruge den til tricks osv, men jeg ville selv gøre den rytter vant til hvis den en dag skulle have en part. smiley

• #4   31. jan 2015 Når du vejer mere end 20% af ponyens egen kropsvægt, så er du helt konkret for stor smiley
    Min shetter på 85 cm går med ryttere på max 30 kg.

Jeg ville evt. få en mindre rytter til at gøre den ryttervant - med dig på siden selvfølgelig, og når ponyen er trænet lidt og har sat lidt flere rygmuskler, så ville jeg selv kravle op kort tid af gangen, for at "tilride" den og lære den forskellige signaler fra ryggen.
    Men synes det er en dårlig ide at sætte en "for tung" rytter op på en utilredet og utrænet hesteryg smiley

• #5   31. jan 2015 Hvis du er over 15% af dens ideal vægt, så begynder du at være for stor..
    På længere sigt skal du selvfølgelig ikke ride den, men hvis shetlænderen er stor nok, så er det vil ok lige at gøre den rytter vant.

• #6   31. jan 2015 I min optik er en shetter ikke en ridepony. Den er bedre som kørepony og trickpony.

Ih de er bomstærke siger mange, ja til at trække en vogn, ikke til at slæbe rundt på folk..mindre børn kan da godt ha glæde af at ride dem.

Synes ik det er fair at hoppe op på den, for den har ikke muskler til at bære dig. Vent du hellere med en evt ryttertilvænning, når du ved at du skal have part til den smiley

Ang vægt, husk at overvægt hos pony ikke betyder at den kan bære mere smiley hvis den vejer 350 men idealt bør veje 300, så er det 300 man regner udfra.

Men tillykke med ponyen. De er dejlige, vil os gerne have en, men har næsten en, en islænder. Han ka godt minde om en shetter til tider..

• #7   31. jan 2015 Hvis den er omkring 1 meter så kan hun da sagtens tilride den, det ser jeg virkelig ingen problemer i. Et 5 årigt barn kan jo ikke ride sådan en til, hvordan tror i ellers ponyer bliver gjort ridevant...
    Hvis den er mindre end 85 cm i stg så er det ikke en ridepony nej, det kan vi godt blive enige om.

• #8   31. jan 2015 Jeg kan anbefale at tilkøre ponyen, så den sætter muskler og lærer at reagerer på stemme og tøjle osv. Så er det en smal sag at sætte rytter på den når den tid kommer.
    Det var sådan vi gjorde med min pony og den har simpelthen været den sødeste ridepony og begynderpony man kunne tænke sig. Den har givet mange små piger gode oplevelser både på ridebanen, i naturen og til stævner.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #9   31. jan 2015 Små børn rider på shetlændere, sådan ca. 4-5-6 års alderen, efter der er de fleste for store.. (Hvilket jeg næsten tror børn er når de er 5)

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#11   31. jan 2015 Cecilie: hun er både for høj og for stor til sadlen jo..

• #12   31. jan 2015 AMT: Dér er vi så i den grad uenig, og det med sadlen er såmænd fordi hun er ved at rejse sig op i letridning. Billedet er ikke lige taget i det mest heldige tidspunkt lige der, det ved jeg godt, også derfor jeg har skiftet det nu til et andet billede, da jeg godt selv kunne se at man ville tænke at hun er for stor - det er dog det eneste billede der er sådan der.

Jeg kan ikke se hvordan hun kan være for høj til ham, og nu har jeg desværre ikke ret mange billeder af dem sammen, men for høj eller for stor er hun i hvert fald ikke.

Jeg synes ikke man som du har gjort, kan sætte en ca. alder på hvornår man er for stor til en shetlænder, for det kan sagtens være en lille, let rytter (som min ponys part er), og herregud, ja hun er 8-9 år, men hun har glæde af ham, og hun ved godt selv at der kommer et tidspunkt hvor hun skal op på en højere pony.
    Og jeg tænker også, at var hun for stor/høj ville vores dyrlæger nok ikke have sagt at min pony og min part passede rigtig godt sammen.

Det ville svare til (i min optik), at man sagde HOV, du er 13 nu, så kan du ikke ride kat. 3 ponyer mere, og når du er 16 kan du ikke ride kat. 1 og 2 længere, for sådan må det være, for der er du for stor og høj til at ride dem.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#13   31. jan 2015 Cecilie: hun er stadig for høj til ponyen, og for stor til sadlen - også på det nye billede..

Også ville det være dejligt hvis du gad læse hvad jeg skriver, det gør det hele meget lettere - bruger ordene "fleste" og "ca", ergo er det ikke alle, men størstedelen - altså gennemsnittet for størrelsen på et barn på omkring 6 år.

De FLESTE (læs nu, fleste - ikke alle), er også for store til deres 3'er ponyer når de er 13,..

Desuden står vægt ikke alene, højde, spiller også en stor rolle i hvornår en rytter er for stor/lille til en hest

• #14   31. jan 2015 En lille pige kan sagtens tilride en shetlænder med undervisning. Min datter og holdkammerater har hjulpet sin underviser med at tilride hendes shetlændere smiley om de passer børnene kommer an på højde og vægt. Aldrig på alder medmindre man starter stævner smiley

Mvh TT

• #15   31. jan 2015 Personligt kan jeg ikke se hvordan højde kan være så afgørende. Når jeg ser alle de små piger der kraveler op på kæmpestore spring og dressurheste kan jeg ikke se hvordan de skulle have en jordisk chance for at styre dem rundt og indvirke med ben og sæde - i den situation siger jeg; hellere lidt for lang end lidt for kort. Så længe rytteren ikke bliver for tung for hesten smiley

• #16   31. jan 2015 Mange tak for alle de fine svar! Vil tage dem alle sammen til mig når jeg går i gang med hende:)) Mange mange tak!!

Kommentér på:
HJÆLP MIG, HVOR HØJ SKAL MAN VÆRE?

Annonce